Ik vind het zelf een lastige vraagstelling, dat is de reden waarom ik suggesties/hulp zoek.
Een familielid komt naar je toe en roept dat je 'm wel ff kunt helpen. Tuurlijk... want ik weet precies hoe en wat en ben 'handig' met elektronika (niet genoeg dus
)
De vraagstelling & uitvoering:
Nu wil het feit dat die trike-bouwer zo'n module inkocht bij een kleine eenmanszaak die die timers handmatig in elkaar zette. Echter dat bedrijf bestaat niet meer en is letterlijk met de noorderzon vertrokken, inclusief de schema's.
Nu heb ik het nodige kunnen reverse-engineeren, maar het is een enorm houtje-touwtje knutselding (het demo model wat defect is) wat ik ter illustratie kreeg.
Met maar liefst in z'n totaliteit 5 mechanische relais op twee timer bouwpakketten van Conrad
https://www.conrad.nl/p/c...et-12-vdc-05-150-s-195901
De typenummers waren er afgezaagd, maar die heb ik toch kunnen achterhalen.
Vervolgens zijn er diverse printbanen doorgevijld en zijn er extra relais aangehangen om een soortement van +/- -/+ omschakelfunctie te realiseren. Diodes in serie met de extra relais en een soort van +/- -/+ omschakelconstructie t.b.v. het omdraaien van de draairichting van de aangestuurde stappenmotor.
En daarbij gecombineerd met een bistabiel relais dat gebruikt is als 'geheugenmodule', om de laatst gebruikte stand te onthouden. Om het nog erger te maken; er is een gaatje geboord in de behuizing van het bistabiele relais en daar is een extra contactlipje ingesmolten zodat er nog een extra contact geschakeld kon worden.
Kortom een behoorlijk puzzeltje en kn(pr)utselwerkje.
Dat is deze:
https://www.conrad.nl/p/s...-a-2500-va-1-stuks-503360
en die is dus ook nog eens handmatig gemodificeerd.
Iemand suggesties c.q. ideeën hoe bovengenoemde functionaliteit zou kunnen realiseren met niet al te veel geknoei?
En nee, het is niet een zodanige trike die canbus gestuurd een volledige prefab stappenmotor hiervoor kan aansturen.
Er wordt wel een, uit een ouder model VAG-auto afkomstige 'Feststellbremse motor' (zoals dat in het Duits zo fraai heet) gebruikt voor die functionaliteit.
Alleen nu nog de aansturing van dat motortje...
Zo'n ding dus:

Een familielid komt naar je toe en roept dat je 'm wel ff kunt helpen. Tuurlijk... want ik weet precies hoe en wat en ben 'handig' met elektronika (niet genoeg dus

De vraagstelling & uitvoering:
- 12V DC boordnet (van een, in aanbouw zijnde, custom trike)
- Er komt geen ordinaire handrem op de achterwielen, maar een elektrisch bediende.
- De stappenmotor die de remklauw vastzet en weer loskoppelt vereist ca. 2,5s boordspanning +/-, en om weer los te komen, ca. 2s -/+
- De bediening dient te geschieden met een enkele druktoets, die de ene keer zorgt voor een +/- 12V DC spanning op de uitgang, gedurende een gedefinieerd aantal seconden, en bij de volgende keer drukken een -/+ 12V DC spanning gedurende een iets andere gedefinieerd aantal seconden.. Zodat het stappenmotortje weer de andere kant opdraait .
- En die bediening mag slechts mogelijk zijn als een ander signaal actief is (die aangeeft dat de versnellingsbak in z'n vrij staat; dit is een +12V DC signaal)
- Als de complete schakeling spanningsloos is geweest, dient de laatst gebruikte positie/uitstuursignaal bewaard te zijn geweest.

Nu wil het feit dat die trike-bouwer zo'n module inkocht bij een kleine eenmanszaak die die timers handmatig in elkaar zette. Echter dat bedrijf bestaat niet meer en is letterlijk met de noorderzon vertrokken, inclusief de schema's.
Nu heb ik het nodige kunnen reverse-engineeren, maar het is een enorm houtje-touwtje knutselding (het demo model wat defect is) wat ik ter illustratie kreeg.

https://www.conrad.nl/p/c...et-12-vdc-05-150-s-195901
De typenummers waren er afgezaagd, maar die heb ik toch kunnen achterhalen.
Vervolgens zijn er diverse printbanen doorgevijld en zijn er extra relais aangehangen om een soortement van +/- -/+ omschakelfunctie te realiseren. Diodes in serie met de extra relais en een soort van +/- -/+ omschakelconstructie t.b.v. het omdraaien van de draairichting van de aangestuurde stappenmotor.
En daarbij gecombineerd met een bistabiel relais dat gebruikt is als 'geheugenmodule', om de laatst gebruikte stand te onthouden. Om het nog erger te maken; er is een gaatje geboord in de behuizing van het bistabiele relais en daar is een extra contactlipje ingesmolten zodat er nog een extra contact geschakeld kon worden.

Kortom een behoorlijk puzzeltje en kn(pr)utselwerkje.
Dat is deze:
https://www.conrad.nl/p/s...-a-2500-va-1-stuks-503360
en die is dus ook nog eens handmatig gemodificeerd.
Iemand suggesties c.q. ideeën hoe bovengenoemde functionaliteit zou kunnen realiseren met niet al te veel geknoei?
En nee, het is niet een zodanige trike die canbus gestuurd een volledige prefab stappenmotor hiervoor kan aansturen.
Er wordt wel een, uit een ouder model VAG-auto afkomstige 'Feststellbremse motor' (zoals dat in het Duits zo fraai heet) gebruikt voor die functionaliteit.
Alleen nu nog de aansturing van dat motortje...

Zo'n ding dus:
[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 27-12-2021 12:16]