Toon posts:

Omvormer vervangen van lamp

Pagina: 1
Acties:

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:58
Mijn ouders hadden een tafellamp van LED welke niet meer aan wilde gaan.
De omvormer zou overleden zijn...

Ik dacht ik koop even een nieuwe omvormer sluit die aan en alles zou wel weer werken...
Nieuwe omvormer besteld, maar deze bleek toch net wat te groot te zijn, dus deze paste niet in de lamp.
Maar toch aangesloten of het dus de omvormer was.. wel even aangesloten en de lamp werkte weer.

Nieuwe omvormer gekocht, kleiner formaat maar voldoet aan de specs van de oude, maar deze wil niet werken.

Als ik de omvormer alleen op de 220v aansluit gaat het controle LED lampje branden.
Sluit ik de + en - van de lamp zijde aan, dan hoor ik een klikkend geluid. De omvormer slaat in een soort beveiliging.

Toch maar een multimeter gekocht om wat zaken te kunnen meten (en nu echt een geldige reden want zo'n ding hebben is toch wel handig).

Output nieuwe omvormer is netjes 24v. Test gedaan (piep stand van de multimeter) en deze geeft verder aan dat het circuit van de lamp "goed" is, in die zin ik krijg een piep als ik de - en + meet.

Wat heb ik gemist of doe ik mis of wat kan ik eventueel nog doormeten?

Hier de oude omvormer:

Hier de nieuwe omvormer:

lamp/led strip in kwestie:

(de min zit aan de andere kant vast gesoldeerd).

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 12:07

Rico

Wie dit leest is gek....

Volgens mij is de nieuwe voeding niet voor LED maar een normale computer voeding.
Maar heb er niet zoveel verstand van en misschien zou je nieuwe voeding kunnen werken.

• stijn1309
Rico schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
Volgens mij is de nieuwe voeding niet voor LED maar een normale computer voeding.
Maar heb er niet zoveel verstand van en misschien zou je nieuwe voeding kunnen werken.
Kan niet echt iets vinden wat er anders zou moeten zijn aan een LED omvormer vs reguliere omvormer.
Er moet vooral gekeken worden naar de vermogens wat ik lees.

• stijn1309
Don't ask me why....

Maar nogmaals aangesloten kabels even bekeken en wel wat aan gepriegeld maar de lamp werkt nu met de nieuwe omvormer...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
stijn1309 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:09:
Don't ask me why....

Maar nogmaals aangesloten kabels even bekeken en wel wat aan gepriegeld maar de lamp werkt nu met de nieuwe omvormer...
Gelukkig, want qua tips zou ik ook niet verder gekomen zijn dan; geeft de nieuwe voeding daadwerkelijk 24 volt of moet je eerst de adjust knop goed zetten. :P

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

stijn1309 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:09:
Don't ask me why....

Klinkt alsof je bij de eerste poging een kortsluiting hebt veroorzaakt.
Ik zou de lamp nog even laten branden. Als er geen onderdelen akelig warm worden en je geen rookpluimpjes ziet verschijnen, zal het wel OK zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 09:12
Ik zie wat kinderspeelgoed op de achtergrond: Let op dat deze nieuwe voeding niet veilig is. Niet voor kinderen en ook niet voor volwassenen. Deze voedingen zijn bedoeld voor inbouw in een ander apparaat. Je kunt zo de spanningsdragende delen aanraken of iets naar binnen steken. Een ruk aan de voedingskabel en hij zal losschieten.

Bouw deze dus in in een behuizing en zorg voor trekontlasting.

Daarnaast is deze voeding lichter dan je origineel. Het origineel kan 1.67A leveren, deze nieuwe slechts 1.0A. Thanks @Brahiewahiewa , ik zat naar de ingangsstroom te kijken.

Dus mijn advies: doe het goed en veilig, regel een andere voeding, gewoon een dicht plastic ding. Kan zijn dat het wat meer kost, maar veiligheid gaat voor.

[Voor 21% gewijzigd door Springuin op 24-12-2021 15:23]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Springuin schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:20:
...
Daarnaast is deze voeding lichter dan je origineel. Het origineel kan 1.67A leveren, deze nieuwe slechts 1.0A.
Ik lees op de nieuwe voeding 2,2 Ampere

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sypie
  • Niet online
Rico schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
Een voeding zoals dit is prima geschikt voor LED. Het is géén dimmer, gewoon een bakje waar je 230V wisselspanning in stopt en waar 24V gelijkspanning weer uitkomt. Met een maximum van 2,2A kun je op deze voeding 50W aan verbruikers aansluiten.

De Mean Well voedingen zijn (met de juiste types uiteraard) uitermate geschikt voor LED-projecten. Enige waar je aan moet denken is wat hierboven is gezegd: bouw de boel veilig in een behuizing in omdat je de schroefcontacten zo aan kunt raken én omdat je zo een stukje geleidend materiaal door de behuizing kunt steken.

• memphis
  • Laatst online: 14:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de bedrading van de lamp nog door een poot oid gaat zou ik de bedrading even op beschadigingen controleren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• stijn1309
Springuin schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:20:
Ik zie wat kinderspeelgoed op de achtergrond: Let op dat deze nieuwe voeding niet veilig is. Niet voor kinderen en ook niet voor volwassenen. Deze voedingen zijn bedoeld voor inbouw in een ander apparaat. Je kunt zo de spanningsdragende delen aanraken of iets naar binnen steken. Een ruk aan de voedingskabel en hij zal losschieten.

Bouw deze dus in in een behuizing en zorg voor trekontlasting.

Daarnaast is deze voeding lichter dan je origineel. Het origineel kan 1.67A leveren, deze nieuwe slechts 1.0A. Thanks @Brahiewahiewa , ik zat naar de ingangsstroom te kijken.

Dus mijn advies: doe het goed en veilig, regel een andere voeding, gewoon een dicht plastic ding. Kan zijn dat het wat meer kost, maar veiligheid gaat voor.
Omvormer komt bovenin een lamp tegen het plafond. Komt geen kind bij. Anders had ik zeker een andere gekocht.

Voor alle andere, bedankt voor het meedenken!
Lamp tijdje aan gehad, uit/aan gedaan en alles werkt nog steeds.

Hopelijk dus ook als hij zometeen weer aan het plafond hangt haha
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee