92 mm fan AIO watercooler voor Shuttle barebone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 17:02
Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn Shuttle SZ270R6 barebone, die door mij is gemodded naar een Ryzen 3700X systeem door het proprietary moederbord te vervangen door een mini-ITX B450 moederbord. Helaas is de unieke heatpipe systeem van Shuttle onbruikbaar geworden: dit is een soort rigide watercooler avant la lettre die echter op maat is gemaakt voor het oorspronkelijke moederbord en kan niet gebogen worden, want metalen buizen. Ik weet dat Asetek een speciale mini-ITX 92 mm fan mini-AIO waterkoeler systeem verkoopt die perfect zou passen in mijn systeem, echter de prijs is mij veel te hoog (ook vanwege de importkosten en taxen door import uit de UK). Zelfs een Noctua single-fan AIO koeler is een fractie van die prijs. De Shuttle XPC kast heeft achteraan gaten om een 92 mm fan (80 mm afstand tussen de schroefgaten) te monteren en aangezien alle single fan AIO koelers 120 mm fans hebben, zullen deze helaas veel te groot zijn.

Het onderliggende probleem is dat Shuttle sinds de laatste AMD shuttle op de AM3-socket (Phenom II X4 965) geen AMD XPC barebones meer maakt, maar sinds de AM4 is dit echter een gemiste kans van hen: veel huidige AM4 APU's zoals de Ryzen 5600G en de 5700G verslaan qua prestaties op CPU en vooral op grafische prestaties de veel meer stroom verbruikende Intel equivalenten. Hun heat pipe cooling systeem (een soort rudimentaire waterkoeler) was geschikt om processoren tot 95 Watt TDP bijna geruisloos te koelen en de warmte direct naar buiten af te voeren. In theorie zouden ze met hun heat pipe cooler, mochten ze een AM4-versie van hun XPC uitbrengen met een gepast moederbord zelfs meer dan genoeg zijn om een 5600G/5700G efficiënt en fluisterstil te koelen.

Op dit moment gebruik ik een Noctua low profile cooler, maar ideaal is dit niet: ondanks de lage geluidsproductie, heb ik een extra ventilator tegen de achterkant moeten plaatsen om de vrijkomende hitte (Noctua ventilator heb ik omgedraaid, zodat de warmte van de koelblok omhoog gezogen wordt, omdat anders de warmte naar beneden over het moederbord en de krappe behuizing in wordt geblazen) naar buiten af te voeren. Deze combinatie zorgt toch voor een hoorbaar ventilatorgeluid, ondanks dat beide fans low noise zijn (resonantie ?). Het had opgelost kunnen worden met een geschikte AIO-koeler die net als de oorspronkelijke heat pipe cooler van Shuttle de warmte rechtstreeks tegen de achterkant afvoert en dan door een stille ventilator naar buiten werd geblazen. De flexibele slangen van een 92 mm AIO koeler kan je ook makkelijker heen en weer bewegen afhankelijk van de plaats van de socket van het mini-ITX moederbord dat je in zo'n Shuttle plaatst.

Wie weet een geschikte oplossing om dit probleem tegen een lagere prijs dan die netto relatief dure Asetek mini-AIO koeler op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:40

jgj82

Ja, maar = nee

Welke Noctua koeler gebruik je nu? En is er plek voor een 120mm AOI met een kleinere fan bijvoorbeeld? Aan wat voor budget zit je te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Het is een Noctua NH-L9x65 als low profile koeler en een Enermax Casefan T.B.Silence 9cm op de achterkant (schroefgaten 80 mm van elkaar gelegen). Kan je een 120 mm AIO plaatsen, waarbij de schroefgaten 80 mm van elkaar zitten: ik denk niet dat er zoiets bestaat. Alle reguliere single fan AIO's hebben een 120 mm fan, dus ik vermoed dat de schroefgaten van het koelrooster ook een stuk groter zullen zijn dan 80 mm van elkaar. Ik had gedacht aan een prijs tot €60. Ik zie op price watch dat er toch behoorlijk wat single fan AIO te koop zijn onder die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

De vraag is dus hoe veel ruimte je hebt vanaf de fanmount tot het eerste obstakel. Je kan dan met zoiets de verbinding maken. En of je dan een 120mm of 92mm fan wil gebruiken is up to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Ik heb even opgemeten in mijn kast: probleem is sowieso het koelblok dat te groot gaat zijn, zelfs met die adapter die je me toont. Een compacte Corsair H60 AIO is al 157 mm hoogte en 120 mm breedte (maximum is 13 cm in de hoogte en 9 cm breed in mijn kast) Ik moet echt een veel kleinere koelblok hebben. Bestaat er een mogelijkheid om zelf een koeler te maken uit losse onderdelen ?

Dit is de koeler, die wel geschikt is voor mijn Shuttle qua grootte, helaas niet verkrijgbaar (of dure import uit de USA): https://www.amazon.de/-/en/dp/B07R2FL86M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Jazeker bestaat die mogelijkheid, maar binnen je gestelde budget wordt het lastig. Ik kijk vanavond even voor je, het is wel een interessante casus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Als probeersel, probeer de fan op je CPU blok eens te laten blazen?

Als hij zuigt is hij wellicht minder effectief en als je de warme lucht toch de case uit zuigt....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Hier gevonden op het internet: een SH370R6 shuttle voorzien van een Asetek 645LT 92 mm AIO koeler. Dit is wat ik wil in mijn Shuttle. Dit is de enige AIO (92 mm) die in zo'n kastje kan, maar helaas NIET verkrijgbaar in Europa. Ik heb zojuist gevonden op Overclockers.co.uk voor 80,72 pound sterling (inclusief verzendkosten). Echter: importheffingen, etc ???

Je ziet duidelijk de smalle ruimte tussen de videokaart en de voeding rechts: de breedte is echt heel beperkt, dus een standaard 120 mm AIO koelblok is totaal ongeschikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGdiQARPog4Rf3vk2e0jsx2ZSo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvBI25OJi1faBDNZrsKuRnzT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7OIHsk3NRynBsE1gJ2ssjTeZNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKSnf7jwZtUvFZMmyRZYYjXq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pharmacist op 27-12-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_H_R 1908
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 12:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Bedankt, ik had die daarnet ook gevonden. Niet goedkoop (zeker met de verzendkosten erbij). Ik heb al een berichtje naar dat bedrijf gestuurd hoe lang de verzendtijd is naar België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_H_R 1908
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 12:13
succes met de zoektocht , hopelijk hebben ze goed nieuws voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Zo heb er 2 besteld. Levering tegen volgende week (8 werkdagen via GLS). Helaas niet goedkoop. Ik ga ook mijn oudere Shuttle SH97R6 barebone ombouwen naar een Ryzen 5700G systeem (prijs is helaas van 319 naar 369 euro gestegen). Jammer dat Shuttle nog altijd geen AM4 XPC barebones aanbiedt. Tegen de tijd dat ze het eventueel wel aanbieden is AM5 al weer de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

pharmacist schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:45:
Zo heb er 2 besteld. Levering tegen volgende week (8 werkdagen via GLS). Helaas niet goedkoop. Ik ga ook mijn oudere Shuttle SH97R6 barebone ombouwen naar een Ryzen 5700G systeem (prijs is helaas van 319 naar 369 euro gestegen). Jammer dat Shuttle nog altijd geen AM4 XPC barebones aanbiedt. Tegen de tijd dat ze het eventueel wel aanbieden is AM5 al weer de standaard.
Allright, waarschijnlijk de snelste oplossing. Ik ben benieuwd naar de prestaties als het zo ver is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-07 13:37
Ben ook heel benieuwd naar je temps straks, heb zelf een shuttle gehad en die temps waren echt mega beroerd. Zowel met air als een AIO, pas toen ik de AIO aan de buitenkant van de case hing werden ze pas acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Casejunky schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:46:
Ben ook heel benieuwd naar je temps straks, heb zelf een shuttle gehad en die temps waren echt mega beroerd. Zowel met air als een AIO, pas toen ik de AIO aan de buitenkant van de case hing werden ze pas acceptabel.
Ik hou je op de hoogte wat de prestaties van deze mini-AIO gaat zijn. Het zou compatibel moeten zijn met alle shuttle versies, want gemaakt voor de schroefgaten van de standaard ICE-koeler van shuttle (92 mm fan/80 mm afstand tussen de schroefgaten van de ventilator). Ik heb al zeker 20 jaar Shuttles gehad (vanaf de allereerste versies tot de huidige SZ270R8 omgebouwd naar een Ryzen 3700x) en ik moet zeggen dat in de loop der jaren de bouwkwaliteit van de chassis achter uit is gegaan, waar vroeger de afsluitklepjes nog gemaakt waren van roestvrij staal en gewalst (glanzend), zijn ze nu goedkope plaatjes van gesneden aluminium (ruw en dof). Ook de ICE-koeler is qua kwaliteit op achteruit gegaan. Vroeger (zoals mijn oude AM3 shuttle), was het koelblok op de processorsocket robuust en zwaar met ingeslepen koelvinnen. Tegenwoordig is het een dun stuk aluminium plaatje dat de heat pipes afdekt, vandaar dat de koelcapaciteit van de ICE-koeler tegenwoordig ook een stuk minder is dan vroeger.

Welk type Shuttle heb jij ? Is het eentje die eindigt op R4/R6/R8 in de naamgeving ? Zo ja: dan is het mogelijk om het moederbord te vervangen door een mini-ITX versie en kan je (beperkt door de voeding uiteraard: 300 Watt en eventueel 500 Watt zoals bij de SZ270R8) zelf kiezen welk type moederbord je erin steekt. Een upgrade van bijvoorbeeld een SH97R6 met een toch al behoorlijk snelle Intel Core i7-4790K naar een Ryzen 5700G verdrievoudigt bijna de verwerkingssnelheid met ook nog eens een 30% lager energieverbruik en de snelheid van de integrated graphics neemt dramatisch toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-07 13:37
ik had de SH97R6

Maar ik ben al lang weer terug naar mijn oude chieftec van zeker 20 jaar oud.

een DX-01 dragon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pharmacist
Deze zaterdag de Asetek 945LT 92 mm mini AIO waterkoeler ingebouwd in mijn omgebouwde Shuttle SZ270R6 barebone (AM4 mini-ITX moederbord + Ryzen 3700x + Geforce GTX-950 2 GB + 32 GB DDR4-3600 MT/s) en het ging afgezien van de onduidelijke handleiding van Asetek toch nog redelijk snel. Het was een beetje zoeken hoe ik de slangen moest draaien en keren in de krappe behuizing, maar het past gelukkig toch. De slangen zijn perfect van lengte in de kleine Shuttle R4/R6/R8 kasten en belangrijkste: het koelrooster is perfect op maat gemaakt voor de vier schroefgaten en het rooster waar oorspronkelijk de Shuttle ICE koeler zat en nu kan ik eindelijk de hitte van de processor en het systeem met 1 ventilator uit de kast zuigen (zoals de oorspronkelijke ICE cooler dat ook deed, maar helaas niet compatibel is) ipv met een low profile koeler die de warmte in de kast rond blaast en blijft rondhangen en een extra ventilator nodig is om de hitte weg te zuigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnMoDFxgD7hgAYDCKrq1z4C9Gds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z1vNMs5PNTddosSsKM70yEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81ZC142yHDE3VsFsTpZrOCYgOFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikQxS3ka7pWiL6fNel5wM7NJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U364n1fxjhs61B2W5AlZpFq1kNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmH4XlmkGBrRRkOB3B55jBV1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEkefBy64mTk2gLblxlcTzkVQIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGHNoNKpAjBLgaG0ogcTiekP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9RIWVo_j5WWqOPBOyvfdezxMGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbkIkD5Ck7jVouzGjn1tanfC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pharmacist op 08-01-2022 21:48 ]

Pagina: 1