Toon posts:

Een 'domme' inductie kookplaat koppelen aan een smarthome

Pagina: 1
Acties:

• MarvinS
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10-2022
Hi!

Ik sta op het punt om over te stappen van koken op gas naar koken op inductie. De kookplaat die ik op het oog heb is de ETNA KIF670DS. Dit is een 'domme' kookplaat die via 2 fasen aangesloten moet worden. Uiteraard wil ik deze integreren met mijn smarthome om bijvoorbeeld automatisch de afzuiging aan te zetten als we gaan koken.

Heeft iemand een mooie oplossing gevonden om een 'domme' inductie kookplaat te koppelen met een smarthome? Zelf dacht ik aan de volgende opties:
  • Een slimme tussenstekker kopen, maar het lijkt er op dat er geen slimme perilex tussenstekkers bestaan.
  • Op basis van stroomverbruik detecteren of de kookplaat aan is. Ik heb namelijk al een P1 meter gekoppeld met mijn smarthome om live mijn stroomverbruik uit te lezen
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied :)

Groet,
Marvin

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:09
Op basis van je P1 meter wordt lastig denk ik. Het zou zo maar kunnen zijn dat je wasmachine + droger combinatie de afzuigkap aan gaat zetten. Bovendien is je stroom verbruik op je inductie kookplaat variabel; het ligt eraan hoe hoog je de pitten zet en hoeveel je er tegelijk aan zet. Als je de aparte groep apart kunt meten is het wellicht wel een optie, dan kan je ook op basis van het stroom verbruik de afzuigkap harder of zachter in stellen wellicht.

Je moet je wel afvragen hoe handig het is; moet de afzuigkap gelijk uit als je de kookplaat uitzet? Meestal wil je die nog wat langer aan laten omdat je gerecht nog na staat te stomen. Hoe lang je dat wilt hangt weer helemaal af van het gerecht dat je maakt. Bij ons thuis gebruiken we daarnaast nog een Airfryer, ook daarvoor wil je de afzuigkap aan hebben denk ik (en dus vooral niet dat die uitgaat als je klaar bent met je biefstuk terwijl de patat nog niet klaar is).

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• MarvinS
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-10-2022
Soepstengel schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:00:
Op basis van je P1 meter wordt lastig denk ik. Het zou zo maar kunnen zijn dat je wasmachine + droger combinatie de afzuigkap aan gaat zetten. Bovendien is je stroom verbruik op je inductie kookplaat variabel; het ligt eraan hoe hoog je de pitten zet en hoeveel je er tegelijk aan zet. Als je de aparte groep apart kunt meten is het wellicht wel een optie, dan kan je ook op basis van het stroom verbruik de afzuigkap harder of zachter in stellen wellicht.

Je moet je wel afvragen hoe handig het is; moet de afzuigkap gelijk uit als je de kookplaat uitzet? Meestal wil je die nog wat langer aan laten omdat je gerecht nog na staat te stomen. Hoe lang je dat wilt hangt weer helemaal af van het gerecht dat je maakt. Bij ons thuis gebruiken we daarnaast nog een Airfryer, ook daarvoor wil je de afzuigkap aan hebben denk ik (en dus vooral niet dat die uitgaat als je klaar bent met je biefstuk terwijl de patat nog niet klaar is).
Ik bouw mijn smarthome met Home Assistant, dus mijn idee was om bijvoorbeeld de afzuiging 30min na het koken uit te zetten. De opties binnen Home Assistant zijn gelukking eindeloos. Helaas kan ik geen individuele groepen uitlezen, dus ik vermoed dat de P1 oplossing erg lastig wordt.

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zou je niet een sensor kunnen neerhangen die werkt aan de hand van luchtvochtigheid?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heb je een kookgroep apart voor de kookplaat? Dan kun je wellicht met de Shelly Pro 4pm verder, maar dat zul je even moeten checken bij iemand die meer elektrotechnisch onderlegd is.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:21
Idd lucht vochtigheid lijkt me een betere keuze, mooiste zou dan zijn 1 die ook temperatuur meet.

Afhankelijk van wat je aan het koken/bakken bent heb je langer of korter de afzuiger nodig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt in je groepenkast een tussenmeter op de krachtgroep of kookgroep van de kookplaat zetten en die uitlezen. Voor 3 (of 2) fase bijvoorbeeld een SDM630 of voor een kookgroep 2x een SDM120 (of een ander type kWh meter wat je op enige wijze, bijvoorbeeld modbus, kunt uitlezen.

Zelf doe ik het overigens met een Aeotec energiemeter. Die klemmen kun je zo om de draden klikken, maar je moet de meter wel op de juiste manier aansluiten (dus als je 3 fases apart meet, op een 3 fase aansluiting, dan moet ook de energiemeter op 3 fasen worden aangesloten). Je kunt echter ook 3x dezelfde fase meten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Svrooij86
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 18:57
Uiteindelijk hebben zowel een kookgroep 2 groepen (met een gekoppelde schakelaar) en een krachtgroep 3 fase in ieder geval 1 fase draad.

Die ene fase zou je dus individueel kunnen meten, dan wel met een gemodificeerde tussenstekker of met een faseklem. Dat laatste heeft voorkeur want die hangt niet tussen het circuit en kan worden aangesloten zonder aan het circuit te zitten.

Maar ik ben zeker geïnteresseerd in je gekozen oplossing, wil zelf ook zoiets doen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20
Ik zou er geen kapitalen tegenaan gooien, maar kijken of je heel goedkoop voor een fase kan bepalen of er stroom loopt. Dit onder de aanname dat het niet precies hoeft en de aanname dat het redelijk over de fases verdeeld wordt. (Geen idee of het in de praktijk mogelijk is om met een goedkope magnetisch veld sensor dit te realiseren.)

Maar wellicht is dit overbodig:
To_Tall schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:15:
Idd lucht vochtigheid lijkt me een betere keuze, mooiste zou dan zijn 1 die ook temperatuur meet.

Afhankelijk van wat je aan het koken/bakken bent heb je langer of korter de afzuiger nodig.
Ik meet temperatuur, luchtvochtigheid en fijnstof via een tweetal sensoren die ik onder een keukenkastje heb bevestigd. Daarmee kan accuraat de afzuiging aangestuurd worden.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 11-01-2022 22:47]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:13
gangbare tussenstekkers kunnen het vermogen van een inductieplaat niet aan, niet doen dus. De Aeotec klem is denk ik de meest voor de hand liggende oplossing als je alleen wilt zien of de plaat aan of uit is.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01
Wat doe je als je de afzuigkap aan wil zetten als bv de broodrooster te fanatiek was?

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:53
Koop een connected kookplaat, dan hoef je niet zo'n moeilijke oplossing te zoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Connected kookplaten zijn er maar weinig dus je beperkt je keuze. En hier moet je je misschien ook afvragen of 100+ euro aan extra apparatuur voor het meten / bedienen wel zinvol is maar ik ken je budget natuurlijk niet. Als budget geen probleem is haal je een Bora Pure of variant met ingebouwde automatische afbuiging. Met HA kan je ook kijken naar cheapass Google mini en roep je “koken” die vervolgens script uitvoert op HA. Misschien wat lastiger om op te zetten maar wel goedkoper.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee