• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik wil graag zonnepanelen!

Situatie:
- Hoekwoning uit eind '40, aantal jaar geleden verbouwd
- We wonen (nu) met z'n tween.

1. Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

2. Beschikbare (dak)ruimte
- Schuine dak, onder dakkapel (5.7m x 2m)
- Platte dak, uitbouw (5.6m x 2.8m)

3. Schaduw
Schaduw op platte dak, eigenlijk alleen in wintermaanden aan einde van de dag. Ook is dan de hoek op de panelen al vrij klein.

4. Jaarverbruik
We wonen er nog niet zo lang, dus het jaarverbruik is niet bekend.
De energieleverancier schat het jaarverbruik in op 3600kWh.

Op basis van oktober (205kWh) en november (230kWh), schat ik het jaarverbruik op zo'n 2500-3000kWh. Ik weet dus niet zeker of dit helemaal klopt.

Plannen:
- Warmtepomp: Ja, hybride WP, mogelijk in toekomst. Huidige CV ketel is nog vrij nieuw.
- ELektrische auto: Ja, toekomst, maar geen eigen oprit.
- Mogelijk extra apparatuur, zoals een droger.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik denk 1-fase. Bij meerdere offertes spraken ze over plaatsen extra groep bij wasmachine.

6. Budget en doel
Budget: 5000 euro.
Doel: Verbruik voor groot deel compenseren en eventueel verbruik van mogelijke een warmtepomp kunnen opvangen.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten installeren.

8. Bijhouden van data
Standaard app is prima.

9. Reeds verkregen offertes
Members only:

Legplannen:
Members only:

10. Regio
Regio Hilversum.

Vragen
1. Micro-omvormers, ja of nee? Of is de winst te minimaal?
2. Even veel panelen als voor verbruik nodig is, of extra panelen? Bijv legplan 1a uitbreiden met nog 2 panelen tot een totaal van 10? Wat zijn de voordelen/nadelen?
3. Hoe relevant is garantie? Sommige bieden 12 of 15 jaar productgarantie, anderen 25 jaar. Vermogensgarantie is bij allen 25 of 30 jaar.
4. Verschil in panelen?

Hopelijk is de informatie duidelijk :) Ben benieuwd naar jullie tips en adviezen!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Advies is eigenlijk altijd: alles zoveel mogelijk vol leggen.
Het kost je nu enkel maar de extra panelen. Montagekosten en omvormer kosten nauwelijks meer.

Dus ik zou een combinatie maken van alle plannen:
5 panelen op je platte dak en de 5 voor de dakkapel, kan dan mooi in een polystring op 1 ingang van je omvormer.
Dan nog 4 op je dakkapel. die string kan dan op je tweede ingang van je omvormer.
ik zie geen voordeel in micro omvormers
. gewoon een Goodwe of SMA nemen met shadefix en je hebt al een prima regeling voor schaduw (voor zover mogelijk).

[Voor 12% gewijzigd door Motorfret op 27-12-2021 13:40]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Tk55
  • Niet online
@Motorfret Bedankt! Zijn er nog andere voordelen, naast de aanlegkosten vs extra paneelkosten? Hoe zit het bijv met overproductie en zaken als belasting/saldering?

Heeft de hoek van de plaatsing nog invloed op het type omvormer dat je kiest?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Motorfret
Hoewel leuk bedacht, zie ik (en sunnydesignweb) dat toch niet voor me op 1 omvormer.

Ik zie meer in 5 portrait onder de dakkapel en 6 in landscape op het platte dak met dual betonvoeten

De noordkant van het dak en de dakkapel doe je dan als je wilt uitbreiden op een 2e omvormer ;)

Waar komt de buitenunit van de (hybride) WP te staan/hangen?
Zo een dakkapel richting zuid kan best warm zijn in de zomer. Welicht wil je nog aan de L/L warmtepomp ook.
Dan zou ik het dak van de dakkapel vrij houden.

[Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2021 12:27]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
had hem (nog) niet door de sunnyweb designer gehaald. blijkt idd niet te kunnen. Mea culpa.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:05
Ik weet niet of de dakkapel binnenkort geschilderd moet worden, maar -en dit is geen eigen ervaring maar iets dat ik op o.a. dit forum wel eens voorbij heb zien komen- er zijn schilderbedrijven die een opdracht weigeren vanwege de aanwezigheid van panelen eronder. Misschien iets om te overwegen?

OhSunnyDay

• Tk55
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:52:
Ik weet niet of de dakkapel binnenkort geschilderd moet worden, maar -en dit is geen eigen ervaring maar iets dat ik op o.a. dit forum wel eens voorbij heb zien komen- er zijn schilderbedrijven die een opdracht weigeren vanwege de aanwezigheid van panelen eronder. Misschien iets om te overwegen?
Dit is inderdaad binnenkort nodig, dus bedankt voor de tip!
AUijtdehaag schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:05:
@Motorfret
Hoewel leuk bedacht, zie ik (en sunnydesignweb) dat toch niet voor me op 1 omvormer.
Bedankt voor het uitzoeken :)
Ik zie meer in 5 portrait onder de dakkapel en 6 in landscape op het platte dak met dual betonvoeten

De noordkant van het dak en de dakkapel doe je dan als je wilt uitbreiden op een 2e omvormer ;)
Dit leek mij ook de beste keus voor nu. Heb je dan nog advies qua panelen en omvormer? En dan offerte 1a of 1c uitbreiden?
Waar komt de buitenunit van de (hybride) WP te staan/hangen?
Zo een dakkapel richting zuid kan best warm zijn in de zomer. Welicht wil je nog aan de L/L warmtepomp ook.
Dan zou ik het dak van de dakkapel vrij houden.
We hebben nog geen besluit genomen over de exacte locatie. Het zou in de voortuin kunnen, op de dakkapel of nog weer ergens anders.

Wat moet ik me bij een L/L warmtepomp voorstellen? Werkt dat zoals een airco? (dus zowel verwarmen als koelen?) We wonen er pas sinds eind zomer dus ik kan nu niet zeggen hoe warm de dakkapel kan worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je waarde hecht aan (echte) garantie, zou ik voor een REC twinpeak 4 gaan. (alpha kan ook maar duurder, maar wel iets betere specs)
Zwart onder je dakkappel en niet zwart op je platdak.
Voorbeelden: https://www.mg-solar-shop.com/solar-panels/rec-solar/

Innodura of ouxo verkopen REC met SMA (volgens een aantal op het forum)
Niet de goedkoopste combinatie, maar prima panelen en omvormer.

Hecht je waarde aan budget dan kom je al snel uit op chinese panelen met een chinese omvormer.
Goodwe is dan iets beter dan growatt als je schaduw hebt (van wegdraaiende zon in de middag van het huis en dakkapel)

Als je betonvoeten wilt toepassen dan wordt het lastig, voor zover ik weet is sun-solar de enigste.
Tenzij je zelf gaat leggen uiteraard, is het niet zo moeilijk samenstellen.
Maar als je alles laat doen, ben je afhankelijlk wat ze je leveren.

Een L/L warmtepomp is inderdaad een airco, die ook kan verwarmen en koelen.

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2021 15:25]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Tk55
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:08:

Zeg je dit vanwege mogelijke warmteontwikkeling door panelen/zon op de zolder?
Als je waarde hecht aan (echte) garantie, zou ik voor een REC twinpeak 4 gaan. (alpha kan ook maar duurder, maar wel iets betere specs)
Voorbeelden: https://www.mg-solar-shop.com/solar-panels/rec-solar/

Innodura of ouxo verkopen REC met SMA (volgens een aantal op het forum)
Niet de goedkoopste combinatie, maar prima panelen en omvormer.

Hecht je waarde aan budget dan kom je al snel uit op chinese panelen met een chinese omvormer.
Goodwe is dan iets beter dan growatt als je schaduw hebt (van wegdraaiende zon in de middag van het huis en dakkapel)
Als dat niet zo is, dan maakt paneel merk niet zoveel uit dus?
Als je betonvoeten wilt toepassen dan wordt het lastig, voor zover ik weet is sun-solar de enigste.
Tenzij je zelf gaat leggen uiteraard, is het niet zo moeilijk samenstellen.
Maar als je alles laat doen, ben je afhankelijlk wat ze je leveren.
Ik laat alles graag doen.
Een L/L warmtepomp is inderdaad een airco, die ook kan verwarmen en koelen.

[Afbeelding]
Thanks!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kijk liever tegen zwarte panelen aan.
Op het platdak is dan niet nodig, zwart wordt zelf iets warmer en presteert dan ietsjes minder.
Puur visueel dus!

Wat bedoel je met "als dat niet zo is" ?

• Tk55
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:14:
Ik kijk liever tegen zwarte panelen aan.
Op het platdak is dan niet nodig, zwart wordt zelf iets warmer en presteert dan ietsjes minder.
Puur visueel dus!
Ah, duidelijk!
Wat bedoel je met "als dat niet zo is" ?
Als je minder waarde hecht aan de garantie, zijn de verschillende merken (uit offertes) inwisselbaar?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee