Toon posts:

Zit mijn geheugen wel goed?

Pagina: 1
Acties:

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:10
Hoi hoi.
Ik heb in mijn pc een MSI X299 raider pro series moederbord met twee x vier geheugenbanken. De ene bank is A1,A2,B1,B2 en de andere is C1,C2 D1,D2
Nu heb ik vier geheugens van 16 GB erin zitten maar volgens het systeem zitten ze verkeerd maar het werkt wel.
Het systeem geeft aan dat hij 8 DIMMS support is wat mij verteld dat de geheugens in de volgende sloten moeten zitten A1,B1,C1 en D1. Dus verdeelt over de twee banken. Maar dan ziet hij maar 48 GB, oftewel 3 geheugens.

Nu heb ik ze in de volgende sloten zitten C1,C2,D1 en D2. Alles dus in één bank, maar dat is voor 4 DIMM support. Het gekke is dat hij nu wel 64GB ziet terwijl het ledje op het moederbord aangeeft dat hij 8 DIMM ondersteunt.

Kan ik ze gewoon laten zitten want het werkt, of krijg ik straks problemen?

Groetjes Edwin en alvast een fijne kerstdagen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens de handleiding moeten ze in A1, B1, C1 en D1. Anders heb je geen quad channel support.

Ziet hij er dan maar 3? Dan zit of de module niet goed in het slot, of het slot op je moederbord is kapot.

This footer is intentionally left blank

• Edwinlzv
Dank je Arjan. Ik had uiteraard de handleiding gelezen en na meerdere pogingen denk ik dat het slot kapot is want hij komt niet verder als 3 stuks. Ik had ze ook al onderling uitgewisseld maar dat maakte ook geen verschil.

• Edwinlzv
Na nog wat gepruts met de geheugens ben ik erachter gekomen dat de geheugens alle 4 goed zijn. Stiekem hoopte ik dat er 1 kapotte bij zou zitten want dat is goedkoper als een nieuw moederbord. Mijn processor is nog goed dus is een nieuw moederbord met een 2066 socket het enigste wat vervangen moet worden. Mijn keus is gevallen op de ASUS ROG Strix X299-E Gaming II.
Aankomende week maar eens kijken of ik na ruim 11 jaar zelf nog een pc in elkaar kan sleutelen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is een best oud platform, waar ook geen vernieuwing in zit, en het is eigenlijk een workstation platform, niet zozeer een gaming platform (zeker niet na de introductie van de 8000-serie desktop waarbij de singlecore snelheid van X299 vér achter bleef...). Deze borden werken quad channel, en afhankelijk van hoe het bord geconfigureerd is, dien je per kanaal het eerste, of het tweede slot te gebruiken. Een kanaal heet meestal "A", "B", "C", of "D", en een slot heeft een nummer. Het is zonde en verlies van performance (op workstation niveau dan...) om een kanaal niet te gebruiken. Voor games maakt het ironisch genoeg eigenlijk niet veel uit. Het is inderdaad werken met de handrem er een beetje op als je een defect slot/kanaal hebt; maar afhankelijk van je doel kan je bord nog wel mee (en anders de NES methode: even het slot uitblazen...). Een nieuw X299 bord zal ik eigenlijk niet meer kopen. Je definitie van "processor is nog goed" is overigens breed gekozen; goed in de zin van "niet defect" tegenover goed in de zin van "snel genoeg" zijn twee verschillende dingen; zowel op AMD als Intel gebied is er zó veel snellers dan X299 momenteel als je tóch gaat investeren (alleen niet met quad channel geheugen, tenzij je naar threadripper kijkt...)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Eens met Umbrah, ik zou je bord lekker houden en je kijken of er andere combi’s van geheugen mogelijk zijn.
- Doen ze het als alles in a2,b2,c2 en D2 zit? Dan zou je namelijk alsnog quad channel hebben.

Anders kijken hoe je dual channel draait en dat dan 2x doen.

Wat ook het probleem zou kunnen zijn is dat de cpu niet goed in de socket zit/de cpu-koeler te strak staat. Ik weet niet of dit probleem plotseling is gekomen of dat je kort geleden iets aan de config hebt.

Je zou dan de cpu opnieuw in de socket kunnen doen/de cpu-koeler iets losser draaien.

Quad channel is leuk, maar voegt in de praktijk vrij weinig toe voor 95% van de gebruikers.

Ik zou die € 275 voor dat andere Howard lekker in de zak houden?
Ik neem aan dat je deze op het oog had?: V&A aangeboden: ASUS ROG Strix X299-E Gaming II

Sowieso zal je Windows opnieuw moeten installeren aangezien die gaat flippen als je een moederbord vervangt.

[Voor 5% gewijzigd door White Feather op 26-12-2021 21:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee