Instabiele wifi op Ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo!

Ik heb kabel internet van Ziggo. Ik gebruik de door Ziggo geleverde modem/router.

Mijn PC hiermee verbonden met een kabel dus dat is geen enkel probleem.

De wifi werkt ook prima in dezelfde kamer!

Echter als ik mijn telefoon in mijn slaapkamer wil gebruiken valt de wifi vaak weg. Hij verbindt dan wel weer, maar de verbinding is dus niet stabiel. Als ik verbinding héb dan is de snelheid wel prima.

Wat is het probleem? Mijn slaapkamer is slechts 8 meter verwijderd van het modem en zelfs met de deur open is valt de verbinding steeds weg. Ik woon in een normale flat zonder dikke muren of dat soort dingen.

Ik heb een Zoggo ConnectBox CH7465LG-ZG en heb zowel 2,4Ghz als 5Ghz aan staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In een gewone flat wordt ook gewapend beton gebruikt en de connectbox heeft nu eenmaal niet de beste wifi.
Het kan goed zijn dat je last het van interferentie van de wifi van je buren, dus ik zou eens een ander kanaal voor je wifi proberen. Ik denk dat het probleem dan verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
ik zou eens een ander kanaal voor je wifi proberen. Ik denk dat het probleem dan verholpen is.
Dank voor de tip. Echter kanaal optimalisatie staat al aan, dus ogenschijnlijk zoekt het aparaat zelf al naar het beste kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTOXq3N4HiXT8B7dHEs2hw9CbS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/THVJILWGPJNCQrFgvglmXic8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Waarsch het gevolg van 2.4
Zet hem eens op 5ghz only, grote kans dat t dan beter gaat maar je te weinig bereik hebt

Poss van ziggo kopen en het liefst bedraad verbinden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
laurens0619 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 07:54:
Waarsch het gevolg van 2.4
Zet hem eens op 5ghz only, grote kans dat t dan beter gaat maar je te weinig bereik hebt

Poss van ziggo kopen en het liefst bedraad verbinden
Ik zal dat eens proberen.

Wat is een Poss? Het probleem is mijn telefoon en die kan ik niet bedraad verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:32
HoroHoro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:05:
[...]

Wat is een Poss? Het probleem is mijn telefoon en die kan ik niet bedraad verbinden.
Heb je ergens in (de buurt van) je slaapkamer een bekabelde aansluiting of mogelijkheid daarvoor? Idealiter zou je dan daar een Access Point neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:07

FlipFluitketel

Frontpage Admin
[...]

Hij bedoelde pods (of deze) denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door FlipFluitketel op 25-12-2021 08:18 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 13:29
[...]
Laurens0619 bedoeld waarschijnlijk de Wifi-pods van Ziggo. Daarmee wordt een mesh-netwerk voor de WiFi gecreëerd. Zie ook: Ziggo SmartWifi. Je kan ze kopen of huren van Ziggo.

Als je een netwerkkabel naar boven kan leggen is dat de beste oplossing om daar met de WiFi-Pods of accesspoints op aan te sluiten. Dat geeft dan de beste verbinding naar het modem van Ziggo.

Eventueel kan je ook met zelf aangeschafte WiFi-accesspoints of WiFi-versterkers aan de gang. Als je niet afhankelijk wil zijn van Ziggo.

[ Voor 22% gewijzigd door RonnieKo op 25-12-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
RonnieKo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:17:
Laurens0619 bedoeld waarschijnlijk de Wifi-pods van Ziggo. Daarmee wordt een mesh-netwerk voor de WiFi gecreëerd. Zie ook: Ziggo SmartWifi. Je kan ze kopen of huren van Ziggo.
Ok een wifi signaal versterker dus. Ik snap het maar ik vind het wel een beetje raar dat ik voor een afstand van 8 meter (minder volgens mij zelfs en gelijkvloers) al een versterker nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door HoroHoro op 25-12-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Wekko306 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:14:
[...]

Heb je ergens in (de buurt van) je slaapkamer een bekabelde aansluiting of mogelijkheid daarvoor? Idealiter zou je dan daar een Access Point neerzetten.
Nee dat wordt wel lastig. Maar het modem staat dus eigenlijk al in de buurt. Deze staat in de woonkamer en mijn slaapkamer is daar ongeveer 8 meter vandaan. Ik snap niet dat het bereik dan zo belabberd is.

Zou het niet handiger zijn om een modem/router te kopen met een betere wifi? Maar ik zou er dan eigenlijk wel een willen die zowel modem als router is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 10:23
Wat zie je op een app als wifi-analyzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41

Daniel36

vernieuwde formule

HoroHoro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:34:
[...]

Nee dat wordt wel lastig. Maar het modem staat dus eigenlijk al in de buurt. Deze staat in de woonkamer en mijn slaapkamer is daar ongeveer 8 meter vandaan. Ik snap niet dat het bereik dan zo belabberd is.

Zou het niet handiger zijn om een modem/router te kopen met een betere wifi? Maar ik zou er dan eigenlijk wel een willen die zowel modem als router is.
Dat laatste is er niet voor zover ik weet.

WIFI vanuit de meterkast is eigenlijk op zich geen goed idee vanwege interferentie, de meterkast zit meestal niet in het midden van de woning/flat etc.
Ik heb hier in een woning het modem in bridge staan (hij is alleen modem en doet geen wifi) en met een kabel de eerste pod verbonden, die staat hoog in de meterkast bij gebrek aan een betere mogelijkheid. De tweede staat op de eerste verdieping en is verbonden via wifi, de derde staat op zolder en is op dezelfde manier verbonden.

Werkt uitstekend.

Volgens sommigen gaat dat niet goed met pods of niet gedurende langere tijd.
In het vorige huis heb ik het twee jaar gebruikt zonder problemen en nu hier een maand of drie.

Ik huur ze van Ziggo omdat je het dan kunt proberen en eventueel retourneren op een nette manier.
Kopen kan ook, terugverdientijd is bijna 5 jaar, schiet niet echt op imho.

In een flat heb je mogelijk genoeg aan twee pods trouwens, je kunt dan overwegen een setje van twee te kopen bij bv. Bol.com, kost ongeveer 75 piek.

Kleine toevoeging: Ziggo biedt de M4 variant aan, met de hogere snelheid. Deze set kost 145 euro voor drie stuks. Ik ben uitgegaan van de goedkopere set E4 en dan twee pods.

Succes.
:)

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel36 op 25-12-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:15
@HoroHoro je kan ziggo gewoon bellen en uitleggrn dat je wifi slecht is en vragen om de pods , de deco set krijg je zo gratis toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
@HoroHoro
De wifi van de standaard spullen van Ziggo is gewoon erg slecht.
Het is niet voor niks dat ze "gratis" wifi pods aanbieden.
Mijn advies zou zijn om gewoon lekker zelf een goed accesspoint te kopen:
https://tweakers.net/access-points/vergelijken/

Voor jou gebruik is bijna elke wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
[...]
Als het nieuwbouw is dan zit er tegenwoordig veel beton met staal in de vloeren en wanden verwerkt. Dat helpt niet echt de wifi-signalen. Dan heb je eerder extra versterkers nodig om overal goed wifi-signaal te hebben. Daarnaast zit er ook veel interventie in de meterkast. Dat is eigenlijk niet de meest handige plek voor een wifi-accesspoint. Je kan nog proberen om het modem zo hoog mogelijk in de meterkast te zetten om te kijken of dat het bereik iets beter maakt. Bij mijn schoonouders hebben een nieuwbouw woning. Net na de keuken is het al mis terwijl het nog geen 10 meter is. Buiten in de tuin heeft hij al helemaal geen bereik. Daarom een aantal Wifi-pods van Ziggo erbij. Die zijn niet bedraad aangesloten. Dat kon bij hem niet. Ik hoor hem niet meer klagen dat hij in het schuurtje met de tablet geen bereik heeft. :)

Ziggo ondersteund nog geen eigen aangeschafte modems / routers op zijn netwerk aangesloten. Je kan wel het modem in "bridge-modus" zetten en een eigen Wifi-Accesspoint / router achter het modem zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
HoroHoro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:24:
[...]

Ok een wifi signaal versterker dus. Ik snap het maar ik vind het wel een beetje raar dat ik voor een afstand van 8 meter (minder volgens mij zelfs en gelijkvloers) al een versterker nodig heb.
Nee is niet raar. Vroeger zat wifi op de 2.4 en dat gaat met gemak het hele huis door, omdat het overal zo makkelijk doorheen gaat heb je ook snel storing van buitenaf. In veel gevallen is die band onbruikbaar

Op de 5ghz is die storing een stuk minder maar red je het vaak niet met 1 ap. Die connectbox van ziggo is vrij goed dus vervangen heeft niet zoveel zin, je hebt echt een multi ap nodig

Wil je het zonder kosten proberen op te losse?
- zet 2.4 uit. Wie weet is dit genoeg.
- haal je modem uit de meterkast en hang hem naast de meterkast, buiten de kast, op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:26
chrisborst schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:17:
@HoroHoro
De wifi van de standaard spullen van Ziggo is gewoon erg slecht.
Het is niet voor niks dat ze "gratis" wifi pods aanbieden.
Mijn advies zou zijn om gewoon lekker zelf een goed accesspoint te kopen:
https://tweakers.net/access-points/vergelijken/

Voor jou gebruik is bijna elke wel geschikt.
Waar baseer je deze onzin op.
Wifi is gestandaardiseerd en de Ziggo Connectbox voldoet gewoon aan de laatste wifi 5 standaarden en doet het dus net zo goed als elk ander device.
Loze kreten van het is gratis dus rotzooi slaan nergens op, het is echt niet gratis je betaalt er maandelijks een behoorlijk bedrag voor.

Wat TS beschrijft is dat zijn telefoon voldoende signaal van die Ziggo Box ontvangt maar dat zijn telefoon een te zwak signaal terug stuurt.
Gevolg, wel connectie maar een heel slechte verbinding en doordat hij kanaal optimalisatie aangezet heeft (ander woord voor auto), zal bij een slechte verbinding die connectbox andere kanalen gaan proberen, met wisselende connectie tot gevolg.
Dus die moet je in ieder geval nooit aanzetten.
Verder eens zoals al gezegd door @bvdbos met een wifi analyzer op je telefoon kijken of je veel last van je buren hebt en eventueel het beste kanaal kiezen.

Een Accesspoint kopen, die bedraad aansluiten en ergens op de gang op de verdieping plaatsen is de beste oplossing.
Als je echt geen UTP kabel kunt leggen zou ik zoals @laurens0619 zo'n wifi pod van Ziggo aanschaffen (=huren) en die ergens op de gang boven in een wand contactdoos stoppen, dat is in feite een wifi repeater.

En afstand zegt helemaal niets, op de 2,4Ghz kun je in open lucht wel 50m halen, waar het om gaat is wat blokkeert het signaal en een open deur zegt niets, wifi signaal propageert linear en als het een hoek om moet heb je alleen gereflecteerd signaal wat nooit erg best werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:33:
[...]
Waar baseer je deze onzin op.
Wifi is gestandaardiseerd en de Ziggo Connectbox voldoet gewoon aan de laatste wifi 5 standaarden en doet het dus net zo goed als elk ander device.
Loze kreten van het is gratis dus rotzooi slaan nergens op, het is echt niet gratis je betaalt er maandelijks een behoorlijk bedrag voor.

[knip]

Een Accesspoint kopen, die bedraad aansluiten en ergens op de gang op de verdieping plaatsen is de beste oplossing.
Sorry, maar wat voor rare reactie is dit :?
Dus omdat Wifi gestandaardiseerd is, zou elk apparaat identiek zijn en evengoed functioneren? Dus elke router met wifi 5 zou even goed zijn? De standaard router/modem van Ziggo voldoet aan de wifi 5 standaard maar het bereik is gewoon slecht kan ik uit eigen ervaring zeggen. (logisch want elke euro die ze kunnen besparen op dit ding is meegenomen, want je krijgt het gratis in bruikleen).
Een simpele accesspoint (ook wifi 5) aansluiten en had weer een goede verbinding in mijn slaapkamer.

En "gratis" slaat op dat ze nu 12 maanden gratis de wifi-pods aanbieden en daarna voor 2.50 per maand. Indirect betaal je via je abbo en dat je minder snel bij ze weg gaat, omdat je ze dan moet inleveren.

En tenslotte is jou advies identiek aan mijn advies dus waarom deze rare reactie 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 25-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Omdat je de verkeerde conclusie trekt en ja een Ziggo router is minimaal net zo goed als elke andere consumenten router, het gaat om gespecificeerd (en geleverde) functionaliteit en niet of hij er sexy uit ziet.
Maar ik vrees dat jij zelf zo'n ding gekocht hebt en je nu moet rechtvaardigen.

Het enige verschil tussen een Ziggo router en consumentenrouters is dat sommige consumentenrouters iets meer instellingen vrijgeven, wat Ziggo dichtzet omdat anders onwetende mensen dingen gaan instellen waardoor de boel niet meer werkt en hun helpdesk het weer moet oplossen.

Ik heb uitgebreide testen gedaan met een Ziggo Connectbox en vergeleken met professionele Wifi apparatuur van Aruba en Cisco en ze presteren op wifi gebied gewoon gelijk als je de professionele apparatuur zonder centrale controller laat werken.

En routerings functionaliteit is al helemaal gelijk, want er zijn maar twee of drie chipleveranciers voor dit soort routers dus op dat gebied doen ze allemaal hetzelfde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Nee. Je probleem is niet een apparaat met slechte WIFi, maar obstakels tussen je AP en je client devices. Ander apparaat gaat die obstakels niet weghalen.
chrisborst schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:43:
[...]
maar het bereik is gewoon slecht kan ik uit eigen ervaring zeggen. (logisch want elke euro die ze kunnen besparen op dit ding is meegenomen, want je krijgt het gratis in bruikleen).
In bruikleen dus als je al die maanden dat je ervoor betaalt optelt komt daar toch echt een aardig bedrag uit....

Maar los van dergelijke stemmingmakerij, zo'n apparaat presteert in de regel vergelijkbaar met pakweg een Netgear R7000 of Archer C7 op exact dezelfde locatie. Meestal is die locatie het probleem, binnen een meter van waar je coax het huis binnen komt. Zelfs een metertje verderop kan dekking al veel beter zijn (op de kast in de woonkamer ipv erachter, buiten de meterkast ipv erin, of zelfs verschillende locatie binnen meterkast). Hoogstwaarschijnlijk verklaart dat - en niet het ontwerp zelf - je betere ervaringen met een losse router.

De eerste provider-modemrouters met WiFi waren inderdaad vrij universeel bagger, maar we leven niet meer in 2012, en sinds Connectbox bij Ziggo en Experiabox 10 bij KPN zijn ze prima te vergelijken met mid-range retail-apparaten qua specs (die Experiabox heeft bijv zelfde BCM4360 chip als de Netgear R7000, de andere Connectbox heeft dezelfde QCA9880 als de Archer C7) als antennes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:15
chrisborst schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:43:
[...]

En "gratis" slaat op dat ze nu 12 maanden gratis de wifi-pods aanbieden en daarna voor 2.50 per maand. Indirect betaal je via je abbo en dat je minder snel bij ze weg gaat, omdat je ze dan moet inleveren.
dat zijn andere kleine pods en niet hetzelfde.

Je krijgt namelijk de 3-pack deco M4 torens toegestuurd . https://tweakers.net/pric...-m4-3-pack/specificaties/

weliswaar in 'bruikleen' en idd om je tevreden te houden maar over zeg 5 jaar hoeven ze die echt meer terug en mag je ze 'recycelen'

En als je ze dan toch aan de lijn hebt kan je gelijk korting vragen wat meestal 6 maanden 20€ korting oplevert en dus 10€ p maand .
Dus en 150€ voor de mesh set niet uitgegeven en 120€ minder betaald , ohja en je dooie wifi punt is opgelost (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je telefoon verbinden met 2.4GHz als je verder weg bent dan je wnk.

2.4GHz en 5 GHz kun je scheiden.
5GHz is sneller, voor als je in de wnk zit(Netflix)
maar reikt minder ver.

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 25-12-2021 15:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hackus schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:35:
Je telefoon verbinden met 2.4GHz als je verder weg bent dan je wnk.

2.4GHz en 5 GHz kun je scheiden.
5GHz is sneller, voor als je in de wnk zit(Netflix)
maar reikt minder ver.
Ik denk _juist_ dat het probleem is dat die op de 2.4 ghz zit, daar krijg je vaak een instabiele ervaring mee

Juist een netflix kan prima omgaan met een brakke 2.4 ghz verbinding, zitten zoveel slimme buffertechnieken in nl.
met normaal browsen merk je het 2.4 of 5ghz verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Bedankt voor de goede tips. Voordat ik versterkers aan ga schaffen probeer ik eerst met de instellingen van de ConnectBox te spelen. Momenteel 5Ghz (waar veel minder andere netwerken op zitten) maar zonder veel verschil. Nog steeds wegvallende connectie.

Misschien dat ik inderdaad het modem moet verplaatsen maar dan heb ik nieuwe kabels nodig dus dat gaat nu even niet. Modem zit trouwens niet in de meterkast maar staat midden in de woonkamer naast de TV, waar ook de kabel het huis binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
5GHz mag dan minder druk zijn maar het komt ook minder goed door een muurtje waar 2,4GHz soms geen enkel probleem mee heeft. Dus qua drukte is het een oplossing, qua bereik door muren is het een drama.

Wat je in ieder geval moet doen wanneer je wifi-issues hebt: met een app een scan doen om te kijken hoeveel netwerken in de lucht hangen, hoe sterk die zijn en op welke kanalen die zitten. Zonder dat te doen weet je ook niet exact waardoor het komt dat je bereik 8 meter verderop een stuk minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
sypie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:30:
5GHz mag dan minder druk zijn maar het komt ook minder goed door een muurtje waar 2,4GHz soms geen enkel probleem mee heeft. Dus qua drukte is het een oplossing, qua bereik door muren is het een drama.

Wat je in ieder geval moet doen wanneer je wifi-issues hebt: met een app een scan doen om te kijken hoeveel netwerken in de lucht hangen, hoe sterk die zijn en op welke kanalen die zitten. Zonder dat te doen weet je ook niet exact waardoor het komt dat je bereik 8 meter verderop een stuk minder is.
Ik heb zo'n app gebruikt. Op 2,5 zit heel veel, op 5 bijna niets.Ik heb al een paar vrije kanalen gebruikt maar dat helpt niet veel. Het bereikt zakt flink zodra ik de slaapkamer in stap.
Ik kan desnoods 2,5G nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Ligt het wel aan je modem, valt het bij al je apparaten weg of bij 1 apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ik weet niet hoeveel apparaten je erop aangesloten hebt. Je kan het met 2,4Ghz en 5 Ghz proberen. Ik heb hier een aantal apparaten die alleen op 2,4 Ghz kunnen. Dus als je alleen op 5 Ghz gaat zitten dan is het even opletten of alles nog wil werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah, ik ben weinig situaties tegengekomen waar de wifi goed werkt zodra je 1 muur ertussen hebt zitten met de wifi van de modem zelf, meestal staat deze al niet ideaal.

Ik had in eerste instantie de wifi gewoon aanstaan op de modem maar zodra ik op bed lag was het signaal ruk, na wat meten bleken de glazen deuren van mijn klerenkast een enorme blokkade te zijn. Wifi maar uitgezet een een 3 tal AP's door huis heen geplaatst. Nu is het overal 'perfect' en eigenlijk 0.0 problemen.

Later nog 3 Ubiquiti AP's erbij voor de fun/testen/rommelen etc die nu dedicated voor mijn smarthome meuk is.

Kortom:

- Zet wifi uit op de modem.
- Haal een paar echte AP's en sluit die aan op plekken waar je ze wilt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin om de wifi op het modem uit te zetten.
Gebruik dat gewoon en breid de dekking uit met Ap's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

HoroHoro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:24:
Bedankt voor de goede tips. Voordat ik versterkers aan ga schaffen probeer ik eerst met de instellingen van de ConnectBox te spelen. Momenteel 5Ghz (waar veel minder andere netwerken op zitten) maar zonder veel verschil. Nog steeds wegvallende connectie.

Misschien dat ik inderdaad het modem moet verplaatsen maar dan heb ik nieuwe kabels nodig dus dat gaat nu even niet. Modem zit trouwens niet in de meterkast maar staat midden in de woonkamer naast de TV, waar ook de kabel het huis binnenkomt.
Sowieso niet aan “versterkers” beginnen. Een brak signaal wordt niet beter door een versterker. Gewoon een kabel of twee leggen vanuit je modem en daar strategisch APs plaatsen.

Het is vaak veel meer plaatsing wat van belang is dan “goeie” apparatuur. Mijn APs zijn uit 2012, overal goeie dekking. Zit nu op de bank met mijn iPad en speedtest zegt 200mbit. Dus ik zou niet weten waarom ik nieuwe apparatuur zou moeten kopen (nog).

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 25-12-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:07:
Mjah als de modem in bridge modus staat gaat de wifi automatisch uit (Zoals ik nu heb).

En de leuke AP's hebben meestal inzicht in gebruik/clients maar ook troubleshooting (Ruckus/Ubiquiti/HPE etc.).

Ook kan roaming beter werken met 1 serie/merk AP's zodat de devices niet blijven hangen op een ruk signaal.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-06 13:35
HoroHoro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:23:
[...]

Ik heb zo'n app gebruikt. Op 2,5 zit heel veel, op 5 bijna niets.Ik heb al een paar vrije kanalen gebruikt maar dat helpt niet veel. Het bereikt zakt flink zodra ik de slaapkamer in stap.
Ik kan desnoods 2,5G nog proberen.
Geen idee of je ‘ik heb vrije kanalen gebruikt’ op de 2,4 of de 5Ghz band sloeg, maar in geval van 2,4: blijf op 1,6 en 11, de enige 3 niet overlappende kanalen op de 2,4-band.
Zie je netwerken van buren op andere kanalen dan deze 3, vraag ze om daar af te gaan gaan en naar 1-6-11 over te schakelen.
Co-channel interferentie is nog veel irritanter dan same-channel interferentie.
(Op de 5Ghz band zitten geen overlappende kanalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
prutser001 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:40:
[...]

Mjah als de modem in bridge modus staat gaat de wifi automatisch uit (Zoals ik nu heb).

En de leuke AP's hebben meestal inzicht in gebruik/clients maar ook troubleshooting (Ruckus/Ubiquiti/HPE etc.).

Ook kan roaming beter werken met 1 serie/merk AP's zodat de devices niet blijven hangen op een ruk signaal.
Router in bridge is ook onzin, je betaalt voor een prima router van je provider en gaat dan die uitzetten en vervangen door een consumenten router die na een jaar geen updates meer krijgt.
Ik zie de logica daar niet van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Het is lastig om eenduidige meningen, ervaringen, en zelfs informatie te vinden over WiFi. Ook binnen dit topic.

Ik ben zelf van de school van @prutser001; het is het waard om te investeren in goede bedraadde APs (van 1 merk).

Het kanalen stoelendans zou ik ook niet aan beginnen, en de APs vertrouwen goede scans en keuzes te maken. Maar ook deze mening is al hier tegengesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een merk is echt niet nodig, wifi heeft standaarden die bij elk merk gelijk zijn.
En bij wifi worden menigen vaak gegevens, maar feiten zijn gewoon de op te zoeken standaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:03:
[...]

Router in bridge is ook onzin, je betaalt voor een prima router van je provider en gaat dan die uitzetten en vervangen door een consumenten router die na een jaar geen updates meer krijgt.
Ik zie de logica daar niet van in.
Uhm? Edgerouter? UDM (Dream machine), Cisco, Juniper etc... En dan nog de open source alternatieven? VyOS/pfsense/OpenWRT/DD-WRT/OPNSense etc etc... Ik weet niet waar je het over hebt?

Ik vermoed dat je rotzooi koopt? Maar ja weer terug ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

Nox

Noxiuz

Ik lees vooral veel aannames in dit topic. Kan TS eens een wifi analyzer installeren op de telefoon?

'kanaal optimalisatie' uit (weet niet of die enkel bij booten 1x kiest? Channel changes op 2.4 worden door oude clients niet altijd goed opgevolgd), 2 ssid's aanmaken met aparte namen. En dan gaan meten.

Als je wifi analyzer -65dbm aangeeft (ik vermoed van wel) is er qua bereik weinig mis. Gezien je hoge snelheden haalt verwacht ik een prima signaalsterkte. En dan kijken op welke kanalen je zit. Op 2.4ghz wil je op 1-6-11 zitten. Op 5ghz op 40mhz breed pakken (geen 80) en dan heb je ruime keuze. Je wifi analyzer kan aamgeven welke kanalen minder bezet zijn.

Nog meer accesspoints in je woning ophangen is doorgaans de manier om een nog grotere clusterfuck te maken dan het al was. Eerst een diagnose stellen voor je handelt in plaats van lukraak wat doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:23:
Een merk is echt niet nodig, wifi heeft standaarden die bij elk merk gelijk zijn.
Ja... Nee niet helemaal :+ er zijn zat dingen die merkspecifiek zijn. Zowel client als station side. Maar voor de doorsnee user zijn ze gelukkig wel beperkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Nox op 26-12-2021 09:25 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ben(V) schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:07:
Als je extra AP's gaat gebruiken zet hem dan sowieso uit. Al helemaal als je wilt dat roamen soepel gaat, de connectbox en .r van een set AP's werken niet lekker samen. Buiten dat je eieren vanzelf gekookt zijn na een weekje van de AP per 5 vierkante meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alle merken kunnen prima door elkaar gebruikt worden, allen als je mesh dingen gaat kopen maak je een extra subnet en die kunnen elkaar niet bereiken.
Maar dat is routering en heeft niets met wifi te maken.

Blijf het een heel vreemd advies vinden om de wifi van je router uit te zetten omdat het een ander merk is.
Jij koop zeker ook al je telefoons, laptops, computers en ander netwerk devices van hetzelfde merk als je wifi AP's?
Oeps... dat gaat helemaal niet.

En roamen heeft niets met je AP's te maken, dat wordt voornamelijk door je device bepaalt en het kleine deeltje dat wel door de AP's gedaan wordt is strikt gereguleerd door de wifi standaard en werkt bij allen hetzelfde.

Ik blijf me verbazen dat zelf tweakers zich zo laten inpalmen van fabrikanten de wereld inblazen.
Natuurlijk willen die dat je alleen hun apparatuur koopt en niet iets van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:47
Ben(V) schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:10:
Alle merken kunnen prima door elkaar gebruikt worden, allen als je mesh dingen gaat kopen maak je een extra subnet en die kunnen elkaar niet bereiken.
Maar dat is routering en heeft niets met wifi te maken.

Blijf het een heel vreemd advies vinden om de wifi van je router uit te zetten omdat het een ander merk is.
Jij koop zeker ook al je telefoons, laptops, computers en ander netwerk devices van hetzelfde merk als je wifi AP's?
Oeps... dat gaat helemaal niet.

En roamen heeft niets met je AP's te maken, dat wordt voornamelijk door je device bepaalt en het kleine deeltje dat wel door de AP's gedaan wordt is strikt gereguleerd door de wifi standaard en werkt bij allen hetzelfde.

Ik blijf me verbazen dat zelf tweakers zich zo laten inpalmen van fabrikanten de wereld inblazen.
Natuurlijk willen die dat je alleen hun apparatuur koopt en niet iets van een ander merk.
Vertel mij dan eens hoe het komt dat ik met de ziggo WiFi aan + een Unifi accespoint roaming van beneden naar boven amper aan de praat krijg? En met twee Unifi AP’s hij halverwege de trap al van AP wisselt en werkt zoals verwacht. De ervaring van veel mensen is nú eenmaal dat het van hetzelfde merk wel werkt en verschillende merken 9/10 geëmmer blijft hoeveel geld je er ook insteekt.

Het in bridge mode zetten van de ziggo router is inderdaad 9/10 niet nodig maar maakt het soms wel makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 26-12-2021 10:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:59
Buiten het bereik wil je echt niet verschillende vendoren in een mesh/roaming netwerk. Ja ze praten allemaal dezelfde 802.x standaard, maar het samenwerken gaat dan echt niet goed. Ik heb bijvoorbeeld alles van Ubiquiti en daar wordt onderling door de AP's ook bepaald om een client over te zetten naar een andere AP met eventueel bepaalde settings die je meegeeft (xdB, 2.4>5Ghz forceren).

Als je zoals @Ben(V) verschillende vendoren door elkaar gebruikt gaat dat echt niet niet zo soepel, buiten dat je ook geen sturing kan geven als signaal boven de xdB disconnecten en andere fancy opties.

Dan creëer je voor jezelf een leuke blackbox qua troubleshooting.

