Toon posts:

Telenet modem only en ubiquiti probleem (België)

Pagina: 1
Acties:

• moosemoose
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 17:49
Hoi mede tweakers,

Ik heb onlangs mijn interne switch vervangen van Cisco naar Ubiquiti (wegens stroomverbruik)
Na deze vervanging heb ik last van een probleem dat ik niet opgelost krijg.

De setup ziet er als volgt uit:

Je ziet dus dat de telenet modem (only) is aangesloten op de ubiquiti USW-Pro-48-PoE, en deze traffic in VLAN 2 komt, hetgeen mijn WAN VLAN is.
VLAN 2 gaat naar de WAN zijde van mijn Cisco router en ook naar de digicorder van telenet.
Mijn Cisco router zorgt voor de NAT en de tweede poort van deze router dropt zijn traffic in VLAN3, hetgeen mijn LAN VLAN voor alle devices (access points, nas, laptops, gsm etc etc)

Echter wanneer ik de telenet modem DIRECT aansluit op de switch, komt de poort op mijn switch niet up.
Wanneer ik er een domme gigabit switch van 5 euro tussen steek, komt de poort wel up.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
- autonego naar Gbit/FD
- disable STP
- reboot telenet modem
- reboot ubiquiti switch
- UTP kabel vervangen tussen modem en switch
- gekeken in de /var/log/messages op de switch, maar hier staat enkel
Bij rechtstreeks: Dec 26 16:05:09 SwitchBerging daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Bij domme switch ertussen: Dec 26 16:17:39 SwitchBerging daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2

Echter zodra de poort up komt, zie ik ook volgende melding:
Dec 26 16:17:39 SwitchBerging daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
En dit deed mij denken aan STP, maar deze heb ik reeds disabled op poort 2 als test...

Heeft iemand een idee wat ervoor zou kunnen zorgen dat mijn switchport niet up komt wanneer ik de telenet modem hier rechtstreeks op connecteer?

Thanks!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:51
Zelfs met een STP-issue moet de poort (ethernet/electrisch) "up" komen. (en zal dan later wel in "block" komen te staan oid)
Ik kan je geen oplossing aanreiken, maar ik heb soortgelijk voorgehad ergens op een project waar ik een bepaalde "ethernet device" dus niet "UP" krijg op een Cisco Catalyst 9300 switch op een 10/100/1000 UTP poort.
Alles al geprobeerd! Nog nooit gezien zoiets. Zet ik er een D-LINK 10/100 LAN-switch'ke van 5 euro tussen ... werkt alles prima! Just saying....

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:51
Kan je niet spanning-tree role en state bekijken op die switchpoort? Ik merk dat soms spanning-tree niet altijd werkt bij sommige fabrikant.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 21:50
heb je de 7160E of de 8560E ?
bij de 8560E werkt de blauwe poort bv niet (staat disabled)

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 13:25
STP werkt op L2 en je hebt hier te maken met een L1 probleem omdat de interface niet tot leven komt. Het gaat niet aan STP liggen, hoor.

[Voor 15% gewijzigd door Faifz op 26-12-2021 22:42]

• buzzke
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 15:39
Je autonegotiatie gaat al niet (L1)
Dus lijkt me eerder iets anders te zijn
  • Eens andere poort op de modem te proberen
  • Eens de modem een reset te geven
  • Je bent toch niet op de blauwe poort aangesloten?

• moosemoose
Bedankt voor de eerste tips en feedback!

Ik heb een modem only installatie van telenet, en ik heb alleen maar een gele poort om ethernet WAN op aan te sluiten.
Ook nog 2 grijze poorten maar die zijn voor telefonie en niet in gebruik.

Ondertussen maar eens naar telenet zelf gebeld, en de eerste lijn technieker zegt dat mijn modem "in het rood staat", whatever that means.

Wordt vervolgd...

• moosemoose
Telenet technieker is langsgekomen en heeft meteen de modem vervangen. Bij deze werkt de aansluiting direct op de switch wel zonder problemen en behaal ik terug volledige snelheid

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 21:50
top, als je een 8560E hebt gekregen, check dan of de technieker "mac bridging" heeft aangezet voor je Ubiquiti

anders lig je nu te dual-natten , en kan het zijn dat porforwarding het niet meer doet :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moosemoose
Hij staat wel degelijk in bridge, ik had een technieker die wist waar hij over sprak!
Heb even nagekeken op de WAN interface van mijn cisco, en die krijgt wel degelijk een publiek IP! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee