We zitten er aan te denken om naast onze woning een grote overkapping te laten plaatsen. Deze valt qua maatvoering binnen de marges. Echter moet er wel een omgevingsvergunning aangevraagd worden want we willen hem niet op het achtererf van de woning plaatsen maar aan de zijkant. Nu is het zo dat er waarschijnlijk over een half jaar een bestemmingsplanwijziging plaats zal gaan vinden in het gebied waar wij wonen. Ik ken de inhoud niet maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de plannen die we nu hebben straks niet meer mogen. Ik twijfel er dus over om op korte termijn al een omgevingsvergunning aan te vragen. Alleen vraag ik mij het volgende af... Stel we krijgen de vergunning, kan deze dan komen te vervallen bij een bestemmingsplanwijziging?
als ze de bestemming van jouw grond zomaar wijzigen zou dat opzich al bijzonder zijn, maar dan mag je altijd bezwaar maken en/of een zienswijze indienen. en heeft geen invloed op een al verleende vergunning. daar zijn de regels van toepassing van de datum van aanvragen. (bestemmingsplan, bouwbesluit, welstandsnota)Sunri5e schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:30:
We zitten er aan te denken om naast onze woning een grote overkapping te laten plaatsen. Deze valt qua maatvoering binnen de marges. Echter moet er wel een omgevingsvergunning aangevraagd worden want we willen hem niet op het achtererf van de woning plaatsen maar aan de zijkant. Nu is het zo dat er waarschijnlijk over een half jaar een bestemmingsplanwijziging plaats zal gaan vinden in het gebied waar wij wonen. Ik ken de inhoud niet maar het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de plannen die we nu hebben straks niet meer mogen. Ik twijfel er dus over om op korte termijn al een omgevingsvergunning aan te vragen. Alleen vraag ik mij het volgende af... Stel we krijgen de vergunning, kan deze dan komen te vervallen bij een bestemmingsplanwijziging?
edit: ben je er van bewust dat vaak een groot deel van de zijtuin bij het achtererf gebied behoord? en dus vergunningsvrij te bebouwen valt?
[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 26-12-2021 16:42]
Als ik me niet vergis, maar daar kan vast een kenner wel wat over zeggen, is de vergunning definitief als deze toegekend is. Sterker nog, voglens de Hoge Raad (201005541/1/H1) moet naar het bestemmingsplan ten tijde van de aanvraag gekeken worden en NIET naar het bestemmingsplan ten tijde van het besluit over de vergunnignsaanvraag.
Dus dat zou volgens mij betekenen, dat het voor jou in beginsel niet eens uit zou maken als men het bestemmingsplan zou wijzigen tussen het moment dat jij de aanvraag indient en het moment dat er een besluit genomen wordt. Bij de beoordeling dient men dan uit te gaan van het geldende bestemmingsplan op het moment van de aanvraag, niet dat van het besluit.
Dus dat zou volgens mij betekenen, dat het voor jou in beginsel niet eens uit zou maken als men het bestemmingsplan zou wijzigen tussen het moment dat jij de aanvraag indient en het moment dat er een besluit genomen wordt. Bij de beoordeling dient men dan uit te gaan van het geldende bestemmingsplan op het moment van de aanvraag, niet dat van het besluit.
[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 26-12-2021 16:40]
Think smart........ Act stupid........
Een omgevingsvergunning blijft rechtsgeldig totdat deze wordt ingetrokken. Intrekken kan door de vergunninghouder of door de gemeente. Over de intrekkingsregels zie artikel 2.33 van de wabo.
Dit klopt. Een omgevingsvergunning wordt bij de beoordeling getoetst op 4 criteria: (1) het bouwbesluit, (2) de bouwverordening, (3) de redelijke eisen van de welstand en (4) het bestemmingsplan. Past de aanvraag binnen de regels van het voorgenoemde, dan moet de aanvraag verleend worden (limitatief-imperatief stelsel). De aanvraag moet tijdens het toetsen door het bevoegd gezag passen binnen de bestemmingsplanregels. Eenmaal verleend, dan houdt de vergunning rechtskracht tot deze wordt introkken; ook als later het bestemmingsplan wijzigt (het toetsmoment is geweest).Bas.013 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:47:
Een omgevingsvergunning blijft rechtsgeldig totdat deze wordt ingetrokken. Intrekken kan door de vergunninghouder of door de gemeente. Over de intrekkingsregels zie artikel 2.33 van de wabo.
Een meter achter de voorgevel van de woning is ook nog achtererfgebied. Zolang de overkapping hieronder valt en niet grenst aan openbaar gebied dan zou dit vergunningvrij kunnen zijn. Wellicht even vooraf een belletje naar de gemeente om dit na te vragen 

Pagina: 1