Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een flitser in mijn bezit, nu ben ik nog een behoorlijke leek met flitsen.
Ben flink aan het oefenen geslagen met deze donkere dagen.
Mijn dochtertje fotograferen vind ik het leukst, de laatste foto die ik heb gemaakt vind zelf heel leuk.
Alleen baal ik ervan dat er een schaduw is te zien aan de linkerkant op de muur en koelkast.
Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan voorkomen, het stoort mij enorm.
Hopelijk kan iemand mij hier wat verder in helpen.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diR6aPcPPt1R5eb-U2Q-A_mszro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDcpF53Z79XwpwNW1uyoVyzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Het is een kunst :)

Een omnibouncer op de flitser en deze richting het (witte) plafond richten is de makkelijkste eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mijn eerste ingeving als leek: niet direct maar indirect flitsen. Met andere woorden: richt de flitser ergens anders op dan het object wat je op de plaat wilt zetten. Op het plafond bijvoorbeeld.

#nettetraag :P

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 24-12-2021 18:15 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt voor de snelle en bruikbare antwoorden, hiermee ga ik aan de slag! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgetjunk op 24-12-2021 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
En op het plafond richten door de flitskop om te draaien (naar achteren) en dan omhoog. Probeer zeker een keer schuin omhoog achter je te flitsen, het effect zal je verbazen.

Hier, leuke site: https://neilvn.com/tangen...es/natural-looking-flash/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Het gaat je ook helpen als je de sterkte van de flitser flink terugschroeft. In de foto die je poste is het praktisch donker buiten, dat kan natuurlijk ook daadwerkelijk zo zijn, maar kan ook komen doordat de flitser te hard staat. Hierdoor valt je omgevingslicht praktisch weg en worden schaduwen donker. Door de flitser zachter te zetten profiteer je in ieder geval overdag van het daglicht om de schaduw iets in te vullen.

Los hiervan is het belangrijkste al genoemd: indirect flitsen. Daarnaast helpt het als je meer afstand kan nemen tussen de voor en achtergrond; dan krijgt de schaduw geen kans om op je achtergrond te vallen.

Succes!

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat heb je precies voor camera en flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44
Als je die techniek gebruikt (flitser op de muur of het plafond achter je richten) helpt het wel om iets wits mee te fotograferen, bijvoorbeeld een stukje wit papier. Mocht je dan ooit in een ruimte komen waar het plafond of de muur niet wit is, dan kun je de witbalans later weer recht trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:00

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een goede vuistregel is dat als er weinig licht is, je NIET flitst en als er veel licht is juist WEL. Dat klinkt tegenstrijdig, maar als je flitst in een situatie als hierboven krijg je onherroepelijk schaduwen (zelfs met indirect flitsen alleen dan op een andere plek) en als het buiten zonnig is heeft iedereen van die lelijke schaduwen onder de neus en kin. Door te flitsen haal je daar dus juist schaduw weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 12:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
eLScha schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 02:25:
Wat heb je precies voor camera en flitser?
Nikon D5000, Metz 44 af-1 Nikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Ik heb een handleiding van de flitser gevonden (Metz Mecablitz 44 AF-1 Nikon)

Hier staat ook in dat er dus al zoiets dergelijks als een omnibouncer bij zit, of begrijp ik dit verkeerd?

Is dit ongeveer hetzelfde als een omnibouncer en bereik je hier dus hetzelfe mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFAcI41_PQuJeFsGKqQV7nJvZK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QMvZ6ZTQC2SEho0XaZR01X8c.png?f=fotoalbum_large

btw, heb de flitser 2de hands gekocht, dus zou ik niet exact weten of de onderdelen die in mijn screenshot worden benoemd erbij zitten. Kan iemand mij vertellen hoe deze eruit zien?

[ Voor 13% gewijzigd door Gadgetjunk op 28-12-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt, top filmpje!
Word heel erg duidelijk uitgelegd hoe het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gadgetjunk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:58:
Ik heb een handleiding van de flitser gevonden (Metz Mecablitz 44 AF-1 Nikon)

Hier staat ook in dat er dus al zoiets dergelijks als een omnibouncer bij zit, of begrijp ik dit verkeerd?

Is dit ongeveer hetzelfde als een omnibouncer en bereik je hier dus hetzelfe mee?

[Afbeelding]

btw, heb de flitser 2de hands gekocht, dus zou ik niet exact weten of de onderdelen die in mijn screenshot worden benoemd erbij zitten. Kan iemand mij vertellen hoe deze eruit zien?
Er staan bestelnummers bij dus ik denk dat dit apart aan te schaffen accessoires zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Admiral Freebee schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:32:
[...]

Er staan bestelnummers bij dus ik denk dat dit apart aan te schaffen accessoires zijn.
Oké, scherp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze meneer heeft handige tips om te beginnen met een flitser op je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Naast indirect flitsen, kun je wellicht ook de afstand van je object tot de achtergrond flink vergroten, of de achtergrond met 1 of 2 andere flitsers of lampen uitlichten. Zoveel mogelijkheden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46
Gadgetjunk schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:35:
[...]
Nikon D5000, Metz 44 af-1 Nikon
Met die flitser kan je de kop makkelijk omhoog draaien. Op die manier belicht je je onderwerp (bijvoorbeeld je kind) via het plafond, of de muur naast je, wat een veel groter oppervlakte heeft, en dus veel zachtere schaduwen oplevert :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Hahn schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:17:
[...]

Met die flitser kan je de kop makkelijk omhoog draaien. Op die manier belicht je je onderwerp (bijvoorbeeld je kind) via het plafond, of de muur naast je, wat een veel groter oppervlakte heeft, en dus veel zachtere schaduwen oplevert :)
Dit inderdaad. Er zijn ook meningen (Youtube) die volgens mij wel hout snijden: Een modifier op je flitser kan niet veel doen omdat hij gewoon fysiek niet groter is. Zachter licht krijg je door een grote lichtbron.
Je krijgt met zo'n opzetstuk wel meer verstrooiing, waardoor er via reflectie (muren e.d.) ook schaduwen worden verzacht.
Maar als je de flitser over je schouder of naar het plafond richt, maak je effectief een lichtbron op het plafond met 2m doorsnede. Daar krijg je bovendien al die verzachtende verstrooiing via andere muren nog bij.
Pagina: 1