Toon posts:

Core i7 12700KF 100c met Cinebench R23

Pagina: 1
Acties:

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-01 18:37
Beste medetweakers,

Ik heb recent een nieuw Alder Lake systeem samengesteld.

Bij het draaien van Cinebench R23 krijg ik extreem hoge temperaturen te zien:

Ik gebruik een NZXT Kraken X53 en bijbehorende LGA 1700 mounting kit.. Gezien ik niet overclock lijkt me dat dit toch genoeg moet zijn. Zijn er problemen bekend met deze cooler icm met Alder Lake waar ik geen weet van heb?

Bij het installeren van de Kraken heb ik de pre-applied thermal compound gebruikt.

Ik was in eerste instantie niet tevreden met de positie van de tubes dus ik heb de koeler wel een kwart slag gedraaid een paar minuten nadat ik hem bevestigd had in de verkeerde positie. Naar mijn weten zou dit geen probleem moeten zijn maar wellicht heb ik het verkeerd?

Heeft iemand een idee van wat dit kan zijn?

Hartelijk dank voor de input!

Systeem:

CPU: Core i7 12700KF
CPU koeler: NZXT Kraken X53
Mobo: MSI PRO Z690-A DDR4
Ram: 32GB DDR4 3200 (4x 8GB)
GPU: Gigabyte RTX 3080 Aorus Master
Case: lian li o11 dynamic
Fan configuratie: 2x 120mm Kraken X53 radiator intake (zijkant) - 1x 120mm intake (zijkant) - 1x 120mm intake (onderkant) - 2x 120mm exhaust (bovenkant)

[Voor 3% gewijzigd door DLSS op 25-12-2021 21:25]

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
Hoi,

Als ik kijk op:
reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K

Dan zie ik daar dat de review het heeft over 150 watt aan vermogen in R23, als ik naar jouw screenshot kijk dan zie ik daar 212/214 watt staan.

Ik heb dan ook het vermoeden dat je moederbord toch (al dan niet automatisch) de boel wat(t) overclocked :P
Het is echter wel binnen de specs van je processor, vermoedelijk houdt je moederbord dan ook de turbostand wat langer aan.

Als je PC verder geen rare dingen doet dan zou ik er zelf niet echt van wakker liggen. Processors lopen tegenwoordig allemaal maximaal op de toegestane specs, wanneer de warmte en stroommaximalen niet worden overschreden.

Ik heb zelf mijn 5800x gemaximaliseerd op 125 watt (moederbord wilde er 170 watt voor gebruiken in de autostand).

[Voor 31% gewijzigd door huubhuub op 26-12-2021 13:01]

Always bet on Huub

• DLSS
Wow thanks, ik stond letterlijk op het punt om de koeler opnieuw te bevestigen.

Is het mogelijk om mijn moederbord wat rustiger aan te laten doen? Ik ben hier niet zo bekend mee.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 21:12
DLSS schreef op maandag 27 december 2021 @ 01:19:
Wow thanks, ik stond letterlijk op het punt om de koeler opnieuw te bevestigen.

Is het mogelijk om mijn moederbord wat rustiger aan te laten doen? Ik ben hier niet zo bekend mee.
Het is sowieso verstandig om het verstoorde TIM (thermal interface material) te vervangen door iets beters, zeker nadat je de cooler opnieuw had geplaatst.
100 graden is veel te hoog en heeft niks te maken met dat alles tegenwoordig dicht tegen de maximale waarden aanzitten.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik zou inderdaad de thermal paste even vervangen.

Hoewel je temp (erg) hoog is zit je overigens kwa cinebench score wel in de juiste regionen voor de 12700KF.

Je zou ook even kunnen kijken of je pomp wel goed werkt in de x53, de CPU is heel heet, maar hoe is de radiator?

• DLSS
Anoniem: 472287 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:18:
Ik zou inderdaad de thermal paste even vervangen.

Hoewel je temp (erg) hoog is zit je overigens kwa cinebench score wel in de juiste regionen voor de 12700KF.

Je zou ook even kunnen kijken of je pomp wel goed werkt in de x53, de CPU is heel heet, maar hoe is de radiator?
Fijn dat de performance in elk geval op orde is.

Waar kan ik de temperatuur van de radiator vinden? Of bedoel je handmatig voelen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:11
Op welke header van het moederbord is de pomp aangesloten?

• DLSS
Uszka schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:04:
Op welke header van het moederbord is de pomp aangesloten?
Op de pump header. Ik geloof dat ie ook aangesloten kon worden op de CPU header. Ik weet niet of dat verschil uit maakt?

[Voor 21% gewijzigd door DLSS op 27-12-2021 20:10]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:11
Pump header is goed. Pomp moet iig altijd op 100% draaien.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Warmte van radiator moet uit de kast, niet intake.

Bodem intake, top radiator exhaust.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DLSS
Hackus schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:30:
Warmte van radiator moet uit de kast, niet intake.

Bodem intake, top radiator exhaust.
Wordt de CPU niet juist warmer als ik de radiator koel met warme lucht uit de kast?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DLSS schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:51:
[...]

Wordt de CPU niet juist warmer als ik de radiator koel met warme lucht uit de kast?
Nee. Je hele systeem wordt nu warmer omdat je de warme lucht van je CPU de kast in blaast ipv uit. Warme lucht altijd naar buiten, niet naar binnen

De temperatuur van je radiator inderdaad met de hand voelen

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-12-2021 07:51]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DLSS schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:51:
[...]

Je koelt met intake air, en zuigt de warmte van radiator uit de kast.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:29
Mijn ervaring, 2x 360mm, top en front als intake en 8 fans out gaf het beste resultaat.
Ook in CB23 hier hoge temps icm 12900KF, standaard staat het voltage ook erg hoog moet ik zeggen, deze wat aangepast en loopt nu ~90gr.
Nog steeds hoog maar voor deze benchmark prima.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dissidend schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:59:
Mijn ervaring, 2x 360mm, top en front als intake en 8 fans out gaf het beste resultaat.
Ook in CB23 hier hoge temps icm 12900KF, standaard staat het voltage ook erg hoog moet ik zeggen, deze wat aangepast en loopt nu ~90gr.
Nog steeds hoog maar voor deze benchmark prima.
Met zelfde behuizing ?

twee 360mm radiatoren ?

• DLSS
Even een update:

Ik heb vandaag de koeler opnieuw geïnstalleerd. (tot overmaat van ramp bleek mijn koelpasta op dus heb ik de koeler moeten monteren met cheap, oude, merkloze koelpasta).

Ik heb ook even een extra intake fan geplaatst onder mijn GPU. De fan configuratie is nu als volgt:

2x 120mm Kraken X53 radiator intake (zijkant) - 1x 120mm intake (zijkant) - 2x 120mm intake (onderkant) - 2x 120mm exhaust (bovenkant)

Helaas werd de CPU wederom veel te heet (praktisch dezelfde temperatuur als voorheen)..

Vervolgens heb ik de NZXT software gedownload om te kijken of ik daar iets kon aanpassen. Vreemd genoeg bleken de temperaturen significant (zo'n 20 a 30c) lager als de NZXT software draait. - zie screenshot:

Ik heb niets aangepast verder en dit is met oude troep koelpasta. Betekent dit dat mijn moederbord iets fout doet wat vervolgens wordt overuled door de NZXT software?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Package power is ook al stuk lager nu. 190w v 214w.

• DLSS
Hackus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:13:
Package power is ook al stuk lager nu. 190w v 214w.
Klopt idd, was me nog niet opgevallen.. de score is wel hoger overigens

• Dissidend
Hackus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:02:
[...]

Met zelfde behuizing ?

twee 360mm radiatoren ?
Klopt 2x 360mm in een Enthoo 719

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dissidend schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:22:
[...]

Klopt 2x 360mm in een Enthoo 719
pricewatch: Phanteks Enthoo 719 Zwart

Voor alle lezers. dit is een 82 liter behuizing ;)

• Dissidend
Klopt, ruimte genoeg 8)
En een, voor mij iig, goede koeling met de 2 rads.

[Voor 7% gewijzigd door Dissidend op 28-12-2021 18:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee