Toon posts:

Linux gaming desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renamed Mark
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-03 17:15
Hoi Tweakers, het wordt voor mij tijd om mijn 9 jaar oude game pc te vervangen. De afgelopen weken heb ik mezelf weer wat meer verdiept in het huidige hardware aanbod en heb ik zelf een opzet gemaakt voor een nieuwe desktop pc.

Voorlopig sluit ik het kopen van een nieuwe video kaart nog even uit. Dit omdat ik via mijn werk zo'n 50% korting kan krijgen op Intel producten, dus ik wil afwachten wat de nieuwe Intel Arc videokaarten te bieden hebben. :)
In het maken van mijn eigen opzet heb ik er wel rekening mee gehouden dat het systeem een RTX 3090 aan kan, maar voorlopig zal ik mijn oude MSI GTX 970 gebruiken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,95€ 199,95
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart/Wit€ 103,50€ 103,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 88,94€ 88,94
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Wit€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.360,09

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en software development (mogelijk in de toekomst ook neural networks trainen). Ik hoef niet perse alle grafische settings op de max te zetten, maar vind het niet erg om nu meer te investeren zodat ik er langer gebruik van kan maken (Ik verwacht niet dat ik de desktop regelmatig zal updaten, gezien ik voor mijn huidige desktop maar 1 keer geupgrade heb).

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000.- t/m €1500,- zonder videokaart. Als ik het energie gebruik of het geluidsniveau significant kan verbeteren met een hoger budget ben ik bereid om dit te verhogen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In 2015 heb ik de videokaart in mijn oude pc vervangen met een MSI GTX 970. Ik ben van plan om deze voorlopig te gebruiken tot ik weet welke videokaart ik wil aanschaffen.
Ik heb ook nog een aantal SSDs liggen die ik kan hergebruiken voor extra opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorlopig ga ik er van uit dat ik genoeg heb aan 1 SSD.
Het is mij nog niet duidelijk of het nuttig is om extra fans toe te voegen aan de case die ik heb uitgekozen.
De 32GB RAM die ik uitgekozen heb lijkt me meer dan genoeg en zo niet dan kan ik deze later nog upgraden naar 64GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor CPU (en mogelijk later GPU?) is mijn voorkeur Intel, omdat ik hier zo'n 50% korting op kan krijgen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet geschikt zijn voor Linux, want ik ben niet van plan om Windows te gebruiken.
Qua geluidsniveau en energieverbruik zou het mooi zijn als deze minimaal zijn als de desktop idle is.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het fijn vinden als iemand kan controleren of de setup die ik gemaakt heb compatibel met elkaar is (ik heb https://pcpartpicker.com/ gebruikt om dit te controleren, maar weet niet in hoeverre deze site compatibiliteit garandeert).
Als er betere alternatieven zijn voor het moederbord, cpu cooler voeding dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:25

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Zou toch even dubbel checken voor Intel dat er in je Linux distro de nieuwe scheduler die met de intel 12e generatie overweg kan.
Gaming prestaties op AMD is op dit moment sneller op Linux dan met Windows, zie https://www.phoronix.com/...ntel-12600k-12900k&num=13

Review QNAP TS-230 NAS

• Renamed Mark
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-03 17:15
Bedankt voor de heads up! Ik had al iets gelezen over dat de support voor ADL nog niet goed is voor Linux (De cluster aware scheduling werkt nog niet goed), maar ik ga er (misschien naïef?) vanuit dat dit wel opgelost gaat worden.
Het handmatig updaten van de kernel is wmb niet een probleem.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee