Vraag

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 19:57
Mijn vraag
Vanuit het werk heb ik een thuiswerken ingericht gebruik een Lenovo P51 met een Thunderbolt docking station. Makkelijk connecten met de USB-c en voeding connector. (In plaats van alle randapparatuur keer op keer aan te moeten sluiten)

Nu wil in mijn thuis werkplek en werk werkplek gaan combineren en dezelfde randapperatuur gebruiken. Heb nu een 7 jaar oude zelfbouw pc die aan vervanging toe is dus twijfel over het kopen van een laptop, NUC of nog eens een pc te bouwen.

Bij die keuze wil ik kijken of ik de Thunderbolt kan gebruiken zodat ik alleen een USB-c kabel hoef over te steken.
Is dat een probleem met een van de keuzes? Of werkt het altijd.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Gen 2 pricewatch: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2
- Lenovo p51 laptop https://tweakers.net/lapt...14mh_p619989/vergelijken/
- nog aan te schaffen PC of laptop voor thuis gebruik.

Beste antwoord (via vogels op 28-12-2021 11:11)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:12
Helaas. Dat zal niet gaan lukken. Je hebt een pc met thunderbolt nodig om van deze thunderbolt dock gebruik te maken. Vermoedelijk heeft deze pc dat niet. Je hebt dan een drietal opties:

1. Je regelt een moederbord of pc die wel thunderbolt heeft. Sommige moederborden zijn "thunderbolt-ready", wat betekent dat het moederbord beschikt over een thunderbolt header, waardoor je een thunderbolt pci-express kaart kan insteken. Check de specificaties.
2. Je vervangt je dock door een usb-c dock met display port alt mode. Voorwaarde is wel dat jouw huidige pc ook displayport signaal over de usb-c stuurt. Dat is meestal niet het geval. Check de specificaties van je moederbord. Eventueel heeft Delock een usb-c met display port alt mode pci-express insteekkaart. Ik heb deze: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
3. Je vervangt je thunderbolt dock door een dock met usb-c met DisplayLink. DisplayLink werk praktisch met elke pc. Ook je huidige. Ik heb deze dock: pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio....

De dock van optie 3 is een dure dock. Dwz, vergelijkbaar met prijzige thunderbolt docks. Ca 200-250 euro. Optie 2 zijn meestal de goedkopere docks tot zo'n 150 euro, maar als je een insteekkaart moet kopen, ben je duurder uit. Optie 1 vraagt waarschijnlijk om een nieuwe pc en is daarmee de duurste oplossing.

Hoop dat dit je wat opweg helpt.

Alle reacties

• vogels
misschien de vraag anders gesteld, kun je een PC met een USB 3 gebruiken in combinatie met de Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3?

Dan zou ik bij wisselen tussen werk en prive PC alleen de USB-c stekker in de Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 hoeven te verwisselen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:12
Helaas. Dat zal niet gaan lukken. Je hebt een pc met thunderbolt nodig om van deze thunderbolt dock gebruik te maken. Vermoedelijk heeft deze pc dat niet. Je hebt dan een drietal opties:

1. Je regelt een moederbord of pc die wel thunderbolt heeft. Sommige moederborden zijn "thunderbolt-ready", wat betekent dat het moederbord beschikt over een thunderbolt header, waardoor je een thunderbolt pci-express kaart kan insteken. Check de specificaties.
2. Je vervangt je dock door een usb-c dock met display port alt mode. Voorwaarde is wel dat jouw huidige pc ook displayport signaal over de usb-c stuurt. Dat is meestal niet het geval. Check de specificaties van je moederbord. Eventueel heeft Delock een usb-c met display port alt mode pci-express insteekkaart. Ik heb deze: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
3. Je vervangt je thunderbolt dock door een dock met usb-c met DisplayLink. DisplayLink werk praktisch met elke pc. Ook je huidige. Ik heb deze dock: pricewatch: i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Statio....

De dock van optie 3 is een dure dock. Dwz, vergelijkbaar met prijzige thunderbolt docks. Ca 200-250 euro. Optie 2 zijn meestal de goedkopere docks tot zo'n 150 euro, maar als je een insteekkaart moet kopen, ben je duurder uit. Optie 1 vraagt waarschijnlijk om een nieuwe pc en is daarmee de duurste oplossing.

Hoop dat dit je wat opweg helpt.

• vogels
Dank je voor de uitgebreide feedback, was er gisteren na het lezen van wat artikelen over USB specificaties en het fysiek proberen met mijn huidige pc ook achter gekomen dat het niet zo eenvoudig was.

Ga nu voor oplossing optie 4.
- monitoren sluit ik dubbel aan op mijn monitor; dus laptop via Dock op DP en PC via HDMI. Zo kan ik op de monitor de juiste bron selecteren (of automatisch als maar een van de twee aan staat)
- mijn monitor heeft 4 USB poorten dus ga deze als hub gebruiken de USB aansluiting van de monitor ga ik via een twee poort USB schakelaar (Nedis Port USB switch) laten lopen zo kan ik met een druk op de knop switchen met de randapparatuur.

Zojuist aangesloten en het werkt prima.
Heb alleen de usb nu direct op de laptop omdat de laptop de usb via de Dock voor inloggen niet herkent. Dit was al zo en is nog steeds zo. Dat moet ik nog oplossen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee