Toon posts:

Warmtepompboiler of e-boiler bij laag sww verbruik

Pagina: 1
Acties:

• AartTW
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-02 10:52
Kunnen de ervaringsdeskundigen en rekenaars aub adviseren. Ik pieker me suf maar kom er niet uit….
Inmiddels alle denkbare en relevante posts gelezen en nog eens gelezen.

Situatie:

Wij gaan hier van het gas af.
Fase 1 - komende maand 28 zonnepanelen van 400 Wp. Achterliggende berekening laat ik in deze post even voor wat het is. Dat heb ik mede dankzij jullie goed uitgezocht.
Fase 2 - Hele begane grond wordt gestript. Nieuwe vvw als hoofdverwarming. 60m2. Boven misschien nog LT radiatoren. CV Ta staat nu op 45 graden. Ik houd het nu redelijk warm. Komende koude maanden verder ervaren wat kan. Verbruik houd ik sinds kort bij op MinderGas.nl
Dan ook monoblock L/W warmtepomp installeren. Definitieve keuze nog te maken. Knoop wordt eerdaags doorgehakt.

Ik zit echt met wat de verstandigste keuze is voor sww verbruik voor 2 personen. Alle voor- en nadelen van ieder systeem ken ik dankzij de vele posts, goed. Toch kan ik geen keuze maken…

Het te kiezen systeem komt op de zolder te staan. Dichtbij (maar niet in de plaats van) de daar nu hangende CV ketel. Er is voldoende ruimte. Naar boven twee houten trappen met elk één 90 graden bocht.
Op de zolder alleen werkkamers. Dus niet echt last van geluid. Wel even een feestje om in geval van monoblock en complete binnenunit, de zware “koelkast” naar boven te sjouwen en het leidingwerk vanaf de buitenunit, via kruipruimte en trapkoof naar boven te krijgen.

Kiezen dus uit:
- Monoblock buiten, Op zolder een complete binnenunit met ingebouwde boiler. Bijvoorbeeld Nibe VVM S320. Keuze nog te maken.
- Monoblock buiten, binnenunit met separate boiler op zolder.
- Separate wpb. Kan een kleine zijn. 100 liter bijvoorbeeld. Vaillant Arostor als voorbeeld. Keuze nog te maken.
- Buffervat met hygienespiraal.
- E-boiler 50 of 80 liter op zolder voor douchen en iets verbruik in de wastafel. Scheelt t.o.v. wpb een hoop getrut met installeren, onderhoud, geluid etc. Zonnepanelen moeten ruim voldoende opleveren om verbruik af te dekken. Toch voelt het niet goed.
- Separate kleine e-boiler (5 liter) in de nieuwe keuken. Vrouwlief wil geen Quooker.

Belangrijk is geen (niet teveel) getrut. Ik heb niet de tijd om veel te tweaken. Vrouwlief wil een hoge mate van betrouwbaarheid.
Installatie door een goede installateur.
We hebben de financiële middelen om het goed te doen.

Situatie sww, wat verbruik ik nu:
Geen bad, geen regendouches, geen dwtw. Nu nog geen waterbesparende douchekop. Ik zal eerdaags een Niebla oid aanschaffen.

Circa 15 m3 gas per maand voor sww. Dat zie ik in de cijfers van mijn gasverbruik in de zomermaanden. Hoeveelheid water weet ik niet. Ietwat rekenend kom ik op max 2 m3 water per maand.

De emmertest van vanmiddag geeft 10l/m@39
Douchebeurt pp 4-6 minuten. 10l/m@39 x max 6 min = 60l@39.
Om de dag douchen.
Als ik alles volgens @migjes doorreken dan zou een e-boiler van 50 liter genoeg moeten zijn. Met 80 liter kunnen we net allebei achter elkaar. Komt echter zelden voor.
Iedere dag één opwarmingsrun overdag, geschakeld op de zonnepanelen.

Ik hoor graag jullie aanvullende vragen en suggesties!

Veenendaal 9720 Wp OZO 45° met schaduw + 4860 Wp WNW 45°, Totaal 14.580 Wp, REC 405 Wp, Enphase IQ7+, Envoy-S Metered

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 16:29
Afgelopen zomer de Cv-ketel die de laatste 5 jaar alleen het SWW gedaan heeft, vervangen door een e-boiler. Een 50l Daalderop Duo. We hebben geen goede plek voor een WP boiler en de Cv-ketel was inmiddels 23 jaar oud.
Ons gasverbruik voor alleen SWW was ca 50m2 per jaar. Dus dat lijkt beduidend lager dan jouw verbruik. Misschien zit er in jouw ketel nog een klein voorraad vat SWW wat de ketel regelmatig warm houdt?
Mijn E-boiler heeft een "sluipverbruik" van ongeveer 30W voor het warmhouden. Een Cv-ketel zal ook 10-15W stand-by verbruik hebben.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen quooker? Of grohe red duo wat eigenlijk het zelfde is als een 5 liter boiler maar ook met een kokend deel erbij, dat hoef je toch niet te gebruiken? Maar kan wel, en is reuze handig kan ik je vertellen.

Een douchekop die 10 liter doet is vrij ouderwets, dan gaat er veel door het putje, de niebla is al een goed idee.
Als je met zijn 2e bent en je douchebeurt is 6 min (wat erg kort is) heb je aan een 30 liter daalderop duo al voldoende, monteer wel een mengventiel er achter om het naar 50 graden terug te regelen en ipv het kleine element de grote laten schakelen.
Dat is een eenmalige modificatie (paar stekkers om steken)

Je kan dan met die niebla op je gemak 15 min douchen en is er nog niets aan de hand, hij is ook in no time weer warm voor volgende persoon eventueel.
Een 50 is leuk maar ook gelijk weer duurder in aanschaf en gebruik, alleen omdat je bang bent om hem koud te hebben, echter paniek is een slechte raadgever. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:23
Hou in je analyse rekening mee dat je het huis misschien ooit wilt verkopen. Verder:
Sww 15 kuub gas is 15*9 is 135 kWh aan warmte per maand. Met een warmtepomp boiler is dat gemiddeld 1/3. Bij een stroomprijs van 25 cent per kWh is een wp boiler 22,50 per maand goedkoper dan een electrische boiler. Aangezien er ook stilstand verlies is is het bruto effect groter, maar ik negeer dat even omdat eboiler een warmtepomp boiler allebei stilstand verlies hebben.

Zolang je voor minder dan 2000 euro meer dan een normale boiler een warmtepomp boiler kunt laten installeren zou ik dat doen.

[Voor 22% gewijzigd door Lardman op 26-12-2021 18:13]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
Wat @Lardman aangeeft jullie wonen er nu met 2 personen en douche kort. Indien het huis vervolgens 3 slaapkamers heeft, zou dat wat uit verhouding zijn. (voor zover je je er persoonlijk aanstort natuurlijk ;) )

Douche wtw plaatsen geen optie gezien je heel de begane grond gaat strippen?

edit:
Niebla = Methven alleen de Methven is meestal goedkoper. ;)

[Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 26-12-2021 18:35]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20
Lardman schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:11:
Bij een stroomprijs van 25 cent per kWh is een wp boiler 22,50 per maand goedkoper dan een electrische boiler.
Dat ga je niet langer dan een half jaar volhouden. Ik zou nu rekenen met 40 cent 8)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:16

ericplan

5180 Wp PV

Overweging 1
Haal een tweedehands e-boiler van Marktplaats. Prima keuze om tijd te kopen voor je uiteindelijke beslissing.

Overweging 2
Neem toch een Quooker. Het is gewoon de meest zuinige keukenboiler, daar kan geen plintboiler tegenop.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:10
Hier een doorstroomverwarmer in de keuken, bevalt erg goed. Alleen water verwarmen dat je verbruikt. Wel 3 fase nodig in huis.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
Knielen schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:58:
Hier een doorstroomverwarmer in de keuken, bevalt erg goed. Alleen water verwarmen dat je verbruikt. Wel 3 fase nodig in huis.
En een douchekop van 5 liter / minuut.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:10
busscherski schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:04:
[...]

En een douchekop van 5 liter / minuut.
Ik douche niet in de keuken ;)

Ging me even om de oplossing in de keuken, een boilertje vind ik zonde. Doorstroomverwarmer wordt vaak over het hoofd gezien.

• busscherski
Ik zou kiezen voor een warmtepomp boiler of een boilervat verwarmt door een monobloc of split unit die je verder ook voor verwarming gebruikt.

De warmtepompboiler of boilervat inderdaad naast de CV ketel.

Als je gemakkelijk CV leiding of koelgasleiding van de monobloc / buitenunit naar de oude plek van de CV ketel kunt aanleggen ligt warm tapwater maken met een monobloc of split unit die je ook gebruikt voor ruimteverwarming voor de hand.

Als dat lastig wordt maar het gemakkelijker is om de luchtslangen voor de warmtepompboiler aan te sluiten dan ligt een warmtepompboiler meer voor de hand.

En dan heb ook nog warmtepompboilers die de retour van de vloerverwarming als warmtebron gebruiken, ook een optie als je die gemakkelijk kunt aansluiten.

Waar woon je ongeveer?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rol-Co

Rol-Co

Lardman schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:11:
Hou in je analyse rekening mee dat je het huis misschien ooit wilt verkopen. Verder:
Sww 15 kuub gas is 15*9 is 135 kWh aan warmte per maand. Met een warmtepomp boiler is dat gemiddeld 1/3. Bij een stroomprijs van 25 cent per kWh is een wp boiler 22,50 per maand goedkoper dan een electrische boiler. Aangezien er ook stilstand verlies is is het bruto effect groter, maar ik negeer dat even omdat eboiler een warmtepomp boiler allebei stilstand verlies hebben.
Is dat allemaal relevant als je stroom van dak komt?
Zolang je voor minder dan 2000 euro meer dan een normale boiler een warmtepomp boiler kunt laten installeren zou ik dat doen.
Een daalderop van marktplaats durf ik prima aan met zijn koperen ketel en elementen aan de buitenkant, vrij hufterproof en blijft decennia goed.

Een warmtepompboiler daarintegen is niet zo hufterproof, heeft aan en afvoer lucht nodig, maakt geluid en heeft onderhoud nodig. Ook zou ik die niet snel van marktplaats halen maar nieuw kopen.
Dan is het verschil in aanschaf ook weer een hoop stroom. ;) Kan je jaren mee doen!

• busscherski
Rol-Co schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:23:
Is dat allemaal relevant als je stroom van dak komt?
Voor het deel dat je midden overdag opwarmt kun je denk ik voor de komende jaren rekenen met 0.15 euro / kWh (teruglevertarief).
Voor het deel dat je opwarmt tijdens en vlak na het douchen dan met name die 0.25 of 0.40 leveringstarief.

@AartTW wil het door een installateur laten installeren en niet teveel tweaken. Dus er komen geen extra sensoren en domotica bij een elektrische boiler.
Gaat zo`n Daalderop dan wel met name midden overdag opwarmen? Of toch met name tijdens en na het douchen (wat dan voor 0.25 - 0.40 euro / kWh gebeurt)?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@busscherski Tijdklokje ertussen. Heb ik ook. Boiler warmt dagelijks op tussen 11:00 en 13:30. Staat verder uit. Is in principe bij mij voldoende.

A'dam ZonPHP PVOutput

• busscherski
ericplan schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:02:
@busscherski Tijdklokje ertussen. Heb ik ook. Boiler warmt dagelijks op tussen 11:00 en 13:30. Staat verder uit. Is in principe bij mij voldoende.
Ja als dat altijd voldoende is dan zal @AartTW met z`n 11 kWp denk ik ongeveer 75% opwarmen voor 0.15 euro / kWh en 25% voor leveringstarief (bijvoorbeeld 0.25 euro / kWh). De zon komt niet altijd voldoende door de wolken om die bijvoorbeeld 1.5 kW te kunnen leveren.

Het sommetje van @Lardman wordt dan:
E-boiler gebruikt 135 kWh aan elektriciteit per maand.
Dat kost 135*(0.75*0.15+0.25*0.25)=23.63 euro / maand.
Een warmtepompboiler gebruikt ongeveer een derde, dus 7.88 euro / maand.
Het verschil is dan 15.75 euro / maand.

Als je een tvt van 7 jaar wilt mag een wpb 7*12*15.75=1323 euro meer kosten dan een e-boiler. (als er dus ook echt niet buiten de piek zon tijden wordt opgewarmd)

Als je verwacht veel warm water nodig te hebben dan kun je de knop op de tijdschakelaar even omzetten, niet zo moeilijk. Ik denk dat dat bij @ericplan ook wel af en toe gebeurt?

Nu kan er natuurlijk wel meer kapot aan een warmtepompboiler en eens in de paar jaar de ingaande luchtslang loshalen om de verdamper te stofzuigen is wel aan te raden.

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski
Zolang we kunnen salderen is dat geen issue toch? Ik doe dat ook niet nu en als we niet kunnen salderen is dat er 1 om als eerste te doen, zon geschakeld of minimaal overdag aan.

Algemeen:
De truuk in een boiler zit hem in het gebruik, al eerder verteld op het forum, te grote boiler kost meer en is onnodig als je het niet gebruikt, des te meer "passend aan je verbruik" des te hoger rendement, stilstand verlies is eigenlijk ook weer geen verlies omdat hij binnen de schil van je huis hangt.
Wel is een daalderop met mengventiel er achter de voorkeur, goedkope boilers van 300,- zijn niet van koper, slechter geïsoleerd en hebben vaak een element in het water, daalderop heeft dat niet. Die hebben ook een slim systeem van water vullen en water afnemen zodat je bijna heel de boiler al gebruikt hebt voordat je gaat merken dat hij kouder wordt, goedkopere versie hebben dat ook anders.
Door dat allemaal kan je kleiner en dus sneller warmen en "ready voor take off"

50 liter uit een daalderop e-boiler 75-85 graden geeft je al snel 100-125 liter douchewater, met een niebla dus vrij makkelijk 30 min douchen, ik denk zelfs wel meer.
Geen legionella runs nodig, geen gevaar voor zelfs, geen geluid, simpele installatie.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Knielen schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:58:
Ik heb een 'kleine' e boiler van 50l/ 450 Watt voor de keuken; binnen een paar seconden water van 75 graden, wordt opgewarmd als er voldoende vermogen van de zonnepanelen beschikbaar is...dat lukte in december niet meer, sinds dien is de keukenmengkraan aangesloten op de muurplaat aansluiting van de warmtepomp-boiler die ook in de keuken aanwezig is.
Nu heb ik pas na 20 seconden water dat dan warmer wordt :-( , en echt heet wordt het nooit.
Met een drieweg kraan/ klep die ik nog moet monteren kun je snel omschakelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• AartTW
Dank allen vast voor deze eerste batch aan reacties. Waardevolle info om verder op me in te laten werken.

Inzake de keuken zal ik me nog eens goed gaan inlezen in een Quooker achtig apparaat. Hopelijk vind ik voldoende argumenten om vrouwlief te overtuigen. Is de boiler echt zo zuinig in gebruik?

Ik lees in jullie feedback positieve berichten over de Daalderop boilers. Ik moet me dus wel even verdiepen in de installatie van het ding. Zoals @Rol-Co zegt “ heb je aan een 30 liter daalderop duo al voldoende, monteer wel een mengventiel er achter om het naar 50 graden terug te regelen en ipv het kleine element de grote laten schakelen.
Dat is een eenmalige modificatie (paar stekkers om steken)”.

Vraag: gaat het bij ons echt voldoende zijn om een 30 liter boiler te nemen?
Volgens onderstaande rekenmethodiek (aangepaste oude post van @migjes naar mijn cijfers) en gebruik makend van een Niebla douchekop:
6l/m@39 x 6 min = 36l@39.
(ik doe het even snel, normaal moet je dit beter beter berekenen, maar omdat 65 graden naar 39 graden en voeden met 10 graden koud water, al snel factor 2 is, neem ik die even. Heb je een warmtepomp boiler dan moet je even op passen die is 55 graden, en heb je dus net geen factor 2.)
36l@39/2 = 18l@65
nu kun je uit een boiler van 30l geen 30l tappen die ook op volle temperatuur is. (langzaam raakt het water vermengt met het koude water.)
er is een tap drempel vaak van 90% .
dus 18l@65 + 10% = 20l@65.
hier op is het vaak verstandig om een 30% extra marge op te nemen.
maakt : 20l@65 + 30% = +/-26liter

Kortom: zou net moeten gaan. Maar vanuit angst toch beter een 50 liter doen?

@busscherski wij wonen in Veenendaal.
Ik ga overigens graag bij iemand kijken om de installatie te zien en positieve verhalen te horen!

Veenendaal 9720 Wp OZO 45° met schaduw + 4860 Wp WNW 45°, Totaal 14.580 Wp, REC 405 Wp, Enphase IQ7+, Envoy-S Metered

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@AartTW Er is nogal een verschil tussen de echte Quookers en zogenaamde heetwaterkranen. Een Quooker is een grote thermosfles. Verliest weinig warmte en geeft echt kokend water. Ik heb één verhaal gelezen van een lekkende Quooker, maar veel vaker van de andere merken. Service van Quooker steekt met kop en schouders uit boven alle andere merken, ook na jaren gebruik.

Wat betreft boilergrootte zou ik ook de opwarmtijd nader bekijken. Of dat van belang is, hangt af van je gebruik. Maar als de tweede die doucht altijd onder een te koude douche staat is de acceptatie van deze techniek nihil. Ik zou gaan voor een 50-liter versie.

[Voor 7% gewijzigd door ericplan op 27-12-2021 14:15. Reden: lekkende Quooker]

A'dam ZonPHP PVOutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 12:06
@AartTW
het is altijd lastig de juiste boiler te vinden.
maar je berekening is aardig perfect 26l@65 is wat je nodig hebt.
maar begrijp dit is je onder maat. (en daar zit de 30% al niet voor niks in. ;) )

eigenlijk zijn er veel meer afwegingen.
zo heb ik een huis wat is gebouwd voor 4 mensen( 2 volwassenen + 2 kinderen).
wil ik dit huis leuk kunnen verkopen aan een beginnend gezin, en daar leuk geld voor ontvangen.
dan moet ik het systeem berekenen zodat zij dat ook kunnen.
en dan heb je toch iets meer nodig als de 26l@65, doe maar +/- 4x.
(zo kom ik met bad, dus op 120@65 uit.)

maar een boiler van 2kW vermogen, dan is een 30l sneller warm als een 50l.
dus ook daar rekening mee houden.
te groot is ook weer niet tof.

uit eindelijk heb ik gekozen voor een 200l@55.
ik heb eigenlijk een 100-120l@65 nodig.
maar mijn boiler heeft 2 verwarming elementen, boven in op 55 graden.
onder in op 65graden, maar die gaat alleen aan als er voldoende zon is en mijn omvormer levert.
een soort van accu/warmte opslag. (stiekem is dit erg effectief, zelfs in de winter heb ik vaak genoeg om de onderkant van de boiler toch nog op temperatuur te krijgen, kan soms een dag of 3-4 duren, maar het lukt verbazend vaak, maar dit kan ook zijn door de massale hoeveelheid Wp die mijn omvormer heeft >:) .)
en voor de 200l@65 heb ik ook nog 50l@55 warmtepomp boiler zitten.
ach waarom niet elk systeem gebruiken wat je hebt. :P

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-12-2021 11:27]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

@AartTW

Een daalderop duo kan op 450W en 1500W maar ook eventueel beide 1950W.

Je rekent met 65 graden maar dat is de laagste stand, hij kan 75 gr of 85 gr.
Op 85 is het wel anders natuurlijk en kan het al snel x3, dus 30 liter wordt 90L /5=18 min, en klopt ook wel hier, ik zelf douche een min of 10-15 en heb altijd 1 boiler van 30 in gebruik, deze staat op 75 graden.

En een niebla is 5 liter per minuut.

Nog wat info.
De grootte van de boiler is medebepalend voor de duur van je douche. Met een inhoud van 50 liter douche je minder lang dan met een boiler van 100 liter. Om het aantal liters warm water dat uit de kraan komt te bepalen vermenigvuldig je, bij een watertemperatuur in de boiler van 60 tot 70 graden Celsius, de inhoud van de boiler met factor 2,5. Eén deel heet water uit de boiler wordt vermengd met gemiddeld 2,5 deel koud water.

Wil je met eenzelfde boiler inhoud langer douchen? Regel de temperatuur dan hoger in. De laagst mogelijke temperatuur is 60 graden Celsius, de hoogste meestal 80 tot 90 graden. Uiteraard verbruikt de boiler dan meer energie. Bij een temperatuur van 90 graden kun je de inhoud van de boiler vermenigvuldigen met factor 3,5.
@migjes
https://abelenco.nl/kenni...k-douchen-met-een-boiler/

https://abelenco.nl/kenni...r-past-bij-mijn-situatie/

[Voor 76% gewijzigd door Rol-Co op 27-12-2021 19:09]

• busscherski
AartTW schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:02:
@busscherski wij wonen in Veenendaal.
Ik ga overigens graag bij iemand kijken om de installatie te zien en positieve verhalen te horen!
Je mag wel een keer hier komen kijken (Hengelo)

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:50
Bij deze wil ik mijn configuratie delen vwb het douche gebruik.
Dit is een proefopstelling ivm all elektric plannen.
Het bevalt verrassend goed en wij  maken hier nu al één jaar gebruik van.

Het is simpel:
Ik heb de koud en warm water direct onder de cv ketel afgekoppelt en hier de boiler met flex leidingen op aangesloten.
De inlaatcombinatie blijft dan ook gewoon functioneel.

Tussen de stekker van de boiiler zit een klikaanklikuit schakelaar.
De schakelaar wordt bediend door een  count down timer van klikaanklikuit dmv schak in de badkamer.

Bij gebruik douche  dient men eerst de schak in te drukken, dan duurt het ong 30 minuten voordat de boiler op temp is.
De schakelaar schakelt na 1uur de boiler uit.
Er zijn hierdoor minimale stand verliezen.
De boiler is van marktplaats 30 Euro.

Dit is een kleine investering tov warmtepomp (boiler) en heeft weinig stand verliezen dit maakt de cop 1 volgens mij ruim goed.

Het is met behulp vd ecosaver douchekop ong 5 min douchen. Wat voor ons voldoende is.
Douchen is bij ons geen dagelijks ritueel denk ong 2 a 3 maal p.week.

Hieronder het boodschappenlijstje.

https://www.domoticahouse...el-awst8800-8713439700756

https://www.domoticahouse...aar-acc-3500-nl-3500-watt

https://www.zaailingen.co...aterbesparende-douchekop/

https://www.boilermarkt.n...00Watt-230V-07.02.26.034/

MHI SRK25ZSX-WT, daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Rol-Co

Rol-Co

Buitenkamp schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:26:
Bij deze wil ik mijn configuratie delen vwb het douche gebruik.
Dit is een proefopstelling ivm all elektric plannen.
Het bevalt verrassend goed en wij  maken hier nu al één jaar gebruik van.

Het is simpel:
Ik heb de koud en warm water direct onder de cv ketel afgekoppelt en hier de boiler met flex leidingen op aangesloten.
De inlaatcombinatie blijft dan ook gewoon functioneel.

Tussen de stekker van de boiiler zit een klikaanklikuit schakelaar.
De schakelaar wordt bediend door een  count down timer van klikaanklikuit dmv schak in de badkamer.

Bij gebruik douche  dient men eerst de schak in te drukken, dan duurt het ong 30 minuten voordat de boiler op temp is.
De schakelaar schakelt na 1uur de boiler uit.
Er zijn hierdoor minimale stand verliezen.
De boiler is van marktplaats 30 Euro.

Dit is een kleine investering tov warmtepomp (boiler) en heeft weinig stand verliezen dit maakt de cop 1 volgens mij ruim goed.

Het is met behulp vd ecosaver douchekop ong 5 min douchen. Wat voor ons voldoende is.
Douchen is bij ons geen dagelijks ritueel denk ong 2 a 3 maal p.week.

Hieronder het boodschappenlijstje.

https://www.domoticahouse...el-awst8800-8713439700756

https://www.domoticahouse...aar-acc-3500-nl-3500-watt

https://www.zaailingen.co...aterbesparende-douchekop/

https://www.boilermarkt.n...00Watt-230V-07.02.26.034/
Dat is misschien leuk als je alleen woont en de hele dag de tijd hebt maar eerst aan zetten en dan 30 min wachten is wel behelpen natuurlijk.
In de tijd dat ik nog gas had heb ik wel een boiler voor de cv gehad, dus in serie met de cv en ook geschakeld via de boiler zodat de cv pas aan mag als de boiler gaat warmen.
Gevolg is dat als je de douche open draait het warme water uit de boiler door de cv gaat, (cv gaat niet aan door de blokkade van de boiler), na X minuten gaat de boiler aan en mag de cv ook aan maar doet hij niet omdat het water nog warm is, na XX minuten koelt het water uit de boiler af en gaat hij over in cv.
Vol automatisch en niets van te merken, kort douchen gebruik je geen cv, is het nodig dat je langer warm nodig hebt gebruik je gewoon cv, een jaar zo gebruikt voordat de cv definitief de deur uit ging en er een 2e boiler op die plek kwam.
:)

Beide boilers van Mp, 1 nieuw en 1 gebruikt, bijna 3 jaar nu.

Met cv

2x boiler

[Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 28-12-2021 17:01]

• AartTW
Wederom weer dank voor de tips!

Vrouwlief is inmiddels om wat de Quooker betreft. Die is vast binnen….

Op zolder zal het denk ik toch wel de e-boiler worden. Daalderop 50 liter.
Met welke uitvoering ben ik het beste uit? Duo? Smart Boiler?

Ik ga mee met @ericplan om een tijdklok te gebruiken om het ding op het “meest zonnige deel van de dag” in te schakelen. Ik draai hier op Philips Hue dus spannend is dat niet.
Ik heb het topic “oude boiler slim maken” van eerder dit jaar gelezen. Dat is voor mij te ingewikkeld. Is er nog een oplossing voor dummies anders dan de tijdklok?

@Rol-Co wat is het nut van twee boilers? In mijn geval dus 2x30 ipv 1x50?

@busscherski dank voor het aanbod om bij jou te komen kijken. Houd ik graag nog even in beraad.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@AartTW Ik zou lekker voor een mono of een duo gaan. Die is simpel en goed verkrijgbaar. Smartboiler zie ik niet zoveel in, het kan ook weer kapot.

Documentatie: https://ithodaalderop.com...20grote%20boilers_WEB.pdf

Verder heb ik Theben 6090101 TR 609 top2 tijdklok met een extra magneetrelais. Die tijdklok heeft een ingebouwde countdowntimer die ik gebruik met een pulsdrukker als ik onverwacht extra warmwater nodig heb, bijvoorbeeld met logees.

A'dam ZonPHP PVOutput

• AartTW
@ericplan Dat spul van Theben kende ik nog niet (maar ik heb nog hééél veel te leren) Ziet er leuk uit. Ik heb weer stof om te lezen….!

• Rol-Co

Rol-Co

AartTW schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:52:
Wederom weer dank voor de tips!

@Rol-Co wat is het nut van twee boilers? In mijn geval dus 2x30 ipv 1x50?
10 liter meer? ;)
Ik heb het puur omdat ik met 1 boiler meestal net genoeg heb maar we zijn met zijn 4e in huis, 2 jaar terug met 5 en dan kan het gebeuren dat er soms warm water nodig is onverwachts. En het idee was er door dit hoog laag systeem dat de boiler (1e) met klein element lang de tijd heeft om te verwarmen op de zon, de boiler met groot element (2e) is snel warm voor noodgevallen, bij normaal gebruik niet in gebruik maar alleen warmteverlies.
In de toekomst dan de bedoeling om op de zon elementen te schakelen op vermogen, aangezien er 4 elementen in beide boilers zitten.
Voor jou zou de 50L prima zijn, begin op 60 graden zou ik zeggen, kom je tekort kan je naar 75 of 85 om te vergroten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee