Toon posts:

Enorm luide Coil Whine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rockster_franck
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-12-2022
Mijn Vraag:

Ik heb sinds eind November 2021 een nieuwe PC in elkaar gebouwd (mijn eerste). Het bouwen ging mij prima af, maar na alles geïnstalleerd te hebben en een game zoals COD Warzone opgestart te hebben komt er een relatief harde toon uit mijn computer (waarschijnlijk coil whine).

Nu zal ik hieronder een lijstje maken van mijn componenten en een filmpje van het geluid toevoegen.

https://youtube.com/shorts/dACiq54Di_Q?feature=share

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit te verminderen of volledig weg te krijgen.

Mijn componenten:

- AMD Ryzen 5 5600G processor
- Seasonic Focus GX-650 PSU
- Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 moederbord
- Kingston A2000 1000GB M.2 SSD
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 geheugen
- Sharkoon TG4 Case
- MSI Geforce RTX 3060 Gaming X 12G Videokaart

Nu hoop ik dat iemand mij kan helpen, want het geluid hoor ik door de case en mijn overear headset heen.
Als ik het vergelijk met andere coil whine filmpjes op het internet is dat van mij wel heel erg hard.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb mijn videokaart teruggestuurd naar Megekko voor controle, maar uit de test daar kwam niks geks, wat volgens mij betekent dat het aan mijn combinatie van componenten ligt.

Mocht iemand advies hebben wat ik nu moet doen hoor ik het graag. Ik heb natuurlijk nog de optie om mijn voeding terug te sturen, maar ik hoor daar juist zulke goede verhalen over.

Alvast heel erg bedankt

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Probeer eens met een papierrol tegen je oor exact te localiseren van welk onderdeel het geluid komt.

• Rockster_franck
l

[Voor 120% gewijzigd door Rockster_franck op 28-12-2021 14:39]

• Rockster_franck
Uszka schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:57:
Probeer eens met een papierrol tegen je oor exact te localiseren van welk onderdeel het geluid komt.
Hi Uszka,

Ik heb dit gedaan en als ik de rol aan de onderkant van mijn videokaart houd dan hoor ik het geluid het luidst

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 10:46
videokaarten zijn naar mijn mening hier ook het gevoeligste voor.
Een rma is mogelijk met de opmerking dat de coil whine enorm is.. echter zie ik dat je een 3060 hebt...
ik kan je niet garanderen dat je relatief snel een nieuwe terug krijgt..

edit: lezen is een vak. dit had je al gedaan.

Als je misschien een andere voeding hebt liggen zou je die nog kunnen proberen.. die levert immers de stroom voor de videokaart.

[Voor 27% gewijzigd door furian88 op 29-12-2021 13:42]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Rockster_franck
furian88 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:
Een rma is mogelijk met de opmerking dat de coil whine enorm is.. echter zie ik dat je een 3060 hebt...

Als je misschien een andere voeding hebt liggen zou je die nog kunnen proberen.. die levert immers de stroom voor de videokaart.
Hallo Furian88,

bedankt voor je tips ik ga binnenkort eens proberen een andere voeding te gebruiken

• jmmk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-03 00:45
Als het echt coil whine is (kun je b.v. controleren door met een kunststof of houten stokje wat druk uit te oefenen op de diverse spoelen), dan kun je dat oplossen door de betreffende spoel te vullen/in te kapselen met smeltlijm (mits de spoel niet heet wordt, waarschijnlijk niet) of siliconenkit.

• Rockster_franck
furian88 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:

Hallo Furian,

We zijn weer even verder, ik heb het dit keer met een 750watt geprobeerd, want ik dacht misschien dat de 650watt net aan was. Dit heeft vooralsnog geen effect. Heb je misschien nog andere mogelijke oplossingen?

• Rockster_franck
jmmk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:28:
Als het echt coil whine is (kun je b.v. controleren door met een kunststof of houten stokje wat druk uit te oefenen op de diverse spoelen), dan kun je dat oplossen door de betreffende spoel te vullen/in te kapselen met smeltlijm (mits de spoel niet heet wordt, waarschijnlijk niet) of siliconenkit.
Hallo jmmk,

Dit is mijn eerste PC en ik ben best wel snel bang dat ik iets kapot maak, dus ik durf dit allemaal niet echt aan.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:30
Wat ik hier in een ander topic zag, je kan undevolten proberen.

Dat kan er ook voor zorgen dat ie minder geluid maakt, omdat die minder stroom vreet.

En ik weet niet of andere gebruikers van een 3000 serie kaart dit kunnen beamen. Maar het komt meer voor.
MIjn 3080ti heeft er ook wel last van bv.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:02
heb je al geprobeert de pc op te starten zonder die kaart, is dan het geluid weg danweet je waar je moet zoeken
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee