Toon posts:

Netwerkkabel trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik wil graag een internetkabel trekken vanuit de meterkast naar mijn werkkamer, maar hoe?

Ik heb/had waarschijnlijk een loze leiding in de kamer maar die is gebruikt voor stroom.

Alle reacties

• Marnix1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:05
Haha, wat voor reactie verwacht je hier? Je kan de andere loze leiding leeghalen en daar de internetkabel doorheen trekken? Een UTP kabel over de vloer naar de kamer leggen een gat boren in de muur en de kabel daar door heen doen? Legio opties :P

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:49
Ehhh, zonder plattegrond en situatie beschrijving kunnen wij lastig advies geven. Is er een kruipruimte, zolder etc.?

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:46
Mijn glazen bol werkt vandaag niet mee :/

|:(

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54

FreakNL

Well do ya punk?

Internetkabels bestaan niet.

Maar geef inderdaad eens een situatieschets

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon los door de gang leggen, over de trap, langs de deur van je badkamer en dan via de plant naar je werkkamer.

Dat is in ieder geval een manier op het kan :P

Maar kijk eens goed wat je aan opties hebt, holle plinten, kabelgootjes boven de plinten. Gaatje boren waar de kabel doorheengaat, zodat je vanuit de meterkast op een makkelijkere plek kan komen. Vaak heb je ook wel een koof waar kabels doorheen kunnen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:49

Wildfire

Joy to the world!

Of een oude coax- of telefoonkabel vervangen door netwerkkabel.

Maar ik weet niet hoe je meterkast er uit ziet, de medetweakers hier ook niet, dus we kunnen je zo niet echt helpen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-02 21:31

jurroen

Security en privacy geek

TERW_DAN schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:31:
Gewoon los door de gang leggen, over de trap, langs de deur van je badkamer en dan via de plant naar je werkkamer.

Dat is in ieder geval een manier op het kan :P
Ik zou persoonlijk een WiFi kabel leggen. Die kan hetzelfde pad volgen; maar neemt een klein deel van het struikelgevaar weg. Niet helemaal, over een WiFi kabel kun je ook nog lelijk vallen.

Of je kunt een internetkabel ook zo trekken:

[Voor 22% gewijzigd door jurroen op 24-12-2021 22:19]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
Vanuit de kruipruimte is een uitstekende oplossing mocht het op de begane grond zitten.

Bij de meterkast zitten vaak gaten genoeg waar je wel langs kan en bij de werkkamer boor je een gat in de vloer van 6 mm zodat de netwerkkabel erdoor kan(daarna zul je er wel weer een stekker aan moeten zetten).

Anders zul je langs de muren moeten en eventueel afwerken met plintgoten.

[Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2021 22:23]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@turkeyhakan, je merkt het al aan de reacties, zonder verdere info komen we hier niet ver. Kom even met een situatieschets en/of meer info.

@de rest, maak voortaan even een TR aan, heb er nu maar 1 gezien, waarvoor dank :>

www.google.nl

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker wel. Enige nadeel is dat die kabels gemaakt zijn om op de bodems van de oceanen te liggen... Om nou zo'n kabel van een meterkast naar een werkkamer te (laten) leggen is ook weer zo wat.

@turkeyhakan Wanneer er geen loze leidingen meer naar de werkkamer gaan maar bijvoorbeeld wel stroom dan zou je kunnen overwegen om een PowerLine systeem te gebruiken. Dit werkt het beste op dezelfde groep binnen een woning. Het zou dus kunnen dat het plaatsen van een extra wandcontactdoos in de meterkast een optie is om dat op dezelfde groep te doen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ook dat zijn geen internetkabels natuurlijk. Dat is gewoon fiber.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-02 19:13
Wellicht gaatje boren in een muur of plafond?

• turkeyhakan
  • Nu online
Bedankt voor de bijzondere reacties!

Situatieschets:

Meterkast zit in de hal, mijn werkkamer zit daar schuin boven. Met de trap kun je naar boven en dan gelijk rechts.

Ik heb ook al gedacht inderdaad om de elektriciteitskabel daar weg te halen, maar de kans is groot dat die via een lasklem weer verbonden is elders..

Het liefst heb ik de utp kabel onzichtbaar, maar dat gaat lastig denk ik!

• turkeyhakan
  • Nu online
sypie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:13:
[...]
Zeker wel. Enige nadeel is dat die kabels gemaakt zijn om op de bodems van de oceanen te liggen... Om nou zo'n kabel van een meterkast naar een werkkamer te (laten) leggen is ook weer zo wat.

@turkeyhakan Wanneer er geen loze leidingen meer naar de werkkamer gaan maar bijvoorbeeld wel stroom dan zou je kunnen overwegen om een PowerLine systeem te gebruiken. Dit werkt het beste op dezelfde groep binnen een woning. Het zou dus kunnen dat het plaatsen van een extra wandcontactdoos in de meterkast een optie is om dat op dezelfde groep te doen.
Ik ga hier eens even naar kijken, dank!

• turkeyhakan
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:20:
Vanuit de kruipruimte is een uitstekende oplossing mocht het op de begane grond zitten.

Bij de meterkast zitten vaak gaten genoeg waar je wel langs kan en bij de werkkamer boor je een gat in de vloer van 6 mm zodat de netwerkkabel erdoor kan(daarna zul je er wel weer een stekker aan moeten zetten).

Anders zul je langs de muren moeten en eventueel afwerken met plintgoten.
Is ook een optie inderdaad, dank voor het meedenken!

• turkeyhakan
  • Nu online
Wildfire schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:32:
Of een oude coax- of telefoonkabel vervangen door netwerkkabel.

Maar ik weet niet hoe je meterkast er uit ziet, de medetweakers hier ook niet, dus we kunnen je zo niet echt helpen.
Juist! Door de oude bewoners is dit al in meerdere kamers zo gedaan. Maar dan weer net niet in mijn werkkamer…

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

turkeyhakan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 07:28:
[...]

Juist! Door de oude bewoners is dit al in meerdere kamers zo gedaan. Maar dan weer net niet in mijn werkkamer…
Omdat er in je werkkamer geen coax / telefoon zit?

Of zit het er wel en hebben ze het daar niet vervangen??

Heeft de kamer “naast” de werkkamer dan wel UTP?

• turkeyhakan
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:59:
[...]

Omdat er in je werkkamer geen coax / telefoon zit?

Of zit het er wel en hebben ze het daar niet vervangen??

Heeft de kamer “naast” de werkkamer dan wel UTP?
Alle stopcontacten zijn op normale hoogte, maar dit stopcontact waar ik het over heb is laag. Vandaar dat mijn vermoeden bestaat dat hier vroeger een telefoonaansluiting zat en dat men deze heeft vervangen door een stopcontact. Had in principe dus een mogelijkheid kunnen zijn om een UTP kabel door te trekken.

De kamer schuin tegenover heeft nog een loze leiding, maar hoe kun je dit zo onzichtbaar mogelijk naar de werkkamer trekken? De plinten zijn vastgelijmd en geschroefd, dus de enige mogelijkheid is dan waarschijnlijk met kabelgootjes?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je genoeg stopcontacten? Kun je misschien zonder die lage?

Dan zou ik die terugtrekken naar meterkast en UTP doorvoeren.

Als je even de stroom eraf haalt en de WCD van de muur schroeft kun je aan de kabels trekken en dan iemand in de meterkast laten kijken.

Als die WCD daadwerkelijk inbouw is en lager zit dan de andere WCDs is er echt grote kans dat dit inderdaad vroeger geen WCD was maar coax of telefoon.

[Voor 91% gewijzigd door FreakNL op 25-12-2021 09:25]

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:46
FreakNL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:21:
Heb je genoeg stopcontacten? Kun je misschien zonder die lage?

Dan zou ik die terugtrekken naar meterkast en UTP doorvoeren.

Als je even de stroom eraf haalt en de WCD van de muur schroeft kun je aan de kabels trekken en dan iemand in de meterkast laten kijken.

Als die WCD daadwerkelijk inbouw is en lager zit dan de andere WCDs is er echt grote kans dat dit inderdaad vroeger geen WCD was maar coax of telefoon.
Niet alle stopcontacten gaan naar de meterkast. Deze komen meestal per kamer oid in een lasdoos en gaan dan pas naar de meterkast.
Meerdere stopcontacten naast elkaar zijn sowieso op elkaar aangesloten.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:05
Als ik het allemaal zo lees is het mogelijk verstandig dat je een plaatselijke installateur even laat meekijken. Ik zie je het namelijk nog niet zelf doen als ik lees dat je een "internetkabel" verder wil doortrekken. En ook niet precies weet wat er zit. De installateur kan zo bepalen over het hoe en wat mogelijk is. Dan heb je ook geen gezeur met als het niet goed is. Kost je mogelijk wel wat maar dan heb je het wel goed.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tux3.14 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:27:
[...]

Niet alle stopcontacten gaan naar de meterkast. Deze komen meestal per kamer oid in een lasdoos en gaan dan pas naar de meterkast.
Meerdere stopcontacten naast elkaar zijn sowieso op elkaar aangesloten.
Dat geld voor stopcontacten die inderdaad standaard zijn. Maar gezien het feit dat dit stopcontact op een afwijkende hoogte zit bij de TS kan het zomaar zijn dat dit eerst coax of telefonie was.

Is bij mij ook zo; alle WCDs op 1 meter gaan naar een centraaldoos maar ik had ook coax en telefonie WCDs op 50cm hoogte en die gaan allemaal rechtstreeks naar de meterkast
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee