Toon posts:

Hoe extra contactdoos buiten aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speculoos
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11-2022
In onze woning zijn we bezig met de tuin. Nu wi ik graag een extra contactdoos in de tuin aanleggen en heb daavoor de Glampere New Hydro op het oog. We hebben echter nog geen kabels in de tuin liggen.
Kan ik de middels een grondkabel stroom van een bestaande stekkerdoos buiten halen?
Hoe doe ik dit? Welke kabel?

Elders de grondkabel naar binnen wordt een heel karwei (moet andere kant van het huis naar binnen dan)

Alle reacties

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
Je hebt wel al een stroompunt buiten begrijp ik?
Daar kan je in principe gewoon vanaf doorbouwen.
Meestal zitten er op die stopcontacten een mogelijkheid voor.
Zo niet, dan vanaf de meterkast een kabel trekken naar buiten toe, grondkabel met stalen mantel.

Zelf heb ik de kabel onder langs de schutting in slagvaste buis liggen, dus bovengronds, is een stuk makkelijker.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-06 08:59
Speculoos schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:59:
Kan ik de middels een grondkabel stroom van een bestaande stekkerdoos buiten halen?
Ja
Hoe doe ik dit?
Aftakken in de bestaande contactdoos en de kabel naar buiten brengen via een wartel (voorkeur) of snijnippel.
Welke kabel?
Als je hem ingraaft XMVK-as of YMVK-as. Als je de kabel bovengronds monteert kan je de versie zonder '-as' nemen maar hoeft niet.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Als je hem ingraaft doe de kabel dan wel dieper dan een spade. En leg de kabel. Laag grond erover en dan wit rood afzetlint en dan weer grond.

Je kinderen zullen je later dankbaar zijn.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

BazzH

Kei-goed...

Rofdof schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:08:
Als je hem ingraaft doe de kabel dan wel dieper dan een spade. En leg de kabel. Laag grond erover en dan wit rood afzetlint en dan weer grond.

Je kinderen zullen je later dankbaar zijn.
Om die laatste opmerking moest ik wel een beetje gniffelen. Ik denk dat het geen euro scheelt qua opbrengst, zodra het huis uit de erfenis verkocht wordt (als je dat huis dan überhaupt nog hebt). In onze vorige woning heb ik de hele achtertuin aangepakt. De grondkabel naar de schuur moest ook vervangen worden, want die was ergens gebroken. Maar er lag nog "wat" meer kabel in de tuin. Blijkbaar ooit in het verleden tuinverlichting in de tuin gestaan, met de bekabeling op ongeveer 20 cm diepte. Niks gemarkeerd.... Ik heb er bijna 40 meter kabel uit getrokken met diverse lasdozen, terwijl de tuin maar 14 meter lang en 5 meter breed was.

Think smart........ Act stupid........

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:47
Als je deze vragen hebt, wellicht gewoon een hovenier met electriciteit kennis inhuren?

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 08:53
mierenfokker schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:38:
Als je deze vragen hebt, wellicht gewoon een hovenier met electriciteit kennis inhuren?
Of een elektricien met hovenierskennis ;)

Of gewoon een elektricien?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee