Toon posts:

Mondzorg onbereikbaar voor laagste inkomensgroepen?

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Het is al vaker in het nieuws gekomen dat mondzorg steeds minder toegankelijk wordt. Zo ken ik verschillende mensen die wel een aanvullende verzekering hebben maar dat premies steeds hoger worden en het aanbod steeds versoberd.

https://www.rtlnieuws.nl/...t-geworden-gebit-arm-rijk
https://www.bnnvara.nl/ka...andarts-een-luxe-geworden

De laatste keer dat ik bij de tandarts ben geweest zijn er gaatjes geconstateerd maar ik heb simpelweg geen geld voor een behandeling. Zelfs een verzekering is voor mij te duur.

Zo ben ik zeker niet de enige, maar de schaamte is groot om erover te praten. Vergeet niet dat solliciteren dan ook een stuk lastiger wordt met aanhoudende kiespijn en een slecht gebit.

Mijn vraag: Wat gaat er in de toekomst gebeuren om mondzorg goedkoper te maken en vooral voor de minima?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor minima hebben veel gemeenten een zorgverzekering met korting. verder krijg je al snel zorgtoeslag van E111,-

(+-E185, met tandzorg - de E111,- = E74,-)

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 26-12-2021 11:09]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:08
Er bestaat ook nog iets zoals Infomedics. Dan kun je de tandartskosten/zorgkosten gespreid betalen maar wel tegen een exorbitant hoge ‘rente’… blijkbaar kan dit maar allemaal in ons afglijdend kleine landje met vvd’ers aan het roer.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:29
prodesk schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:07:

Mijn vraag: Wat gaat er in de toekomst gebeuren om mondzorg goedkoper te maken en vooral voor de minima?
Dat weet niemand.

Als het onderdeel wordt van het basispakket dan wordt dat waarschijnlijk ook al snel een Euro of 15 tot 20 p/m duurder.

• prodesk
vj_slof schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:16:
Er bestaat ook nog iets zoals Infomedics. Dan kun je de tandartskosten/zorgkosten gespreid betalen maar wel tegen een exorbitant hoge ‘rente’… blijkbaar kan dit maar allemaal in ons afglijdend kleine landje met vvd’ers aan het roer.
Infomedics, vreselijke club.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=infomedics&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&so=Relevance&ps[]=ps1

Het probleem is dat een tandartsverzekering niet happig is om je aan te nemen als zij weten dat er veel moet gebeuren. Een kies trekken is nog te betalen maar als het om meerdere gaat en je wilt een implantaat dan gaat het een duur grapje worden.

Een goed en mooi gebit geeft immers een betere indruk bij sollicitaties e.d.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het hele solidariteits principe is compleet verkloot door alle 'op maat gemaakte' paketten. Ik (persoonlijk) zou het ook niet erg vinden om een inkomens afhankelijke premie te krijgen bij bepaalde grenzen (zoals het vroeger was) en mocht ik de zorg nodig hebben (waar ik nu al dik voor betaal maar maar gelukkig ook kan betalen) ik die ook krijg hoe en waar ik wil.

[Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 26-12-2021 11:23]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:08:
Voor minima hebben veel gemeenten een zorgverzekering met korting. verder krijg je al snel zorgtoeslag van E111,-

(+-E185, met tandzorg - de E111,- = E74,-)
Die gemeentepolis kom je niet overal zo maar voor in aanmerking (kan zomaar 300 euro netto per maand inkomensgrens schelen, afhankelijk van welke gemeente, plus je mag eigenlijk geen auto hebben enz, à la bijstandsregels).

Ook is die verzekering niet voor iedereen een goed plan.

Bv dat je vaak de max aan aanvullende verzekeringen moet nemen of je die nu nodig hebt of niet, en dan wordt die verzekering ook met korting duurder dan zelf afsluiten.

Ook een instinker: het eigen risico bij dit soort verzekeringen betaal je vaak per maand vooruit.
Dit krijg je echter NIET terug als je het niet opmaakt! Want dan is het een verzekering: kosten niet gemaakt is jammer dan. Daar liep een familielid van mij tegenaan. Rare constructie... Want als je vrijwillig kiest voor vooruitbetalen ER dan krijg je natuurlijk wel gewoon terug wat je niet hebt verbruikt.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

prodesk schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:07:

Zolang we op rechtste partijen blijven stemmen gebeurd er waarschijnlijk weinig mee 🙂. Tenzij het er relletje wordt natuurlijk.

• prodesk
Wat ik wel erg wrang vind is dat een tandarts in de top 10 topverdieners staat. Waarom maken zij misbruik van hun positie? Als het om solidariteit gaat zou het beter zijn als deze mensen een normaal salaris zouden krijgen waardoor ook de premies omlaag kunnen.

[Voor 3% gewijzigd door prodesk op 26-12-2021 11:28]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 16:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ja ik vind het ook een beetje belachelijk, jaren lang eigenlijk nooit een rekening gezien van de tandarts, netjes de schoonmaak behandeling voor de controle zoals altijd tot ik post kreeg van Infomedics (nog nooit van gehoord, dacht reclame, linea recta vuilnisbak in.) Tot ik een paar maanden later kreeg te horen dat er een rekening openstond?

Nu dus ondanks dat je steeds meer betaald voor je zorgverzekering krijg je steeds minder ondanks dat ik al jaren aanvullend verzekerd was voor tandartsbehandelingen. Wat me vooral irriteert is dat als ze wat fout doen/nalatig zijn etc ze wel gewoon de vervolg behandelingen gewoon door berekenen aan de verzekering.

Ook de verschillen in diagnose zijn afentoe te extreem, zo had mijn vader een afgebroken vulling, ene tandarts zegt brug/pen/vervangen waar de andere tandarts de kies weer opgebouwd had en nu gewoon weer goed is. Het verschil is dat het opbouwen verzekerd was maar vervangen/pen (weet even niet hoe het heet) er dik bijbetaald moest worden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar @prodesk tot nu toe lees ik alleen maar negatief zicht op zowat alles in je leven.

Misschien eens alles proberen anders te bekijken?

Hoe toekomst zien, geen werk, ziektes, wilt geen kinderen want geeft zelf ze geen toekomst.
Politie is corrupt
Abortus en weet ik het voor andere onderwerpen die je hier al aangemaakt hebt.

Het zou gezonder zijn als je echt hulp zoekt, je lijkt ver redelijk eenzaam te staan en het negatieve vreet je van binnen op.

Het is maar mijn observatie en dan ook zeker niet als aanvallend bedoeld.

/edit
Toevallig post @Ardana net zoiets.

[Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 26-12-2021 11:40]

• prodesk
kamerplant schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:27:
[...]

Zolang we op rechtste partijen blijven stemmen gebeurd er waarschijnlijk weinig mee 🙂. Tenzij het er relletje wordt natuurlijk.
De linkse partijen zijn geen haar beter. Die hebben meer oog voor asielzoekers, leggen een nog grotere druk op de sociale voorzieningen. De Nederlanders zijn hierdoor de pineut. Ik kan daar erg boos om worden omdat de verzorgingsstaat hierdoor naar de knoppen is gegaan.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35

Honesty

kattenneus!

dragon2 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:24:
[...]

Die gemeentepolis kom je niet overal zo maar voor in aanmerking (kan zomaar 300 euro netto per maand inkomensgrens schelen, afhankelijk van welke gemeente, plus je mag eigenlijk geen auto hebben enz, à la bijstandsregels).

Ook is die verzekering niet voor iedereen een goed plan.

Bv dat je vaak de max aan aanvullende verzekeringen moet nemen of je die nu nodig hebt of niet, en dan wordt die verzekering ook met korting duurder dan zelf afsluiten.

