HDMI toggle/switch voor PC->TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 23:07
Ik heb momenteel een set-up waar ik best tevreden over ben. Vanwege COVID moest ik thuis werken, dus ik moest een werkplek maken om aan te werken. Ik heb een bureau in mijn woonkamer gezet. De reden is vooral omdat er hier meer licht is en ik niet graag de hele dag in het donker zit.

Als bonus ontdekte ik dat ik een HDMI-kabel van mijn pc naar mijn tv kon laten lopen. Ik heb geen console maar wel een 2080TI die ik voornamelijk gebruik voor deep learning. Dus door alleen een controller te kopen, kan ik games (zoals RDR2) spelen op de bank op mijn tv, die eigenlijk is aangesloten op mijn pc. De opstelling is als volgt:
  • DisplayPort1 -> linker monitor
  • DisplayPort2 -> "middelste" monitor, of "rechter" monitor wanneer de tv is uitgeschakeld
  • HDMI -> TV als "rechter" monitor wanneer deze is ingeschakeld
Ik gebruik de tv niet als een gewone monitor (kan hem zelfs niet zien als ik voor de monitoren zit) en ik wil hem alleen gebruiken bij het spelen van een game als ik op de bank ga zitten. Dat is nu een beetje het probleem: soms wil ik de tv aanzetten en muziek laten afspelen via Chromecast op de achtergrond, terwijl ik de tv niet als monitor in Windows gebruik. Als je met opstellingen met meerdere monitoren hebt gewerkt, weet je hoe vervelend het kan zijn (Windows 10): als het besturingssysteem de nieuwe monitor detecteert zodra ik de tv aanzet "reframet" het alles, wat leidt tot wat flikkering en herpositionering van verschillende vensters. Sterker nog: ik heb deze tv soms gewoon nodig om muziek rechtstreeks via de Chromecast af te spelen, maar jammer genoeg is de tv bij het aanzetten altijd een onderdeel van mijn werkruimte in Windows, wat ik dus niet altijd wil.

Ik zou gewoon elke keer handmatig de HDMI-stekker uit kunnen trekken, maar ja, dat ga ik niet beginnen doen. Mijn tv staat me ook niet toe om een ​​inkomend signaal uit te schakelen: ik kan gewoon het invoerapparaat aanpassen, maar Windows zal het nog steeds herkennen als een derde monitor omdat het signaal nog steeds de tv bereikt (het wordt gewoon niet gebruikt). Dus ik vermoed dat er een soort tussenapparaat nodig is om het uitgaande HDMI-signaal in/uit te schakelen. Ik weet niet zeker of dit bestaat of hoe het heet. Ik zie het als een kleine doos met een fysieke schakelaar/knop. Indien aangeklikt/ingeschakeld zal het signaal doorgaan en verbinding maken met mijn TV (als ik wil gamen), en indien uitgeschakeld zal Windows de TV nooit als een derde monitor zien. Dat is dus ietwat anders dan de 1-naar-2 switches die ik al heb gevonden; bij deze lijk je altijd een van de twee output devices te moeten kiezen, maar ik wil daarbij een optie om gewoon geen output device te selecteren. KVM-switches lijken me overkill omdat ik geen keyboard/mouse nodig heb, maar als de prijs binnen de perken is en dat de enige mogelijkheid is, dan sta ik er wel voor open.

Tl;dr: Ik ben op zoek naar een apparaat dat 4K HDMI (video+audio) als invoer en als uitvoer (eigenlijk dus doorvoer) gebruikt, maar dat het signaal kan in-/uitschakelen door middel van een knop of schakelaar. De HDMI-switches die ik tegenkom zijn minimaal 1-op-2 en stellen je in staat om te schakelen tussen twee inputs/outputs, maar je kunt ze niet zomaar "uitzetten". Omdat dit gebruikt zal worden om spellen te spelen, is het dus ONGELOOFLIJK belangrijk is dat het apparaat niet te veel vertraging veroorzaakt. Zeker als je bedenkt dat de uitgangskabel al 5m is.

Kostprijs graag onder 100 euro bij een shop die ook in BE levert, maar ik hoor graag alle mogelijkheden.

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door BramVroy op 25-12-2021 16:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:33
Je denkt te moeilijk.

Als je een switch gebruikt, dat gaat er alleen een signaal naar het apparaat op de uitvoer die jij hebt gekozen. Er gaat dus geen signaal naar het apparaat wat je niet hebt gekozen en dat staat dus voor het verzendende apparaat uit.

Er is immers “een andere monitor” voor in de plaats gekomen. In jouw geval is dat dus “geen monitor”.

Dus een switch ertussen zou gewoon prima moeten werken. Stand 1: tv krijgt signaal, stand 2: tv krijgt geen signaal meer. Er is dan immers geen signaal verbinding met de tv meer.