Bestaande lichtkoepel voorzien van platdakraam of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-05 20:40

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Dag allemaal,

Wij wonen in een huis dat begin jaren 90 is gebouwd. Al sinds we hier enkele jaren wonen heb ik moeite in de winter om de woning warm te houden. De oorspronkelijke bewoner heeft destijds een vloerverwarming als bijverwarming aangelegd en een airco om de woonkamer te verwarmen. Verder heb ik geen radiatoren in de woonkamer. Ik heb enkele jaren geleden al een warmtescan laten uitvoeren om inzicht te krijgen in de warmtelekkages maar waar ik zeker een kou stroom merk is ter hoogte van de lichtkoepels in de woonkamer. De lichtkoepels zijn van polycarbonaat en kunnen niet open.

Nu overweeg ik om aankomende maanden hier maatregelen tegen te nemen en overweeg de volgende opties:
- Platdakraam tussen de bestaande koepel te plaatsen, voorzien van HR++ (https://www.degoedkoopste...kraam-HR-glasraam-80x80cm)
- Lichtkoepel vervangen voor een exemplaar met geïntegreerd HR++ glas of platdakraam met HR++ glas

Die tweede optie is wel ongeveer 2x zo duur en lijkt me lastiger qua montage maar als ik met het plaatsen van een platdakraam nog steeds een half resultaat bereik dan is dit toch wel iets om te overwegen. Ik zal in ieder geval nog onderzoeken of er vanuit de gemeente subsidie mogelijkheden zijn.

Zouden jullie svp kunnen meedenken wat prijs/kwaliteit technisch de beste oplossing om hier verbeteringen in door te voeren?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMFxHbx_qRxzU5qs9SDAiCyE09E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nVHogpVRsTfO1DD5PDvbrbgJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sV7Zan6dvzd630K6w70z0YgOXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bqft8faTouPjF6dHqg8xZuEw.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb onlangs voor onze verbouwing een platdakraam van 1,5x1mtr met hr+++ laten plaatsen. Zelfs nu met -7 buiten en 22gr binnen ligt er een mooie ijslaag op het glas. Wat je ook gaat doen, ik zou de kleine meerprijs op de koop toe nemen. Het zit wel in je dak, ik heb het niet voor de besparing gedaan maar voor het comfort omdat hij boven de keuken zit waar we tijdens het koken behoorlijk veel tijd doorbrengen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 22:47
Afgaande op de foto's betreft het gedeelte met de lichtkoepels een latere aanbouw waarbij de bouwer het niet zo nauw genomen heeft met o.a. dakisolatie. Ook aan de 4 ramen of deuren is wel het nodige te verbeteren. Alleen de lichtkoepels vervangen gaan je waarschijnlijk niet het gewenste resultaat opbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:30
ik had hetzelfde probleem en wilde in eerste instantie voor jouw eerste optie kiezen.
vanwege de prijs heb ik zelf iets soortgelijks gemaakt;
Een simpel frame met daarop een plaat dubbelglas.
(ruit aan de onderkant is veiligheidsglas)

echt een verschil van dag en nacht. niet alleen de koudeval is weg maar het scheelt ook enorm in geluid.
we kunnen elkaar nu weer verstaan als het hard regent.
voor 2 koepels van ongeveer 1m2 was ik 90 euro kwijt.

(moet nodig weer het dak op om de koepels schoon te maken zie ik nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liS9EaP-1aoHvzcWU_mfw1TAQGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A79ANlFmiKKkaKbbP32gmnRY.jpg?f=fotoalbum_large

moet alleen de schroekoppen nog even afwerken

[ Voor 4% gewijzigd door remmuz op 27-12-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
remmuz schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:14:
ik had hetzelfde probleem en wilde in eerste instantie voor jouw eerste optie kiezen.

echt een verschil van dag en nacht. niet alleen de koudeval is weg maar het scheelt ook enorm in geluid.

[Afbeelding]

Dank voor de reactie en fijn dat het zoveel effect bij jou heeft gehad. Zeker gezien de prijs een interessante optie om te proberen!

Ik realiseer me natuurlijk zoals @Yaksa terecht opmerkt dat dit niet het volledige probleem zal oplossen maar iedere beetjes helpen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
remmuz schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:14:

[Afbeelding]

Het glas heb ik direct besteld n.a.v. bovenstaande post. Wat voor hout heb je gebruikt voor de constructie, gewoon vurenhout? Heb je het glas ook vastgemaakt aan het hout of er alleen opgelegd?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:30
Doubleoz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:35:
[...]

Het glas heb ik direct besteld n.a.v. bovenstaande post. Wat voor hout heb je gebruikt voor de constructie, gewoon vurenhout? Heb je het glas ook vastgemaakt aan het hout of er alleen opgelegd?
Het zijn inderdaad gewoon vuren latjes. Had geen zin in plamuren, schuren, schilderen, schuren, aflakken. Dus ik heb ze met plakfolie beplakt. Snel, simpel, strak. (Maar smaken verschillen natuurlijk )
Tussen de latten en het glas zit schuimband dat je normaal gesproken ook gebruikt als je glas in een kozijn plaatst. Ik heb het meebesteld bij de glasboer. Het glas ligt er los op.

De glasplaten wegen ruim 30 Kg dus ik raad wel aan om dit met 2 of 3 man te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een week of 5 a 6 op het glas moeten wachten maar anderhalve week geleden het glas kunnen plaatsen. Nu alleen nog afwerken als het iets mooier weer is en de deur de gehele dag open kan blijven staan zodat de lucht van de verf snel zal verdwijnen.

Ben persoonlijk wel tevreden met het resultaat. De tocht vanuit de koepels is in ieder geval verdwenen en daarnaast lijkt de akoestiek in de ruimte ook beter te zijn geworden. Helaas is er geen harde regenbui geweest waardoor ik daarbij ook het verschil kan ervaren.

Zoals ook al op de warmteafbeeldingen stond is de aanbouw niet erg goed geïsoleerd dus qua tocht is er zeker nog verbetering mogelijk. Daarvoor ga ik nog wel verder kijken naar mogelijkheden, bijvoorbeeld een groendak.

Maar in ieder geval bedankt voor de hulp, met name @remmuz voor zijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olNQukonlvSKfRmru0Y4doYxYTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8hK3kFvPC2PuRuCvzGpudNz.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Pagina: 1