Bepaal voor jezelf welke vereisten je wilt qua WiFi en budget, en kies daarna 1 vendor om het te implementeren. Bij issues kan je makkelijk informatie op fora zoeken en leverancier. Ipv ik gebruik vendor X en Y door elkaar, waarom werkt dat niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Hari-Bo op 26-12-2021 10:28 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
HKLM_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:16:
[...]

Vertel mij dan eens hoe het komt dat ik met de ziggo WiFi aan + een Unifi accespoint roaming van beneden naar boven amper aan de praat krijg? En met twee Unifi AP’s hij halverwege de trap al van AP wisselt en werkt zoals verwacht. De ervaring van veel mensen is nú eenmaal dat het van hetzelfde merk wel werkt en verschillende merken 9/10 geëmmer blijft hoeveel geld je er ook insteekt.

Het in bridge mode zetten van de ziggo router is inderdaad 9/10 niet nodig maar maakt het soms wel makkelijker.
Vertel mij dan eens hoe het komt dat ik met de ziggo WiFi aan + een Unifi accespoint roaming van beneden naar boven makkelijk aan de praat krijg?

Kweste van goed instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
laurens0619 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:36:
[...]

Vertel mij dan eens hoe het komt dat ik met de ziggo WiFi aan + een Unifi accespoint roaming van beneden naar boven makkelijk aan de praat krijg?

Kweste van goed instellen :)
Ik weet denk ik prima hoe je het instelt :+ en het is afhangeling van de wensen die je hebt zoals @Hari-Bo mooi omschrijft.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

lier

MikroTik nerd

Hari-Bo schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:26:
Ik heb bijvoorbeeld alles van Ubiquiti en daar wordt onderling door de AP's ook bepaald om een client over te zetten naar een andere AP met eventueel bepaalde settings die je meegeeft (xdB, 2.4>5Ghz forceren).
De laatste keer dat ik keek naar Ubuiqiti deden ze niets meer dan een client disconnecten (als een bepaalde thresshold bereikt werd): aan de client om een nieuwe verbinding te maken (en de keuze met welk accespoint te verbinden). Er zat niets moois of mysterieus achter.
Als je zoals @Ben(V) verschillende vendoren door elkaar gebruikt gaat dat echt niet niet zo soepel, buiten dat je ook geen sturing kan geven als signaal boven de xdB disconnecten en andere fancy opties.
Met het optimaliseren van het zendvermogen bereik je al heel veel.
Dan creëer je voor jezelf een leuke blackbox qua troubleshooting.
Ook de Unifi's zijn soms een hel om te troubleshooten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
HKLM_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:37:
[...]

Ik weet denk ik prima hoe je het instelt :+ en het is afhangeling van de wensen die je hebt zoals @Hari-Bo mooi omschrijft.
Schijnbaar niet ;) anders zou het wel werken

Verder is 802.11r overrated voor de meeste thuissituaties

@lier
Klopt en zelfs die minRSSI is iets wat bijna nooit ingesteld staat :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 26-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 23:41

Daniel36

vernieuwde formule

Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar...waarom niet de wifi uitzetten op de connectbox, kabeltje erin prikken naar de eerste deco m4 en de volgende draadloos connecten?
Als het werkt dan werkt het.
Werkt het niet dan stuur je ze terug.

Ik vermoed dat het wel de meest plug & play oplossing is.

Handleiding staat op de site van Ziggo.
Indien je de app gebruikt die erbij hoort (van Tp-link) heb je die niet eens nodig in de praktijk.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laurens0619 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:52:
[...]

Ik denk _juist_ dat het probleem is dat die op de 2.4 ghz zit, daar krijg je vaak een instabiele ervaring mee

Juist een netflix kan prima omgaan met een brakke 2.4 ghz verbinding, zitten zoveel slimme buffertechnieken in nl.
met normaal browsen merk je het 2.4 of 5ghz verschil
2.4GHz reikt verder dan 5GHz. TS zit in slk, met muren ertussen, en 8m van modem. deur openzetten helpt niet.
alleen 2.4GHz gebruiken waarschijnlijk wel. 5Ghz is handig als je je in de ruimte van het modem bevindt. Je hebt dan snellere verbinding, dan met 2.4GHz.

kanaal 6 op 2.4GHz is veel gebruikt, en het modem van TS staat op kanaal 1 met optimalisatie aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
laurens0619 schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:39:
[...]

Schijnbaar niet ;) anders zou het wel werken

Verder is 802.11r overrated voor de meeste thuissituaties

@lier
Klopt en zelfs die minRSSI is iets wat bijna nooit ingesteld staat :)
haha joker je weet niet waar je het over hebt :P heb in mijn leven meer wifi punten opgetuigd dan jij dat weet ik wel zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 26-12-2021 10:43 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Kan het technisch werken met verschillende vendoren, natuurlijk. Maar zoals eerder gemeld is het meer uitzoek/configuratie werk ipv 1 controller en configuratie pushen naar alle gekoppelde devices. En alle mogelijke onvoorspelbaarheden met nieuwe versies qua software. Het klopt dat je ook issues kunt ervaren met 1 vendor. Dan heb je nog steeds 1 leverancier waar je informatie omtrent het issue kunt achterhalen.

Buiten het support vraagstuk wil je hier tijd insteken en hopen dat het goed gaat functioneren?

Waarom zien we in zakelijke netwerken niet de LVT setups met verschillende vendoren? Juist vooral om het support en consistentie vraagstuk met gebruikte configuraties.

Tot zover mijn input voor deze discussie en laat iedereen zijn eigen afweging maken om een keuze te maken. Maar het belangrijkste is dat wel de voor en nadelen goed belicht worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 26-12-2021 10:45 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
HKLM_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:42:
[...]

haha joker je weet niet waar je het over hebt :P heb in mijn leven meer wifi punten opgetuigd dan jij dat weet ik wel zeker.
Mijn DM staat open voor een technische discussie hoe roaming, sticky clients, 802.11krv, min linkrates werken en de rol van een controller

Wel graag alleen als het technisch diepgaand is, opmerkingen als “unifi doet het magisch” heb ik al te vaak gehoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
marketing, marketing...... marketing.
Tweakers onwaardig om er in te trappen.

