Toon posts:

Oude deurbel (met Trafo) slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:33
Hallo Tweakers,

We zijn nu aan de fase toegekomen om wat zaken smart te maken in huis. Omdat lk voornamelijk overdag op Zolder aan het werk ben, hoor ik daar amper de deurbel (koptelefoon op etc).

In onze oude appartement hadden wij dit opgelost door een ESP aan te sluiten op de intercom speaker (deurbel). Wanneer daar spanning opkwam kregen wij een notificatie op onze telefoon.

Ditzelfde wilde ik doen in onze koophuis. Alleen ipv intercom gebruik maken van de trafo/deurbel.

Ik ben dus aan het solderen geslagen en heb het spul aangesloten. Echter na de eerste deurbel test is mijn moederbord (esp) doorgebrand. Helaas dus te veel voltage vanuit de deurbel naar de ESP.

Heeft iemand hier tips hoe wij deze deurbel slim kunnen maken en kunnen koppelen aan Homeassistent. Vanuit Homeassistent willen wij het verdere beheer doen (acties etc)

Gesoldeerde ESP (defect inmiddels)

Beltrafo incl bel

Hoe ik het heb aangesloten:
Ik maakte gebruik van de twee draden bij de bel. blauw naar de d2 poort en rood naar de grnd poort

--
Setup heb ik natuurlijk eerst getest met een drukknop ertussen en dat werkte. (zonder doorbranden) echter maakte ik toen gebruik van de 3V voeding van de ESPboard zelf.

[Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 24-12-2021 08:49]

Alle reacties

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:00

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
8+V AC is veel te veel voor een ESP direct en AC is ook uitdaging. Spanningsdeler en een clamp diode (+ eventueel wat filtering tegen de 50Hz)zou dat op kunnen lossen.

Andere optie is de ESP te combineren met een relais. En de drukknop alleen op een GPIO te doen en de ESP de bel te laten schakelen. Kan je hem ook nog stil zetten. Zie als voorbeeldje die van Frenck. Zou alleen niet GPIO2 gebruiken ivm de startup state van die pin.

• Jboy1991
septillion schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:01:
8+V AC is veel te veel voor een ESP direct en AC is ook uitdaging. Spanningsdeler en een clamp diode (+ eventueel wat filtering tegen de 50Hz)zou dat op kunnen lossen.

Andere optie is de ESP te combineren met een relais. En de drukknop alleen op een GPIO te doen en de ESP de bel te laten schakelen. Kan je hem ook nog stil zetten. Zie als voorbeeldje die van Frenck. Zou alleen niet GPIO2 gebruiken ivm de startup state van die pin.
Het stil zetten van de bel kunnen wij al dmv de trafo in de meterkast. Hmm spijtig, ik had gehoopt op een makkelijke oplossing.

Maar ik ga eens op onderzoek uit naar hardware in de url die je plaatst.

• septillion

septillion

Jboy1991 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:03:
[...]

Het stil zetten van de bel kunnen wij al dmv de trafo in de meterkast.
Dat is natuurlijk niet smart cool :+

• Jboy1991

Onderdelen inmiddels in bestellen. Levertijd verwacht 28-12. Ben benieuwd: :#

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 12:09
Tijdje terug wilde ik de bel aansluiten op de Raspberry Pi die toch al in de meterkast hing. Hiervoor heb ik een klein schakelingetje gebouwd. Korte verhaal is dat ik de 5V over de beldrukker stuur die een relais schakelt die de 8VAC naar de daadwerkelijke bel bedient. Het is niet heel smart, maar ik krijg nu mooi een signaaltje als de bel wordt ingedrukt en mocht er ooit iets crashen functioneert de bel nog zoals vanouds.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik heb een tijd geleden het volgende stappen gevolgd, heb er wel een losse 5 volt supply aangehangen.

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
Je kunt het ook oplossen met een Shelly1 schakelaar in DC modus. Kost 10tje (excl. DC voeding). Deze heeft dry-contacts en is lekker compact+behuizing zit er bij.

• septillion

septillion

@Crazymonkey
[...]
Zie als voorbeeldje die van Frenck. Zou alleen niet GPIO2 gebruiken ivm de startup state van die pin.
;) Laatste opmerking is dan ook voor jou van toepassing :)

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-03 21:38
hpmkruit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
Je kunt het ook oplossen met een Shelly1 schakelaar in DC modus. Kost 10tje (excl. DC voeding). Deze heeft dry-contacts en is lekker compact+behuizing zit er bij.
Heb ik laatst ook gedaan. 12v dc als voeding voor de shelly en naar de drukknop buiten retour op de switch aansluiting. Vervolgens met de dry contacts de 230v van de beltrafo geschakeld. Deurbel zonder iets tussen op de beltrafo aangesloten.
Shelly app geeft een melding dmv scène.
Grappig vond ik, in tegenstelling tot online voorbeelden, dat door deze opzet de beltrafo geen sluipverbruik heeft. Scheelt misschien niet veel, maar je Hebt er niet weer een extra verbruiker bij (voeding shelly).

• Jboy1991
Het spul is binnen en heb een prototype gemaakt met een losse arduino button. Dit werkt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om het werkend te krijgen met de echte drukknop en bel.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet aansluiten adhv de fotos hieronder?

Edit:
Het is gelukt. Moest ff wat meer meten maar alles werkt!

[Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 30-12-2021 19:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee