Toon posts:

Panasonic TZ200 idd nog steeds 1 van de bset travel camera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:25
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe travel camera, dus lekker wat zoom.

Ik dus her en der zoeekn en reviews lezen en ik kom eigenlijk steeds tegen dat de PAnasonic TZ200 nog steeds de bbeste travelcaemra is (1" sensor, 15x zoom, enz.) Maar dat ding is al bijna 3 jaar oud.

Mijn vraag ; is er idd geen betere verschenen met dergelijk bouw/specs?

Beste antwoord (via maartend op 27-12-2021 12:44)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:13

bobcom

Dedicated dabbler

3 weken geleden schreef Tech Radar nog over de TZ200:
......features a large 1-inch sensor which dwarfs your smartphone’s snapper. It’s also equipped with a versatile 15x zoom range to get you closer to the action, plus manual control options for extra creativity on the road. It’s not the newest travel camera you can buy, but it’s still top of the list......
En ook daar komen ze tot de slotsom dat bijna alle concurrenten van de TZ200 of minder bereik hebben of groter zijn en verwisselbare lenzen hebben. Antwoord op topictitel is dus "ja".

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:28
Nee, dit is niet de beste en is het nooit geweest. Tenzij je kijkt naar de prijs, want die ligt een stuk lager dan de Sony RX100 VI en VII. De Sony's zijn op veel vlakken beter.
Daarnaast speelt formaat ook een rol. De Sony RX10 IV is een paar klassen beter, maar natuurlijk niet in jaszak formaat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• maartend
Universal Creations schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:46:
Nee, dit is niet de beste en is het nooit geweest. Tenzij je kijkt naar de prijs, want die ligt een stuk lager dan de Sony RX100 VI en VII. De Sony's zijn op veel vlakken beter.
Daarnaast speelt formaat ook een rol. De Sony RX10 IV is een paar klassen beter, maar natuurlijk niet in jaszak formaat.
Maar echter wel maar een 8x optisch zoom. Dus dat maakt het voor mij minder een travel camera. dat het de beste compact is wil ik echter absoluut aanemen.

• Universal Creations
Kwaliteit > kwantiteit. De de 1" sensor wordt aardig teniet gedaan met het hele kleine diafragma, waardoor qua oplossend vermogen door difractie ook aardig teruguit gaat.

• maartend
Maar ok, buiten de Sony RX100 VII, die in een vollledig ander prijsspectrum valt.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Ik zou probleemloos een camera van 3-5 jaar oud kopen, zoveel is er niet veranderd in cameratechniek.

Ik zou alleen zelf geen compact kopen, omdat telefoons zo goed zijn tegenwoordig. Zelf ben ik fan van verwisselbare lenzen. Als je dan je mogelijkheden wilt updaten kun je een nieuwe lens kopen. En als je camera echt technisch verouderd is kun je de body vervangen en al je lenzen blijven gebruiken.
Bij een compact zit het toch allemaal aan elkaar vast :)

Een bridge of superzoom heeft voor mij hetzelfde nadeel, al hebben die wel leuke lenzen.
Daar moet wel bij dat de lens en de software (en de correcties) helemaal op elkaar zijn afgestemd, waardoor je echt wel het beste krijgt uit wat er technisch mogelijk is.

Dus 3 jaar oude camera, koop hem tweedehands en vooral doen!

• maartend
Tarquin schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:53:
Zelf ben ik fan van verwisselbare lenzen. Als je dan je mogelijkheden wilt updaten kun je een nieuwe lens kopen. En als je camera echt technisch verouderd is kun je de body vervangen en al je lenzen blijven gebruiken.

Dus 3 jaar oude camera, koop hem tweedehands en vooral doen!
Moet er niet aan denken. 3 kilo+ in mijn rugzak aan cameraspulterwijl ik op nog geen 12 kilo probeer te zitten met tent en slaapzak en alles

Wordt 2de hands ook nog 350 voor gevraagd. Dan wacht ik liever even op MM- BTW vrij of zoiets.

Dus ik heb zo mijn redenen om wederom een travelzoom te kopen. En zeker niet met de telefoon, ik vraag me nl af waar een telefoon zit met een 1" sensor. En als die er is, kost deze stukken meer dan deze camera. En ik heb al een gsm.

[Voor 27% gewijzigd door maartend op 26-12-2021 22:19]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
maartend schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:17:
[...]

Moet er niet aan denken. 3 kilo+ in mijn rugzak aan cameraspulterwijl ik op nog geen 12 kilo probeer te zitten met tent en slaapzak en alles

Wordt 2de hands ook nog 350 voor gevraagd. Dan wacht ik liever even op MM- BTW vrij of zoiets.

