Toon posts:

Wel spanning, geen opwek nieuwe zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:19
Nieuw op het forum, met een eerste vraag:

ik heb zojuist mijn veldopstelling met 20 x 455 wp panelen en een SMA tripower 8.0 omvormer geïnstalleerd.

De panelen geven ruim 1.000v aan spanning weer, maar leveren vooralsnog geen opbrengst, terwijl nu volop de zon schijnt.
Het dashboard geeft geen foutmelding, en ook de LEDjes geven geen rood signaal.
Zou het kunnen dat een verkeerde landencode het genereren van de stroom verhinderd?
Is het aanmelden in de SMA sunnyportal (zgn. "commissioning") een vereiste voor een goede werking (ik veronderstel van niet)?

Alvast bedankt voor het meedenken op deze zonnige eerste kerstdag!

Gee

Alle reacties

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat zie je op je slimme meter? Heeft deze teruglevering aan? (Evt. grote gevruikers even uitzetten)

Met andere woorden, wat bedoel je met "geen opbrengst"?

Het kan dus ook een rapportage issue zijn.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56
Hij kan maar tot 800v 😰

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe weet je dat er geen opbrengst is? Iets meer info graag... :Y

Wise enough to play the fool

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:30

DjVe

Hatsaflats!

Het MPP algoritme kan tot 800V. De Voc mag maximaal 1000V bedragen.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 19:39
GeeH schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
Nieuw op het forum, met een eerste vraag:

ik heb zojuist mijn veldopstelling met 20 x 455 wp panelen en een SMA tripower 8.0 omvormer geïnstalleerd.

De panelen geven ruim 1.000v aan spanning weer, maar leveren vooralsnog geen opbrengst, terwijl nu volop de zon schijnt.
Het dashboard geeft geen foutmelding, en ook de LEDjes geven geen rood signaal.
Zou het kunnen dat een verkeerde landencode het genereren van de stroom verhinderd?
Is het aanmelden in de SMA sunnyportal (zgn. "commissioning") een vereiste voor een goede werking (ik veronderstel van niet)?

Alvast bedankt voor het meedenken op deze zonnige eerste kerstdag!

Gee
Landcode lijkt me een essentieel onderdeel van de commisioning. Heb je de volledige inbedrijfstellingsprocedure welke in de handleiding beschreven staat uitgevoerd?

-

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:11
In 1 string? Dan krijg je wordt case 20 X Voc X 1.1. Dat is veel meer dan 1000 V. Ik hoop dat een beveiliging in grijpt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• GeeH
Dank voor jullie snelle reacties!

Als ik inlog op de omvormer zie ik onder momentane DC waarden op zowel A als B ca. 500V. Vermogen op A en B is "0".
Ik heb de installatie wizzard doorlopen. Op het, bij het afsluiten, geeft hij de boodschap dat niet alle instellingen konden worden afgerond omdat er geen DC vermogen is. Bij de installatie heb ik de landencode genomen die SMA geeft voor NL: NEN EN 50438:2013

• GeeH
@busscherski: ik heb 2 strings van 10 panelen

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:11
Maar hoe kan een string van 10 panelen nou ruim 1000 V geven?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• GeeH
@busscherski De 2 strings geven elk ca. 500V

[Voor 8% gewijzigd door GeeH op 25-12-2021 13:42]

• GeeH
De SMA Tripower 8.0 heeft 3 x 2 DC ingangen, 2 strings op A en 1 string op B. Ik kan nergens vinden of het wat uitmaakt hoe je 2 strings over deze poorten verdeelt.
Ik heb nu 1 string in A en 1 string in B zitten.
Zouden ze misschien beide in A moeten?

Begrijp ik het goed dat de omvormer de panelen wel degelijk "ziet", aangezien de 1.000V spanning op de omvormer wordt weergegeven?

[Voor 20% gewijzigd door GeeH op 25-12-2021 13:52]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
A en B is goed met 2 strings.

Heb je de polariteit gecheckt van de strings?

Ben ook wel eens geweest bij iemand, waar de omvormer niet wilde starten.
Had zelf DC switches er tussen gezet, die precies de polariteit omdraaiden.
Mannetje sunclix naar omvormer toe, moet + zijn en vrouwtje naar omvormer -

[Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2021 14:07]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34
Ik zou ook de momentane AC waardes eens checken of deze in orde zijn.
Daarna de installatiewizard doorlopen.

[Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2021 14:18]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• GeeH
@AUijtdehaag Rode pluskabels in de + connectoren en de zwarte in de - connectoren.

De afstand tussen de veldopstelling in de wei en de omvormer in de garage bedraagt ca. 65 mtr. De 2 strings zijn bekabeld met 6mm2 solar kabel. Zowel de twee rode als de twee zwarte kabels in aparte buizen, en die nog eens in een mantelbuis in de grond. Gezien de lengte heb ik bij de start één rode en één zwarte kabel gelabeld voor de string rechts, zodat ik aan beide kanten van de kabel de juiste kan selecteren.
Weet niet wat er kan gebeuren in het geval ik die twee toch ergens heb verwisseld, en dus de rode kabel van de linker string heb aangesloten op de rechter string en vv.
Iemand?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kleur zegt niks over polariteit
Een multimeter doet dat wel..

Als je de 2 strings verwisseld hebt onderling met de DC kabels, meet je geen DC spanning.

Kun je een plaatje of plaatjes maken van de DC en AC uitlezing in de SMA webserver?
Eventueel wat er in de log staat?
https://imgur.com/upload

En dan de link hier plakken

[Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2021 14:28]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• GeeH
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:24:

Als je de 2 strings verwisseld hebt onderling met de DC kabels, meet je geen DC spanning.
Aangezien ik wel de DC spanning meet, is het dus uitgesloten dat ik ergens de 2 strings heb verwisseld?

Ik maak even een plaatje van het DC en AC scherm.

Bedankt zover!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je wel DC spanning meet van 2x 500 VDC (=onbelast, dus Voc) dan kloppen de strings
https://cdn.webshopapp.co...gi-lr4-72hph-426-455m.pdf (als het die zijn)

Voc per paneel is ong 49,5 Vdc x 10 = 495 Voc

Enige wat ik dan kan bedenken is
- polariteit verkeerd
- DC switch uit (maar dan lees je niks in de omvormer)

- AC niet in orde of aarde niet aangesloten in de MK

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2021 14:42]

• GeeH
@AUijtdehaag het zijn inderdaad die Longi panelen.

DC switch staat (uiteraard) aan -:)

AC zijde geeft in de omvormer 361V op fase 1, 361 V op fase 2, en 231 op fase 3.

Aarde is goed afgemonteerd in de meterkast.

Polariteit: ik heb bij de strings de - van het eerste paneel verbonden met de + van het tweede paneel, en zo verder, tot ik bij het 10e paneel een - kabel over houd.
De losse + van het eerste paneel verbonden met de + kabel naar de omvormer, en de - van het 10e paneel met de - kabel naar de omvormer. Gewoon in serie, dus.

Wat merk je van een verkeerde polariteit? Behalve geen opwek?

[Voor 5% gewijzigd door GeeH op 25-12-2021 15:11]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fase 3 wijkt dus af van de overige 2 fases.

Ik zou de AC verbinding eens goed nalopen.

edit1: 361 V is ook wel een hele lage waarde, normaal is 380 V - 400 V.
Als de AC spanning buiten bepaalde grenzen ligt, dan zal de omvormer ook niet starten.
Dit is wel aan te passen (in de 1e 10 bedrijfsuren, daarna grid guard code nodig), maar er moet eerst een oorzaak gevonden worden.
Denk aan slechte elektrische verbindingen bijvoorbeeld,

edit2: DC polariteit merk je niks van normaal gezien, omvormer start gewoon niet met verkeerde polariteit

Je woont niet in de buurt (heb hier nog geen zon gezien), anders kwam ik ff langs

[Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2021 15:23]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
GeeH schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:10:
AC zijde geeft in de omvormer 361V op fase 1, 361 V op fase 2, en 231 op fase 3.
Hier zit een typo in of er zit echt iets scheef in de bekabeling, 361, 361, 231 op een 3-fasenaansluiting kan natuurlijk niet kloppen.

Als bovenstaande metingen kloppen en je denkt gemeten te hebben tussen fases en nul, dan suggereert dit dat je de nuldraad hebt verwisseld met één van de fases. Anders zou je nl. tussen elke fase en de nul 230V (of daaromtrent) hebben moeten meten, en tussen elke combinatie van fasen 380V (of in die buurt).

(Als je namelijk de nul en 1 van de fases verwisselt, en je denkt te meten tussen nul en fase, ga je bij 2 van de drie fasen idd 380-ish meten, wat dus de spanning is tussen 2 fasen, en bij wat je denkt dat de laatste fase is, meet je feitelijk tussen nul en fase i.p.v. andersom, en komt er dus ca. 230 uit. Dus ik zou hier bijna een biertje op in durven zetten :9B )

[Voor 53% gewijzigd door Wilke op 25-12-2021 15:32]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Fase en nul verwisselen levert vuurwerk op, is de omvormer daarvoor beveiligd?
Als je een krachtstroom stekker verkeerd aansluit gebeurt niks tot dat je er iets op aansluit.

[Voor 37% gewijzigd door frisianstar op 25-12-2021 15:27]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Wilke
Ja nu ja, of verkeerd gemeten, of kunnen jullie nog een andere verklaring bedenken voor die uitkomsten?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik nog 1 advies mag geven:

ZOEK iemand met een multimeter ipv zo maar inschakelen van je installatie..
Je leest nu alles uit de omvormer neem ik aan?

SMA is redelijk foolproof, maar heeft ook grenzen.

Elektrische kleurcodering is je bekend?
Bruin zwart (grijs) zwart = L (1,2,3 volgorde maakt niet uit)
blauw = N

Staat ook op de sma stekker gedrukt bij de klemaansluitingen als het goed is..
1, 2 en op de andere zijde 3, aarde en N
ff gekeken.

[Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2021 15:42]

• GeeH
De metingen 360, 360 en 230 komen direct uit de omvormer.
In de meterkast is de omvormer aangesloten op een krachtstroom aardlekautomaat.

• GeeH
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:33:
Als ik nog 1 advies mag geven:

ZOEK iemand met een multimeter ipv zo maar inschakelen van je installatie..
Je leest nu alles uit de omvormer neem ik aan?

SMA is redelijk foolproof, maar heeft ook grenzen.
Ik heb een multimeter. Waar en op wat meet ik?

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:05
Uit deze waarden zou ik bijna denken dat er fout in je bekabeling zit
verwachtaangesloten
L1L1
L2L2
L3N
NL3

Dat is de enige verklaring hoe fase 3 230V kan meten, en de andere 380V (als dat de waardes zijn tussen fase en de verwachtte N). Maar best nameten inderdaad.

Je meet dan nu dus eigenlijk L1-L3, L2-L3, N-L3, ipv de normaleL1-N, L2-N, L3-N

[Voor 20% gewijzigd door Mschamp op 25-12-2021 15:39]

• Wilke
GeeH schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:34:
De metingen 360, 360 en 230 komen direct uit de omvormer.
In de meterkast is de omvormer aangesloten op een krachtstroom aardlekautomaat.
En hoe is die bekabeld dan? Qua kleurcodering dus.

• GeeH
Wilke schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:37:
[...]

En hoe is die bekabeld dan? Qua kleurcodering dus.
Naast de aarde, 3 maal zwarte fase draden en een blauwe nuldraad

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:05
GeeH schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:41:
[...]

Naast de aarde, 3 maal zwarte fase draden en een blauwe nuldraad
Kan je eventueel eens een foto plaatsen van alle aansluitingen van de AC kant (dus omvormer en zekeringskast)? Misschien helpt het om de fout te spotten. Ik vermoed dat er ergens een fase met de N gewisseld is.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mschamp schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:37:
Uit deze waarden zou ik bijna denken dat er fout in je bekabeling zit
verwachtaangesloten
L1L1
L2L2
L3N
NL3

Dat is de enige verklaring hoe fase 3 230V kan meten, en de andere 380V (als dat de waardes zijn tussen fase en de verwachtte N). Maar best nameten inderdaad.

Je meet dan nu dus eigenlijk L1-L3, L2-L3, N-L3, ipv de normaleL1-N, L2-N, L3-N
Dan roept de omvormer vast iets van de missende L3 toch zeker?

Pag 84
https://solar-box.nl/wp-c...TP8-17TL-IA-INL112030.pdf

[Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-12-2021 16:16]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-03 20:56
Het klinkt of de N en L3 gewisseld zijn, dit kan op verschillende plaatsen gebeurd zijn maar als ik het zo allemaal lees kun je daar beter even iemand voor bellen :-)

Het ontbreken van enige storingsmelding is wel apart..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Kan ook gewoon een open L3 zijn. Niet zomaar vanalles gaan verwisselen!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:55
Laat aub iemand met elektro kennis hier naar kijken. Die fase waardes geven echt een grote fout aan. Haal direct de spanning eraf en niet zomaar mee gaan kloten. Eerst meten, controleren en dan pas aansluiten.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
De sma gaat idd niet aan als de netkant te hoog of te laag is. Als de stekker goed is aangesloten moet er verderop iets niet goed zitten. Uitzetten en installateur maandag bellen. Deze paar dagen mis je qua opbrengst toch weinig aan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit. Uitzetten, groep uitschakelen. Troost je met de gedachte dan december toch al niet een topmaand is... ;)

Wise enough to play the fool

• Mielemuis
  • Laatst online: 08:45

In je momentane waardes kun je bij netmeting de fase spanningen aflezen,
de 3 fase's moeten +/-230 zijn.
De fase's tegenover elkaar moeten +/-400 zijn.

Dit wel alleen als er DC spanning is.

Maar misschien beter even iemand naar je installatie laten kijken.

Als je nog andere instellingen wilt weten moet je het even laten weten, Ik heb een tripower 6 ook met 2 strings, maar dan misschien liever als het zonnetje schijnt.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
jeroen3 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:31:
Kan ook gewoon een open L3 zijn. Niet zomaar vanalles gaan verwisselen!
Het komt (te) vaak voor dat een schroefklem van een installatie automaat niet goed is aangedraaid of dat de draad niet (goed) onder de klem zit; de klem is dan wel goed aangedraaid maar de draad zit los!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• GeeH
OPGELOST!!

Na enkele honderden meter kabels gelegd te hebben, waarvan zo'n 60 meter onder grond, heb ik op een cruciale plek (de AC stekker van de omvormer) de nuldraad verwisseld met een fasedraad. Blijft opmerkelijk dat de SMA daar geen foutmelding voor geeft.

De waarden zijn nu zoals Mielmuis ze aangeeft, en de opbrengst loopt nu al op tot boven de 100W.

Hartelijk dank voor jullie reacties en suggesties, en ik wens jullie een gezond nieuw jaar met veel zonlicht!

Gee

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:19
GeeH schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:19:
OPGELOST!!

Na enkele honderden meter kabels gelegd te hebben, waarvan zo'n 60 meter onder grond, heb ik op een cruciale plek (de AC stekker van de omvormer) de nuldraad verwisseld met een fasedraad. Blijft opmerkelijk dat de SMA daar geen foutmelding voor geeft.

De waarden zijn nu zoals Mielmuis ze aangeeft, en de opbrengst loopt nu al op tot boven de 100W.

Hartelijk dank voor jullie reacties en suggesties, en ik wens jullie een gezond nieuw jaar met veel zonlicht!

Gee
Gelukkig dat de omvormer het nog doet. Dit zijn geen kleine foutjes. Dus dat daar geen aparte melding van komt vind ik niet zo vreemd.
Nou fijn dat je met een werkende installatie het nieuwe jaar in gaat!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee