Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Heb een zelfbouw I7 desktop van 10 jaar oud (tussentijds upgrade) waar ik al vele jaren naast de standaard kantoor zaken, foto, videobewerking en 3D ontwerpen op doe. Dus geen games. De laatste jaren wordt alles wat trager en overweeg nog een upgrade of complete vernieuwing. De desktop bestaat nu uit:

Mainboard ASRock P55 Pro in ATX formaat kast
CPU Intel Core I7 860
Memory Kingston DD3 12GB dual channel (2+4+2+4)
Disk 1 x SSD 0,5 TB Samsung, 2 x HDD 1TB Western Digital
Graphics Radeon RX 550/550
Power Cooler Master Silent Pro 600W
Op moederbord diverse kaarten (zoals usb3, graphic card, etc)

Ik draai op WIN10. Heb de power usage voor verschillende applicaties geanalyseerd met de task manager en wat blijkt: CPU 20-60%, Memory 30-85%, GPU 0-30% (bij 3D), disk en network verwaarloosbaar. Heb de memory swap verhoogt (min 1000, max 10.000) maar nauwelijks verbetering.

Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:26

Zorian

What the fox?

Persoonlijk zou ik zeggen dat dat beestje zijn beste tijd wel heeft gehad en met pensioen mag. Dat is behoorlijk oud spul inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou aanraden om iets nieuws te gaan bouwen. Qua processor zit je aan de max, geheugen upgraden heeft geen noemenswaardige impact als je al 12 GB hebt. SSD heb je ook al, maar wordt beperkt omdat het maar een SATA 2 bord is.

Zelfs een upgrade naar een hedendaagse i5 of Ryzen 5 met alle razendsnelle I/O is dag en nacht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:45
Een instap model is single threaded al 3x sneller; https://www.cpubenchmark....vs-Intel-i5-11400/6vs4233

Let er wel even op dat volgende maand de instap alder lake cpu's uit komen zo ver ik heb meegekregen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-06 20:56

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als hij echt letterlijk traag aan het worden is, dan kan dat ook nog liggen aan de SSD.

Ik heb dat meegemaakt met Samsung SSD's uit 2014/2015. Ze haalden nog maar een derde tot de helft van de oorspronkelijke snelheid. Maar met een opfrisbeurtje (nieuwe versie van de firmware laden en alle data een keer opnieuw schrijven) draaien ze weer op de maximumsnelheid en nu kunnen ze nog jaren mee.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:45
aawe mwan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:20:
Als hij echt letterlijk traag aan het worden is, dan kan dat ook nog liggen aan de SSD.

Ik heb dat meegemaakt met Samsung SSD's uit 2014/2015. Ze haalden nog maar een derde tot de helft van de oorspronkelijke snelheid. Maar met een opfrisbeurtje (nieuwe versie van de firmware laden en alle data een keer opnieuw schrijven) draaien ze weer op de maximumsnelheid en nu kunnen ze nog jaren mee.
Een Secure Erase moet je in dat geval uitvoeren. Maar de cpu blijft natuurlijk traag voor moderne maatstaven.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 24-12-2021 21:35 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
Als ik jullie zo hoor is een nieuw model het best. Als ik zelfbouw buiten beschouwing laat (oude PC krijgt andere bestemming) en iets compleet nieuw aanschaf kom ik bv uit bij de volgende 2 modellen

1 AMD Ryzen 7 3700X, 32GB, 512GB SSD, 3TB HDD, NVIDIA Ge Force RTX 3060

2 AMD Ryzen 7 5700G, 32GB, 1TB SSD, AMD Radion Vega 8

Ik neig naar de eerste. Uit evaluaties blijkt dat de CPU en videokaart beter is. En de disk bezetting past goed bij mijn gebruik. Met name foto en video bewerking (Photoshop + Premiere + After Effects + 3D Sketchup + een lot andere).

Mee eens?

En nog een aanvullende vraag. Heb veel software geïnstalleerd. Die overbrengen met een image naar de nieuwe pc of alles opnieuw installeren? Misschien het best maar vrees dat ik niet alle gegevens heb voor een nieuwe installatie van al die software.

[ Voor 75% gewijzigd door acro op 25-12-2021 19:10 ]

Pagina: 1