W10 eigen websites tijdelijk onbereikbaar op 1 PC in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Mijn vraag
Ik bezit/beheer een aantal websites. 1 website op server A, 8 websites op server B. Servers niet in eigen beheer, draaien bij hostingprovider.
Sinds ik een jaar geleden een NUC kocht kan ik elke dag om de ~20-30 minuten alle websites op server B ~3-4 minuten niet bereiken via de browser ("The connection has timed out"), FTP of de e-mail voor die sites ophalen. Het lijkt alsof de websites offline gaan, maar ik kan zel wel vanaf andere PC/smartphone in mijn LAN bereiken en online checking-tools laten zien dat de websites gewoon online zijn. Ook een ping naar de domeinen en direct naar het IP-adres van de server verlopen zonder problemen (0% packet loss, avg. 16ms round trip). Het probleem lijkt dus echt in de NUC/Windows10 te zitten. Andere websites/internetverkeer lijkt niet gehinderd op enige manier. Probleem treedt op als ik alleen via de browser werk op de sites, maar ook als ik via FTP verbind (verbinding gaat dan verloren). Na ~3-4 minuten zijn de sites weer bereikbaar, en dan ~20-30 minuten later opnieuw hetzelfde.

Wat kan dit zijn, hoe los ik het op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
OS
Edition Windows 10 Pro
Version 20H2
Installed on ‎11/‎01/‎2021
OS build 19042.1415
Experience Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0

PC hardware
Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS
XPG SX8200 Pro 1TB

Modem/router
Arcadyan VGV7519 KPN/Telfort modem

DNS server
PiHole op RaspberryPi 3
Pi-hole v5.6
FTL v5.11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Errorlogs van websites checken (geen errors)
  2. Klagen bij hostingprovider over verbinding (die liet weten dat het FTP protocol de boosdoener kan zijn, maar het probleem doet zich ook voor als ik helemaal geen FTP gebruik die dag)
  3. PC direct naar PiHole DNS laten verwijzen/naar modem laten verwijzen voor DNS
  4. DNS op PC flushen
  5. IPconfig release/renew
  6. PC rebooten
  7. Modem rebooten
  8. Andere apparaten op netwerk gebruiken om websites te bereiken (altijd succesvol)
  9. Windows Firewall nakijken op blokkades
  10. Adblocker uitschakelen op Firefox browser
  11. Andere browsers proberen (zelfde resultaat op Firefox, Chrome en Edge)
  12. Domeinen van websites whitelisten op PiHole
  13. IPv6 aanzetten op het modem (kan niet volgens KPN)
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Bekabelde WIFI

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

fritsjof schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:25:
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Errorlogs van websites checken (geen errors)
  2. Klagen bij hostingprovider over verbinding (die liet weten dat het FTP protocol de boosdoener kan zijn, maar het probleem doet zich ook voor als ik helemaal geen FTP gebruik die dag)
  3. PC direct naar PiHole DNS laten verwijzen/naar modem laten verwijzen voor DNS
  4. DNS op PC flushen
  5. IPconfig release/renew
  6. PC rebooten
  7. Modem rebooten
  8. Andere apparaten op netwerk gebruiken om websites te bereiken (altijd succesvol)
  9. Windows Firewall nakijken op blokkades
  10. Adblocker uitschakelen op Firefox browser
  11. Andere browsers proberen (zelfde resultaat op Firefox, Chrome en Edge)
  12. Domeinen van websites whitelisten op PiHole
  13. IPv6 aanzetten op het modem (kan niet volgens KPN)
...
Ik zou eens in de eventviewer van windows kijken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees zaken over PiHole, adblocker, etc. etc. En dat het op andere apparaten wel werkt zonder enige verdere configuratie. Snelste oplossing (zeker als je er al een jaar last van hebt): machine opnieuw installeren en "gewoon" eens geen adblocker etc draaien een weekje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
@Brahiewahiewa: Dank, goeie tip, ik ga de eventviewer eens monitoren.

@MAX3400: AdBlocker draait alleen op Firefox, op Chrome en Edge niet, en daar zijn de sites ook tegelijkertijd offline, dus ik denk niet dat het in de browser/extensies zit (immers: op Edge geen enkele extensie geinstalleerd - toch de blokkade).
Wat betreft PiHole: de PC die het probleem geeft zit in dezelfde pool als alle andere apparaten, dus je zou dan verwachten dat als PiHole de blokkade veroorzaakt alle apparaten hier last van hebben.
Maar ik ga even Google DNS instellen voor de PC in kwestie, dus PiHole volledig omzeilen op die machine, kijken of dat wat oplost - Windows wipen en opnieuw installeren is een laatste optie wat mij betreft - maar zeker niet uitgesloten...

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@fritsjof andere mogelijkheid ipv Windows herinstalleren; probeer het eens een dagje op een Linux Live-CD?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ja is een goeie, gebruik Linux nu ook op kantoor, ik zal die optie eens beter bekijken als ik de andere zaken heb geprobeerd.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ik denk dat ik het heb gevonden:

De primary DNS van de PC in kwestie stond op een intern IP adres dat het oude adres was van de PiHole DNS server, secundary DNS stond op het adres van het modem (dat voor DNS verwijst naar het huidige IP adres van PiHole).

Ik heb primary DNS nu gezet op het adres van het modem, en nu lijkt het probleem opgelost.

Waarom dit (verkeerd primary DNS ip adres) alleen effect had op het bewerken/bekijken van websites op één bepaalde (externe) server is me een raadsel, maar het lijkt nu dus opgelost.

Bekabelde WIFI

Pagina: 1