Gras in tuin ieder jaar weer ''weg'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:04
Voor de tweede keer, in 2 jaar tijd, hebben we een mooie grasmat gelegd uit zoden. Dit blijft ongeveer een jaar goed en dan na de winter is onze grasmat weer grotendeels weg. Om niet jaarlijks weer een nieuwe grasmat te leggen ben ik nu op zoek naar een constructievere oplossing...

We wonen in Amsterdam-Noord en we hebben wat klei in de bodem zitten. Dat merkte ik tijdens het spitten en opzich ook wel logisch aangezien we vlakbij het IJ wonen. Ik vermoed dus dat het mislukken grotendeels te maken heeft met de kleilaag. Dat daardoor het water niet goed weg kan en het gras simpelweg verzuipt en/of de worteltjes te weinig zuurstof krijgen.

Vorig jaar tijdens het spitten zag ik ook een soort dikke 'maden' in de tuin aan de kant van de schutting (links). Het zou kunnen dat dit emelten zijn of engerlingen. Die zouden ook de wortelen van het gras kunnen aanvreten aldus Google. Ik heb helaas weinig verstand van 'larven' dus het zou ook iets onschuldigs kunnen zijn

Wie heeft een idee hoe ik mijn grond/grasmat kan aanpakken zodat ik een mooie grasmat blijf behouden.

Dit heb ik al gedaan:
- Een looppad aangelegd zodat we niet steeds over het gras lopen.
- Basaltmeel in de tuin gegooid in het voorjaar. Dat zou dan binden aan de kleideeltjes waardoor de structuur (compactheid) van de grond zou verbeteren. Ik heb zo'n 500 gram gebruikt. De tuin is +- 16m2.
- In het voorjaar met de hooivork gaten geprikt om zo meer zuurstof in de grond te krijgen.

Waar zit ik nog aan te denken:
- Het gras verticuteren. Dan schaf ik een verticuurhark aan of ik huur een keer zo'n machine. Maar gezien het oppervalkte heb ik denk ik meer aan de hark.
- Met een grondboor in de midden een diep gat maken en deze vullen met steentjes/schelpen. Zodat het water niet blijft liggen op het gras maar door kan sijpelen naar een grondlaag onder de klei. Ik heb alleen geen idee hoe diep en waar het klei precies allemaal ligt.
- Aaltjes strooien die de emelten/enerlingen zouden moeten tegen gaan. Moet ik eerst weten of dit het geval is en uberhaupt zin heeft.
- De huidige grasmat erweer afhalen, de tuin opnieuw omspitten en toevoegen van organisch materiaal (compost/stro/anders) om zo de grond luchtiger te maken.
- Anders?

Heeft iemand een idee?

Grasmat net gelegd, nummer 2, het ziet er weer fantastisch uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1xie_sWqH50qF2JvJXpG0edzGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncfeN5SBDlhnuDJ0uXI562tP.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het nu is, nu in december, zo'n 9 maanden verder...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5uJCFatIY8opkcQ4QOLcntghjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLtHGDb1BaO0mE3hryXZs10v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3uaEFy0GDu6NqL8T0ZKiseZBwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H41BRlDnvUbV3fdqeVdx6o2V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 13:45
Voor zo’n klein stukje zou ik kunstgras eens overwegen. Heb ik zelf ook gedaan en als je goede kunstgras neemt dan is het verschil nauwelijks te zien.

Computer says no

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Wanneer ik zie hoe diep de stapstenen in 9 maanden tijd in de grasmat zijn gezakt dan krijg ik het idee dat de nieuwe graszoden op een laag blubber zijn gelegd. Tevens zie ik dat het gras wat er nog staat geen aparte verkleuringen of zo heeft. Maar, krijgt je gras wel licht genoeg? En het lijkt me dat er wel erg veel water blijft staan tijdens een regenbui. Dieper spitten, meer zand en organisch materiaal er in werken. Na een regenbui zou het water eigenlijk na 10 minuten al weg moeten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Zelf hetzelfde probleem gehad.
Of het nu over is moet ik nog ontdekken van het voorjaar, maar het ziet er nu beter uit.

Ons gras bleef te nat in de wintermaanden, en in de zomer te droog.
Bij jou zien de kale plekken er ook er nat uit.
Hierdoor rotten de wortels.

ik heb van het voorjaar een laag van 20cm uitgespit en afgevoerd.
Toen een zak of 50 gazongrond gehaald.
https://www.welkoop.nl/we...3836313885&sqr=gazongrond
Een aantal zakken verdeeld over de ondergrond en een spade diep omgespit met de klei/aarde.
Hierop de overige zakken gazongrond gestort en weer omgespit en aangelopen.

Een week later heb ik een wals gehuurd en de graszoden opgehaald, en het geheel gewalst tot ik een mooie vlakke laag had. nog even mest gestrooid dat voor aanleg van een nieuw gazon bedoeld is.
Hierop het nieuwe gazon uitgerold.
Goed ingewaterd en de randjes en naden die open stonden gevuld met gazongrond.

De gazongrond (o.a. turf) neemt vocht op maar laat het ook door aan diepere lagen.
Klei werkt meer als een badkuip, dus als je de turfgrond door de klei heen spit zal de klei water makkelijker doorlaten.
Meekoh schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:08:
Voor zo’n klein stukje zou ik kunstgras eens overwegen. Heb ik zelf ook gedaan en als je goede kunstgras neemt dan is het verschil nauwelijks te zien.
Ik heb het ook overwogen, maar toch weer voor gras gegaan.
Het voelt erg als een faalactie voor mij als ik nu kunstgras zou gaan leggen.
Dan denk ik dat ik het eerder beplant met een paadje erdoor heen.
Daarnaast is het plastic.

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 26-12-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:46
Dat je probleem vast hangt aan de waterhuishouding van de bodem heb je correct vastgesteld.

Heb je al eens een gaatje geboord om te zien hoe de bodemopbouw is?

Afhankelijk van hoe dik het klei pakket is en hoe groot jou wens is om voor echt gras te gaan zijn er een paar opties mogelijk.

In een notendop:
Dun kleipakket:
Afgraven, tot op het zand, nieuwe grond aanvoeren, gras opnieuw aanleggen.

Dik kleipakket (grote portemonnee):
Circa 40cm afgraven, 5 a 10 cm wit zand er in, drainage voorziening plaatsen, zwarte grond er op en het gras opnieuw aanleggen.

Dik kleipakket (kleine portemonnee):
Laten voor wat het is en experimenteren met andere soorten gras. Er zijn mengsels voor nattere ondergronden. Structuur wordt dan wel wat grover.

Gezeik met het gras beu:
Hoewel ik het zelde tot nooit voorstel: kunstgras. Gezien de ondergrond ben ik bang dat het altijd een zorgenkindje zal blijven met wisselende resultaten.

PS een voordeel heb je wel, in die natte bende hoef je echt niet bang te zijn voor emelten en dergelijke.

[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 26-12-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Yaksa schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:11:
Wanneer ik zie hoe diep de stapstenen in 9 maanden tijd in de grasmat zijn gezakt dan krijg ik het idee dat de nieuwe graszoden op een laag blubber zijn gelegd. Tevens zie ik dat het gras wat er nog staat geen aparte verkleuringen of zo heeft. Maar, krijgt je gras wel licht genoeg? En het lijkt me dat er wel erg veel water blijft staan tijdens een regenbui. Dieper spitten, meer zand en organisch materiaal er in werken. Na een regenbui zou het water eigenlijk na 10 minuten al weg moeten zijn.
Oh dat had ik er even bij moeten vermelden. De stapstenen liggen op de foto nog op het gras ;) Ik heb ze daarna in de grasmat gegraven, door het gras rondom in te snijden, grasmat stukje weg, en de steen erop.

Qua zon, de tuin ligt op het noord-oosten. Dus in de zomer hebben we zon tot een uur of 5.

Het is inderdaad niet vergeeld..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
FRANQ schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:13:
Zelf hetzelfde probleem gehad.
Of het nu over is moet ik nog ontdekken van het voorjaar, maar het ziet er nu beter uit.

Ons gras bleef te nat in de wintermaanden, en in de zomer te droog.
Bij jou zien de kale plekken er ook er nat uit.
Hierdoor rotten de wortels.

ik heb van het voorjaar een laag van 20cm uitgespit en afgevoerd.
Toen een zak of 50 gazongrond gehaald.
https://www.welkoop.nl/we...3836313885&sqr=gazongrond
Een aantal zakken verdeeld over de ondergrond en een spade diep omgespit met de klei/aarde.
Hierop de overige zakken gazongrond gestort en weer omgespit en aangelopen.

Een week later heb ik een wals gehuurd en de graszoden opgehaald, en het geheel gewalst tot ik een mooie vlakke laag had. nog even mest gestrooid dat voor aanleg van een nieuw gazon bedoeld is.
Hierop het nieuwe gazon uitgerold.
Goed ingewaterd en de randjes en naden die open stonden gevuld met gazongrond.

