Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-07-2024
Hallo allemaal,

Ik wil na een aantal jaar eindelijk weer eens mijn HTPC (Intel Core i3 3225) updaten. Hiervoor heb ik een eigen tv meubel gemaakt waar mijn vorige behuizing precies in past. Graag wil ik mijn huidige setup upgraden voor 4k e.d.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral media streamen naar mijn tv (4k) vanuit mijn nas via kodi of jellyfin, muziek luisteren via optical.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Manjaro XFCE + Kodi, voor de rest huis, tuin en keuken surfen en mailen :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500 EUR

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
M.2 ssd van 512gb

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 161,66€ 161,66
1MoederbordenASRock B560M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 55,90€ 55,90
Totaal€ 355,56

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Liefst intel vanwege GNU/Linux

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Digitale audio uit (S/PDIF of optical ivm geluidsset)
Hoogte behuizing max 215 mm.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee, standaard is prima.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of desbetreffende configuratie goed is en welke voeding?

[ Voor 29% gewijzigd door relativity op 24-12-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Neem dan een Core i5-11500, de ingebouwde graphics is krachtiger en ondersteunt 4K streaming beter dan de generatie daarvoor. De voeding is wat zwaar, deze Be Quiet is stil, dat lijkt me prettig voor een HTPC, overweeg daarom ook een CPU koeler, de koeler die Intel in de doos meelevert is niet stil.
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASRock B560M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 39,-€ 39,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,47€ 22,47
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 55,90€ 55,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Totaal€ 478,14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@martyw mainboard heeft geen "optical"?

@relativity waar komt de eis voor optical vandaan? Ik kan bepaalde scenario's bedenken maar muziek, bijvooooorbeeld in een Atmos of DTS-HD track, ga je over optical niet afspelen zonder te downmixen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Goed punt, had het moederbord uit lijst van @relativity genomen zonder te checken op features :(
Een socket 1200 mini ITX moderbord met wifi wat het wel heeft is de MSI MEG Z490i Unify.

Overigens is de twaalfde generatie Intels met nog weer wat betere interne graphics aanstaande (en hun bijbehorende moederborden), het kan de moeite waard zijn even daar op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:42

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Odroid n2 kan bijna alles wat jij wilt. Kost slechts 100 euro. Alleen die optical. Misschien tijd voor een nieuwe reciever?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
MAX3400 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
@martyw mainboard heeft geen "optical"?

@relativity waar komt de eis voor optical vandaan? Ik kan bepaalde scenario's bedenken maar muziek, bijvooooorbeeld in een Atmos of DTS-HD track, ga je over optical niet afspelen zonder te downmixen?
Ik heb nog een Logitech z5500 die ik nu ook via optical heb aangesloten :) Ben nog niet bereid om deze te vervangen aangezien hij nog goed werkt >:)
TheDudez schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:57:
Odroid n2 kan bijna alles wat jij wilt. Kost slechts 100 euro. Alleen die optical. Misschien tijd voor een nieuwe reciever?
Misschien ook een optie inderdaad, maar heb het idee dat ik een i5 daarmee niet overtref of wel? Als ik er jaren mee wil doen?

[ Voor 26% gewijzigd door relativity op 24-12-2021 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:42

TheDudez

Usenet stofzuiger!

relativity schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:58:
[...]

Ik heb nog een Logitech z5500 die ik nu ook via optical heb aangesloten :) Ben nog niet bereid om deze te vervangen aangezien hij nog goed werkt >:)

[...]

Misschien ook een optie inderdaad, maar heb het idee dat ik een i5 daarmee niet overtref of wel? Als ik er jaren mee wil doen?
Een odroid n2 is all een overkill voor 4k content. Mocht die op een gegeven moment niet meer voldoen koop je een opvolger. Is altijd nog goedkoper.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

relativity schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:58:
[...]

Ik draai prive nog een (bijna 10 jaar oude) Intel i5-4xxx serie. En die is nog steeds sterk genoeg voor mail, virtualisatie, wat video-editing, etc. Eerlijk? Je hebt geen i5-1xxxx nodig voor "huis tuin & keuken dingetjes". Of een N2 wel voldoende is, dat is een ander verhaal waar ik niet voldoende argumenten voor heb.

Maar, by all means; zoek uit waar je jezelf het beste bij voelt; ik vind 500 Euro voor een muziekspeler & veredelde email-terminal zelf wat veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Ja, eigenlijk wel eens met @MAX3400 & @TheDudez, een hexcore CPU is wat overkill voor 4K streamen en muziek draaien . Sluit je Logitech set aan op de optische uitgang van je TV (de meeste 4K TV's hebben zo'n uitgang), en draai Kodi & Jellyfin op een raspberry Pi of een Odroid. Als je de Logitech perse op een streaming apparaat wilt aansluiten kijk dan naar een Raspberry pi 4 met Hifiberry Digi - https://www.hifiberry.com/digis/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• relativity
martyw schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:56:
Ja, eigenlijk wel eens met @MAX3400 & @TheDudez, een hexcore CPU is wat overkill voor 4K streamen en muziek draaien . Sluit je Logitech set aan op de optische uitgang van je TV (de meeste 4K TV's hebben zo'n uitgang), en draai Kodi & Jellyfin op een raspberry Pi of een Odroid. Als je de Logitech perse op een streaming apparaat wilt aansluiten kijk dan naar een Raspberry pi 4 met Hifiberry Digi - https://www.hifiberry.com/digis/
Betekend dat niet dat je je tv constant aan moet laten staan voor geluid dan?

Ik heb zelf het idee dat zo'n odroid of raspberry echt heel erg lagged bij 4k, maar misschien dat dat tegenwoordig minder is. Scheelt natuurlijk wel behoorlijk wat zo :)

Iemand ervaring met single board computers als HTPC?
MAX3400 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:05:
[...]

Ik draai prive nog een (bijna 10 jaar oude) Intel i5-4xxx serie. En die is nog steeds sterk genoeg voor mail, virtualisatie, wat video-editing, etc. Eerlijk? Je hebt geen i5-1xxxx nodig voor "huis tuin & keuken dingetjes". Of een N2 wel voldoende is, dat is een ander verhaal waar ik niet voldoende argumenten voor heb.

Maar, by all means; zoek uit waar je jezelf het beste bij voelt; ik vind 500 Euro voor een muziekspeler & veredelde email-terminal zelf wat veel :)
Hmm oke, ja ik heb nu de i3 3225 maar die voldoet eigenlijk nog prima, alleen geen 4k. Wil die gaan gebruiken voor zelf een nas te bouwen,
TheDudez schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:03:
[...]

Een odroid n2 is all een overkill voor 4k content. Mocht die op een gegeven moment niet meer voldoen koop je een opvolger. Is altijd nog goedkoper.
Ik ga er eens serieus naar kijken, ben benieuwd naar de prestaties :)

[ Voor 38% gewijzigd door relativity op 24-12-2021 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• relativity
Ik denk dat ik te gehecht ben aan de case van fractal design, wat zo mooi staat in de woonkamer haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik heb/had een Vero 4k+ voor de videos & muziek. Single-board dingetje van ook net 100€. Die staat nu op slaapkamer; met Black Friday mezelf een Shield Pro in de huiskamer gegevem.

En ja, vroeger had ik een NUC. Kost ook zo 500€. Er zelf achter gekomem dat het overkill is. Voor mij dan :)

/edit: toeval... V&A aangeboden: OSMC Vero 4K+ & V&A aangeboden: Nvidia Shield TV Pro 16GB

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 24-12-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
relativity schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:03:
Betekend dat niet dat je je tv constant aan moet laten staan voor geluid dan?
Klopt. Als je dat niet wilt valt deze oplossing af, dan zou ik naar Hifiberry achtige oplossingen kijken. Een andere optie is om een Topping D10 DAC (deze kost rond de €100) op een USB poort aan te sluiten van bv. een Odroid, dan zet de Topping USB om naar optical.

[ Voor 41% gewijzigd door martyw op 24-12-2021 20:46 ]

• relativity
1ProcessorsIntel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8-H77-I€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,90

Ik ga mijn oude htpc ombouwen tot NAS (met FreeNAS). Ik had nog twee gloednieuwe Intel® NUC Kit NUC8i3BEH staan (zodat ik alsnog een full featured OS (Manjaro OS) kan draaien op mijn tv. Alleen jammer van de spdif, maar die heb ik nu op de tv aangesloten. Alleen nog wat geheugen bestellen en dan kan ik wel weer even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 11:45
MAX3400 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:05:
[...]

Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor een HTPC oplossing om aan te sluiten aan mijn nieuwe OLED TV (die ik nog moet kopen, komt eraan!)

Zou die Odroid N2+ een goeie oplossing zijn denk ik dan? Makkelijk 4 keer zo goedkoop als een NUC, over stroomgebruik nog maar gezwegen.

Ik zie op de pagina dat hij HDMI 2.0 ondersteunt, geen HDMI 2.1? Want voor 4K, HDR10+ content te decoderen richting mijn TV heb je dat wel nodig volgens mijn onderzoek.

Al wat gezocht en zo'n N+ kan prima Dolphin emuleren, dus dat betekent lekker Mario Kart spelen, meer verwacht ik niet. Goed om te horen dat de SBC markt zo geëvolueerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
Satangel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Ik zie op de pagina dat hij HDMI 2.0 ondersteunt, geen HDMI 2.1? Want voor 4K, HDR10+ content te decoderen richting mijn TV heb je dat wel nodig volgens mijn onderzoek.
Voor 4K HDR(10+) op 60Hz is HDMI 2.0 genoeg, SBC's met HDMI 2.1 zijn er nog niet voor zover ik weet. Maar tenzij je 4K 120Hz wilt of 8K 60Hz is er niet echt een noodzaak voor.

Op de prijs van de Odroid N2+ kun je je wel verkijken, er komt nog veel bij, ik zou zelfs zeggen dat er haast geen verschil is met een instap NUC. Met de 4GB versie, case en wat extra's kom ik, met verzending, BTW en douanekosten in totaal op €244.

De case die Odroid aanbiedt, vind ik ook maar een lelijk plastic ding waarbij de heatsink zelfs uitsteekt en als je een fan monteert, zit die ook aan de buitenkant. Er zijn veel mooiere maar ook wat duurdere te vinden op Amazon (https://www.amazon.nl/-/e...prefix=%2Caps%2C72&sr=8-3).

Daar tegenover, een nieuwste generatie NUC (quadcore Atom) met NVMe SSD (ipv eMMC) en 8GB RAM (ipv 4GB):
1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit - NUC11ATKC4 (EU kabel)€ 161,04€ 161,04
1Geheugen internCrucial CT2K4G4SFS8266€ 35,09€ 35,09
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 25,90€ 25,90
Totaal€ 222,03

Snelheid en verbruik gaat geen groot verschil zijn. De vorige generatie NUC met Atom kon ook al behoorlijk Dolphin draaien.

Maar HDR staat op Linux nog in de kinderschoenen, zeker op x86, dan ben je wel beter af met een Odroid N2+ en CoreELEC, die doet wel HDR10+ (met wat haken en ogen). En als je ook Dolby Vision ondersteuning wilt (televisie afhankelijk), moet je eigenlijk een Android TV (pricewatch: Nvidia Shield TV Pro 16GB) of AppleTV (pricewatch: Apple TV 4K 32GB, maar die doet wel weer geen lossless audio...) hebben, aan Dolby Vision zit een licentie aan verbonden die geen enkele SBC of PC fabrikant voorziet.

TL;DR, als HDR belangrijk voor je is en je wilt alle opties open houden, neem beter iets off-the-shelf en geen zelfbouw pc, barebone of SBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
MacPoedel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Voor 4K HDR(10+) op 60Hz is HDMI 2.0 genoeg, SBC's met HDMI 2.1 zijn er nog niet voor zover ik weet. Maar tenzij je 4K 120Hz wilt of 8K 60Hz is er niet echt een noodzaak voor.

Op de prijs van de Odroid N2+ kun je je wel verkijken, er komt nog veel bij, ik zou zelfs zeggen dat er haast geen verschil is met een instap NUC. Met de 4GB versie, case en wat extra's kom ik, met verzending, BTW en douanekosten in totaal op €244.

De case die Odroid aanbiedt, vind ik ook maar een lelijk plastic ding waarbij de heatsink zelfs uitsteekt en als je een fan monteert, zit die ook aan de buitenkant. Er zijn veel mooiere maar ook wat duurdere te vinden op Amazon (https://www.amazon.nl/-/e...prefix=%2Caps%2C72&sr=8-3).

Daar tegenover, een nieuwste generatie NUC (quadcore Atom) met NVMe SSD (ipv eMMC) en 8GB RAM (ipv 4GB):
1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit - NUC11ATKC4 (EU kabel)€ 161,04€ 161,04
1Geheugen internCrucial CT2K4G4SFS8266€ 35,09€ 35,09
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 25,90€ 25,90
Totaal€ 222,03

Snelheid en verbruik gaat geen groot verschil zijn. De vorige generatie NUC met Atom kon ook al behoorlijk Dolphin draaien.

Maar HDR staat op Linux nog in de kinderschoenen, zeker op x86, dan ben je wel beter af met een Odroid N2+ en CoreELEC, die doet wel HDR10+ (met wat haken en ogen). En als je ook Dolby Vision ondersteuning wilt (televisie afhankelijk), moet je eigenlijk een Android TV (pricewatch: Nvidia Shield TV Pro 16GB) of AppleTV (pricewatch: Apple TV 4K 32GB, maar die doet wel weer geen lossless audio...) hebben, aan Dolby Vision zit een licentie aan verbonden die geen enkele SBC of PC fabrikant voorziet.

TL;DR, als HDR belangrijk voor je is en je wilt alle opties open houden, neem beter iets off-the-shelf en geen zelfbouw pc, barebone of SBC.
Bedankt voor de reactie;

HDR op Linux in kinderschoenen, ok, maar hoe zit het op Windows? Als ik een NUC of zelfbouwHTPC heb zal het zeer wss Windows zijn, dat is wat ik gewend ben en ook qua drivers lijkt me dat slimst. Dus de HDR10 support is daar belangrijker.

Dolby Vision ga ik niet op focussen, heb het meer voor het rechtenvrije HDR10. Evt HDR10+
Nvidia Shield heb ik ook onderzocht maar al veel miserie gehoord ivm licenties en altijd online moeten zijn, accounts,....

Nu die NUC die je doorzendt, hoe weet ik nu of die HDMI 1.4 of 2.0 of 2.1 heeft? Ik ben zelf wat aan het zoeken en al gevonden dat vanaf 10th gen Intel (Ice Lake) het 2.0b is.
Maar ben dat nog niet 100% zeker.

Ik ben bvb ook aan het kijken in de V&A
voor een kleine HTPC, maar nog wat aan het zoeken/bijleren op wat ik echt moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
@Satangel Ik had een heel antwoord maar blijkbaar vergeten versturen :+

HDR op Windows: doenbaar maar ook wat haken en ogen. Ik ben er zelf nog niet diep ingedoken want mijn TV kan het niet echt weergeven. Ik gebruik Kodi en dan moet je HDR in Windows uitzetten. Voor streaming services hangt het af van de app, Netflix heeft een Windows app die HDR kan weergeven, Disney+ niet.

Die NUC heeft HDMI 2.0, native van de CPU, de info in de Pricewatch is nog niet compleet omdat het een relatief nieuw toestel is (en Intels eigen pagina is ook niet compleet). Maar andere mini PC's met deze CPU hebben wel HDMI 2.0 dus weinig reden dat het hier dan niet zou zijn.. Eerdere NUCs met Atom hadden ook HDMI 2.0 maar dat was Displayport met interne adapter naar HDMI, wat soms problemen kan geven, vooral met DRM. Op generatienummer kun je de mogelijkheden niet echt afleiden, want dit verschilt nog tussen desktop en mobiel/laptop, en Atom CPU's staan daar nog eens los van.

Van het V&A lijstje heeft geen enkele HDMI 2.0, je kunt daar op filteren. De PC's met Displayport 1.2 kun je wel met een kabel omvormen naar HDMI 2.0. Let er wel nog steeds op dat de PC als deze een Intel CPU heeft, deze minimaal van de 7de generatie moet zijn om HEVC 10 bit te decoderen in hardware (Wikipedia: Intel Quick Sync Video), anders kost dat veel CPU kracht, of anders gezegd moet de iGPU een UHD600 of beter zijn.

Dan is dit een aangepaste filter in V&A https://tweakers.net/pcs/...SxOv5BR3OykZrCu8M-5hua-QI. (Behalve deze advertentie, die iGPU klopt niet, een 6de gen Core i5 heeft een HD530)
Ik heb ook nog Core i3's aan de filter toegevoegd, want een 9de gen Core i3 is eigenlijk ongeveer hetzelfde als een 7de gen Core i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
MacPoedel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:08:
@Satangel Ik had een heel antwoord maar blijkbaar vergeten versturen :+

HDR op Windows: doenbaar maar ook wat haken en ogen. Ik ben er zelf nog niet diep ingedoken want mijn TV kan het niet echt weergeven. Ik gebruik Kodi en dan moet je HDR in Windows uitzetten. Voor streaming services hangt het af van de app, Netflix heeft een Windows app die HDR kan weergeven, Disney+ niet.

Die NUC heeft HDMI 2.0, native van de CPU, de info in de Pricewatch is nog niet compleet omdat het een relatief nieuw toestel is (en Intels eigen pagina is ook niet compleet). Maar andere mini PC's met deze CPU hebben wel HDMI 2.0 dus weinig reden dat het hier dan niet zou zijn.. Eerdere NUCs met Atom hadden ook HDMI 2.0 maar dat was Displayport met interne adapter naar HDMI, wat soms problemen kan geven, vooral met DRM. Op generatienummer kun je de mogelijkheden niet echt afleiden, want dit verschilt nog tussen desktop en mobiel/laptop, en Atom CPU's staan daar nog eens los van.

Van het V&A lijstje heeft geen enkele HDMI 2.0, je kunt daar op filteren. De PC's met Displayport 1.2 kun je wel met een kabel omvormen naar HDMI 2.0. Let er wel nog steeds op dat de PC als deze een Intel CPU heeft, deze minimaal van de 7de generatie moet zijn om HEVC 10 bit te decoderen in hardware (Wikipedia: Intel Quick Sync Video), anders kost dat veel CPU kracht, of anders gezegd moet de iGPU een UHD600 of beter zijn.

Dan is dit een aangepaste filter in V&A https://tweakers.net/pcs/...SxOv5BR3OykZrCu8M-5hua-QI. (Behalve deze advertentie, die iGPU klopt niet, een 6de gen Core i5 heeft een HD530)
Ik heb ook nog Core i3's aan de filter toegevoegd, want een 9de gen Core i3 is eigenlijk ongeveer hetzelfde als een 7de gen Core i5.
Bedankt voor de reactie.

Lijkt erop dat er niet bijster veel keuze is, ben ik te hoopvol/snel met mijn verwachtingen of is het vooral de grootte vd case die roet in het eten gooit (voor deze V&A) ?

Alleszins al veel bijgeleerd, maar het is en blijft een ingewikkeld boeltje.
Vooral om HDR af te spelen op bvb VLC moet volgens mij dus;

- de file moet HDR ondersteunen
- de VLC player moet het doorhebben (niet zeker of dit automatisch gaat of niet)
- de kabel moet HDMI 2.0 zijn
- de HTPC moet dit ondersteunen
- de TV moet dit ondersteunen

5 dingetjes voor de checklist en het moet kloppen. Zo versta ik het toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan mailen/surfen, maar ik ben zelf al 1,5 jaar gelukkig met mijn OSMC vero. Lekker plug&play.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Pagina: 1