Mijn vraag
Ik bezit/beheer een aantal websites. 1 website op server A, 8 websites op server B. Servers niet in eigen beheer, draaien bij hostingprovider.
Sinds ik een jaar geleden een NUC kocht kan ik elke dag om de ~20-30 minuten alle websites op server B ~3-4 minuten niet bereiken via de browser ("The connection has timed out"), FTP of de e-mail voor die sites ophalen. Het lijkt alsof de websites offline gaan, maar ik kan zel wel vanaf andere PC/smartphone in mijn LAN bereiken en online checking-tools laten zien dat de websites gewoon online zijn. Ook een ping naar de domeinen en direct naar het IP-adres van de server verlopen zonder problemen (0% packet loss, avg. 16ms round trip). Het probleem lijkt dus echt in de NUC/Windows10 te zitten. Andere websites/internetverkeer lijkt niet gehinderd op enige manier. Probleem treedt op als ik alleen via de browser werk op de sites, maar ook als ik via FTP verbind (verbinding gaat dan verloren). Na ~3-4 minuten zijn de sites weer bereikbaar, en dan ~20-30 minuten later opnieuw hetzelfde.
Wat kan dit zijn, hoe los ik het op?
Relevante software en hardware die ik gebruik
OS
Edition Windows 10 Pro
Version 20H2
Installed on 11/01/2021
OS build 19042.1415
Experience Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0
PC hardware
Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS
XPG SX8200 Pro 1TB
Modem/router
Arcadyan VGV7519 KPN/Telfort modem
DNS server
PiHole op RaspberryPi 3
Pi-hole v5.6
FTL v5.11
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik bezit/beheer een aantal websites. 1 website op server A, 8 websites op server B. Servers niet in eigen beheer, draaien bij hostingprovider.
Sinds ik een jaar geleden een NUC kocht kan ik elke dag om de ~20-30 minuten alle websites op server B ~3-4 minuten niet bereiken via de browser ("The connection has timed out"), FTP of de e-mail voor die sites ophalen. Het lijkt alsof de websites offline gaan, maar ik kan zel wel vanaf andere PC/smartphone in mijn LAN bereiken en online checking-tools laten zien dat de websites gewoon online zijn. Ook een ping naar de domeinen en direct naar het IP-adres van de server verlopen zonder problemen (0% packet loss, avg. 16ms round trip). Het probleem lijkt dus echt in de NUC/Windows10 te zitten. Andere websites/internetverkeer lijkt niet gehinderd op enige manier. Probleem treedt op als ik alleen via de browser werk op de sites, maar ook als ik via FTP verbind (verbinding gaat dan verloren). Na ~3-4 minuten zijn de sites weer bereikbaar, en dan ~20-30 minuten later opnieuw hetzelfde.
Wat kan dit zijn, hoe los ik het op?
Relevante software en hardware die ik gebruik
OS
Edition Windows 10 Pro
Version 20H2
Installed on 11/01/2021
OS build 19042.1415
Experience Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0
PC hardware
Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS
XPG SX8200 Pro 1TB
Modem/router
Arcadyan VGV7519 KPN/Telfort modem
DNS server
PiHole op RaspberryPi 3
Pi-hole v5.6
FTL v5.11
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Errorlogs van websites checken (geen errors)
- Klagen bij hostingprovider over verbinding (die liet weten dat het FTP protocol de boosdoener kan zijn, maar het probleem doet zich ook voor als ik helemaal geen FTP gebruik die dag)
- PC direct naar PiHole DNS laten verwijzen/naar modem laten verwijzen voor DNS
- DNS op PC flushen
- IPconfig release/renew
- PC rebooten
- Modem rebooten
- Andere apparaten op netwerk gebruiken om websites te bereiken (altijd succesvol)
- Windows Firewall nakijken op blokkades
- Adblocker uitschakelen op Firefox browser
- Andere browsers proberen (zelfde resultaat op Firefox, Chrome en Edge)
- Domeinen van websites whitelisten op PiHole
- IPv6 aanzetten op het modem (kan niet volgens KPN)
Bekabelde WIFI