De gazongrond (o.a. turf) neemt vocht op maar laat het ook door aan diepere lagen.
Klei werkt meer als een badkuip, dus als je de turfgrond door de klei heen spit zal de klei water makkelijker doorlaten.

[...]

Ik heb het ook overwogen, maar toch weer voor gras gegaan.
Het voelt erg als een faalactie voor mij als ik nu kunstgras zou gaan leggen.
Dan denk ik dat ik het eerder beplant met een paadje erdoor heen.
Daarnaast is het plastic.
Ben benieuwd of het werkt bij jou in het voorjaar! Ik ga denk ik eerst maar een bodemmonster ga nemen met een grondboor.

Hoe kijken jullie dan aan tegen een diep gat gemaakt met een grondboor en deze vullen met grind/anders. Het mooiste zou zijn als die door de kleilaag heen zou gaan. Dat daarmee hopelijk de waterafvoer al een stuk is verbeterd? En dan in combinatie met de tuin opnieuw omspitten, organisch materiaal erdoor, paar weken laten liggen, dan plat walsen, dan weer een mooie grasmat erop.

Het idee van @Woody179 om een grasmat, danwel graszaad te nemen dat beter bestaand is tegen water is een goed idee. Dat ga ik verder onderzoeken. Weet je misschien hoe zoiets heet en/of waar ze dat leveren? Ik kan er via Google niet zo snel een product bij vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Er zijn er zat te vinden als je zoekt op graszaad voor natte grond. Het kan ook nog helpen om het gras op een licht afschot te leggen, richting een afvoerpunt. Eerst een bodemonderzoekje doen lijkt mij echter ook het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:46
@webber87

Een gat boren en vullen met grind om te draineren is leuk maar volledig afhankelijk van de grondslag, wil zoiets werken dan moet je tot de watervoerende laag boren. Als jij een kleipakket hebt van 5 meter helpt een gat van 1 of 2 meter diep niet. Het zelfde geld voor het doorspitten met compost ect. Je moet dan oppassen dat je geen badkuip in de klei maakt waarin je lokaal water gaat verzamelen (want ruimte in de grond en het kan verder nergens heen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
Teveel schaduw. Heb hetzelfde hier. Er is schaduwgras, maar dat helpt voor geen meter. Gras heeft gewoon volop zon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
webber87 schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:32:
[...]

Qua zon, de tuin ligt op het noord-oosten. Dus in de zomer hebben we zon tot een uur of 5.
Dat zou kunnen, maar de schuttingen zorgen bijna de hele dag voor schaduw. Het groeit gewoon niet best in een nauwe tuin, met hoge schuttingen tenzij ligging super gunstig op de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Wat opvalt is dat het water echt niet weg lijkt te kunnen.
Daar zou ik wat aan doen, zeker met het oog op klimaatverandering en mogelijk méér plensbuien.

Je kunt verschillende dingen doen, die elkaar niet uitsluiten.
Ik schrijf 'geel zand' als ik ophoogzand (van dat vrij grove spul) bedoel.

- Stukje klei afgraven. Geel zand terugstorten, liefst iets meer.
- Geel zand storten (10-20cm) en dan de verticuleer machine er overheen. Kleilaag kapot maken en mengen met geel zand dus.
- putjes graven of boren. Vullen met geel zand of met een PVC pijp met worteldoek aan beide zijden - die kan een aantal liter water bevatten en voert het meteen af dieper de bodem in. Pijp eidigt 5-10cm onder het oppervlak en is niet afgedekt met klei maar met geel zand.
- rigoreus: Afwateringskrat ingraven. Dan kun je tientallen tot honderden liters water afvoeren die dan langzaam in de bodem kunnen zakken. Zelfde idee als met de PVC pijp alleen veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:54
Ik zou eerst maar eens onderzoeken hoe diep welke grondlaag zit.
Gras groeit van nature gewoon prima op kleigrond. Ik zit hier op een pakket van 5m rivierklei, maar het gras ziet er nooit zo uit als bij jou. Het ligt trouwens niet ingebed tussen schuttingen.

Onder je kleilaag zal ongetwijfeld een dik veenpakket liggen. Je krijgt toevallig niet wat gratis (afvoer)water van een naast gelegen tuin?

Ik betwijfel verder of je een mooie grasmat daar kunt blijven realiseren. Maar ook voor kunstgras is het wel prettig als het water weg kan lopen via drainage bv. Anders kun je zomaar mos in je kunstgras krijgen
Pagina: 1