Dus ik heb zo mijn redenen om wederom een travelzoom te kopen. En zeker niet met de telefoon, ik vraag me nl af waar een telefoon zit met een 1" sensor. En als die er is, kost deze stukken meer dan deze camera. En ik heb al een gsm.
Ja, dan snap ik dat je wel op een onsje kijkt!
Is ook leuk om een beetje leuke foto's van te hebben natuurlijk, en je hebt groot gelijk dat je dan geen zwaar ding meezeult!
Mijn camera weeg al 560 gram met lens en accu, Geen 3+ ,maar toch al meer dan een halve kilo.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Nou die ziet hier: pricewatch: Sony Xperia Pro-I Zwart
Maar dat lijkt me niet de meest verstandige koop inderdaad.
De markt voor compact camera's is gewoon aardig dood, de kiekjesmaker is tevreden met zijn GSM en de meer geïnteresseerde foto maker neemt een ILC.
Zo'n ILC met 2 lenzen voor een beetje bereik hoeft zeker niet in de buurt te komen van 3KG, zoiets pricewatch: Canon EOS M50 Mark II + M15-45 S+M55-200 Zwart blijft ruim onder de kilo maar dat is alsnog het dubbele van een tz200.

• maartend
Tarquin schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:29:
[...]

Ja, dan snap ik dat je wel op een onsje kijkt!
Is ook leuk om een beetje leuke foto's van te hebben natuurlijk, en je hebt groot gelijk dat je dan geen zwaar ding meezeult!
Mijn camera weeg al 560 gram met lens en accu, Geen 3+ ,maar toch al meer dan een halve kilo.
3+ is overdreven. Maar gaat me ook om de grootte. En ik klim ook. Dan is het makkelijker een compact te pakken als je ergens hangt dan een systeemcamera.
Of als ik met de MTB de hort op ben of al dat soort zaken. Heb heul vroeger ook een camera met losse lenzen gehad, maar die werd nadat ik wegens een trip door de himalaya een travelzoom kocht niet meer gebruikt. Dan koos ik toch voor gamek

• maartend
Cheezus schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:30:
Zo'n ILC met 2 lenzen voor een beetje bereik hoeft zeker niet in de buurt te komen van 3KG, zoiets pricewatch: Canon EOS M50 Mark II + M15-45 S+M55-200 Zwart blijft ruim onder de kilo maar dat is alsnog het dubbele van een tz200.
Zie hierboven. Dat is dus ook een belangrijke reden voor me

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

3 weken geleden schreef Tech Radar nog over de TZ200:
......features a large 1-inch sensor which dwarfs your smartphone’s snapper. It’s also equipped with a versatile 15x zoom range to get you closer to the action, plus manual control options for extra creativity on the road. It’s not the newest travel camera you can buy, but it’s still top of the list......
En ook daar komen ze tot de slotsom dat bijna alle concurrenten van de TZ200 of minder bereik hebben of groter zijn en verwisselbare lenzen hebben. Antwoord op topictitel is dus "ja".

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• maartend
Dit was ook zo’n beetje wat ik her en der las. Vond het bijzonder, omdat het ding van 2018 is. Maar komt dus door een combinatie van de specs en het feit dat zo veel mensen kiekjes maken met gsm dat er niks meer wordt gemaakt dat de moeite is.

Thnx

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:14
Dat telefoons steeds betere camera's krijgen is natuurlijk een feit, maar er komt ook veel software bij kijken om foto's 'beter' te maken. Daardoor zijn telefoons misschien beter, of iig net zo goed als compactcamera's voor alledaagse snapshots.

Echter heeft de travelzoom als voordeel de flinke optische zoom. Daar kunnen telefooncamera's nog niet aan tippen.

Weet wel dat het maken van een foto steeds moeilijker wordt naarmate de zoom toeneemt. Door kleiner diafragma valt er minder licht op de sensor en door de brandpuntsafstand worden kleine bewegingen van de camera, sterk uitvergroot. Het is dus een stuk moeilijker om dan een scherpe foto te maken. Misschien is een lichte monopod ook wel verstandig dan.

• Universal Creations
techradar snapt alleen niet dat telefoons van tegenwoordig ook een wat grotere sensor hebben en vooral een lichtsterkere lens. En laat dat laatste nu juist het minpunt zijn van de TZ200. Maar goed, als je per se veel zoom wil hebben en een betere kwaliteit dan een standaard compactcamera zoals een TZ90, dan is de TZ200 een goedkope optie die je zoekt.

• maartend
LA-384 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:03:
Dat telefoons steeds betere camera's krijgen is natuurlijk een feit, maar er komt ook veel software bij kijken om foto's 'beter' te maken. Daardoor zijn telefoons misschien beter, of iig net zo goed als compactcamera's voor alledaagse snapshots.

Echter heeft de travelzoom als voordeel de flinke optische zoom. Daar kunnen telefooncamera's nog niet aan tippen.

Weet wel dat het maken van een foto steeds moeilijker wordt naarmate de zoom toeneemt. Door kleiner diafragma valt er minder licht op de sensor en door de brandpuntsafstand worden kleine bewegingen van de camera, sterk uitvergroot. Het is dus een stuk moeilijker om dan een scherpe foto te maken. Misschien is een lichte monopod ook wel verstandig dan.
Ik noem dat altijd het Samsung effect. Mensen vinden die pics geweldig qua kleur, heeft echter weining met werkelijke situatie nog te maken.

En ja, ik ben me bewust van het steeds kleiner wordende diafragma. Maar gelukkig maak ik zoompics voornamelijk overdag, dus daar weinig last van.
Wat me aanspreekt tav mijn huidge travelzoom (TZ40) is de 1" sensor. Die gaat me echt wel wat opleveren

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Universal Creations In een grijs verleden kwam ik bij een klant het begrip GoKiT tegen. Staat voor Geld, Kwaliteit en Tijd, en je mag er altijd maar twee kiezen. Moet het vlug en goed dan kost het klauwen, moet het vlug en goedkoop dan krijg je rotzooi, enz.
Lijkt erop dat elk DFV (Digitaal Fotografie Verlanglijstje) altijd één wens meer bevat dan wat camera's kunnen leveren. Maar dat komt natuurlijk omdat die 15 fps full autofocus full frame MILC met ibis van 300g en die 8 cm lange f/2.8 16-600mm gestabilseerde superzoom van 250 gr nog steeds niet op de markt zijn.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:57
Diafragma is zo te zien ongeveer even groot als dat van een (high-end) smartphone (absolute maat dan hè. Niet de F-stop).
Ten opzichte van een smartphone heeft een compactcamera ook nog altijd een fijnere bediening.
En het ding kan ook nog raw formaat uitpoepen. Kun je dus prima foto's mee maken: YouTube: My FAVORITE Camera is NOT What You Would Expect! (is geen TZ200, maar je snapt het idee)

[Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 27-12-2021 23:10]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je met een pro compact zoals de RX100 of Panasonic LX serie misschien minder zoom hebt maar wel meer scherpte en minder ruis+ lichtsterke lens. Hierdoor heb je in de nabewerking veel meer ruimte voor een crop. Tenzij je specifiek dieren wil fotograferen zou ik mijn keuze wel weten. De RX100 is dan wel heel fijn en compact.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• maartend
Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:32:
Bedenk wel dat je met een pro compact zoals de RX100 of Panasonic LX serie misschien minder zoom hebt maar wel meer scherpte en minder ruis+ lichtsterke lens. Hierdoor heb je in de nabewerking veel meer ruimte voor een crop. Tenzij je specifiek dieren wil fotograferen zou ik mijn keuze wel weten. De RX100 is dan wel heel fijn en compact.
Maar ook 2 maal zo duur. En dat is ook wel een dingetje

• Frogmen
  • Niet online
2e hands is de keuze ook best groot samen met een nieuwe accu en meteen 2e accu kan je alle kanten uit. Je komt ze tegen in nog bijna nieuw staat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• maartend
Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:28:
2e hands is de keuze ook best groot samen met een nieuwe accu en meteen 2e accu kan je alle kanten uit. Je komt ze tegen in nog bijna nieuw staat.
Heb je het nog over bijna 800 euro, want dan wil ik natuurlijk wel de VI of de VII hebben.. Maar ik zal er eens over nadenken. Want ondanks de mindere zoom, zit er natuurlijk wel RAW op. En dan kun je nogal wat met de foto´s achteraf

• Frogmen
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:24:
[...]

Heb je het nog over bijna 800 euro, want dan wil ik natuurlijk wel de VI of de VII hebben.. Maar ik zal er eens over nadenken. Want ondanks de mindere zoom, zit er natuurlijk wel RAW op. En dan kun je nogal wat met de foto´s achteraf
Want ik zou even goed kijken of dat voor jouw allemaal zoveel uitmaakt, denk dat IV al ruim voldoende is. Bedenk dat je hem dan nog eens kan laten vallen >:)

• maartend
Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:31:
[...]

Want ik zou even goed kijken of dat voor jouw allemaal zoveel uitmaakt, denk dat IV al ruim voldoende is. Bedenk dat je hem dan nog eens kan laten vallen >:)
Behalve dan dat de zoom dan maar 3x is. en dat is me echt veel te weinig.
Nee, als ik voor de RX100 ga, dan is het de VI of de VII

Maar ik ga er toch serieus eens over nadenken. En me afvragen ; hoe vaak zoom ik maximaal (15-20x) in.
Want als geld geen issue was, dan zou ik absoluut voor de VII gaan.

En ik moet absoluut een camera hebben die in de bovenzak van mijn regenjas, of het heupgordeltje van mijn rugzak past. Of aan de borstband van mijn rugzak. Dus alles groter dan een van deze 2 is te groot en te zwaar.

[Voor 32% gewijzigd door maartend op 28-12-2021 11:50]

• maartend
En prompt is de RX toch in de aanbioeding. Komt nu op 900 euro

• maartend
En is het het toch de RX100 M7 geworden. Duur ding, behalve als MM hem in de aanbieding gooit voor 888 en dan nog 100 euro cashback geeft
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee