Dev + casual gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV065
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal 90% van de tijd gebruikt worden voor (web)development (dmv docker). Er wordt geen (zware) fotobewerking of video editing gedaan. OS wordt Linux / Ubuntu.

De overige 10% zal gebruikt worden voor casual gaming. Er is reeds een (budget) GFX aanwezig die me zou moeten toelaten Cities Skylines deftig te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget rond de 1000 EUR, maar is variabel. Ik betaal liever 200 EUR extra voor een systeem dat degelijk is en langere tijd mee kan, dan nu te besparen op een CPU die over twee jaar niet meer volstaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- GFX pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
- Monitor pricewatch: LG 34UC88-B Zwart
- Muis / toetsenbord
- SSD's
- Case met bijhorende fans: pricewatch: Fractal Design Define Mini

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, RAM, CPU cooler, voeding.
Ik kwam bij dit systeem uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 134,90€ 134,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,47€ 22,47
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 647,17

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb redelijk wat moeten bijlezen gezien m'n kennis rond hardware wat roestig is, maar de AMD Ryzen 5 / 7 5000 reeks leek mij prijs/kwaliteit een goeie keuze.
De case is sober en zou ik het liefst recupereren.
32 GB RAM is een minimum, eventueel wordt dit nog uitgebreid naar 64.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Moederbord:
- moet allround functies aanbieden (bluetooth / wifi)
- mogelijkheid om in de toekomst M.2 SSD toe te voegen is een plus.
- 4 DDR slots om (later) verder uit te breiden
- 3600 mhz DDR ondersteuning naar de toekomst toe.

RGB e.d. wil ik geen (extra) geld aan besteden. PC zal niet zichtbaar staan, case is gesloten.
Een zo stil mogelijk systeem / fans.
Laag energieverbruik is uiteraard een plus.

Ga je overklokken?
Ik zou dit in de toekomst overwegen, maar geen reden om nu al een fancy waterkoeling te voorzien.

Wat verwacht je van ons?

Bevestiging :)
Grootste vraag is als al deze componenten uiteraard in de huidige behuizing passen, vooral de "brede" GFX baart me misschien wat zorgen icm het moederbord. Heb ik iets over het hoofd gezien naar compatibiliteit toe tussen de gekozen componenten?

Voeding, RAM en CPU fan heb ik gekozen op basis van beschikbaarheid bij de leverancier / prijs / goeie reviews. Ik sta open voor goedkopere / betere suggesties.

Processor
Ik overweeg een upgrade naar de pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
Voordeel zijn de extra cores die me wel nuttig lijken voor het gebruik van meerdere (docker) omgevingen naast elkaar. (compare)Wil ik in de toekomst nieuwere games op ultra settings spelen, weet ik dat de GFX sowieso moet vervangen worden. Maar zou deze upgrade me "veiliger" stellen voor de toekomst op CPU vlak naar gaming toe?

Ik hoor graag als jullie in mijn situatie dit een "te rechtvaardigen" uitgave vinden: bij mijn huidige gekozen leverancier kost de upgrade 144 EUR. De uiteindelijke keuze moet ik uiteraard zelf maken.

Alvast bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:40
Corsair RAM en Ryzen CPU's hebben een reputatie van moeizame samenwerking, ik zou Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B, door de lagere CAS latency is dat ongeveer even snel als het Corsair setje. De voeding is aan de zware kant, voor dit systeem voldoet 400 Watt al, bv. Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V.

Voor 1440p gaming voldoet de Ryzen 5, op die resolutie is de videokaart belangrijker.