Toon posts:

Unraid Home Server - Jellyfin/Domotica/Docker/Backups/Camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:23
In ons nieuwe huis wil ik graag mijn huidige synology setup verbeteren en de stap maken richting unraid. 1 omdat ik wat meer zaken van de server ga vragen en 2 omdat ik zelf erg leuk vind om hier mee te knoeien. Het systeem wat ik nu heb samengesteld is op sommige punten misschien wat over de top (zoals bijvoorbeeld het geheugen of de fans). Naast dat hij werk moet verrichten komt daar het stukje hobby om de hoek kijken. ;)

Op dit moment heb ik het volgende thuis staan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 581,39€ 1.162,78
2Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 10TB€ 354,83€ 709,66
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS918+€ 495,-€ 495,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.367,44

Hier draaien een flink aantal zaken op die flink gebruikt worden en op de nieuwe server ook zullen moeten gaan werken. bestandssynchronisatie, backups, beveiligingscamera's, dockers (pihole, bitwarden, sabnzbd, sonar, etc.) In enkele gevallen zal ik voor een andere oplossing kiezen omdat ik een paar applicaties van synology gebruik.

Het nieuwe systeem?
Aan de ene kant zoals gezegd voor de hobby en om mee te kunnen knoeien. Daarnaast wil ik sowieso alles wat ik op de synology doe ook op de nieuwe server gaan doen. Dat komt (zo uit mijn hoofd) neer op download station, fileserver, mailserver, website host, jellyfin (2 a 3 streams, waarvan ook 4k transcodes mogelijk moeten zijn), muziekbieb (en 5 a 6 streams), een stapeltje dockers en 4 a 5 beveiligingscamera's. Dit wil ik allemaal in een serverrack hebben hangen samen met het nieuw aan te leggen netwerk dat ook in een rack zal komen te hangen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al aardig wat lopen zoeken en spelen met verschillende setups. Ik ben begonnen met een basis van het zuinige server topic en van daarui verder gegaan. Op basis van een flink aantal topics hier op tweakers, youtube en andere sites ben ik op het onderstaande uitgekomen.

Qua kosten heb ik geprobeerd om het om het incl. verzendkosten onder de 1000,- euro te houden. Dat is niet perse de max maar ik zou toch zeggen dat het daarvoor moet kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache, 210MB/s), 10TB€ 581,39€ 1.162,78
2Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 10TB€ 354,83€ 709,66

Daarnaast zal ik alle componenten nieuw kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voor deze server specfiek gewerkt vanuit een intel setup door de hardware transcoding mogelijkheid die me dat oplevert. Dat zal ik voor de streams van jellyfin nodig gaan hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet dus rack-mounted zijn. De server zal 24/7 aan staan dus daarmee wordt stroom verbruik automatisch belangrijk. Hij hoeft niet super zuinig te zijn maar mochten er componenten verkeerd/duur zijn in verbruik dan pas ik het graag aan. Qua geluid ben ik van plan om alle fans te vervangen voor noctua fans dat zal wat schelen. Verder komt het systeem in de kelder te hangen dus als het een beetje geluid maakt dan is dat niet zo erg.

Ga je overklokken?
Nope

Het systeem zoals het er nu 'bijstaat' in mijn wenslijst
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Tray€ 122,99€ 122,99
1MoederbordenMSI B560M-A PRO€ 71,90€ 71,90
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 10TB€ 274,70€ 274,70
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4088-S€ 95,87€ 95,87
1KabelsMolex naar SATA Power verdeler€ 0,-€ 0,-
1KabelsStartech.com 45 cm Vergrendelbare SATA-kabel Rood€ 5,19€ 5,19
1Usb-sticksVerbatim Store 'n' Stay Nano 98710 32GB Blauw€ 6,44€ 6,44
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 16,45€ 32,90
1VentilatorenNoctua NF-A9 FLX, 92mm€ 17,95€ 17,95
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 18,91€ 18,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 104,90€ 104,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 40,95€ 40,95
Totaal€ 855,46

Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is de laatste sanity check voordat ik de componenten ga bestellen en de boel in elkaar ga zetten. Dus ik ben benieuwd naar reacties op de componenten. Ik heb flink zitten schuiven en puzzelen de laatste tijd dus deze setup heeft er al minstens 5 keer anders uitgezien.

Laatste check en wellicht krijg ik nog een paar goede tips over hoe het beter kan.

Alle reacties

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:28

orvintax

www.fab1an.dev

Weet je zeker dat die processor de load (vooral dat transcoden) aan kan?

https://dontasktoask.com/

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:32
Deze koeler heeft een TDP van 47 Watt, de CPU heeft 65 Watt, dat betekent dat de CPU te warm wordt en gaat throttelen. Ik zou een stille actieve koeler nemen, bv Noctua NH-L12S. Oh ik lees nu net dat je hem in de kelder zet, dan kan een goedkopere be quiet! Pure Rock Slim 2 prima.

[Voor 41% gewijzigd door martyw op 23-12-2021 19:19. Reden: cpu koeler]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Even een algemeen vraagje hoor. Doet Intel quicksync icm jellyfin 4k transcodes goed?

Zelf heb ik een unraid Intel i3-9100 server, maar ik transcodes plex max 1080p. Met quicksync heb je geen extra cpu load, erg fijn.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:32
Nog wat: er gaan drie fans in die kast 2 x 80mm achter, 1 x 120mm voor.
De Arctic F8 PWM Zwart, 80mm verplaatst bijna net zoveel lucht als de Noctua NF-A8 PWM, 80mm maakt minder lawaai, en kost 1/3. Min of meer hetzelfde geldt voor de Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm versus zijn Noctua tegenhanger

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:23
martyw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:15:
Deze koeler heeft een TDP van 47 Watt, de CPU heeft 65 Watt, dat betekent dat de CPU te warm wordt en gaat throttelen. Ik zou een stille actieve koeler nemen, bv Noctua NH-L12S. Oh ik lees nu net dat je hem in de kelder zet, dan kan een goedkopere be quiet! Pure Rock Slim 2 prima.
Het idee was om op die koeler 1 van de ventilatoren te leggen/maken en hem daarmee dus actief te maken. De grote van het blok samen met een koeler zou makkelijk deze cpu onder controle moeten kunnen houden.
martyw schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:56:
Nog wat: er gaan drie fans in die kast 2 x 80mm achter, 1 x 120mm voor.
De Arctic F8 PWM Zwart, 80mm verplaatst bijna net zoveel lucht als de Noctua NF-A8 PWM, 80mm maakt minder lawaai, en kost 1/3. Min of meer hetzelfde geldt voor de Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm versus zijn Noctua tegenhanger
Klopt, die vierde fan is dus om dat pasieve blok te koelen. Met de opties die je noemt over het vervangen van de ventilatoren en koeler zou het nog wat goedkoper worden. Dus die aanpassing neem ik mee.

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 10:38
Ik zou goed kijken of je processor ook h265 kan transcoden. Als je een mediaserver wilt, dan is tdarr erg fijn om alles in h265 op te slaan om ruimte te besparen. Heb geen ervaring met Quicksync, maar schijnt erg goed te zijn.
Andere tip is om te kijken om te shucken, je kan een seagate externe hdd van 14tb oid kopen rond de 230 eur en daar zit meestal een datacenter grade hdd in (geen garantie meer, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee