Vraag

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 10:52

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Graag wil ik mijn projectbouw zonnepanelen vervangen/upgraden passend bij mijn verbruik.

Ik heb nu 5 (onbekende) paneeltjes met een Mastervolt Solading 1000 web omvormer.

In mijn hoofd wilde ik het dak volleggen op de westkant omdat ik daar voor mijn gevoel het langst zon had.

Ook wil ik voor of achter nog een dakkapel plaatsen en aan de andere kant een velux raam.

Is deze offerte een beetje logisch?
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Mogelijk aan noord kant van tegenoverliggend gebouw.
Jaarverbruik
2600kWh (waar al een deel in gesaldeerd is door huidige zonnepanelen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Budget en doel
Budget: Tot max 9k.
Doel: Het doel is om financieel zo hoog mogelijk rendement te halen.
Wie gaat het project uitvoeren
De aannemer die de zonnepanelen levert.
Bijhouden van data
Graag via online app
Reeds verkregen offertes
Nu heb ik een zonnepanelen leverancier gevonden die kwam met de volgende offerte:
  • 8 panelen (Hyundai HiE-S395VG)
  • 8 micro-omvormers (Enphase IQ7 PLUS)
  • Oost-West opstelling (4 oost en 4 west)
  • Montage
  • Afvoer oude systeem (Zij verkopen dat en hebben de waarde afgetrokken van de offerte)
  • 25 jaar garantie
  • Zij vragen btw terug voor mij
Voor een bedrag van 4077.56 exclusief BTW.
Regio
Waalwijk

[Voor 4% gewijzigd door Gertjuhjan op 24-12-2021 08:19]

Xbox: Gulpener88

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat oude systeem verkoop je op marktplaats, dat geef je niet gratis mee aan de zonnepanelen boer... Die er dan precies dat mee gaat doen...

Of je legt het op je schuur...

Of je legt ze terug op oost...

Of je laat het liggen en legt er 8-10 onder...

Er lijkt ruimte genoeg voor 3 portrait rijen... Dus 12-15 panelen afhankelijk van breedte als je de oude weg haalt.

Hoewel ~€1,25 okay is voor Enphase en het verwijderen van het oude systeem, heb je gezien de afwezigheid van schaduw vanaf west heb duur Enphase systeem nodig.

Mooi werken met een string omvormer en van het bespaarde geld zoveel mogelijk onrendabele dakpannen afdekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 10:52

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:02:
Dat oude systeem verkoop je op marktplaats, dat geef je niet gratis mee aan de zonnepanelen boer... Die er dan precies dat mee gaat doen...

Of je legt het op je schuur...

Of je legt ze terug op oost...

Of je laat het liggen en legt er 8-10 onder...

Er lijkt ruimte genoeg voor 3 portrait rijen... Dus 12-15 panelen afhankelijk van breedte als je de oude weg haalt.

Hoewel ~€1,25 okay is voor Enphase en het verwijderen van het oude systeem, heb je gezien de afwezigheid van schaduw vanaf west heb duur Enphase systeem nodig.

Mooi werken met een string omvormer en van het bespaarde geld zoveel mogelijk onrendabele dakpannen afdekken.
In de offerte zit meegenomen dat ze het oude systeem van mij overnemen.

Ik was nog vergeten toe te voegen. Op het dak komen nog een dakkapel van volle breedte en aan de andere kant een redelijk groot velux raam. (Nu nog flexibel te plaatsen).

De zonnepaneel boer vond het niet nodig om het dak vol te leggen wegens afbouw van de salderingsregeling.

Xbox: Gulpener88

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-05 12:13
Poeh, ik vind het dan wel prijzig worden.

Ook zou ik nog eens goed nadenken over het (meer) volleggen, want dat van de salderingsregeling is nog niet definitief en wellicht is het mogelijk om je energieverbruik meer te concentreren in de zonnige uren.

Hoe zit het op dit moment met de schaduw? Het lijkt op het kaartje alsof dat alleen gebeurt als de zon heel laag staat in de ochtend. Misschien zelfs alleen in de winter als de opbrengst toch al minimaal is. De vraag is of die micro-omvormers zich ooit op die manier terug gaan verdienen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gaat de aannemer je installatie plaatsen?
Wie is er verantwoordelijk als het niet past? Jij levert alles aan?

Zorg ervoor dat er geen discussie nodig is. Dat voorkomt teleurstellingen.

Je startpost en aanvullende is al erg onduidelijk.

[Voor 101% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2021 05:39]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gertjuhjan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:17:
[...]

In de offerte zit meegenomen dat ze het oude systeem van mij overnemen.
Wordt er dan prijstechnisch niet beter op
Ik was nog vergeten toe te voegen. Op het dak komen nog een dakkapel van volle breedte en aan de andere kant een redelijk groot velux raam. (Nu nog flexibel te plaatsen).
Dat was natuurlijk wel van belang. Vul de startpost even aan volgens de handleiding bovenaan forum?
Zorg dat de dakkapel constructief de panelen kans dragen. Dakkapel is duur genoeg zonder dat je er elke dag stroom voor

Of reken vooral even uit hoeveel de niet opgewekte stroom einde maand waard geweest was...
De zonnepaneel boer vond het niet nodig om het dak vol te leggen wegens afbouw van de salderingsregeling.
Zorg dat de dakkapel constructief de panelen kans dragen. Dakkapel is duur genoeg zonder dat je er elke dag stroom voor inlevert.
Bzzzzzzzzzt..... Wrong!

Dat argument was hooguit een afweging met de saldering regeling. Tot een paar jaar geleden waren teruglever tarieven zo laag dat het teveel lastig rendabel te maken was.
Teruglever tarieven zijn gestegen waardoor overproductie rendabel is. Op het moment zelfs torenhoog.

Maar juist zonder saldering wil je meer, meer, meer... en het liefst op tegenover liggende daken: opbrengst spreiding en meer vermogen helpen met direct eigen verbruik en dus voorkomen afname tegen levertarief en belasting. Dan wil je ook zeker slim gaan gebruiken: wassen als de zijn schijnt enzo.

[Voor 11% gewijzigd door Ronald op 24-12-2021 07:25]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee