Alternatief voor egaline op houten latjes vloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 19:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo tweakers!

Wij hebben een typische jaren 60 woning met beneden een houten vloer, in vorm van latjes die in elkaar geklikt zitten.

Wij zouden heel graag naar iets stevigers willen, en dachten direct aan Egaline.
Maar Egaline is vrij waterig, en we zijn bang dat dit door elk klein gaatje weg zal kruipen en je geen strakke vloer zal krijgen. Wij zoeken dus iets wat iets dikker, maar hopelijk evengoed zichzelf egaal laat lopen, zoals Egaline doet.

Heeft iemand een suggestie? Want voor mijn type vloer kom ik op het web weinig alternatieve tegen dan beton te storten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZt9avrjHpcuzS-Drymuf6v1fdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVL3Rv8Rz9CT4QENRc7SBuqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XFW-ws5KYpfCYkG2QxtvnnPhoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRYdXogXGobZS27tw0OKK3js.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Luchtbakker op 27-12-2021 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:30
Fermacell korrels. Daar moet dan wel weer een plaat overheen.

Maar moet het echt geëgaliseerd worden? Het ziet er redelijk vlak uit.
Je kan ook die groene plaatjes en MDF 12 mm er op doen. Dat is wat ik heb gedaan met dat soort vloeren in mijn huis.
En dan de naden verspringend doen en niet zoals op de onderste foto.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 27-12-2021 15:35 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 16:02

florholvoet

aka F0x.be

Onze vloer werd geëgaliseerd door een professional.

De oude planken (zoals bij jou) werden vervangen door OSB platen. Dit was volgens hen strikt gezien niet nodig, maar wel aangeraden omdat het bij ons de badkamer betreft.

Het spul is inderdaad zeer lopend, ondanks de voorbereiding is er bij ons nog steeds (een beetje) egalisé 2 verdiepen doorheen de buizenkoker omlaag gelopen tot in de kelder :D
Kan op zich geen kwaad, je verspilt alleen duur product.

Grote spleten worden gepurd. Vervolgens een primer erop. Daarna egaline. Resultaat was netjes. Nu gaan we er kurk op leggen.

TLDR; spleten purren en een goeie primer gebruiken, vervolgens denk ik wel dat je jouw lattenwerk kan egaliseren.

[ Voor 14% gewijzigd door florholvoet op 27-12-2021 15:42 ]

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voorop ik heb er 0 ervaring mee.
Maar afhankelij van de vloer, denk ik eerlijk gezegd dat dit niet gaat werken.

Ik heb zo'n zelfde vloer, en deze veert redelijk als je er op loopt.
Ik verwacht dat egaline niet sterk genoeg is om dat te compenseren, en dus binnen afzienbare tijd gaat barsten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

egaline is om een vloer vlak te krijgen, verstevigen doe je met extra materiaal onder je houten vloer door de balken te verhogen of de hoh afstand te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 23:19
Egaline moet je niet aanbrengen op een dergelijke werkende houten vloer, dat gaat gegarandeerd stuk. Als je echt een stevige (geisoleerde) vloer wil, kun je aan een broodjesvloer met renovatiebalken denken. Of een zwalustaatvloer. Of inderdaad verzwaren/versterken met OSB.

Op een houten constructie, zonder cement, kun je geen egaline aan gaan brengen. Bovendien zal het je hierdoor gewoon de kruipruimte inlopen, ook nogal zonde van het prijzige spul.

[ Voor 12% gewijzigd door storeman op 27-12-2021 16:43 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:00
Egaline beslist niet gebruiken voor de stevigheid. Laag OSB platen er over en daarna een goede ondervloer zou voldoende moeten zijn. Een beetje ondervloer egaliseert ook om wat hoogteverschil op te vangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dutchy88 op 27-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:01
Weber heeft egaline met vezels. Hier heb ik bijna 10 jaar geleden 5mm op een oude houten vloer van een huis uit 1917 gegoten en tot op heden ligt het er perfect vlak in. één scheurtje omdat ik de vloer niet van de wand had ontkoppeld.

Gaatjes eerst gevuld met een dik papje van dat spul en kit bij dingen als radiatorbuizen.

Als je het er nu af wilt halen trek je stukken hout mee(ja, geprobeerd..)

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 27-12-2021 16:48 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:36:
Hallo tweakers!

Wij hebben een typische jaren 60 woning met beneden een houten vloer, in vorm van latjes die in elkaar geklikt zitten.

Wij zouden heel graag naar iets stevigers willen, en dachten direct aan Egaline.
Maar Egaline is vrij waterig, en we zijn bang dat dit door elk klein gaatje weg zal kruipen en je geen strakke vloer zal krijgen. Wij zoeken dus iets wat iets dikker, maar hopelijk evengoed zichzelf egaal laat lopen, zoals Egaline doet.

Heeft iemand een suggestie? Want voor mijn type vloer kom ik op het web weinig alternatieve tegen dan beton te storten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Egaline is niet bedoeld om je vloer te verstevigen. Egaline gebruik je om je vloer te egaliseren. Als je je vloer meer een geheel wilt maken moet je naar andere oplossingen kijken.

Hoe kom je bij egaline terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dutchy88 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:44:
Egaline beslist niet gebruiken voor de stevigheid. Laag OSB platen er over en daarna een goede ondervloer zou voldoende moeten zijn. Een beetje ondervloer egaliseert ook om wat hoogteverschil op te vangen.
Maar dan eerst de oude vloer verwijderen lijkt mij? Als je een OSB plaat er overheen doet wordt alles vrij dik.

De hoogteverschillen zitten vooral in de stukken waar je even geen balk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
LED-Maniak schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:47:
Weber heeft egaline met vezels. Hier heb ik bijna 10 jaar geleden 5mm op een oude houten vloer van een huis uit 1917 gegoten en tot op heden ligt het er perfect vlak in. één scheurtje omdat ik de vloer niet van de wand had ontkoppeld.

Gaatjes eerst gevuld met een dik papje van dat spul en kit bij dingen als radiatorbuizen.

Als je het er nu af wilt halen trek je stukken hout mee(ja, geprobeerd..)
Ik zat even te zoeken maar ik kom alleen de reguliere egaline tegen van ze. Maar dan kijk ik alleen bij een hornbach.

Heb je toevallig iets van een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:07:
[...]

Maar dan eerst de oude vloer verwijderen lijkt mij? Als je een OSB plaat er overheen doet wordt alles vrij dik.

9mm OSB. Hoeft niet dik te zijn. Je komt uiteraard iets omhoog. Maar dat doet de egaline ook. Wat komt er op? Hout? PVC? tegel? laminaat? gietvloer?

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 27-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is eigenlijk het probleem dat je wilt oplossen? En wil je er mee gaan doen/ hoe wil je het afwerken?

Dit soort houten vloeren kom je veel tegen en zie niet in wat je eraan zou willen verstevigen. Als woningvloer is het prima geschikt.

Iets erover smeren lijkt me sowieso vragen om problemen want hout blijft werken. Vervangen door OSB of Fermacel kan maar is kleine verbetering en is best wat werk. En je ze in principe dikker materiaal moeten toepassen om meer sterkte te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 27-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:01
Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:08:
[...]

Ik zat even te zoeken maar ik kom alleen de reguliere egaline tegen van ze. Maar dan kijk ik alleen bij een hornbach.

Heb je toevallig iets van een linkje?
Moet je even zoeken naar weber vezelversterkte egaline. Ze verkopen het overal en er zijn plenty filmpjes te vinden.

Bijkomend voordeel bij mij is dat de vloer veel solider aanvoelt en minder gehorig is geworden. Ik heb er vinyl overheen gelegd.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Sethro schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:13:
Wat is eigenlijk het probleem dat je wilt oplossen? En wil je er mee gaan doen/ hoe wil je het afwerken?

Dit soort houten vloeren kom je veel tegen en zie niet in wat je eraan zou willen verstevigen. Als woningvloer is het prima geschikt.

Iets erover smeren lijkt me sowieso vragen om problemen want hout blijft werken. Vervangen door OSB of Fermacel kan maar is kleine verbetering en is best wat werk.
Het probleem (of irritatie) wat we nu hebben is dat de vloer naar onze smaak iets teveel veert. We hebben onder het huis gekeken en alle balken zijn in perfecte staat.

We zouden dus tijdens het lopen wat meer stevigheid willen. En we dachten dat het met egaline het probleem op te lossen en het gevoel van een betonnen vloer te evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:00
Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:07:
[...]

Ligt aan de hoogte van de vloer. In ons vorige huis (jaren 30) heb ik zelf de OSB platen over de bestaande vloer gelegd. Dan kom je misschien wat hoger uit maar zorgt wel voor wat extra stevigheid, (geluids)isolatie en minder werk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:16:
[...]

Het probleem (of irritatie) wat we nu hebben is dat de vloer naar onze smaak iets teveel veert. We hebben onder het huis gekeken en alle balken zijn in perfecte staat.

We zouden dus tijdens het lopen wat meer stevigheid willen. En we dachten dat het met egaline het probleem op te lossen en het gevoel van een betonnen vloer te evenaren.
Dat gaat op deze manier zeker niet lukken. Zoek maar eens hier op Tweakers en Google naar verende houten vloer. Is veel over te vinden.

Onderslagbalk, opklampen, renovatievloer, schuimbeton, etc. Allemaal zoektermen waarmee je kan starten voor meer informatie. Let vooral op dat constructieve wijzigingen expertise vragen van een constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dutchy88 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:20:
[...]

Ligt aan de hoogte van de vloer. In ons vorige huis (jaren 30) heb ik zelf de OSB platen over de bestaande vloer gelegd. Dan kom je misschien wat hoger uit maar zorgt wel voor wat extra stevigheid, (geluids)isolatie en minder werk. ;)
Alleen OSB platen? Verder niets?

Misschien is dat wel beter (en een stuk goedkoper) dan iets met betonmortel of egaline te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

OSB klasse 3(vochtbestendig) je hebt verschillende diktes 9-11-18mm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50

BCC

Eerst alle losse spijkers eruit en alle latjes weer vastschroeven. Daarna osb erover met naad en groef en vastschroeven in de balken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
BCC schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:46:
Eerst alle losse spijkers eruit en alle latjes weer vastschroeven. Daarna osb erover met naad en groef en vastschroeven in de balken.
Dat is bijna niet te doen. Dat hebben w eerder geprobeerd toen we een kruipruimte gingen maken, en dat zit zo vast, dat krijg je niet zonder te slopen los.
Hackus schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:27:
OSB klasse 3(vochtbestendig) je hebt verschillende diktes 9-11-18mm
Dank! Ik ga op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Luchtbakker schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is bijna niet te doen. Dat hebben w eerder geprobeerd toen we een kruipruimte gingen maken, en dat zit zo vast, dat krijg je niet zonder te slopen los.

[...]

Dank! Ik ga op zoek.
Prima te doen met een dergelijke tool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8v1KyaDcC1Ejrkq5yKBtDhbiBEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twjdRdqqZe7OqsiruVscpfdV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier zelf onlangs 100m2 aan vloer mee verwijderd. Gewoon alle spijkers eruit getrokken met dat ding. Ik deed dit om onder de vloer te kunnen werken en daarna de planken weer te gebruiken. Door het op deze manier te doen blijven de tong en groef goed.

Echter, alleen spijkers verwijderen als de vloer los moet. Anders gewoon naast elke spijker een schroef er in drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50

BCC

^^ onze hele zolder is hierdoor nu al 5 jaar kraakvrij en onze en-suite tegels liggen ook nog prima (getegeld op een ontkoppelmat op het osb ivm gewicht). Kost een paar honderd schroeven, maar dan heb je ook wat :) het vastzetten van al die latten brengt nl heel veel stevigheid in het geheel.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 27-12-2021 18:38 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ik ga uiteindelijk voor de OSB platen. Het is makkelijker, sneller en goedkoper.

Dank allemaal voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Luchtbakker schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:00:
Ik ga uiteindelijk voor de OSB platen. Het is makkelijker, sneller en goedkoper.

Dank allemaal voor jullie advies!
Ik zou eerst het probleem vaststellen. Wellicht heb je ondergedimensioneerde vloerbalken. Waarmee ga je de vloer afwerken? Wil je de vloer niet isoleren bijvoorbeeld?

Gewoon maar Osb erop gooien gaat gewoon niet zo heel erg veel doen. Schroef sowieso alle!! Vloerdelen vast voordat je het OSB erop doen. Anders ga je zeker last van kraken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
colvano schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:03:
[...]

Ik zou eerst het probleem vaststellen. Wellicht heb je ondergedimensioneerde vloerbalken. Waarmee ga je de vloer afwerken? Wil je de vloer niet isoleren bijvoorbeeld?

Gewoon maar Osb erop gooien gaat gewoon niet zo heel erg veel doen. Schroef sowieso alle!! Vloerdelen vast voordat je het OSB erop doen. Anders ga je zeker last van kraken krijgen.
Alle vloerdelen zitten al heel goed vast. Onder de vloer ziet alles er ook goed en gezond uit. Vandaar dat ik zei tegen @BCC dat het niet los te krijgen is. Het zit zo enorm vast. Maar lichte beweging via de balken houd je altijd. En ik hoop dat met OSB platen dat minder gaat worden.

Kwa isolatie ga ik volgende week 18.000 liter schuimpjes spuiten. (via http://drowa.nl/ ). Er zal wel een isolatiemat onder het laminaat komen, maar meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Beneden heb ik de houten vloer laten vervangen door een betonnen renovatie vloer. Dat werkt het beste. Boven heb ik de vloeren verzwaard met multiplex platen en daar het laminaat op gelegd. Dat scheelt al veel. Deuren heb ik 1,5 cm ingekort aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Optie 1: vervangen door een betonnen vloer

Optie 2: planken weghalen en vervangen voor 22mm underlayment. Underlayment veert minder dan OSB of planken. Je zou ook 2x12mm gekruist kunnen leggen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Luchtbakker schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:10:
[...]

Alle vloerdelen zitten al heel goed vast. Onder de vloer ziet alles er ook goed en gezond uit. Vandaar dat ik zei tegen @BCC dat het niet los te krijgen is. Het zit zo enorm vast. Maar lichte beweging via de balken houd je altijd. En ik hoop dat met OSB platen dat minder gaat worden.

Kwa isolatie ga ik volgende week 18.000 liter schuimpjes spuiten. (via http://drowa.nl/ ). Er zal wel een isolatiemat onder het laminaat komen, maar meer niet.
bodem isolatie dus? Je snapt dat dit zeker icm een houten vloer dat niet heel veel zoden aan de dijk zet? je zal maximal moeten blijven ventileren om je balk(koppen) te beschermen en je isolatie ligt dan buiten die koude luchtstroom. bodem isolatie is eigenlijk alleen maar een beetje nuttig als helemaal niets anders een optie is. als je nog kan anuleren en vloer isolatie kan toepassen zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:59:
[...]

bodem isolatie dus? Je snapt dat dit zeker icm een houten vloer dat niet heel veel zoden aan de dijk zet? je zal maximal moeten blijven ventileren om je balk(koppen) te beschermen en je isolatie ligt dan buiten die koude luchtstroom. bodem isolatie is eigenlijk alleen maar een beetje nuttig als helemaal niets anders een optie is. als je nog kan anuleren en vloer isolatie kan toepassen zou ik dat doen.
Voor zover ik heb gelezen, en heb opgelet bij natuurkunde, creëren de schelpjes stilstaande lucht, waardoor vocht uit de bodem niet meer omhoog stijgt, en je balken dus droog blijven.

Ik heb ventilatiegaten voor en achterin de woning omdat de vorige eigenaar vocht problemen had. 3x raden wat ik vorige week onder mijn huis aantrof.

Ik zie dus het isoleren zowel kwa warmte als vocht de enige oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF858wb0JDikUvzDHJl_wOJZyD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFbtRDbkz2Rk4KpCm9IB7mId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Luchtbakker schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:15:
[...]

Voor zover ik heb gelezen, en heb opgelet bij natuurkunde, creëren de schelpjes stilstaande lucht, waardoor vocht uit de bodem niet meer omhoog stijgt, en je balken dus droog blijven.

Ik heb ventilatiegaten voor en achterin de woning omdat de vorige eigenaar vocht problemen had. 3x raden wat ik vorige week onder mijn huis aantrof.

Ik zie dus het isoleren zowel kwa warmte als vocht de enige oplossing.

[Afbeelding]
voor vocht kan je beter en goedkoper een bodem folie toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:17:
[...]

voor vocht kan je beter en goedkoper een bodem folie toepassen.
Daarmee los ik inderdaad vochtproblemen op. Maar de koude vloer houd ik, en daar wil ik ook van af.
Deze schuimpjes doen beide.

Je hebt overigens ook van die groen grijze isolatiekorrels, die helpen juist niet bij vochtproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-07 21:14
Luchtbakker schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:10:
[...]

...
Als de balk veert ga je het probleem niet oplossen door er een plaat op te leggen. Die balk blijft immers veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Kurma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]

Als de balk veert ga je het probleem niet oplossen door er een plaat op te leggen. Die balk blijft immers veren.
Daar heb je zeker een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Kurma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]

Tenzij de druk beter over balken verdeelt wordt, iets wat je zeker bereikt als je in 2 richtingen legt. Bijvoorbeeld 2 lagen underlayment of in mindere mate plaatmateriaal dwars op de latten. Maar een houten vloer gaat nooit voelen als een betonvloer.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 28-12-2021 11:42 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-07 21:14
Makkelijk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:41:
[...]

Tenzij de druk beter over balken verdeelt wordt, iets wat je zeker bereikt als je in 2 richtingen legt. Bijvoorbeeld 2 lagen underlayment of in mindere mate plaatmateriaal dwars op de latten. Maar een houten vloer gaat nooit voelen als een betonvloer.
Er ligt nu al een vloer over de balken en de boel veert nog steeds. Ik zie even niet in waarom een plaat (of 2) underlayment de druk veel beter zou verdelen dan die vastgespijkerde vloerdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeanJeremy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 22:50

JeanJeremy

broer van Ron

Late reactie, maar wij gaan nu hetzelfde doen met een houten verdieping vloer. Probleem bij ons is dat er ooit een stalen balk is gelegd en dit is niet heel netjes gebeurd. Daardoor zit er tot 5 cm hoogte verschil vanaf de balk naar zijkanten huis.

Alle planken eraf, alles waterpas uitstroken, meteen maar wat isolatie materiaal tussen de balken stoppen (dan ligt het toch open), underlayment erop als 1e laag, vervolgens fermacell erop en daarna de PVC vloer. Over 2 maanden weet ik of het een goed idee is ;-)

Reden dat ik dit onderwerp vond was de keuze van de PVC legger of ik egaline wilde of een jumpax ondervloer en de pro’s en con’s aan het zoeken was.

Het is erg, maar het kan nog veel erger. Dus eigenlijk valt het reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben het geegaliseerd en geïsoleerd met wediboard (voor een tegelvloer), is redelijk vergelijkbaar met fermacell volgens mij. Voegt wel een centimeter of 6* toe aan de dikte van je vloer, dus dat is iets om rekening mee te houden.

* Er zijn ook dunnere platen besef ik me nu. Dikte had te maken met geintegreerde plaat voor douche

[ Voor 18% gewijzigd door theredspecial op 09-04-2022 22:44 . Reden: toevoeging ]

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Pagina: 1