En mensen die gaan opscheppen hoeveel ze wel niet gedaan hebben worden echt niet geloofwaardiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
"Ik heb slecht bereik in mijn slaapkamer welke 8 meter verwijderd is van mijn huidige WiFi-router in de woonkamer"
...
verder 0 specifieke data aangeleverd (Eigenlijk is het probleem niet eens echt bekend)
0 info over mogelijkheden
Geen plattegrondje oid, inclusief bereik
...
Tweakers: Vent, denk niet verder na, hang je appartement vol met APs van merk X, Y of Z!
Tweakers: Haal dat ding uit de meterkast, terwijl de TS het woord meterkast nooit heeft benoemd.

Wat zijn we hier in hemelsnaam aan het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@eric.1 ik snap je punt maar soms zijn aannames doen helemaal niet verkeerd. Ik bedoel
- ts heeft prima wifi in dezelfde kamer
- ts heeft brakke wifi in andere kamer op andere verdieping
- ts zegt dat bereik terugloopt als die de kamer binnenstapt
- ts heeft single ap setup voor enkele woning

Analyse komt voor 95%% zeker op een (5ghz) dekkingsprobleem op desbetreffende kamer wat je alleen met een betere rf setup (beter gepositioneerd of meerdere aps)

Wat voor andere uitkomsten verwacht je van je wifi analyser/plattegronden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ben(V) schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:59:
marketing, marketing...... marketing.
Tweakers onwaardig om er in te trappen.

En mensen die gaan opscheppen hoeveel ze wel niet gedaan hebben worden echt niet geloofwaardiger.
Deels, maar tijd is niet gratis zowel privé als zakelijk. En dat is de reden waarom standaardisatie wordt toegepast. Die paar euro besparing op hardware om vendor X en Y te combineren weegt niet op tegen support vraagstukken en implementatie duur. Bij een gemengde samenstelling is de TCO simpelweg hoger.

En technisch kan het werken, dat zeker. Maar weegt dat op tegen bovenstaande? Die afweging is voor iedereen weer anders.

Om het meteen als tweakers onwaardig te bestempelen is ook een beetje jammer. Want sommige mensen kiezen ook voor iPhone tegenover Android puur voor gebruikersgemak. Kan het goedkoper zeker, maar iedere use case is weer anders.

In het verleden ook altijd bezig geweest met rooten/custom firmware etc. Maar toen had ik nog geen gezin en kies ik daarom vaker voor complete kant en klaar producten. Want tijd is al beperkter en steek dan graag meer tijd in mijn oldtimer ipv tweaken WiFi.

[ Voor 26% gewijzigd door Hari-Bo op 26-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
laurens0619 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:17:
@eric.1 ik snap je punt maar soms zijn aannames doen helemaal niet verkeerd. Ik bedoel
- ts heeft prima wifi in dezelfde kamer
- ts heeft brakke wifi in andere kamer op andere verdieping
- ts zegt dat bereik terugloopt als die de kamer binnenstapt
- ts heeft single ap setup voor enkele woning

Analyse komt voor 95%% zeker op een (5ghz) dekkingsprobleem op desbetreffende kamer wat je alleen met een betere rf setup (beter gepositioneerd of meerdere aps)

Wat voor andere uitkomsten verwacht je van je wifi analyser/plattegronden?
Ik zeg niet dat de uitkomst zou veranderen. Waar haal je trouwens de andere verdieping vandaan? TS woont in een "normale flat", een normale flat / appartement is vziw enkellaags.

Er is niet bekend of meerdere devices hier last van hebben (het gaat vooralsnog om "een telefoon"), welke waardes we het over hebben, hoe de huidige AP is geplaatst (opgehangen, staand/liggend, achter/in een meubel - je ziet de gekste dingen), eigenlijk weten we niet eens of 5GHz wel goed is getest (bewoording was wat apart) enz enz.

Zou een extra AP werken? Ja. Is het nodig? Dat staat niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hari-Bo schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:28:
[...]

Deels, maar tijd is niet gratis zowel privé als zakelijk. En dat is de reden waarom standaardisatie wordt toegepast. Die paar euro besparing op hardware om vendor X en Y te combineren weegt niet op tegen support vraagstukken en implementatie duur. Bij een gemengde samenstelling is de TCO simpelweg hoger.

En technisch kan het werken, dat zeker. Maar weegt dat op tegen bovenstaande? Die afweging is voor iedereen weer anders.

Om het meteen als tweakers onwaardig te bestempelen is ook een beetje jammer. Want sommige mensen kiezen ook voor iPhone tegenover Android puur voor gebruikersgemak. Kan het goedkoper zeker, maar iedere use case is weer anders.

In het verleden ook altijd bezig geweest met rooten/custom firmware etc. Maar toen had ik nog geen gezin en kies ik daarom vaker voor complete kant en klaar producten. Want tijd is al beperkter en steek dan graag meer tijd in mijn oldtimer ipv tweaken WiFi.
Jouw argumenten houden echt geen steek.
Dat is zoiets van "doe maar wat de fabrikant je opdraagt want zij zullen het wel weten".

Kijk maar eens hoe die spullen van unifi hier verheerlijk worden, omdat ze als eerste redelijke wifi hadden, denkt iedereen dat de andere spullen die ze verkopen heel goed zijn terwijl het vreselijke rotzooi is, dat veel te duur is voor de non prestatie die ze leveren.

Maar dit is voor mij het einde van de discussie, koop wat jezelf wil en geef alleen onderbouwde adviezen aan anderen en laat de marketing lekker thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

HKLM_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:42:
[...]

Dat idee krijg ik ook een beetje, heb netwerken opgetuigd (om in de stemming te blijven) van 20 tot 50+ AP's, allemaal identieke AP's op de betreffende locaties en ja de ene klant wil er nou eenmaal minder voor uitgeven dan de ander maar dat terzijde.

Het mixen van AP's klinkt leuk maar is zeker niet 'best practice', dat er standaarden zijn is zeker zo maar de interpretatie van die standaarden laat nog weleens wat over. Je kan wel zeggen dat 'alles hetzelfde' is maar de praktijk laat toch andere beelden zien. Om nog maar te zwijgen over de management software.

Wil je nou eenmaal een fatsoenlijk netwerk dan blijft 1 merk meestal de beste oplossing, zeker als die enigszins 'slim' zijn.

Ik zeg niet dat je met enterprise spul aan de slag moet maar als je b.v. Ubiquiti zou gebruiken dan zie je al heel andere beelden dan met je standaard Deco spul en dan zit je nog 'onderaan de markt'.

Als alles hetzelfde zou zijn waarom hebben ze dan niet een Deco setje hangen in ziekenhuizen b.v. en gebruiken ze meestal Cisco/Aruba/Meraki/Ruckus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Ben(V) Dat is niet wat ik duidelijk probeer te maken. Zoals jij voorstelt is de wereld binair en dat is niet de realiteit. Daarom probeer ik duidelijk te maken dat elke use-case anders is. En niet enkel of het ook kan werken met gezamenlijke vendoren qua techniek. Maar dat er ook andere afwegingen zijn om voor 1 vendor te gaan.

Maar om simpelweg mijn argumenten van tafel te vegen dat ze geen stand houden ben ik wel benieuwd naar. Het is een forum waar je discussies voert en dat probeer ik ook. Maar jij leest een niet gewenst verhaal en kapt de discussie af door geen enkel argument te geven. Dat raakt kant nog wal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@eric.1 touche, ik las “het huis binnen” maar helemaal gemist dat de ts heeft benoemd in een appartement te wonen, mijn fout.

Een grondige analyse is het beste, helemaal mee eens maar als ik het idee heb dat voor een TS een goede analyse te complex is, dan adviseer ik liever oplossingen die de TS via zijn provider makkelijk kan toetsen of het de oplossing is.

@prutser001 @Hari-Bo
Het heeft totaal geen zin om groot zakelijk wifi netwerken te vergelijken met een thuis setup met 1 of 2 aps. Tuurlijk ga je in een enterprise niet low cost aps mixen… maar is niet relevant voor deze context.

Daarnaast is het, voor de prijzen van een multi ap setje als een deco m4 voor 100 euro vaak de moeite niet om aps te mixen en is het simpeler om alles binnen 1 omgeving te houden.
1 multi ap setje is grootse kans van slagen, vooral om config fouten tegen te gaan.

Ik heb hier een unif all, deco all, unifi experiabox mix, mikrotik unifi mix gehad en het roamde, mits goed ingesteld, allemaal hetzelfde.

Maar het ging er even om dat een multi ap set als unifi iets magisch doet met roamen wat je met losse aps niet voor elkaar krijgt, en dat klopt niet

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 26-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

laurens0619 schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:45:
@eric.1 touche, ik las “het huis binnen” maar helemaal gemist dat de ts heeft benoemd in een appartement te wonen, mijn fout.

Een grondige analyse is het beste, helemaal mee eens maar als ik het idee heb dat voor een TS een goede analyse te complex is, dan adviseer ik liever oplossingen die de TS via zijn provider makkelijk kan toetsen of het de oplossing is.

@prutser001 @Hari-Bo
Het heeft totaal geen zin om groot zakelijk wifi netwerken te vergelijken met een thuis setup met 1 of 2 aps. Tuurlijk ga je in een enterprise niet low cost aps mixen… maar is niet relevant voor deze context.

Daarnaast is het, voor de prijzen van een multi ap setje als een deco m4 voor 100 euro vaak de moeite niet om aps te mixen en is het simpeler om alles binnen 1 omgeving te houden.
1 multi ap setje is grootse kans van slagen, vooral om config fouten tegen te gaan.

Ik heb hier een unif all, deco all, unifi experiabox mix, mikrotik unifi mix gehad en het roamde, mits goed ingesteld, allemaal hetzelfde.

Maar het ging er even om dat een multi ap set als unifi iets magisch doet met roamen wat je met losse aps niet voor elkaar krijgt, en dat klopt niet
Je kan dus voor leuke prijzen enterprise spul krijgen wat 'afgeschreven' is, de installatie is echt niet lastig. Ik probeer alleen de opties open te houden, waarom voor minder gaan? Ik gebruik voor mijn hoofd netwerk Ruckus en voor IOT/Smart meuk dus Ubiquiti (omdat het kan).

Misschien is een Ubiquiti setje met cloudkey leuk voor TS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@prutser001
Hangt van je definitie van “minder” af :)
Technische functies is 1 ding, installatie beheersgemak en prijs telt ook.

Als je low tech bent en weinig tech eisen hebt valt een unifi direct af bij mij. Gedoe met configureren (controller of gelimiteerde app), firmware issues en complex (want kan veel). En prijs. Een unifi is daarom voor mij minder dan de deco van mijn provider

Providers leven tegenwoordig (meer dan) prima wifi oplossingen die bekabeld en draadloos (mesh) prima werken voor een meer dan prima prijs, met support :)

Veel tweakers hangen hier nog in het 2012 sentiment: provider routers en wifi zijn kut, altijd in bridge zetten icm een eigen router en unifi uitrollen. Owja en mesh is ook altijd kut
Anno 2021 en weinig eisen behalve goed wifi:
Bel je provider!
Hell kpn/ziggo hebben zelfs apps waarmee je door je huis loopt en wifi analyses kan uivoeren waarna je (met korting) prima accesspoint kan kopen/huren

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 26-12-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Zijn er meerdere clients die met verbinding stoeien als je 20 stappen zet? De wifi aan de client side kan natuurlijk ook een knik hebben.

Inderdaad een scan maken van wat er in de lucht al zit. Kleine moeite en helpt probleem te pinpointen.
Pagina: 1