Toon posts:

Brand in mijn nieuwe PC!!! graag advies omtrent PWM fan hubs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sallux
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-01 00:11
Mijn vraag
Wat is de oorzaak van de kortsluiting die ontstond bij desbetreffende fan hubs? Welke stappen zou ik nu moeten nemen? Graag advies.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • ASUS ROG Strix X570-E Gaming
  • Corsair HX1000 V2
  • be quiet! Dark Rock Pro 4
  • Corsair ML120 Pro LED Wit, 120mm. 6x
  • Thermaltake Commander FP
  • lamptron sp901

Terror

Je kunt je wel voorstellen wat een horror ontstaat wanneer je nét in elkaar geknutselde PC staat te roken! Bij inspectie was de oorzaak de PWM fan hub. En wel de PWM kabel die aangesloten zat op het moederbord. Nadat bleek dat installatie-instructies nogal karig waren, ben ik wat onderzoek gaan doen naar hoe deze fan hubs werken. Zo moeilijk leek het toch niet te zijn?!

Ik ging er van uit dat dat ding (TT Commander FP) defect was. Na restitutie heb ik het met een Lamptron geprobeerd. Géén smeulende kabel, gelukkig! Maar de PSU schakelt zich direct uit. Nu begin ik toch te twijfelen of ik het wel goed heb gedaan.

Nogmaals, het lijkt me toch geen rocket science? Een sata kabel levert de voeding, een PWM kabel naar het moederbord om te regelen, een fan op 1 poort voor het uitlezen en dan de rest van de fans.

Wat ik al geprobeerd heb:
Na het falen van de Lamptron heb ik de PWM signaal kabel op het moederbord verwisseld van header CHA2 naar CHA1. Ik heb gedetermineerd dat de signaalkabel de boosdoener is. Zodra ik deze eruit trek, werken de fans gewoon. Weliswaar op 100% natuurlijk. Zo heb ik in de bios ook de fan headers van AUTO op PWM ingesteld.

Mijn suggestie zou zijn de 2 draden van de signaalkabel die voeding leveren, door te knippen. Maar dat kan toch niet waar zijn? Dat zijn in beide producten meegeleverde kabels! :(
Of zie ik iets anders totaal over het hoofd? 8)7

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Alle reacties

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

Het lijkt erop dat je een 4 pin kabel in de commander pro hebt gedaan ipv een proprietary kabel zoals is aangegeven in de handleiding. Deze heeft een 2 aderige kabel en is een beetje ongewoonlijk.

Ik kan zogauw niet de handleiding vinden van de Lamptron. Maar misschien is het handig om die even na te slaan om te kijken of je de goede headers hebt gebruikt.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• sallux
Thnx voor je reactie. De karige 'handleiding' van de Lamptron is hier te vinden.

Het viel mij ook op dat het meegeleverde 4-pins kabeltje niet overeen kwam met die van de handleiding. Dus toen ben ik maar gaan zoeken naar hoe deze producten werken. Ik heb handleidingen van soortgelijke producten opgezocht en YT filmpjes bekeken, zoals deze:
https://youtu.be/qD24L33t0cE?t=40
Al deze producten werken hetzelfde en ik heb alleen gewerkt met meegeleverde kabels.

Ik vind talloze onduidelijkheden in al deze producten en ik word er gek van |:(. Zeker als er 2k aan spul op het spel staat.
[edit] In sommige handleidingen hebben ze het over cpu headers, en weer in andere enkel fan headers. Ik denk echter niet dat het uit maakt. Mijn beide cpu fan headers zijn bezet en het zou niet uit moeten maken. Ook hier verwijs ik naar het YT filmpje van hierboven.

Ik heb ook contact gezocht met zowel Thermaltake als Lamptron, Maar een reactie zal wel op zich laten wachten.

[Voor 10% gewijzigd door sallux op 25-12-2021 00:19]

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
Is je pc aangesloten op geaarde stopcontact?

Alle andere kabels die niet zijn aangesloten zijn die af gesloten met bijvoorbeeld tape zodat er geen vuil of andere dingen in kunnen komen die kortsluiting kunnen veroorzaken.

Het moet wel zo zijn dat het onmogelijk is om de power kabels om te wisselen.

• sallux
Hey @breaker.evert

De pc zit aangesloten op een geaard circuit tot aan de meterkast.

Je 2e suggestie vind ik wat vreemd. Op zich valt er wat voor te zeggen, hoor, om al die sata connectoren die niet zijn ingeplugd af te doppen. Maar niemand doet dat! En bovendien heb ik volgens mij wel uit kunnen sluiten dat het probleem bij andere kabels ligt.

Het probleem zit echt bij het verbinden van mijn moederbord met de meegeleverde 4-pins (Fe/Fe) PWM signaal kabel.De (fe-)connectoren omdraaien zou niet uit moeten maken. Dat zou wel een probleem zijn bijvoorbeeld als het de 'proprietary' kabel zou zijn die in de handleiding van Thermaltake staat.

Zoals @Fordox al aangaf, lijkt het er op dat je een 'proprietary' / 'non-standard' kabeltje nodig hebt. Je hebt immers alleen de mogelijkheid tot uitlezen en regelen nodig en geen voeding, want dat word via de sata-kabel geleverd. En daar lijkt dan nu een conflict op te treden?
Daar was ik vantevoren al bang voor en ben ik gaan onderzoeken. Echt veel info vond ik niet, en mensen pluggen schijnbaar zonder moeite in YT video's die meegeleverde 4-pins kabel er in. |:( |:( |:(

Is er dan niemand aanwezig met zo'n PWM fan hub? Het zou mij al helpen als iemand kan bevestigen dat diegene zonder problemen zo'n hub heeft aangesloten middels die meegeleverde 4-pins kabel op het moederbord.

• sallux
ik heb voor de zekerheid ook maar de CPU_OPT header geprobeerd. Helaas, dezelfde reactie: PSU sluit af

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:03
@sallux Je kan proberen om tussen voeding kabel een zekering tussen te zetten.

Misschien heb je hier wat aan. YouTube: Corsair Commander Pro: How To Fix Disconnection Issue - Solved Worki...

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 19:12
aah dit ziet er net zo uit als de fancontroller van me nzxt switch 810 draaide nog geen 20 seconden voordat de fans uitgingen :D

• sallux
@breaker.evert het YT-filmpje presenteert een usb-hub. Dit zal denk ik ook het conflict niet oplossen dat waarschijnlijk ontstaat doordat de PWM signaal kabel én van de hub, én van het moederbord voeding krijgt.
Een zekering plaatsen zou denk ik alleen de stroom onderbreken wegens de kortsluiting die optreed. Dat is precies wat er nu ook gebeurd. Ik verwacht dan ook dat de PSU intern zekeringen heeft. En gelukkig maar, anders had ik wel wat bijkomende schade gehad. Desondanks bedankt voor het meedenken :)

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden en zal het hieronder beschrijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• sallux
De oplossing was inderdaad een product te gebruiken dat zo bedraad is dat enkel het PWM signaal word door gegeven van het moederbord naar de splitter/hub.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat het enige is wat er speelt, anders zou het internet vol met dit soort verhalen zijn. Het moederbord zal vast ook een rol hebben gespeeld in het defect.

Echter , mijn advies zou zijn: Neem een fan controller zónder pwm kabel óf neem deze pwm splitter https://tweakers.net/pric...-to-4-splitter-zwart.html
Voorkom daarmee dat mogelijk je pc bij de schroot kan zetten!
Zowel Lamptron als Thermaltake hebben antwoord gegeven maar ze namen me niet echt serieus. Volgens mij moet je daarvoor tegenwoordig eerst een twitter- campagne starten |:(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee