Toon posts:

Aankoopadvies monitor voor laptop met

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sarrcom
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik zoek een?
Monitor van minstens 27". Ik heb een laptop gekocht met een NVIDIA Quadro T500. Ik zie dat de maximale resolutie 1920x1080 is. Kan er dan geen scherm met hogere resolutie op aangesloten worden? Ik begrijpt dit echt niet.

Wat is je budget?
Idealiter ergens rond de €300, max. €500.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Puur kantoorgebruik, geen games. Ik werk lange dagen, soms > 12 uur.

Beste antwoord (via sarrcom op 26-12-2021 11:40)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:29
sarrcom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:40:

[...]

Dat begrijp ik niet. Als de grafisch kaart een resolutie heeft van 1920 x 1080, hoe kan je dan zeggen dat de poorten de maximale resolutie bepalen?
De grafische kaart kan veel hoger. Hedendaagse kaarten kunnen zo hoog als hun poorten toestaan, dus b.v. in het geval van je HDMI 2.0-poort tot 4k op 60 Hz.
Thunderbolt 4 gaat nog verder, want daar kan DisplayPort 1.4 en HDMI 2.1 overheen gaan naargelang de implementatie van de fabrikant.

De reden dat je 1920x1080 als max ziet is omdat je interne scherm niet hoger gaat - het heeft verder niets te maken met hoe hoog externe schermen kunnen gaan.
Je kan dus relatief "veilig" alle schermen tot 4k 60Hz uitkiezen.

Alle reacties

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
Wat heb je zelf al gezocht? Dit bijvoorbeeld al gelezen?

Welke aansluitingen heeft je laptop - die zijn de enige die de maximale resolutie bepalen. En dan, wil je bv een usb hub in je scherm hebben, wil je dat je scherm je laptop kan laden (als USB C aansluiting tussen scherm en laptop), ...

Puur kantoorwerk? Hoe belangrijk is kleurechtheid, kijkhoeken, helderheid ...

graag wat meer info dus.

• sarrcom
Bedankt, manzonderdas!
Dit bijvoorbeeld al gelezen?
Ik had dat artikel nog niet gezien, dank daarvoor.
Welke aansluitingen heeft je laptop
De alptop heeft devolgende aansluitingen:
1 RJ-45 Ethernet port
1 USB 3.2 Gen 2 Type A port
1 USB 3.2 Gen 2 Type A port with PowerShare
2 Thunderbolt 4 USB-C ports with Power-in
1 HDMI 2.0 port
1 Universal audio port
die zijn de enige die de maximale resolutie bepalen
Dat begrijp ik niet. Als de grafisch kaart een resolutie heeft van 1920 x 1080, hoe kan je dan zeggen dat de poorten de maximale resolutie bepalen?
En dan, wil je bv een usb hub in je scherm hebben, wil je dat je scherm je laptop kan laden (als USB C aansluiting tussen scherm en laptop), ...
Ik hoef weinig of geen fancy opties. Ik ben gewoon op zoek naar een goed scherm.
Puur kantoorwerk? Hoe belangrijk is kleurechtheid, kijkhoeken, helderheid ...
Louter kantoorwerk, inderdaad. Al die zaken zijn van minder belang voor mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Merethil
sarrcom schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:40:

[...]

De grafische kaart kan veel hoger. Hedendaagse kaarten kunnen zo hoog als hun poorten toestaan, dus b.v. in het geval van je HDMI 2.0-poort tot 4k op 60 Hz.
Thunderbolt 4 gaat nog verder, want daar kan DisplayPort 1.4 en HDMI 2.1 overheen gaan naargelang de implementatie van de fabrikant.

De reden dat je 1920x1080 als max ziet is omdat je interne scherm niet hoger gaat - het heeft verder niets te maken met hoe hoog externe schermen kunnen gaan.
Je kan dus relatief "veilig" alle schermen tot 4k 60Hz uitkiezen.

• sarrcom
Merethil schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:37:
[...]Je kan dus relatief "veilig" alle schermen tot 4k 60Hz uitkiezen.
Danku, @Merethil. Dat wist ik niet. Weer wat bijgeleerd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je de handleiding van je laptop (welk merk en type trouwens???) leest, daar staat vaak tot op de laatste pixel vermeld welke resolutie over welke poort kan.

Dat gezegd hebbende, @Merethil zegt dan dat je relatief veilig 2160p60 kan uitzoeken maar dat is een beetje een wassen neus omdat je niet aangeeft "wat" je zoekt. Het is geheel nuttig om een 2160p-scherm neer te zetten op 27" diagonaal; dan erachter komen dat het toch allemaal wat klein oogt, dan je OS laten scalen naar 150% en dan werkt het wel fijn. Was je mogelijk goedkoper uit geweest met een 1440p-scherm.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Merethil
MAX3400 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:46:
Als je de handleiding van je laptop (welk merk en type trouwens???) leest, daar staat vaak tot op de laatste pixel vermeld welke resolutie over welke poort kan.

Dat gezegd hebbende, @Merethil zegt dan dat je relatief veilig 2160p60 kan uitzoeken maar dat is een beetje een wassen neus omdat je niet aangeeft "wat" je zoekt. Het is geheel nuttig om een 2160p-scherm neer te zetten op 27" diagonaal; dan erachter komen dat het toch allemaal wat klein oogt, dan je OS laten scalen naar 150% en dan werkt het wel fijn. Was je mogelijk goedkoper uit geweest met een 1440p-scherm.
Oh ik geef hier alleen aan dat 't technisch gewoon werkt, niet wat comfortabel in gebruik is. Dat laat ik over aan anderen die meer van monitoren weten ;)

• sarrcom
MAX3400 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:46:
Het is een Dell Precision 3560. Ik wilde geen reclame maken. :-)
Ondertussen heb ik dus begrepen dat ik via de HDMI 2.0-poort tot 4k kan gaan.
Nu begint een nog moeilijkere opgave: de zoektocht naar een passend scherm.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee