Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dilem
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04-2022
Professioneel heb ik een slecht jaar achter de rug. Tot oktober 2020 zat ik heerlijk in mijn vel: ik woonde in het buitenland in één van de beste steden in Europa om in te wonen, reisde de wereld over voor mijn werk, en werd continue uitgedaagd door de organisatie. Ik kon als product manager mijn technische creatieve gedachten kwijt, heerlijk sparren met mijn ontwikkelingsteam, marketingteam, en werd zelfs intensief betrokken in strategische vraagstukken in een business unit met een omzet van ongeveer 500m EUR. Daarnaast heb ik in 2020 ook mijn deeltijd master (Computer Science), als dertiger, af kunnen ronden. So far, so good *O* .

In 2020 ben ik terug verhuisd naar Nederland. Ik had mijn huiswerk gedaan en een organisatie gevonden die bij de top van Nederland hoort en internationaal succesvol is. Deze organisatie had ik al langer op mijn vizier en ik was trots dat ik daar terecht kon 8) . Ik wilde me verder ontwikkelen als product manager en kreeg hier ook de kans voor. Ik heb één fout gemaakt: ik heb niet goed genoeg door gevraagd in welk team ik terecht zou komen en welke producten hierbij zouden horen. Hier ging het dan ook mis: ik had totaal geen affiniteit met de producten, de organisatie werkte in een waterval proces dat erg langzaam bewoog, en mijn motivatie zakte als een pudding in elkaar :/ . Ik heb intern nog wel wat proberen te regelen maar de juiste functie stond niet open.

Nu zit ik sinds ongeveer een half jaar bij een kleinere organisatie, wederom als product manager. Waar de balans tussen techniek en management bij de andere twee posities relatief goed was, voel ik me nu meer een project manager of engineering manager. Ik kan mijn creatieve gedachten niet kwijt en ik mis deze keer de affiniteit met de markt. Ik wordt niet uitgedaagd en heb, door de beperkte grootte van de organisatie, niemand waar ik tegenop kan kijken en waar ik als een soort van "coach" mee kan sparren. Ook nu merk ik dat mijn motivatie inzakt.

Ik ben weer gestart met het aftasten van mijn mogelijkheden. Ik zit in verschillende (serieuze en minder serieuze) sollicitatie trajecten en heb binnenkort mijn eerste afspraak met een loopbaan adviseur. Dit gaat alleen aardig in de papieren lopen en die kosten zijn vanaf volgend jaar niet meer aftrekbaar |:( .

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
  • Hoe weet je of een positie de juiste is? Welke vragen stel je gedurende de procedure, welke vragen stel je jezelf?
  • Hoe weet je of je binnen het team past?
  • Hoe weet je of de positie bij je ambities past?
Mijn eigen kijk op deze vragen: Ik zoek naar een bepaalde complexiteit in de markt, in de producten/diensten die een organisatie aanbiedt, en de organisatie. Ik heb geleerd dat ik ook moet valideren of ik me ik kan leven in de problemen die een organisatie op probeert te lossen voor haar klanten/gebruikers. De validatie van het team vind ik nog erg lastig: dit kan eigenlijk alleen maar door te vragen naar een informeel gesprek met het team? Ik geloof wat minder in de persoonlijkheidstesten die ik regelmatig gemaakt heb.

Dat gezegd hebbende: veel dingen zijn lastig vooraf in te schatten en ik heb, ondanks toch wel wat voorbereiding, mijn hoofd nu twee keer gestoten. Mijn doel is om te voorkomen dat ik volgend jaar nog een keer in dezelfde situatie beland. Ik ben geen jobhopper en wil me vast kunnen bijten in de uitdagingen van een organisatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:08

sebasd

loopt op espresso

Het eerste dat mij te binnen schiet is ‘waarom ben je vertrokken bij die eerste werkgever?’, maar goed, dat is misschien off topic.