Ook een instinker: het eigen risico bij dit soort verzekeringen betaal je vaak per maand vooruit.
Dit krijg je echter NIET terug als je het niet opmaakt! Want dan is het een verzekering: kosten niet gemaakt is jammer dan. Daar liep een familielid van mij tegenaan. Rare constructie... Want als je vrijwillig kiest voor vooruitbetalen ER dan krijg je natuurlijk wel gewoon terug wat je niet hebt verbruikt.
In den bosch heb je de verzekering van cz en dan krijg je je ER wel terug. Ik help vrijwillig veel mensen met het afsluiten van deze verzekeringen en wij wijzen ze er op. Mensen die het zelf doen missen vaak de kleine lettertjes.
Ik ben het met je eens dat de tandarts essentieel is en gewoon onder de basisverzekering moet vallen.

festina lente

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 01:50
prodesk schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:39:
[...]
De linkse partijen zijn geen haar beter. Die hebben meer oog voor asielzoekers, leggen een nog grotere druk op de sociale voorzieningen. De Nederlanders zijn hierdoor de pineut. Ik kan daar erg boos om worden omdat de verzorgingsstaat hierdoor naar de knoppen is gegaan.
Probeer de schuld niet bij een ander te leggen. Word je alleen maar boos om zonder dat het enige oplossing biedt. En is onrealistisch (maar wel gezond. Houdt depressie op afstand).

Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Ik heb zelf een relatief goedkope zorgverzekering met volledig aanvullende verzekering. Vergeet niet dat bij de bepaling van je zorgtoeslag je aanvullende verzekering meetelt! Ikzelf betaal daarom voor ongeveer een paar euro per maand max 25% van *al* mijn tandartskosten.

Mondzorg is helaas niet gratis. Zou het misschien wel moeten zijn. Maar daar kunnen we *nu* niets aan doen. Nederland heeft ervoor gekozen een relatief rechtse regering te hebben. Dus ook in de nabije toekomst zal dat niet veranderen.

Dus hou het klein. Bedenk aan wat jij kan doen. Denk je echt grote rekeningen te krijgen voor mondzorg, vraag bijzondere bijstand aan. En stop met anderen de schuld geven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:51
Ik heb juist geen tandartsverzekering, want dingen die je zelf kunt dragen moet je niet verzekeren. Ja een wortelkanaalbehandeling van een paar honderd euro is duur, maar die dekken ze niet of maar deels...

Tandartsverzekeringen zijn niet te betalen en als ze dan iets uitkeren in het geval je aan de beurt bent had je het net zo goed zelf kunnen sparen en betalen.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-03 01:50
_JGC_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:46:
Ik heb juist geen tandartsverzekering, want dingen die je zelf kunt dragen moet je niet verzekeren. Ja een wortelkanaalbehandeling van een paar honderd euro is duur, maar die dekken ze niet of maar deels...

Tandartsverzekeringen zijn niet te betalen en als ze dan iets uitkeren in het geval je aan de beurt bent had je het net zo goed zelf kunnen sparen en betalen.
(sidenote: Wortelkanaal kan ik kiezen: eigen risico aanspreken of max 25% hoeven betalen. Ik kan het niet dragen dus ben ik verzekerd ;) )

[Voor 1% gewijzigd door wheez50 op 26-12-2021 11:49. Reden: is geen deel van hoofddiscussie]

• prodesk
Wat ik niet begrijp, waarom zorgen we er niet gewoon voor dat er meer studenten opgeleid worden tot tandarts zodat die schaarste een keer verdwijnt.

Daarbij zou de tarieven die tandartsen mogen rekenen ook verder begrenst moeten worden, want er is geen concurrentie. Alle tandartsen hanteren de maximumtarieven. Ik vind dat zij boter op hun hoofd hebben door te stellen dat het terug in de basisverzekering moet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

_JGC_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:46:
Zolang het niet medisch wordt kan je daar een heel eind mee komen. Daarnaast neemt lang niet iedere tandarts een onverzekerde als patient aan (onder de smoes, ik zit vol) l en je vergeet ook nog dat kinderen meeverzekerd zijn tegen volledige dekking dus die optie is lang niet voor iedereen gunstig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit is weer een topic zoals we ze niet willen zien: jij, TS, prodesk, hebt een persoonlijk probleem (geld), maar maakt daar een algemeen probleem van (de maatschappij moet zorgen voor juiste tandzorg, tandartsen verdienen te veel).

Het maatschappelijke probleem hoort in AWM thuis, jouw probleem verwoord je hier verkeerd waardoor het topic niet levensvatbaar is.

Daarom gaat dit topic op slot, en zullen vergelijkbare topics ook iedere keer op slot gaan.

No good deed goes unpunished.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee