Toon posts:

Welke stille case + aio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-03 21:21
Wat zoek ik?
Ik zoek een Stille ATX case en mogelijk een stillere aio/luchtkoeler. Ik gebruik nu een CoolerMaster Masterbox TD500 welke voor mij te luid is en niet goed kan koelen. Er zitten nu de stock fans in met rgb (of in hoever je dat kan noemen) en de ryzen zit nog met de stock cooler. Qua temp zit het net aan de 85 graden en merk daardoor dat de ryzen 2600x te warm wordt.

Budget
Budget staat niet echt vast, maar voor een case rond de 100 euro. Voor de luchtkoeler rond de 50, aio rond de 110.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet een merkvoorkeur, maar gebruik nu zelf een coolermaster case

Wat heb ik gevonden
Voor luchtkoelers:
https://tweakers.net/pric...mugen-5-pcgh-edition.html
https://tweakers.net/pricewatch/1158891/scythe-ninja-5.html

Als ik naar de luchtkoeler kijk, lijken deze mij uiterst geschikt vanwege de 14.5db volgens tweakers. Verder spreekt het design mij ook wel aan.

Voor de aio:
https://tweakers.net/pric...-mag-coreliquid-240r.html
https://tweakers.net/pric...design-lumen-s24-rgb.html

Als ik moest kiezen zou de fractal design lumen mij het meest bekeren. Maar als ik een kast zonder zijpaneel (glas) kies, dan verander ik deze naar een aio zonder rgb.

Voor de case:
https://tweakers.net/pric...w-tempered-glass-wit.html
https://tweakers.net/pric...d-tempered-glass-wit.html
https://tweakers.net/pric...-pure-base-500-zwart.html

Hier zit ook grotendeels mijn struikelpunt. Ik weet niet zozeer welke nou het stilste is en goede airflow heeft. Andere kasten mogen ook genoemd worden waar je zelf ervaring mee hebt. Stel er is een veel betere dan deze en hij is iets duurder (tot aan 150) dan mag hij ook voorgesteld worden. De Corsairs lijken mij mooi, maar weet niet wat ze qua geluid doen. Heb hier dan de witte kasten genomen, maar zwarte zijn ook goed. Ik zit niet vast aan een kleur, maar omdat mijn bureau wit is en mijn kasten licht eiken is.

Huidig systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox TD500€ 86,54€ 86,54
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Desktop (v2) 6TB Zwart€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 133,72€ 133,72
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 512GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesXPG SX6000 Lite 512GB€ 56,46€ 56,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,62

Ik heb het vermoeden dat mijn huidige ram niet echt geschikt is voor ryzen. Als ik xmp aanzet op 2666Mhz dan crasht de pc. Zet ik hem op 2400Mhz dan start hij op zoals normaal maar dan in 2133Mhz modus. Voor dit probleem wil ik de https://tweakers.net/pric...rgb-kf436c18bbak2-32.html aanschaffen. Deze staat wel in de QVL van mijn MOBO en zou daarmee wel Ryzen optimized zijn.

Ik hoop zo een goede topic start te hebben gemaakt, op verbeterpunten wordt ik graag op gewezen zodat ik het kan verbeteren!

Alle reacties

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
Luchtkoelers uitkiezen draait niet alleen om decibellen. Die meten fabrikanten op hun eigen manier en zijn lastig te vergelijken. Dan heb je nog de ventilatoren die ze gebruiken, die hebben hun eigen kenmerkende geluid. Zelf vind ik Noctua fijn klinken, Arctic heeft goede budget opties, Be quiet! vind ik wat minder en Scythe wisselt.

Je hebt nu een behuizing met een dicht voorpaneel en fans die een vaste snelheid draaien. Hoe dichter de behuizing hoe stiller vaak, echter kan een behuizing met mesh voorzijde fans vaker op een lagere snelheid laten draaien om eenzelfde temperatuur te bereiken.

Verder vind ik belangrijk hoe doordacht met kabelmanagement is en of een eventueel glazen paneel makkelijk te openen is zonder rare capriolen en zes paar handen nodig te hebben. En de hoogte van luchtkoelers die je kwijt kunt natuurlijk.

De Mugen 5 zou ik zelf niet zo snel de PCGH versie van nemen, eerder de gewone. De Ninja is wel een bakbeest om te installeren, dus denk daar goed over na. Het installatiesysteem van Noctua is echt heel erg goed, wellicht is een tweedehands Chromax versie een optie? Cooler Master Hyper 212 is ook een prima budget optie eventueel.

Voor wat betreft AIO's, je hoort vaak de pomp is mijn ervaring. Ik stoorde me er zo aan dat ik al lange tijd geen AIO meer heb gebruikt, dus wellicht is het nu beter maar veel fabrikanten gebruik(t)en hetzelfde ontwerp. Mijn keuze zou dan vallen op de Arctic Freezer Liquid II, verkrijgbaar in verschillende maten en zelfs met RGB sinds kort dacht ik.

Wat een overstap qua geheugen zou schelen durf ik niet te zeggen, maar Ryzen heeft wel baat bij sneller geheugen.

[Voor 7% gewijzigd door Dagion op 26-12-2021 16:48]

• rominick
Dagion schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:45:
Luchtkoelers uitkiezen draait niet alleen om decibellen. Die meten fabrikanten op hun eigen manier en zijn lastig te vergelijken. Dan heb je nog de ventilatoren die ze gebruiken, die hebben hun eigen kenmerkende geluid. Zelf vind ik Noctua fijn klinken, Arctic heeft goede budget opties, Be quiet! vind ik wat minder en Scythe wisselt.
Arctic ken ik wel, zie ze erg veel op amazon. Ik dacht dat dat een B merk was, maar ik lees wel erg veel goede dingen van ze. Ze zijn ook niet de duurste dus een koeler van hun kan idd.
Je hebt nu een behuizing met een dicht voorpaneel en fans die een vaste snelheid draaien. Hoe dichter de behuizing hoe stiller vaak, echter kan een behuizing met mesh voorzijde fans vaker op een lagere snelheid laten draaien om eenzelfde temperatuur te bereiken. Verder vind ik belangrijk hoe doordacht met kabelmanagement is en of een eventueel glazen paneel makkelijk te openen is zonder rare capriolen en zes paar handen nodig te hebben. En de hoogte van luchtkoelers die je kwijt kunt natuurlijk.
Mijn huidige behuizing is idd met een dichte voorkant, en denk dat dat ook de voornaamste reden is dat hij laatst uitviel. Schermen zwart en fans bleven aan. Kon de temps niet meer zien, maar zat daar toen niet op te letten. Speelde toen halo infinite en dat gaat soms met een dipje. Soort van een lichte stotter en dan gaat het weer vloeiend. Ik denk dat hiermee ook deels mijn cpu aan de zwakke kant is. Mogelijk een keer een oc erop zetten zodat die nog even door kan. Maar dan moet ik een betere kast en koeler hebben. Zou een mesh case met een dichte bovenkant wat stiller zijn? Heb je misschien een voorbeeld van een case die goed koelt en lekker stil is? Vind het zonde om zomaar een kast te kopen en dan erachter te komen dat hij luidruchtig is.
De Mugen 5 zou ik zelf niet zo snel de PCGH versie van nemen, eerder de gewone. De Ninja is wel een bakbeest om te installeren, dus denk daar goed over na. Het installatiesysteem van Noctua is echt heel erg goed, wellicht is een tweedehands Chromax versie een optie? Cooler Master Hyper 212 is ook een prima budget optie eventueel.
Had al een vermoeden dat de ninja een bakbeest was (rare naam voor een grote koeler xD). Misschien ga ik toch eens kijken naar een noctua door ze te vergelijken. Wat is het verschil met de normale mugen en de PCGH?
Voor wat betreft AIO's, je hoort vaak de pomp is mijn ervaring. Ik stoorde me er zo aan dat ik al lange tijd geen AIO meer heb gebruikt, dus wellicht is het nu beter maar veel fabrikanten gebruik(t)en hetzelfde ontwerp. Mijn keuze zou dan vallen op de Arctic Freezer Liquid II, verkrijgbaar in verschillende maten en zelfs met RGB sinds kort dacht ik.
Zou de nieuwe lijn van fractal design lumen niet weat stiller zijn? Aangezien Fractal Design stille cases maakt. Mijn Pa heeft ook zo'n kast en die is lekker stil alleen weet even niet welke dat was.
Wat een overstap qua geheugen zou schelen durf ik niet te zeggen, maar Ryzen heeft wel baat bij sneller geheugen.
Ik werk nu helaas op 2133Mhz en merk echt dat hij het soms moeilijk heeft. Zelfs in forza horizon 5 krijg ik vaak de melding low system memory, dus denk dat een upgrade naar 32gb wel zin heeft. Evenals in illustrator merk ik dat hij soms even moet denken.

• rominick
Ik heb de Fractal Design Define S2 black op het oog. Het lijkt me een goede case, maar bestaat er van deze ook een iets kleinere versie? Die m'n pa heeft is niet meer in de verkoop helaas. De case samen met de 32gb ram hoop ik even voorruit te kunnen. Als blijkt dat mijn cpu koeler niet genoeg meer kan koelen, dan overweeg ik wel een andere. Voor nu alleen de case en ram.

Alleen wat zijn de tegenhangers van de Fractal design Define S2? Ik las dat er een R6 versie was die even groot was maar geen window/usb c heeft.

• rominick
vanuitgaand van de stilte, is dit een goede case om m'n case te vervangen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:56
rominick schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:16:
De case samen met de 32gb ram hoop ik even voorruit te kunnen.
Ligt eraan op welke resolutie je gamed. Op 1080p en 1440p vind ik de 2600X geen geweldige cpu icm met een 6800XT. Een 5600X gaat daar veel meer uit halen.

• rominick
Uszka schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:35:
[...]

Ligt eraan op welke resolutie je gamed. Op 1080p en 1440p vind ik de 2600X geen geweldige cpu icm met een 6800XT. Een 5600X gaat daar veel meer uit halen.
Ik game op 1440p, maar het plan is ook om een ryzen 5600x te kopen of een i7 12700k. Ik merk ook dat mijn fps lager uitvalt dan als ik zoek op mijn gpu. Halo infinite heeft het tegenwoordig al moeilijk om constante fps aan te kunnen houden. Ik zie dat ook onder andere dat mijn temps richting de 85 graden gaan.

Ik wacht tot er een leuke aanbieding langskomt voor mijn 13de maand. Maar mijn ram speeds kunnen iet hoger dan 2400Mhx of mijn systeem boot niet meer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee