Marges vergunningsvrij bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:32
Ik wil achter het huis een garage bouwen, met een doorrijhoogte van 270cm maar vergunning vrij. De bovenbouw van een sectoraal deur, een balkenlaagje en een plat dak met randafwerking zijn snel 45 cm en dan zit je op 315 cm. Vergunning vrij bouwen mag tot maximaal 3 meter, maar ik kan nergens de tolerantie daarop vinden.

Heeft iemand een idee of dat nog - binnen vergunning vrij – past of hoe je daar een mouw aan kunt passen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 22:34
Conrado schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:45:
Ik wil achter het huis een garage bouwen, met een doorrijhoogte van 270cm maar vergunning vrij. De bovenbouw van een sectoraal deur, een balkenlaagje en een plat dak met randafwerking zijn snel 45 cm en dan zit je op 315 cm. Vergunning vrij bouwen mag tot maximaal 3 meter, maar ik kan nergens de tolerantie daarop vinden.

Heeft iemand een idee of dat nog - binnen vergunning vrij – past of hoe je daar een mouw aan kunt passen?
Hoogte is vanaf het peil. Eventueel in de garage/oprit lokaal de vloer wat laten zakken? (Wel uitkijken met water...)
Vergeet verder in je hoogte de isolatie niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

op vergunnings vrij is geen tolerantie nog geen cm . je kan dan immers gewoon een vergunning aanvragen. de tolleranties zitten op het bestemmingsplan om dan eventueel een randgeval in op te kunnen lossen. je kan het natuurlijk eventueel gewoon bouwen en hopen dat ze niet zien/handhaven. opzich kan je het altijd nog legaliseren mits het aan het bestemmingsplan voldoed.
nee hoor, je moet meten vanaf de grond naast het bouwwerk. (maaiveld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
Puntdak? Dan kun je wel hoger dan 3 meter (max hoogte is dan een bepaalde formule die ik zo niet bij de hand heb)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een vergunningvrij bouwwerk dat op een afstand van verder dan 4 meter van het hoofdgebouw staat, mag maximaal 3 meter hoog zijn. Deze hoogte kan worden verhoogd door het bouwwerk schuine daken te geven.

Met 2 of meer schuine daken mag het bouwwerk maximaal 5 meter hoog zijn. Ook in dit geval kan de maximale hoogte worden beperkt, afhankelijk van de situatie. De daken mogen namelijk niet onder een grotere hoek dan 55° staan. Ook wordt de maximale hoogte beperkt door zijn afstand tot de perceelgrens. De daknok mag niet hoger zijn dan de uitkomst van de volgende formule: (afstand van de daknok tot de perceelgrens x 0,47) + 3. Voor de dakvoet blijft de maximale hoogte van 3 meter gelden.
Laatste die ik zo kan vinden. Overigens, er gelden dus ook nog eens aparte bepalingen voor de afstand van jouw garage tot het hoofdgebouw en de daardoor geldende hoogtes.

Wil je dat allemaal niet lezen of uitvogelen, kan je 2 dingen doen: vergunning aanvragen voor jouw gebouw van 315cm hoog. Of gewoon neerzetten en wachten tot je mogelijk gesommeerd wordt het af te breken.

Is het ook een idee om te vermelden waar jij woont (land) en of je misschien al bepaalde links hebt naar de lokale / centrale overheid en vergunningen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:43
In veel gevallen kun je vergunningvrij tot 5 meter hoog ( 1 bouwlaag met kap) mits het bouwplan voldoet aan het geldend bestemmingsplan of beheersverordening. Check www.ruimtelijkeplannen.nl, of informeer bij de gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Het is simpel. Jouw gemeente bepaalt in dit geval wat de grenzen zijn voor vergunningsvrij uitbouwen. Onder de grens is vergunningsvrij, daarboven is vergunningsplichtig.
Volgens een afbeelding van het omgevingsloket wordt de hoogte gemeten vanaf het maaiveld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uR-QL9i2wcE1Wo4GeAekIpwAdNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfblrDI2kLO6SI8yrpiadU6c.jpg?f=fotoalbum_large

Tip! Voor zover je dat nog niet hebt gedaan: Doe de vergunningscheck op https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:35

Is een rolluik met de bak strak onder de dakteim geen optie? Dan red je het misschien net met een balklaag van 15cm. Moet je m niet willen isoleren, dan red je t niet meer..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:32
H34H schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:15:
Puntdak? Dan kun je wel hoger dan 3 meter (max hoogte is dan een bepaalde formule die ik zo niet bij de hand heb)
Dat klopt, maar door de breedte ga je dan snel over de 5 m heen. Tegelijkertijd - de garage staat in de hoek van een kavel - moet je ook aan de achterzijde schuin gaan werken, dan wordt het een ingewikkeld dak.
Bas.013 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:20:
In veel gevallen kun je vergunningvrij tot 5 meter hoog ( 1 bouwlaag met kap) mits het bouwplan voldoet aan het geldend bestemmingsplan of beheersverordening. Check www.ruimtelijkeplannen.nl, of informeer bij de gemeente.
Ik ken het bestemmingsplan, want we gaan er bouwen. De architect had een puntdakje op de tekening van de bouwaanvraag staan, gearceerd want vergunning vrij. De Gemeente belde me er al over en had bedenkingen of we in de hoogte wel uitkomen. Dat klopt, we hadden hoogte weggelaten omdat die boven de 5 meter dreigt uit te komen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergunningsvrij met schuin dak heeft een maximale hellingshoek van 55 graden, geen minimale. Als jij er een puntdak van 20 graden op maakt moet je alleen zorgen dat je voldoende ver van de erfrens staat.
Pagina: 1