Toon posts:

PC voor 4k videomontage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nicovanp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos 4k video kan monteren met Premiere Pro en Davinci resolve.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n €3500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Mijn huidige pc is volledig aan vervanging toe. Een aantal SSD's uit de oude PC zet ik over. De Samsung 980 pro's zijn voor 1) installatie van besturingssysteem en software en 2) als proxy-schijf voor de videomontage.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een redelijk stille setup.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

Intel® Core i9-12900K, 3,2 GHz (5,1 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor € 649,00
Corsair 64 GB DDR4-4000 Kit werkgeheugen € 439,00
2x SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD € 399,00
Corsair RM850x, 850 Watt voeding € 102,90
Noctua NH-U12A chromax.black cpu-koeler € 124,90
MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4, socket 1700 moederbord € 309,00
ASUS DUAL GeForce RTX 3060 Ti MINI V2 grafische kaart € 879,00
Fractal Design Define R6 tower-behuizing € 139,90

Beste antwoord (via Nicovanp op 26-12-2021 22:22)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Voor After Effects maakt het weinig uit welke RTX-kaart je koopt: https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2182/
In Premiere Pro zijn de verschillen ook klein RTX3070 is iets sneller dan een RTX3060Ti, die weer iets sneller is dan een RTX3060 12Gb: https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2183/
De meeste winst valt dus te behalen bij DaVinci.
Als je de PC aanschaft voor een jaar of 4/5, dan zou ik een RTX3060(Ti) kiezen, als de PC 7/8 jaar mee moet gaan, wellicht toch een RTX3070.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bedoel je deze set Corsair: Corsair Vengeance CMK64GX5M2A4400C36? Die heeft een CAS latency van 36, ook gaat de Intel niet verder dan 3200 MT/s DDR4 geheugen (https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-20-ghz.html).

Ik zou bij dit budget kiezen voor een Ryzen setup - deze wint nog steeds van de snelste Intel in de meeste van jouw workloads (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1618230;1737852/). Kies iets lager geklokt en lagere CAS latency RAM. Neem een iets bescheidener voeding qua vermogen. Een wat beter koelende kast.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 739,-€ 739,-
1MoederbordenMSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12G (rev. 2.0, LHR)€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 175,-€ 175,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K4/64€ 299,-€ 299,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG650M€ 79,90€ 79,90
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 339,61€ 679,22
Totaal€ 3.105,34

• Woezik
  • Nu online
12900K doet het goed in DaVinci: https://www.pugetsystems....D-Ryzen-5000-Series-2247/
Vergelijk videokaartprestaties DaVinci: https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2185/

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 639,-€ 639,-
1MoederbordenMSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4€ 309,-€ 309,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master 8G, LHR€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 129,-€ 129,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/64€ 284,90€ 284,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,90€ 99,90
2Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink)€ 289,-€ 578,-
Totaal€ 3.387,80
Nieuwere Fractal Meshify Compact behuizing met standaard drie fans, USB Type-C en betere koeling door mesh front. https://www.fractal-desig...ght-tempered-glass/black/
Grotere en goedkopere Noctua koeler, vanaf januari 2022 standaard met LGA1700 montage kit (die ook los leverbaar is): https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i9-12900K-1577
De Noctua is ook compatible met het MSI moederbord: https://ncc.noctua.at/mot...0-TOMAHAWK-WIFI-DDR4-5369
Goedkoper geheugen en goedkopere nvme Gen4 SSD's.
Snellere videokaart.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:24
Wellicht een hele andere gedachte, is een Mac met de nieuwe M1 max/pro chip niet een optie?
Is best een goede bang for buck gek genoeg, zeker met video editten.

don't mind me

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30
Pindakaas schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:10:
Wellicht een hele andere gedachte, is een Mac met de nieuwe M1 max/pro chip niet een optie?
Is best een goede bang for buck gek genoeg, zeker met video editten.
64gb model met m1 max kost 4300 euro. Iets andere prijsklasse. Plus: dan heb je 1tb opslag. En lastiger uit te breiden later mocht je dat willen.

@martyw
De Intel lijkt, zelfs zonder ddr5, sneller als de AMD voor zowel davinci als Première. Dus zou voor de Intel gaan. Voor veel is AMD sneller, maar voor video editen niet. Uitgaande van pugetbench, niet van enkel export benchmarks.

[Voor 10% gewijzigd door Waah op 24-12-2021 22:26]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:25:
[...]

64gb model met m1 max kost 4300 euro. Iets andere prijsklasse. Plus: dan heb je 1tb opslag. En lastiger uit te breiden later mocht je dat willen.

@martyw
De Intel lijkt, zelfs zonder ddr5, sneller als de AMD voor zowel davinci als Première. Dus zou voor de Intel gaan. Voor veel is AMD sneller, maar voor video editen niet. Uitgaande van pugetbench, niet van enkel export benchmarks.
In de link die ik gaf - met de Tweakers test resultaten - wint de Ryzen in Blender, Corona en Davinci, en de Intel in Photoshop en Premiere Pro. Als het zwaartepunt bij de Adobe apps ligt is de Intel favoriet, anders de Ryzen op basis van deze resultaten.

[Voor 6% gewijzigd door martyw op 24-12-2021 22:34]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30
martyw schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:31:
[...]

In de link die ik gaf - met de Tweakers test resultaten - wint de Ryzen in Blender, Corona en Davinci, en de Intel in Photoshop en Premiere Pro. Als het zwaartepunt bij de Adobe apps ligt is de Intel favoriet, anders de Ryzen op basis van deze resultaten.
En daarom zou ik Tweakers niet als bron nemen. Dat is een, vrij simpele, export test. Geen work flow test.

Vandaar dat ik eerder Pugetbench als benchmark zou nemen dan de test van tweakers.... En uit de pugetbench benchmark blijkt toch wel dat de Intel sneller is. Met ddr5 zelfs 25 tot 40%. Das best veel...

• Nicovanp
Bedankt voor al jullie adviezen.

Een Mac is voor mij geen optie, te duur en niet wat ik zoek.

Ik had ook al de indruk dat de i9 12900k nu zowel qua prijs al prestatie het wint van de Ryzen, dus daar wil ik voor gaan.

Ik was vergeten te vermelden dat ik in de kast ook nog een oude Blu-ray writer wil overzetten, dus vandaar m'n keuze voor een kast met minimaal een 5,25" bay, maar misschien weten jullie een beter alternatief? De kast moet ook ruim genoeg zijn voor de videokaart en de processor-cooler.

Ik ga denk ik voor de Noctua NH-D15 chromax black of zou een waterkoeler toch beter zijn of heb ik dat niet echt nodig? (Ik ga voor een stil systeem....)

Ik twijfel over de videokaart, ik zou even kunnen wachten met een dure kaart tot de prijzen wat gezakt zijn? Gaat dat nog gebeuren denken jullie? Wat denken jullie zou nu de optimale kaart zijn voor dit systeem in verhouding tot de prijs die ik daarvoor moet betalen? Ik zoek de goedkoopste kaart die voldoende goed presteert voor videomontage en het maken van effecten (After Effects etc.).

Voor het geheugen kies ik dan een van beide Kingston opties. Maakt het nog veel uit welke ik kies? Het liefst bezet ik 2 banken zodat ik later eventueel nog kan uitbreiden. Moet ik dan gaan voor de Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/64?

Is de goedkopere WD-ssd even goed als de Samsung? Moet ik heatsink kopen?

Eigenlijk wil ik er ook nog een geheugenkaartlezer in zetten, hebben jullie nog suggesties? Kan dat eigenlijk in dit soort kasten met een 'voordeur'? (Er zijn geen domme vragen ;-)

Vergeet ik nog zaken in dit systeem? Zijn extra ventilatoren nodig?

Als jullie me nog wat van advies kunnen dienen dan zou mij dat erg helpen. Alvast heel erg bedankt!

• Woezik
  • Nu online
Ik was vergeten te vermelden dat ik in de kast ook nog een oude Blu-ray writer wil overzetten, dus vandaar m'n keuze voor een kast met minimaal een 5,25" bay, maar misschien weten jullie een beter alternatief?
==> Iets nieuwer, fraaier maar ook duurder is de Fractal Design Define 7 (de gewone, niet de compact).
Goedkoper maar waarschijnlijk luidruchtiger zijn de Antec P10 Flux en P101 Silent.

Ik ga denk ik voor de Noctua NH-D15 chromax black of zou een waterkoeler toch beter zijn of heb ik dat niet echt nodig? (Ik ga voor een stil systeem....)
==> Een AIO-koeler monteer je bij voorkeur bovenin. Als je echter ook bovenin een BR-brander monteert dan blijft er maar weinig ruimte over, waarschijnlijk maximaal een 240mm radiator. Ik zou daarom bij luchtkoeling blijven.

Voor het geheugen kies ik dan een van beide Kingston opties. Maakt het nog veel uit welke ik kies? Het liefst bezet ik 2 banken zodat ik later eventueel nog kan uitbreiden. Moet ik dan gaan voor de Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/64?
==> Ik heb de beast gekozen, omdat deze lager is dan de Renegade. Bij een dikke luchtkoeler hangt de fan al snel boven het eerste memory slot.

Is de goedkopere WD-ssd even goed als de Samsung?
==> Tom's Hardware heeft ze allebei in 2Tb uitvoering getest: https://www.tomshardware....sn850-m-2-nvme-ssd-review
De verschillen zijn de meerprijs niet waard.

Moet ik heatsink kopen?
==> Het MSI moederbord wordt standaard geleverd met heatsinks voor de M2 SSD's. Die zou ik gebruiken, dat ziet er ook het mooiste uit. https://www.msi.com/Motherboard/MAG-Z690-TOMAHAWK-WIFI-DDR4

Eigenlijk wil ik er ook nog een geheugenkaartlezer in zetten, hebben jullie nog suggesties? Kan dat eigenlijk in dit soort kasten met een 'voordeur'? (Er zijn geen domme vragen ;-)
==> Er zijn vrijwel geen behuizingen meer leverbaar met een snelle kaartlezer. Deze externe cardreader is in het verleden goed getest: https://tweakers.net/pric...h-speed-media-reader.html

Zijn extra ventilatoren nodig?
==> Hangt af van de uiteindelijke samenstelling, maar de 12900K heeft onder belasting een hoog verbruik, dus maximaliseer de intake, zodat de luchtkoeler het makkelijker heeft, dan blijft die stiller.

• Nicovanp
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik zit nu alleen nog met twijfels mbt de te kopen videokaart.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Woezik
  • Nu online
Voor After Effects maakt het weinig uit welke RTX-kaart je koopt: https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2182/
In Premiere Pro zijn de verschillen ook klein RTX3070 is iets sneller dan een RTX3060Ti, die weer iets sneller is dan een RTX3060 12Gb: https://www.pugetsystems....3080-Ti-Performance-2183/
De meeste winst valt dus te behalen bij DaVinci.
Als je de PC aanschaft voor een jaar of 4/5, dan zou ik een RTX3060(Ti) kiezen, als de PC 7/8 jaar mee moet gaan, wellicht toch een RTX3070.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee