Toon posts:

VBIOS updaten van Asus ROG Strix RTX3090 OC

Pagina: 1
Acties:

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 19:32
Hallo,

Ik heb sinds de zomer een Asus ROG Strix RTX3090 OC van Azerty, alleen ik weet niet of het verstandig is om hiervan de VBIOS te updaten.
GPU-Z geeft aan dat het om 94.02.42.00.A9 gaat.
Op de Asus-site staat bij de verschillende biossen er niet bij welke het precies is.
https://rog.asus.com/grap...aming-model/helpdesk_bios
Daar staat alleen zoiets als V2, V3 of V4.

Ik draai het op het een Asus Crosshair Hero VIII met een Ryzen 3950X, daarvan heb ik al vaker de BIOS geupdate.
Maar omdat de GPU zo duur is (vooral nu weer) heb ik me er nog niet aan gewaagd.
Je leest ook over bricken bij een VBIOS update.
De Strix RTX3090 heeft schijnbaar een dual-BIOS?
Maar ik kan geen fatsoenlijke handleiding hierover vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de Strix 3080(Ti)?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
MadButcher schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:11:
Hallo,

Ik heb sinds de zomer een Asus ROG Strix RTX3090 OC van Azerty, alleen ik weet niet of het verstandig is om hiervan de VBIOS te updaten.
GPU-Z geeft aan dat het om 94.02.42.00.A9 gaat.
Op de Asus-site staat bij de verschillende biossen er niet bij welke het precies is.
https://rog.asus.com/grap...aming-model/helpdesk_bios
Daar staat alleen zoiets als V2, V3 of V4.

Ik draai het op het een Asus Crosshair Hero VIII met een Ryzen 3950X, daarvan heb ik al vaker de BIOS geupdate.
Maar omdat de GPU zo duur is (vooral nu weer) heb ik me er nog niet aan gewaagd.
Je leest ook over bricken bij een VBIOS update.
De Strix RTX3090 heeft schijnbaar een dual-BIOS?
Maar ik kan geen fatsoenlijke handleiding hierover vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de Strix 3080(Ti)?
Met VBIOSen is het - zoals eigenlijk ook met normale biosen, if it aint broken, dont fix it. Waarom wil je updaten? Wat is het beoogde resultaat? Heb je ergens problemen mee, is er ergens een beschrijving te vinden dat je die problemen zou oplossen met een vbios update?

In het kort - niet doen tenzij strikt noodzakelijk. Ook al heb je garantie, als je 3090 bricked zit je weer maand(en) zonder.

• MadButcher
Ik krijg bij sommige spellen soms een CTD en dat met een Season 1250Watt voeding.
En het gaat me om die Resizeable BAR optie.

Ik heb ff alle vier de versies van de Asus-site gedownload en uitgepakt.
V2, V3 en V4 beginnen alledrie met 94.02.42 intern.
Ben nu nog niks wijzer welke V-versie mijn RTX3090OC is.

p.s.
Ik vraag naar iemand met ervaring met updaten van VBIOS van deze serie videokaarten.
Gaat me er om of er geen adders onder het gras zitten.

[Voor 62% gewijzigd door MadButcher op 27-12-2021 15:44]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-02 20:27
Ik heb mijn tuf 3080 gewoon altijd van verse bios voorzien. Laatste was inderdaad voor die BAR support. Nooit centje pijn gehad. Maar ik update altijd alles, bios van gpu, mobo, chipset.. alles. Snap die angst nooit.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 3080Ti FTW3 Ultra - @4k 144hz / We are all self-made, but only the succesful will admit it.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke Seasonic voeding hebt je, en heb je de RTX3090 wel op aparte PCIe Kabels aangesloten (3-losse)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de Asus gpu tweak tool al geprobeerd, mogelijk laat hij zien welke versie/bios je nodig hebt.
Vaak staat op de verpakking/kaart zelf ergens om welke versie het gaat.
Je kan ook het serienummer gebruiken

https://rog.asus.com/nl/support/Article/566/

Als je dual bios hebt zal er ergens een schakelaar op de kaart zitten om te switchen tussen beide. Hiermee kan je eerst 1 bios updaten en als deze verder geen problemen geeft de ander.

De uitspraak "if it ain't broke" is natuurlijk vrij oud en heeft een kern van waarheid. Waarom aan iets prutsen als het gewoon werkt. Het kan altijd stuk gaan. Desalniettemin ben ik het met skybullet eens, in firmware updates zitten meestal bugfixes en/of verbeteringen. Vroeger moest je kloten met dos tooltjes en precies weten wat je moest doen. Tegenwoordig is de software vrijwel dummy proof.

[Voor 5% gewijzigd door Viper® op 27-12-2021 16:58]

• MadButcher
Hackus schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:54:
Welke Seasonic voeding hebt je, en heb je de RTX3090 wel op aparte PCIe Kabels aangesloten (3-losse)
De X-series 1250 (Gold 80 plus), en ja, volgens mij met 3 aparte kabels aangesloten (Zit in Fractal Design Define 7 XL behuizing).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MadButcher
Viper® schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:56:
Heb je de Asus gpu tweak tool al geprobeerd, mogelijk laat hij zien welke versie/bios je nodig hebt.
Ja, daar zit een tabblad GPU-Z in welke ik al los op mijn pc had staan.
Die geeft links hetzelfde aan: 94.02.42.00.A9.
Maar rechts (en hier heb ik meer aan): 94.02.42.00.AS46
En die zit zowel in de V3 als de V4 versie.

• Kylrad
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 11:33
MadButcher schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:08:
[...]

Ik heb een Asus ROG strix 3090 OC sinds launch, BIOS van mij had ik 1x moeten updaten om Resizable BAR te activeren (vergeet dit ook niet in je BIOS te doen). Destijds heb ik versie 3 gebruikt.
In GPU-Z staat de bios version bij mij op: 94.02.42.00.A9

[Voor 9% gewijzigd door Kylrad op 27-12-2021 17:24]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MadButcher schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:08:
[...]

Kast even openen en serienummer bekijken.
Kan overigens goed zijn dat de versie verschillen heel klein zijn en dezelfde bios voor meerdere versies gebruikt wordt. Volgens mij checken de meeste firmware tools of de bios versie overeenkomt.

• MadButcher
Wat bedoel je met kast even openen?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik vaak GPU-Z om wat meer informatie te krijgen. Zo kun je je huidige bios opslaan. Volgens mij kan je dan ook het specifieke type zien en wellicht kun je daarmee de juiste versie vinden.

Heel goed uitzoeken voordat je begint! Ik vind het riskant en al helemaal voor zo’n dure kaart. Versies luisteren erg nauw. Toch zou ik resizable bar graag willen hebben en Asus biedt het kennelijk actief aan.

• MadButcher
tdn135 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 03:33:
Ik gebruik vaak GPU-Z om wat meer informatie te krijgen. Zo kun je je huidige bios opslaan. Volgens mij kan je dan ook het specifieke type zien en wellicht kun je daarmee de juiste versie vinden.
MadButcher in "VBIOS updaten van Asus ROG Strix RTX3090 OC"

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:49
MadButcher schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:14:
Ik krijg bij sommige spellen soms een CTD en dat met een Season 1250Watt voeding.
En het gaat me om die Resizeable BAR optie.

Ik heb ff alle vier de versies van de Asus-site gedownload en uitgepakt.
V2, V3 en V4 beginnen alledrie met 94.02.42 intern.
Ben nu nog niks wijzer welke V-versie mijn RTX3090OC is.

p.s.
Ik vraag naar iemand met ervaring met updaten van VBIOS van deze serie videokaarten.
Gaat me er om of er geen adders onder het gras zitten.
Ik heb ook CTD met Resizable Bar. (6900XT) Daarom heb ik die troep ook uitgezet.
(Verschillende CPU's, Mainboards, RAM setjes, PSU's en GPU's getest).

Vooral RDR2 is echt drama.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
Die verschillende soorten biossen zijn er voor de verschillende batches van kaarten. Vaak wordt er een document meegeleverd waarin staat:

Oude bios eindigend op X
Nieuwe bios is versie Y

Of er staat soms ook op de website ergens een korte beschrijving met welke bios je moet hebben.

Ik heb het afgelopen jaar redelijk wat VBIOS’en geüpdated en dat ging elke keer prima.

Bij een dual bios zou ik alleen de OC bios updaten, aangezien die vaak op standaard staat. Dan heb je de silent (stock) bios nog mocht je ooit problemen ondervinden. Bios switch zit op de kaart en is heel klein.

Ik zou als ik jou was wel even goed inlezen in deze materie, voordat je schade toebrengt aan de kaart.

[Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 31-12-2021 04:53]

• MadButcher
Die kleine schakelaar van de 2 modi had ik gezien ja.
Hoe zit het met de temperaturen in beide modi?
Ik heb ‘m op standaard OC modus laten staan omdat ik dacht dat in de Silent mode de kaart warmer wordt door zelfde snelheden.
Of is de kaart lager geklokt in Silent mode (niet OC) en blijven de max temperaturen ongeveer gelijk?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik geloof nooit dat de (stock) GPU (danwel de vBIOS) de oorzaak is van de CTD's die je krijgt met sommige spellen.

Je zou eens een topic moeten openen in Processors, Moederborden & Geheugen en daar je probleem verder uitwijden.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
MadButcher schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:01:
Die kleine schakelaar van de 2 modi had ik gezien ja.
Hoe zit het met de temperaturen in beide modi?
Ik heb ‘m op standaard OC modus laten staan omdat ik dacht dat in de Silent mode de kaart warmer wordt door zelfde snelheden.
Of is de kaart lager geklokt in Silent mode (niet OC) en blijven de max temperaturen ongeveer gelijk?
OC mode is ook voor normal use/gaming. Silent wordt volgens mij gebruikt door mensen die een stille pc willen hebben zonder (veel) in te leveren op prestaties denk ik..

• MadButcher
Ik heb de highspeer casefans zo ingesteld dat ze sneller gaan draaien zo gauw de cpu warmer wordt.
Met daarbij op de bodem een fan die langs de M.2 SSD blaast richting het rechtse helft van de cpu.
Ik doe liever wat beter koelen zodat het spul langer mee gaat.
Als ik de pc stil wil hebben zet ik de NC-hoofdtelefoon wel op.

[Voor 24% gewijzigd door MadButcher op 31-12-2021 19:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee