Openmediavault Sambashare activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 18:12
Beste

Ik run openmediavault op mn raspberry pi 4.

De setup en het installeren lukt, alleen krijg ik bij het opzetten van de samba share op mn w11 pc geen toegang tot de samba share.

De map die ik binnen omv gemaakt kan ik zien op mn pc.

Heb al meerdere uren gezocht, maar geen oplossing gevonden .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG-rR7eqrVKlUOHKkcgPFuxau6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/goKbACJ6dmJeHBJMHfvUE9nm.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Thibaut1234 op 27-12-2021 01:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat zie je in de logs op je OMV? Gebruiker aangemaakt voor de share, rechten gegeven en tegen Windows gezegd dat het niet met je lokale gebruiker moet blijven proberen, maar je opgegeven credentials (als die anders zijn)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Thibaut1234
Hero of Time schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:55:
En wat zie je in de logs op je OMV? Gebruiker aangemaakt voor de share, rechten gegeven en tegen Windows gezegd dat het niet met je lokale gebruiker moet blijven proberen, maar je opgegeven credentials (als die anders zijn)?
Net nieuwe gebruiker gemaakt in omv (pi is de naam) die ik toegang heb gegeven tot sambashare groep. Als ik dan op windows naar mn share ga en bij credentials als user : pi invoer en bijhorende wachtwoord lukt het niet. Mijn logs vindt je op mn afbeeldingen.

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, maar weet zelf niet hoe dit op te lossen .Heb me al suf gegoogled en gezocht op internet .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToJTLd91OE_xpOwrhgDkWHT2Bpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sO5UIDYbT8LSNN5TviOV62F8.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Thibaut1234 op 30-12-2021 19:29 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tenzij dat eerste IPv6 adres van een lokale machine is (anonimiseer het dan), zou ik even zorgen dat je OMV niet wereldwijd bereikbaar is via IPv6.

Maar de melding is redelijk duidelijk: toegang geweigerd. Nu nog uitzoeken waarom. Is dat door foutieve credentials? Pad niet bereikbaar voor gebruiker? Iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 30-12-2021 19:04 ]

• Thibaut1234
Hero of Time schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:03:
Tenzij dat eerste IPv6 adres van een lokale machine is (anonimiseer het dan), zou ik even zorgen dat je OMV niet wereldwijd bereikbaar is via IPv6.

Maar de melding is redelijk duidelijk: toegang geweigerd. Nu nog uitzoeken waarom. Is dat door foutieve credentials? Pad niet bereikbaar voor gebruiker? Iets anders?
Ik zou het zelf niet weten waardoor het niet lukt. Zou u eventueel samen met mij eens willen kijken ?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben niet bekend met OMV verders, gebruik het zelf niet. Heb ook geen Windows in mijn netwerk behalve een verloren VM die verders niet bij m'n andere systemen moet kunnen.

De paar keer dat ik een SMB share met Windows maakte, was het met een paar regels in smb.conf zo gedaan. Maar dat was op een 'normale' Linux omgeving en jaren geleden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn logs vindt je op mn afbeeldingen.
Heb niet zo heel veel interesse om op internet naar jouw afbeeldingen te zoeken; daarnaast kan je vast wel zelf plaint-text kopieren wat er gebeurt?

Maar zoals @Hero of Time aangeeft; op het moment dat er tussen 2 machines iets niet goed gaat (zoals in dit geval dus toegang tot een share), heb je vaak op beide machines logs terug te vinden met een error-code, een omschrijving of soms zelfs een linkje naar de oplossing.

OMV draait op je RPi dus ik vermoed zo dat je logs daar te vinden zijn in /var/log maar SMB, afhankelijk van de implementatie, wil ze ook nog wel eens neerzetten in /var/smbd of mogelijk zelfs in je /usr/local/ afhankelijk onder welk account & hoe OMV geinstalleerd is.

Wat je ook nog kan proberen, maar ik weet niet welke apparatuur je nog meer in huis hebt; de share benaderen vanaf een smartphone of misschien vanaf een ander Linux-apparaat. Dat laatste (of allicht via een Linux Live-distro) sluit sowieso uit dat je ruzie hebt met SMB-variaties in Windows 11.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 14:31

Ravefiend

Carpe diem!

Of ook eens de share zelf proberen te benaderen vanop de Pi?

code:
1
smbclient -L localhost

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Cyphax

Moderator LNX
Kan je beschrijven welke stappen je hebt gevolgd hiervoor? Je moet bij OMV erop letten dat je bij je Shared Folder de ACL en de Privileges goed instelt, maar de naam van de share lijkt ook wel weer op een homedir die je daar weer los van kan regelen.

Je kunt even proberen om de share te koppelen via de command-line in Windows, dan krijg je wellicht een foutmelding die in de richting van het probleem wijst: https://adamtheautomator.com/net-use/

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 30-12-2021 19:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• MAX3400

MAX3400

Ik zal beschrijven welke stappen ik net heb gedaan; vriendin zit toch lekker te gamen...

Nieuwe VM Gen2 aangemaakt op Hyper-V; de ISO van OMV gedownload, gekoppeld en next next finish de installatie voltooid. VM uitgezet, extra disk gekoppeld (fixed), VM gestart. Ingelogd op de web-interface van OMV. Daar eerst de nieuwe disk gescand, EXT4 FS gemaakt. User aangemaakt (next next finish met zo min mogelijk gedoe), zelfde voor de nieuwe share en op de share Admins & Users R/W toegekend. Daarna SMB enabled, share uit vorige stap in SMB "toegevoegd" en klaar.

Op mijn laptop naar \\ip-van-omv\ gegaan. user & pass ingegeven. Kan share zien. Kan browsen. Kan file schrijven.

@Thibaut1234 het klinkt echt heel simpel "wat" ik doe maar letterlijk is dit een out-of-the-box installatie met de basics om een filesystem en share aan te maken via de web-interface van OMV. Of & wat er bij jou niet goed gaat; geen idee. In de web-interface kan je ook je log-level opvoeren (tot debug) etc.

/edit: zie nu pas dat ik zelfs de installer in "western USA" heb gedaan incl. mirrors etc. Logs staan nu vol met deprecated timezones; neemt niet weg dat het "intern" werkt omdat ik lokaal NTP heb draaien en SMB dus geen issues uitspuugt.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 30-12-2021 20:44 ]

• Thibaut1234
MAX3400 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:45:
[...]

Heb niet zo heel veel interesse om op internet naar jouw afbeeldingen te zoeken; daarnaast kan je vast wel zelf plaint-text kopieren wat er gebeurt?

Maar zoals @Hero of Time aangeeft; op het moment dat er tussen 2 machines iets niet goed gaat (zoals in dit geval dus toegang tot een share), heb je vaak op beide machines logs terug te vinden met een error-code, een omschrijving of soms zelfs een linkje naar de oplossing.

OMV draait op je RPi dus ik vermoed zo dat je logs daar te vinden zijn in /var/log maar SMB, afhankelijk van de implementatie, wil ze ook nog wel eens neerzetten in /var/smbd of mogelijk zelfs in je /usr/local/ afhankelijk onder welk account & hoe OMV geinstalleerd is.

Wat je ook nog kan proberen, maar ik weet niet welke apparatuur je nog meer in huis hebt; de share benaderen vanaf een smartphone of misschien vanaf een ander Linux-apparaat. Dat laatste (of allicht via een Linux Live-distro) sluit sowieso uit dat je ruzie hebt met SMB-variaties in Windows 11.
Uiteindelijk heb ik het aan de praat gekregen. Heb nieuwe gedeelde map aangemaakt.

Op file explorer kon ik dan in de Nas en in de nieuwe gedeelde map. In de oude kan ik niet.

Op mn gsm kon ik ook aan de gedeelde map.

• Thibaut1234
Ravefiend schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:49:
Of ook eens de share zelf proberen te benaderen vanop de Pi?

code:
1
smbclient -L localhost
Off topic : weet iemand als een raid opstelling mogelijk is in omv in combinatie met de pi?

Dit staat bij de documentatie van omv :

Do not use RAID arrays in production with drives connected via USB, neither hubs or different ports. This includes low power devices that do not have a SATA controller, e.g. Raspberry Pi, Pogoplugs and any low entry ARM SBC.

Ik maak hiervan dat dit niet aangeraden is.

• MAX3400

MAX3400

Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:02:
[...]

Off topic : weet iemand als een raid opstelling mogelijk is in omv in combinatie met de pi?
...
Ik maak hiervan dat dit niet aangeraden is.
Nee? Ik maak eruit op dat het juist leuk is om te doen / testen maar dat het inherent instabiel is om zonder dedicated controller / power-saving / etc een RAID-set op te zetten.

Maar, zijdelingse vraag: waarom OMV geinstalleerd als je SMB "ook" zelf kan doen door "gewoon" de samba-dependencies op je RPi OS te installeren?

• Thibaut1234
MAX3400 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:10:
[...]

Nee? Ik maak eruit op dat het juist leuk is om te doen / testen maar dat het inherent instabiel is om zonder dedicated controller / power-saving / etc een RAID-set op te zetten.

Maar, zijdelingse vraag: waarom OMV geinstalleerd als je SMB "ook" zelf kan doen door "gewoon" de samba-dependencies op je RPi OS te installeren?
Had oorspronkelijke een pi gekocht om home assistant te draaien . Maar was te moeilijk .

Dan via mn nonkel gehoord van omv en wou dit dan proberen. Wist ook niet van het bestaan af van smb rechtstreeks op RPI OS.

Ben nogal een leek opt vlak van netwerken en de pi. Als ik nu nog via portainer pihole zou kunnen draaien :)

Denk dat het niet mogelijk is doordat ik geen fixed ip adressen kan hebben door mn provider (telenet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je hoeft voor Pihole ook geen fixed IP van je provider te hebben toch? Voor een Pihole in je lan?

[ Voor 160% gewijzigd door Cyphax op 30-12-2021 21:22 ]

• MAX3400

MAX3400

Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:19:
[...]

Ben nogal een leek opt vlak van netwerken en de pi.
...
Denk dat het niet mogelijk is doordat ik geen fixed ip adressen kan hebben door mn provider (telenet)
Vriendelijk advies: doe het dan ook niet. Ik denk dat ik weet wat je zegt. En ik denk dat ik weet wat je wil. Echter, zonder kennis van netwerken (en daar is veeeeel over te lezen gratis op internet), ben ik bang dat je "fixed IP" in het verkeerde subnet ziet. En als je PiHole verkeerd neerzet (of juist te goed), kan ik niet wachten op je volgende topics dat je ook niet meer iets kan kopen bij Delhaize.be of geen streaming video van Youtube.com kan vinden.

• Thibaut1234
MAX3400 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:22:
[...]

Vriendelijk advies: doe het dan ook niet. Ik denk dat ik weet wat je zegt. En ik denk dat ik weet wat je wil. Echter, zonder kennis van netwerken (en daar is veeeeel over te lezen gratis op internet), ben ik bang dat je "fixed IP" in het verkeerde subnet ziet. En als je PiHole verkeerd neerzet (of juist te goed), kan ik niet wachten op je volgende topics dat je ook niet meer iets kan kopen bij Delhaize.be of geen streaming video van Youtube.com kan vinden.
Zal er dan van wegblijven . Om kennis op te doen ivm netwerken ben ik eigenlijk op zoek naar een nederlandse guide, heb al aan "netwerken voor dummies" gedacht. Maar laatste vertaalde editie naar nl is uit 2001 :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:26:
[...]

Maar laatste vertaalde editie naar nl is uit 2001 :(
Off-topic en gratis tip: probeer je in te lezen in de Engelse termen. Dat scheelt als je moet Googlen want "engelse errors" vind je duizenden keren sneller op internet dan een "brakke vertaling".

Nog een voordeel: IPv4 is is ongeveer 30 jaar oud dus voldoende referentie-materiaal van te vinden. De overgang naar IPv6 komt eraan maar "voor thuis" nog niet het meest interessant.

• Thibaut1234
Cyphax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:21:
Je hoeft voor Pihole ook geen fixed IP van je provider te hebben toch? Voor een Pihole in je lan?
Wou het graag draaien op mn pi. Maar aangezien al omv erop draait , denk ik dat ander ip nodig ga hebben voor pi hole, om conflicten te voorkomen.

Of draait dat op een andere poort?

• MAX3400

MAX3400

Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:31:
[...]

Ja en nee; de webservers draaien allebei op port 80 (OMV en Pi) dus die zal je dan mogelijk moeten herconfigureren. Daarnaast weet ik niet welke fileservices je allemaal hebt; ook die gebruiken bepaalde poorten maar die zijn RFC-technisch vastgesteld dus zal niet bijten met de functie van PiHole.

Weet alleen niet of een Pi "rap zat" is voor meerdere services; ook hier zijn vast resources over te vinden maar ik kan ze je helaas niet geven want doe niks / weinig met die soort bordjes.

• Thibaut1234
Heb nog pihole ook geprobeerd , maar kon het niet voor het hele netwerk instellen .

Had iets te maken met problemen bij mn ISP. MN ISP laat me moeilijk de dns server veranderen naar pihole.

Op mn pc heeft het gewerkt , op mn xbox lukt het dan niet.

Op netwerkniveau instellen is makkelijker.

• Thibaut1234
Daarnet nog op een andere pc proberen de share te benaderen.

Echter lukt het niet geen toegang. Heb je voor iedere ander pc nieuwe users nodig binnen omv?

Of zou je met 1 passwoord en username binnen elke pc op je LAN toegang moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zouden andere mensen een andere sleutel nodig hebben om dezelfde deur van het slot te halen? Nee, dus als je exact dezelfde stappen uitvoert op die andere pc en het werkt niet, moet je daar iets fout doen. Of doet dat systeem wat anders dan je wilt.

Mbt je andere vragen, die passen beter in een apart topic. Informatie over netwerken uit 2001 zijn in de basis nog relevant vandaag. Ik heb nog boeken van Cisco van rond die tijd, nog prima bruikbaar om de concepten te snappen. Het is zeker een goed idee om je in materie in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:31:
[...]

Wou het graag draaien op mn pi. Maar aangezien al omv erop draait , denk ik dat ander ip nodig ga hebben voor pi hole, om conflicten te voorkomen.

De services die je wilt draaien an sich wel, die draaien op eigen poorten. De web interfaces zouden dan inderdaad bijvoorbeeld op verschillende poorten kunnen draaien.
Je hebt voor Pihole maar heel weinig rekenkracht nodig; het draait zelfs prima op de eerste Pi, en dat zeg ik uit ervaring. Zelfs de webinterface. Stel dat je nou een tweede Pi gebruikt voor Pihole? Die Pi4 wil je zeker houden voor OMV vanwege de snellere USB-overdracht en gigabit, maar dat heb je allemaal niet nodig voor een DNS-servertje als Pihole. :)
Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:44:
Heb nog pihole ook geprobeerd , maar kon het niet voor het hele netwerk instellen .

Had iets te maken met problemen bij mn ISP. MN ISP laat me moeilijk de dns server veranderen naar pihole.

Op mn pc heeft het gewerkt , op mn xbox lukt het dan niet.

Op netwerkniveau instellen is makkelijker.
Bedoel je dat je modem ook je router is en je daar geen controle over hebt? Ik heb zelf een router achter het modem om die controle wel te houden. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.
Thibaut1234 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:02:
Daarnet nog op een andere pc proberen de share te benaderen.

Echter lukt het niet geen toegang. Heb je voor iedere ander pc nieuwe users nodig binnen omv?

Of zou je met 1 passwoord en username binnen elke pc op je LAN toegang moeten hebben?
Heeft die andere PC dezelfde gebruikersnaam? Je hebt zeker niet een user per PC nodig. Probeer om de situaties te vergelijken: wat is er anders op die andere PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
[quote
Bedoel je dat je modem ook je router is en je daar geen controle over hebt? Ik heb zelf een router achter het modem om die controle wel te houden. Dat zou je ook nog kunnen overwegen.

[...]

Heeft die andere PC dezelfde gebruikersnaam? Je hebt zeker niet een user per PC nodig. Probeer om de situaties te vergelijken: wat is er anders op die andere PC?
[/quote]

Ja modem is ook router en wil er wel iets achter zetten, maar zal dat niet doen.

Aangezien ik amper iets van netwerken afweet. En ik geen problemen wil krijgen als ik iets fout doe.

Wat de username betreft op die andere pc. Is de pc van men vader, heeft een lokaal user.

De username die ik op mijn eigen pc gebruikt heeft een andere naam.

Om de server te benaderen heb ik nochtans zelfde ww gebruikt en username.

[ Voor 4% gewijzigd door Thibaut1234 op 31-12-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je dat laatste 100% zeker? Doe het eens via de command line, want ik heb wel eens gezien dat Windows om wat voor reden dan ook de credentials die je invoert negeert en alsnog domweg met de lokale Windows gebruiker gaat inloggen op de share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:51:
Wat de username betreft op die andere pc. Is de pc van men vader, heeft een lokaal user.
Je zou even kunnen proberen om op die PC jouw gebruiker ook aan te maken met zelfde naam en wachtwoord, en kijken of ie het dan wel pakt. Als jouw vader ook die share moet kunnen openen kan je ook zijn gebruiker binnen OMV aanmaken met zelfde naam en wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:51:
[...]

Je zou even kunnen proberen om op die PC jouw gebruiker ook aan te maken met zelfde naam en wachtwoord, en kijken of ie het dan wel pakt. Als jouw vader ook die share moet kunnen openen kan je ook zijn gebruiker binnen OMV aanmaken met zelfde naam en wachtwoord.
@Thibaut1234 ik zou het persoonlijk andersom doen, gebruikersnaam en wachtwoord van je vader op je eigen pc aanmaken. Dat houdt zijn systeem wat 'schoner' en een lokale gebruiker is zo weer weg te gooien.
Je geeft aan dat je vader een lokale gebruiker heeft, wil je daarmee zeggen dat jouw pc met gebruiker een MS account is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Hero of Time @Cyphax waarom zou je moeten "goochelen" met een Windows account testen / dupliceren / op OMV aanmaken?

OMV accounts en "endpoint accounts" zijn in principe onafhankelijk van elkaar tenzij @Thibaut1234 een of ander domain-based authentication binnen OMV heeft aangezet.

Wat er wel aanstaat, en allicht kan dwarsliggen: OMV doet default "WORKGROUP" ergens invullen in de config en misschien dat een PC met local networo WORKGROUP dus niet / anders denkt te moeten connecten?

Mis nog steeds de logging van OMV & de endpoints dus your guess is as good as mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@MAX3400 ik adviseer niet om een extra gebruiker in OMV te maken. Meer dat als TS wat wil testen, dat beter gedaan kan worden op eigen systemen dan die van vaders. Want als je iets aanpast aan zijn systeem en die werkt daarna niet meer, krijg je daar weer gedoe over.

Werkgroep vs workgroup zou niet uit moeten maken. Het bepaald alleen wat je ziet wanneer je op 'Netwerk' klikt om te zien welke systemen er direct zichtbaar zijn voor je. Typ je het IP adres in, dan maakt het niet meer uit van hoe of wat. Je kan dan ook net zo goed met een domein share verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MAX3400 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:37:
@Hero of Time @Cyphax waarom zou je moeten "goochelen" met een Windows account testen / dupliceren / op OMV aanmaken?
De gebruiker aan de kant van de samba share aanmaken is goochelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Hero of Time schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:27:
[...]

@Thibaut1234 ik zou het persoonlijk andersom doen, gebruikersnaam en wachtwoord van je vader op je eigen pc aanmaken. Dat houdt zijn systeem wat 'schoner' en een lokale gebruiker is zo weer weg te gooien.
Je geeft aan dat je vader een lokale gebruiker heeft, wil je daarmee zeggen dat jouw pc met gebruiker een MS account is?
Mijn user account is inderdaad via ms account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
Hero of Time schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:44:
Weet je dat laatste 100% zeker? Doe het eens via de command line, want ik heb wel eens gezien dat Windows om wat voor reden dan ook de credentials die je invoert negeert en alsnog domweg met de lokale Windows gebruiker gaat inloggen op de share.
Misschien dwaze vraag maar welke commando moet ik dan invoeren?

Weinig ervaring met command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thibaut1234 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Het is hier Tweakers, we verwachten eigen inzet. Je kan vast wel bedenken dat je iets als '/help' kan gebruiken of simpelweg aan een online zoekmachine vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thibaut1234 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:51:
[...]

In de tweede alinea van mijn eerste reactie. ;)

Pagina: 1