Toon posts:

Synology Snapshot replication lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-01 23:05
Hoi mede-tweakers,

Op mijn NAS (DS1821+) heb ik snapshot replication ingesteld voor offsite backup naar mijn oude DS918+.
Recentelijk is mijn internetsnelheid geupgrade van 100/100 naar 1000/1000. Op de offsite locatie is de snelheid verhoogd van 100 down naar 1000 down (Ziggo).

De Synology's zijn onderling verbonden met VPN (1 van de Syno's draait VPN server en de andere verbindt rechtstreeks met deze Synology). In eerste instantie gebruikte ik hiervoor IPSEC, maar deze verbrak regelmatig en pakt hem vervolgens niet netjes op. Mijn ervaring is dat OpenVPN stabieler werkt.

Gek genoeg wil snapshot replication niet hoger gaan dan 80 tot 100Mbit/s. Ik ben nu al een paar uur aan het testen, en heb de volgende zaken geconstateerd.

Op beide Syno's heb ik de docker package iperf3 van Mlabbe geinstalleerd. Via de OpenVPN tunnel haal ik minder dan 100Mbit/s. Zodra ik switch naar IPSEC gaat de snelheid omhoog. Deze varieert dan tussen de 170 en de 300Mbit/s.

OpenVPN lijkt dus een grotere bottleneck dan IPSEC. Ik heb bij de initiële backup lokaal via OpenVPN getest en kon toen gewoon netjes 900+ Mbit/s halen via VPN om te kijken of dit gewenste resultaten geven. Als laatste heb ik nog een rechtstreeks (zonder VPN tunnel) geprobeerd, maar ook hier haal ik maar maximaal 300Mbit/s en is het resultaat verre van stabiel.

Om de internetverbindingen uit te sluiten beide aan een speedtest onderworpen. Daar haal ik keurig 940/940 en 940/49 via een CLI speedtest die test richting Ookla.

Het zou kunnen dat ik een foutje gemaakt heb bij de eerste backup en dat hij per ongeluk toch niet via de VPN tunnel liep. Toch vind ik het dan wel vreemd dat ook iPerf niet de juiste snelheid haalt. Op een andere DS218+ haal ik lokaal met iPerf namelijk netjes gigabit snelheden.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-02 18:26

StarWing

Huh ?!?

Wat is je CPU usage op het moment dat je test/backup laat lopen ?
Staat compressie al dan niet aan op je VPN ?

Page intentionally left blank.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-01 23:05
StarWing schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:23:
Wat is je CPU usage op het moment dat je test/backup laat lopen ?
Staat compressie al dan niet aan op je VPN ?
Komt niet boven de 50%, dus dat leek me ook het probleem niet. Maar ik bedenk me net: is het misschien single threaded? Dat 1 core 100% benut wordt?

Compressie is ingeschakeld. Maar zorgt dit juist voor hogere throughput of juist lager? Kan me voorstellen dat dit op langzame verbindingen sneller werkt, omdat dat de bottleneck is. Maar hier is er juist nog best wel wat ruimte, en tegelijkertijd is het wel zwaarder voor de CPU.

Ik overweeg ook om gewoon zonder VPN te werken. Ik heb nu codering sowieso al aanstaan. Dit zou nog uitgeschakeld kunnen worden aangezien er VPN is, maar de VPN lijkt echt de bottleneck te zijn. Vervolgens een port-forwarding met whitelist op het WAN IP van de grote NAS (is toch een vast IP-adres). Of valt dit echt af te raden?

Heb ook nog even als test tussen een 2e DS1821+ en de NAS vanaf waar een backup gemaakt moet worden een iPerf test gedaan. Daar haal ik gewoon dik 8Gbit/s in beide richtingen, weliswaar zonder VPN. (Beide NAS-en hebben een 10GbE netwerkkaart).

Edit:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Het lijkt erop dat de provider waar ik mijn 1000/1000 verbinding heb, niet naar het hele internet die snelheid kan bieden. Ik heb het vermoeden dat tussen deze provider en Ziggo er geen goede verbinding is. Beide NAS-en halen richting Ookla namelijk gewoon hun volledige snelheid, maar de zakelijke glasverbinding haalt richting de meeste iPerf servers gewoon veel lagere snelheden dan Ziggo. De beste publieke iPerf3 server die ik kan vinden staat in Amsterdam. Daar haalt Ziggo gewoon strak richting de 900Mbit. De zakelijke provider pingelt heen en weer tussen de 400 en de 700Mbit/s. Richting een Franse server haal ik op Ziggo rond de 750Mbit/s terwijl de zakelijke provider slechts 100 a 300Mbit/s haalt.

Is dit inherent aan gigabit-verbindingen en loop je hier gewoon niet zo vaak tegen aan met lagere internetsnelheden, of is dit gewoon een crappy provider?

[Voor 75% gewijzigd door Qlimaxxx op 26-12-2021 19:30]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee