Oude inslag scharnieren verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:51
Heeft iemand de gouden tip hoe deze scharnieren te verwijderen zonder ook meteen het hele kozijn enorm te beschadigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bx7cQUCvAKxRyXNNr-48A52LDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C46SqCBLf1VFT9or3Efmbaf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtRTDxUigkRW3jZ7YiqUBRtdG5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmTDocno0FRFYNhjMNeFG2zq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie namelijk nergens pennen die hem op zijn plek houden, maar met voorzichtig wrikken met de koevoet komt geen beweging in.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:27

MLLL

Palm Treo 650

slijptol is je vriend in deze.

• rykers
Ja, dat is een optie. Maar dan eerder nog de multitool denk ik, dan slijp je niet in het hout.

Ik zou het oude scharnier echter het liefste er helemaal uit hebben. Ik moet namelijk de kozijnen wat bijschaven omdat de oude deuren dunner zijn dan de nieuwe en heb een net nieuwe schaafmachine.

Natuurlijk hoeft het schaven niet mis te gaan, gaat maar om een paar millimeter en het huidige scharnier ligt dieper. Maar liever safe than sorry.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je met een fein (multitool ding) een snede maken parallel aan het scharnier?

*than

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 24-12-2021 19:42 ]

Wise enough to play the fool

• rykers
@teacher Oh ja, foutje :$

Maar goed idee om een smal stukje hout parallel weg te halen om wat ruimte te maken. Ik heb een Makita multitool, dus dat moet prima lukken.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:05
harder wrikken met de koevoet en een stukje hout tussen kozijn en koevoet om je kozijn niet te beschadigen.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
offtopic:
inslagscharnier? wauw nog nooit van gehoord!

(was het niet gewoon een timmerman die zn schroevenbak vergeten was?)

of toch de slijptol en nèt iets in het hout slijpen... een stuk sneller denk ik, en je hebt toch nog wel wat aan te smeren denk ik...

en 2 componenten filler gebruiken hè, repaircare dry flex of zoiets vind ik altijd wel fijn werken...

gang is alles

• rykers
@Japidoff Origineel uit 1924. De oorspronkelijke voordeur zat ook met dit soort scharnieren, maar daar zat dan nog wel een schroef door de zijkant van het kozijn. Die waren daardoor relatief eenvoudig te verwijderen door de timmerman die mijn voordeur mocht vervangen.

Ik had verwacht bij de binnendeuren hetzelfde aan te treffen, maar helaas niet dus .

Vullen doe ik doorgaans met Den Braven houtmassa. Ook 2 componenten, wat zou het voordeel zijn van die repaircare dry flex?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
ik denk qua eindresultaat niet veel, persoonlijk vind ik die kitspuiten met 2 componenten wel heel fijn werken, dosering is eigenlijk altijd goed...

of polyfilla pro, nét wat makkelijk verkrijgbaar is en natuurlijk afhankelijk van hoe groot het gat is!

gang is alles

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
Deze kon ik nog niet, heet (blijkbaar) een bocht scharnier.
Werd met schroeven of nagels vast gezet.
Las op klusidee dat de bevestiging vaak achter een architraaf zit, tip om even te zoeken met een magneet.

Live from Denmark

• rykers
hansie_k schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:57:
Deze kon ik nog niet, heet (blijkbaar) een bocht scharnier.
Werd met schroeven of nagels vast gezet.
Las op klusidee dat de bevestiging vaak achter een architraaf zit, tip om even te zoeken met een magneet.
Die had ik daar ook al gevonden, maar de architraven zijn eraf en ik heb het kozijn helemaal kaal geschuurd. Er is niets zichtbaar aan nagels of schroeven. Dus toch een andere variant denk ik.

• rykers
Ter info: het is uiteindelijk toch doorzagen geworden. Met de multitool langs het scharnier zagen kwam ik ook geen bevestiging tegen, maar hij kwam nog niet los.

Geen idee hoe deze dus vast zit. Enige wat ik nog kan bedenken is dat hij ooit voor het plaatsen in het kozijn is gezet en dus aan de muur zijde vast zit.

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 14:06
Als je toch niet meer op die plek hoeft te zijn, dan kan je de boel dichtsmeren met componenten houtrot-vuller.
Pagina: 1