Wat ik heb gedaan voor mijn laatste stap (als freelancer, maar dat maakt hier verder niet uit) is met een aantal mensen op de werkvloer praten over wat zij van het bedrijf vinden. Dus niet alleen met de mensen die je tijdens een sollicitatie of intake spreekt, maar juist anderen.

Die mensen had ik al in mijn netwerk zitten, dus dat hielp wel. Ook iemand (weer uit mijn netwerk) die bij het bedrijf gewerkt had maar binnen een jaar weer was vertrokken gevraagd naar waarom hij was gekomen, en waarom hij was gegaan.

Dat heeft mij veel waardevolle input gegeven, en heeft me geholpen een meer gefundeerde beslissing te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door sebasd op 25-12-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dilem
Bedankt voor het meedenken! Het praten met mensen op de werkvloer is ook al iets wat in mijn gedachte zat, maar ik denk dat ik dit gewoon moet vragen tijdens de procedure, vooral als het erg concreet aan het worden is.

De reden dat ik ben weg gegaan is simpel: het werk dat ik deed was niet voor langere tijd vanuit Nederland te doen en er waren geen interessante mogelijkheden om iets anders te gaan doen vanuit Nederland. Ik ben aan het overwegen om ook weer met personen in die organisatie te gaan praten om te kijken wat er mogelijk is om eventueel in een andere rol terug te keren, maar daar ben ik nog niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Het is superlastig, dat kan ik alleen maar erkennen. In een gesprek of 2, misschien 3, kan je niet goed aftasten hoe een bedrijf is. En daarnaast, ze geven wellicht wenselijke antwoorden als ze je graag aan boord hebben.

Wat voor mij geholpen heeft bij mijn vorige baan (zit nu al 2 jaar erg goed op mijn plek *D) is vragen naar hun verwachtingen van jou, en naar soft skills.

- Wat wil je dat ik kom doen? Wat moet ik komen brengen, wat kan ik halen?
- Waar heb je mij voor nodig?
- Welke skills mis je nu?
- Wat doe ik bij jullie over 5 jaar? (de vraag omdraaien doet het altijd goed)

Je laat daarmee niet alleen interesse zien in "werk" maar ook in je "plek".

Vragen als "hoe is de cultuur" en "hoe ziet een dag er uit" moet je niet stellen, zinloos. Moeilijke vragen die mensen op een wenselijke manier beantwoorden. Betere vragen:

- Wat zijn vaak vertragende factoren in je proces / product / oplevering? Kijken waar ze naar wijzen geeft inzicht.
- Is er een scheiding aan te brengen tussen architectuur/ontwerp/bouw en testfases? Dit laat zien hoe ze zijn georganiseerd en of het rommelig is. Zelfs bij agile.
- Kan je iets vertellen over je architectuurmodel? Is een teken van volwassenheid.
- Kan je iets vertellen over je [onderwerp] beleid? Is een teken van volwassenheid.
- Hoe deal je ermee als mensen onverwacht uitvallen? Goed luisteren wie ze vooral niet willen dat uitvalt. Een rol of een naam die ze niet noemen of snel overheen stappen. "Behalve als Pietje uitvalt haha, volgende vraag". Die persoon moet je zien te spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:30
Samengevat wat @Anoniem: 1302638 denk ik zegt is een goede voorbereiding om door een organisatie heen te prikken en precies te weten te komen wat jij nodig hebt om te bepalen of het iets voor je kan zijn. Je kunt door je verhaal en je ervaring al zeker betere vragen verzinnen voor de volgende sollicitatie lijkt mij zo.

Zeker weten doe je het nooit, maar als je van elke ervaring leert word je steeds beter en daar is ook niks mis mee. Daarbij moet ik zeggen dat het ook weer in je nadeel kan werken, denk aan hoe het steeds lastiger word om een partner te vinden naar mate je ouder word en meer ervaring hebt. Potentiële bedrijven moeten aan steeds meer dingen voldoen, dus pas daar mee op. Als je een prachtige relatie had met Suzanne, dan moet je niet op zoek gaan naar Suzanne 2 ;)

Wees niet de puristisch in je oordeel over dingen zoals RUP, Waterval of Scrum, momenteel struggle ik hier ook mee en kom tot de conclusie dat we teveel een bepaalde methode proberen te najagen en vergeten te kijken wat voor ons werkt. Pak het beste van alle drie voor de casus die je hebt.

Product manager is in mijn ogen zeker creatief, maar wat ik mis in 99% van de managers is verandermanagement. Ze kunnen of willen niet de energie erin stoppen om zaken te veranderen. Ik denk dat het vaak dat eerste is. Niet negatief, want ik denk dat het vaak komt dat ze met de beste bedoelingen starten maar na een aantal gefaalde pogingen de moed opgeven en zeggen dat dat 'gewoon' niet werkt. Zelf probeer ik te denken dat ik niet goed genoeg was in deze setting en de volgende keer kan ik dit en dit anders proberen. Ook proberen ze teveel in 1x te veranderen, terwijl dat klein beginnen met alles beter is. Simon Sinek heeft hier leuke gedachten over.

Even te lang doorgegaan over mijn gedachten de laatste tijd, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat je met een goede voorbereiding het bedrijf kiest wat mogelijk bij je past, open-minded de boel ervaren (waterval niet op voorhand afknallen), de challenges aangaan, kritisch naar jezelf blijven en als je dat hebt gedaan en het blijkt dat je verder moet naar een andere werkgever is dat helemaal niet erg. Zo lang je maar elke keer beter word in de dingen die je wilt bereiken en je niet laat demotiveren door tegenslagen.

Mogelijk gooi de fiets dus te snel langs de kant nadat je 2x gevallen bent? De MotoGP gasten liggen constant plat en elke keer leren ze weer en ga ze door omdat ze beter willen worden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 25-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:36:

Wees niet de puristisch in je oordeel over dingen zoals RUP, Waterval of Scrum, momenteel struggle ik hier ook mee en kom tot de conclusie dat we teveel een bepaalde methode proberen te najagen en vergeten te kijken wat voor ons werkt. Pak het beste van alle drie voor de casus die je hebt.
Ik denk dat het het interessants om vragen te stellen als:
  • waarom een methode is gekozen
  • hoe een methode is gekozen
  • welke criteria er zijn gebruikt
  • wat zouden de criteria zijn als je keuze nu overnieuw zou moeten maken
  • wie maken de keuze
  • worden er binnen een bedrijf meerdere methodes gebruikt
  • wanneer is de methode voor het laatst geupdate
  • hoe worden ervaringslessen over de methode geleerd en verwerkt
  • wat is de volgende verbetering
  • wat vinden jullie het grootste nadeel van de methode
  • etc
(vul voor methode in whatever relevant is)
De redenatie en motivatie achter keuzes zijn in mijn ervaring een stuk interessanter dan wat er daadwerkelijk gekozen is. Daarnaast zegt wie de keuze maakt en wie er allemaal betrokken zijn bij de keuze een hoop, net als het proces rondom het maken van deze keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dilem
@Furion2000 de reden dat ik met een loopbaan coach aan de slag wil is om te valideren of product management (nog) wel bij mij past en de vraag of ik wel beter wil worden in dit vakgebied. Je opmerking over verandermanagement is dan ook wel erg herkenbaar.

@Anoniem: 1302638 je vragen gaan me zeker helpen in de gesprekken die ik nu aan het voeren ben. Een interessante vraag die ik zelf wel eens gebruik is: "stel dat we over een jaar ons eerste functioneringsgesprek hebben, waar zou je het dan, in positieve zin, over willen hebben? Wat heb ik dan bereikt?"
Pagina: 1