Toon posts:

Zoutblok vervangen - wekelijks inspecteren naar singaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-02 19:20
Hallo,

Ik heb een water ontkalker waar ik gebruik maak van zout cartridges. Nu is deze vrij nieuw en weet ik niet wanneer ik deze moet aanvullen. Graag zou ik willen vragen of er iets te maken valt met een sensor die kan zien/meten wanneer de zout cartridge op zijn. Nu kijk ik elke week of twee weken en dit moet toch slimmer kunnen?

Systeem:

Plek van de zout cartridges (leeg)

Bijgevuld:

Er zit nog een deksel op:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb zelf een homey en een Google assistent in de woonkamer en toegang tot mijn netwerk via utp of WiFi. Tevens een Hue netwerk in huis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geen ervaring met het maken van Pie of Arduino print plaatjes. Met duidelijke instructies of video’s kom ik denk wel ver.

Ik zoek informatie of een richting wat mij zou kunnen helpen;

- sensor die of diepte kan meten of evt een infrarood signaal meet / ontvangt?
- sensoren die gewicht kunnen meten?
- regel systeem dat het signaal door kan zetten naar en signaal wat mijn Homey kan ontvangen en evt waar een flow kan maken dat bv een bepaalde lamp rood kleurt oid

Relevante info:
- geen programmeer kennis om zelf een ap te bouwen
- wel tijd, basis kennis elektriciteit, en redelijk handig

Beste antwoord (via Kizomo op 27-12-2021 08:33)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
https://community.homey.a...voor-waterontharder/28131

Degene die hier de vraag had heeft ook een slimme oplossing bedacht, die heeft een enkel afdekraam gebruikt en daar aan de zijkanten magneten gelegd en dat op de zoutblok gelegd, aan de buitenkant zit dan een sensor die wordt getriggerd door de magneten.

Edit: ik ga het proberen door het water volume te meten. Het is namelijk een constante hoeveelheid water waarna die gaat spoelen.

[Voor 21% gewijzigd door DutchKel op 26-12-2021 16:29]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Is het niet makkelijk om het waterverbruik te meten en je meting 1x te ijken? Dus elke 1000 liter een blok oid.

Dan kan je met een camera en ocr op je meter vrij snel klaar zijn

[Voor 23% gewijzigd door Michael_OsGroot op 26-12-2021 13:54]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb hier op het Homey forum wel eens wat over gelezen: https://community.homey.a...voor-waterontharder/28131

• Kizomo
Ik heb ze vandaag vervangen na 2 maanden en 14.000 liter. Maar ik heb de laatste weken er elke keer gekeken en dit moet imo toch gemakkelijker kunnen.

Nb: het systeem staat in een nieuwbouw huis waarbij ik nog naar kort woon. Dus er is nog niet veel data waarop ik kan vertrouwen.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:00
Ik zou het zelf proberen met ESPEasy op een Wemos d1 mini (oid) en een IR afstandssensor.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zout water geleidt goed. Hoe minder zout in het water, hoe slechter het zou moeten geleiden.
Meten is weten, maar twee losse draden met een simpele stroomsterkte meter zou al voldoende kunnen zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Je kunt een plastic "dop" maken/printen met een magneetje erin, dan een reed sensor of hall sensor aan de buitenkant die het detecteert.

Een alarm op hoeveelheid verbruikte liters kan waarschijnlijk ook. Dat is vrij eenvoudig, die meter heb je al.
Voorbeeld: https://www.ztatz.nl/p1-monitor-watermeter/

Let op dat "zout water" en de omgeving daarvan niet zo gunstig is voor elektronica.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Het gaat hier wel om drinkwater, dan zou ik er toch erg terughoudend in zijn om iets van plastic sensoren er in te hangen. Puur gevoelsmatig hoor.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben niet bekend met waterontharders, maar als die zoutblokken droog blijven zou je iets met doorgangsmelder (ir straal) kunnen doen, of je zet op de bovenkant een ir afstandssensor. Uitlezen kan met simpele esp32.

Leesvoer: https://home.et.utwente.n...ance-sensor-esp32-module/

Wise enough to play the fool

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:17
Ik zou een klein gaatje boren in het deksel en hier een (voedselveilig of glazen) stokje doorheen steken. Op de laagste stand dus wanneer het zout op is maakt de bovenkant van het stokje contact met de bovenkant van het deksel. 2 draadjes en iets dat geleid om het contact te maken en je hebt een simpel aan/uit signaal waar je mee kan doen wat je wil. Een simpel lampje, pieper of wat meer tweaker met bijvoorbeeld een esp8266 en een bericht naar je telefoon over wifi.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 10:57
Ik zal eens kijken wat voor sensor ze op mijn werk toegepast hebben.

Wij hebben hele grote zoutvaten maar in 1 van de.nieuwe zit een sensor in de deksel die aangeeft wanneer het nivo te laag is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
https://community.homey.a...voor-waterontharder/28131

Degene die hier de vraag had heeft ook een slimme oplossing bedacht, die heeft een enkel afdekraam gebruikt en daar aan de zijkanten magneten gelegd en dat op de zoutblok gelegd, aan de buitenkant zit dan een sensor die wordt getriggerd door de magneten.

Edit: ik ga het proberen door het water volume te meten. Het is namelijk een constante hoeveelheid water waarna die gaat spoelen.

[Voor 21% gewijzigd door DutchKel op 26-12-2021 16:29]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:45
Ik heb een los zoutvat waar ik een loadcell onder heb staan. Ik meet het gewicht van het zoutvat en aan de hand daarvan kan ik bepalen of ik moet bijvullen. In jou situatie met een alles in 1 container zal dat misschien lastiger zijn om toe te passen.

Onderkant van plaat waar het zoutvat komt op te staan

Vanochtend een regeneratie gehad en dat ziet er zo uit in een grafiek

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:37
Kun je niet je waterverbruik meten en correleren of je zoutcardridge op zou moeten zijn?

Anders zou ik in de bovenkant een afstandssensor doen en de hoogte van het blok meten.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-03 15:23
infrarood sensor gebruiken, als het blok te ver naar beneden is gezakken is er minder/geen reflectie en kun je een signaaltje doen naar je arduino/pi/wsp32 etc..

Zoiets

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-03 16:37
Slimme waterlekkage melder op het zoutblok leggen. Werkt hier super met klikaanklikuit. Maar je hebt natuurlijk meer soorten.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:24

Quad

Doof

Ik heb bovenstaande oplossing, in mijn zoutreservoir zit op een kwart een laagje water, zodra mijn waterlekkagesensor daarmee in contact kom kan ik 'm bijvullen, werkt perfect icm Home Assistant.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-03 06:58
Hier is van wel een sensor te vinden voor jou situatie.
https://www.conrad.nl/o/afstandssensoren-0231511

• Kizomo
Ik ga het voorstel Dutchkel proberen, met een aantal magneten en een deur sensor.

Bedankt

• Kizomo
Inmiddels een en ander geknutseld:

Blikje met magneet

Aotec raam schakelaar!

En een flow in Homey
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee