Toon posts:

Laatste stap vol elektrisch leven. Tesla, Zappi, WP, 33x PV,

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keessrh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:33
“Te veel meningen en adviezen maar niemand met kennis van alles?”

Zal ik beginnen met hoe ver ik ben?

Hoekhuis 1968
Oude spouwmuurisolatie, datum onbekend, in goede staat.
Dak Na-isolatie: 2020, dakkapel, Pirplaten 8cm
Alles HR++ kunstof kozijnen met ventilatie roosters
Achteraanbouw, vernieuwd plat dak 2021, goed geïsoleerd.
Garage Aanbouw zijkant 2022, tegen het huis aan.
Tussen zolder en 1e verdieping fermacell 2e32, onderzijde zacht isolatie. 2020
Tussen begane grond en 1e verdieping zacht isolatie 2021
Begane grond vloer, compofloor 4,44 m2K/W
Schuifpui Aluminium HR++ 2022
Begane grond vloerverwarming 2022 rekening houdend met Warmtepomp
1e verdieping en zolder radiatoren, groot, enkel of dubbel plaat. Staan eigenlijk nooit aan. (badkamer 1e verdieping vloerverwarming)
Hele huis led verlichting en geen zware verbruikers op de autos na. (keuken, was, droog, etc 2022 machines)

WTW douche afvoer 2020
Quooker combi+ 2022

Al het leidingwerk en elektra vervangen volgens hedendaagse regels

Zonnepanelen Oost
12x Ja solar 275WP
6x Ja solar 365

Zonnepanelen West
15x Ja solar 365
Alles met optimizers naar een solaredge 8k 3 fase omvormer.

Myenergi Zappi V2 3 fase autolader voor Tesla Model 3 (1e auto)
2e auto Audi a3 E-tron op eigen, meegeleverd “domme” lader, 1.4Kw
Myenergi Hub
Myenergi Harvi 2x
Auto`s zijn regelmatig overdag thuis, +/- 30k km per jaar samen, Zappi ingesteld om bij overcapaciteit en daltarief tesla te laden

My energi Eddi (nog aan te schaffen)
Warmtepomp systeem (nog aan te schaffen)

Doel: lage maandlasten, duurzaam, simpel systeem zonder omkijken, controleren, tweaken na initiële installatie. “Fit en Forget”
Doel te behalen door: zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te gebruiken ipv aan het net te leveren.
Rekening houden met financieel rendement, inestering nu vs maandlasten.

Royaal de ruimte voor (warmtepomp)installatie in nieuw te bouwen garage (begin 2022)

Ik heb een warmtepomp installateur die het volgende wilt installeren:
LG Warmtepomp lucht/water
500ltr buffer voor tap water
180 liter buffer voor huis verwarmen.
Honeywell evo systeem

Ik wacht al erg lang om een duidelijke offerte van de installateur, maar deze komt maar niet.
Het is een installateur waar mijn aannemer regelmatig mee werkt en heeft ook naamsbekendheid in de omgeving. Ze hebben het hartstikke druk allemaal en al irriteer ik mij aan het lange wachten op de offerte vertrouw ik wel op zijn eerlijkheid en dat het “goed” komt. Door de gebrekkige communicatie heb ik geen fijn gevoel bij bijvoorbeeld het implementeren van de “Eddi” Ik heb redelijk kennis van algemene techniek en natuurkunde (erg basic hoor) elektronica, software, wiskunde en formule`s vind ik leuk maar snap ik geen fuck van.
500 liter buffer wordt door vele mensen om mij heen als te groot genoemd maar ook door een andere kenner als “valt wel mee hoor”
Ik heb aangegeven dat ik niet wil inleveren op heet water tijdens douchen, een uurtje+ per dag douchen totaal gebeurt hier nog wel eens een keer. Dochtertje van 8 vind het heerlijk om te spelen onder de douche en mijn vrouw en ik houden er ook van, lekker muziekje aan etc, etc,

In combinatie met de eddi is het misschien niet zo verkeerd om zo een groot vat lekker te vullen met zonne energie op warme dagen???
Maar of het slim en efficient is…. ??? geen idee?
Kan ik juist die warmtepomp niet sturen op overcapaciteit, die is efficenter dan een eddi+element in het vat. Er is een optioneel board bij de Eddi te bestellen.. Heb ik die nodig dan??

Ik sta dus op het punt heel veel geld uit te geven maar kan het technisch niet allemaal meer begrijpen en wil wel maximaal efficiënt maar ook niet doorslaan in deze “duurzaamheids verslaving” ik werk liefst verder met deze installateur want wie weet waar je bij een andere weer tegen aan loopt.

De tuin wordt ook verbouwd dus een een grondpomp zou kunnen maar heb het gevoel dat, dat een hoop extra geld kost en niet veel meer oplevert.

Gaat op een zomerse dag de Eddi mijn buffer tot 80+ graden opwarmen, komt dat dan uit de kraan? Moet er dan een thermostaatkraan tussen?

En welke vragen heb ik nog niet een bedacht?

Als iemand me hier goede adviezen kan geven zou ik daar heel dankbaar voor zijn.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb geen Eddi, maar een Technische Alternatieve EZ3 met heizstab. (en een CMI om uit te lezen/programmeren)
Volledig instelbaar op max temperatuur en max vermogen wat je erin wilt stoppen.
Ook een legionella functie, indien nodig. De controller kan ook een circulatiepomp aansturen om heel het vat door te verwarmen. (vergt wel wat programmeer werk ;) )

Een 450 ltr buffervat met hygienespiraal en een 11 kW wijas doorstroomverwarmer erna, zorgt ervoor dat ik nooit een koude douche heb. (mits de hoofdzekering niet gesprongen is)
Dat merk ik vooral nu, dat de zon te weinig schijnt. ;)

@twain4me heeft ook een Eddi geloof ik O-)

Hoe zwaar is die LG eigenlijk?
Ik vermoed zwaar, vanwege de noodzaak voor een buffervat.
SWW gaat vaak volgas, dus valt weinig te regelen denk ik. Tenzij je een capaciteitsregeling toepast (mitsubishi electric heeft iets van 50/75/100%)
Minimale last is dan ook bepalend voor wat handig is met zonnestroom het vat op te warmen.
Een cop 1 element kan dat prima (erg nauwkeurig) op de regeling van de TA Ez3 en heizstab

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 13:12]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:43
500l@55 vind ik ook best een flinke hoeveelheid.
of is het 500l@65 ? (ik ga even van deze uit, is veel makkelijker rekenen. >:) )

met 500l@65 daar die je 50% koud water bij om het water uit de douche oke te krijgen.
je wil niet verbranden onder de douche, lol.
500l@65 kun je vaak maar voor 90% leeg tappen, daarna is er te veel koud water bij gekomen en de temperatuur te laag geworden, dus 450l@65 beschikbaar.
dit maakt 900l@38 voor de douche na bijmengen koud water. (van @65 naar @38 is toevallig 2x, koud water is +/- 11 graden ;) )

heb je een normale douche kop, dan heb je 8l/m@38.
900l@38 / 8l/m@38 = 112 minuten douche tijd.
bijna 2 uur dus. (als je een uur onder de douche staat dan is die boiler ook weer aan het verwarmen, dus die 2 uur haal je wel.)

maar gebruik je zo als ik een luxe regen douche dan zit je op 17l/m@38.
en dat gaat een stuk harder natuurlijk.

maar er is ook nog een douche WTW, ja dan word de boiler al snel met voor verwarmt water gevuld.
of je mengt aan met voorverwarmt water, waardoor je minder boiler water nodig hebt.
dus dan heb je wel heel veel douche tijd, +/- 2,5 tot 3 uur douche tijd per 8 uur. :P

dus ik zou eerst eens realistisch meten hoeveel l/m@38 je douche kop doet.
en dat terug rekenen naar 1 douche sessie, als je een 2de hebt op de zelfde dag, dan is de boiler al weer warm.
hoe kleiner de boiler de sneller die weer warm is.
te kleine boilers en te grote boilers zijn beide niet tof om te hebben.
je wil de juiste met extra marge hebben. ;)

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 23-12-2021 13:23]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:37
:Y

vandaag toch 0,6 kWh gered van het grote boze net :+

Eddi werkt prima en is qua intalatie en gebruik heerlijk plug and play. ik heb al 300 projecten liggen waar ik nog iets voor moet uitzoeken dus dat was mijn selectie creteria, ophangen en werken. als ik zo handig was met de software als @AUijtdehaag had ik exact dezelfde keuze gemaakt als hij.

ik gebruik het optionele bordje vanwegen het relais dat stuurt op dit moment een pompje aan om de boel in het vat te mengen zodat er meer inpast en legionela preventie. voor de basis functie van eddi is het niet nodig

efficient.. hangt er van af waar je woond het is niet voor niets dat ik 1 van de weinige in nederland ben met eddi. icm salderen is het eigenlijk financiele zelfmoord. heel veel beter dan een klein element op tijd schakelen is het ook niet. Een wp schakelen op tijd is hoe dan ook al "efficienter".

eddi (of eigenlijk het element) kan idd een vat tot iets van 85 graden verwarmen. let wel op: de meeste kunststofleidingen zijn daar niet heel erg geschikt voor. Ik heb er dan ook idd een thermostaatmengkraan tussen zitten om te voorkomen dat er water veel heter dan 65 graden uit de kraan komt. (of eigenlijk moet die nog geplaatst worden en staat het element nu op ~65 graden) maargoed denk aan de veiligheid en aan wat de leidingen aankunnen.

Ik wilde wat dingen met eigen ogen zien om keuzes in de toekomst makkelijker te kunnen maken. ik heb namelijk voor eigengebruik veel en veel teveel zonnepanelen op het dak. dat was toen ongewoon, ook in het buitenland en er was nog meer onduidelijk dan nu over de salderingsregeling, dus daar heb ik min op meer op voor gesorteerd. daarnaast heeft eddi loadballancing (net als zappi) hierdoor is het onmodelijk dat het element zal zorgen dat er een hoofdstop uit klapt. en daardoor voel ik mij beter met 3x25a ( hoewel ik eigenlijk 3x35a nodig zou hebben)
Uiteindelijk werkt het prima en is het een KISS manier om overschot binnen te houden. Of jij het "nodig" hebt? Dat denk ik niet zeker icm zappi maar leuk is het wel O-) Opzich is eddi prima te retro fitten zolang je maar stroom op het element in het vat kan zetten.

Ik denk trouwens dat jouw watervraag een stuk hoger is dan hier en dan is cop1 het sww verwarmen wellicht hoe dan ook geen goed idee.

• Keessrh
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:33
Heren,
Enorm bedankt voor de reacties zover! Tweakers zijn de bom!
Ik heb alle 3 de uitgebreide reacties al 4x aandachtig doorgelezen, het ging me al bijna de pet te boven haha.

Ik heb 1 douche met een normale kop en geen bad. Ik ben dus redelijk standaard.
Wil toch wel voorbereid zijn op saldering perikelen en het is een mooie gedachte alles zelf te gebruiken.

Ik vind in bovenstaand een aantal antwoorden maar ook wel weer meer vragen. Vandaag de warmtepomp man eindelijk weer eens gesproken en hij gaat onderzoeken of we een warmtepomp systeem kunnen installeren die prettig kan samenwerken met Eddi.
Ik heb het nog niet over de grote van het buffervat gehad.

Enorm bedankt allemaal!!! ik zal toch ook even moeten afwachten welke componenten me gaan worden aangeboden.

Gr. Kees

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:30
Doel: lage maandlasten, duurzaam, simpel systeem zonder omkijken, controleren, tweaken na initiële installatie. “Fit en Forget”
Doel te behalen door: zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te gebruiken ipv aan het net te leveren.
Rekening houden met financieel rendement, inestering nu vs maandlasten.
Gewoon 1 douche, geen bad en een vat van 500 liter willen? Ik snap dat een boiler eng kan zijn maar hier schiet je door. 200 liter is meer dan genoeg.

Zo`n Eddi of EZ3 inregelen zul je denk ik toch zelf moeten doen, weinig installateurs die dat nu kunnen. Weinig mensen gaan namelijk een installateur uren laten werken voor mogelijke over enkele jaren enkele tientjes per jaar besparing.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je zo lang douched zou ik echt even wat investeren in een douche wtw pijp, dat zal je enorm veel opleveren.

persoonlijk ben ik geen fan van LG voor dit werk en wat je wilt bereiken. een panasonic met een heisamon en aanverwante zaken zodat je de boel gewoon slim aan kan sturen kan je alles -zelf- veel strakker inregelen dan wat voor installateur ook. immers heb je een enorm forum op te leunen voor hulp. en de panasonic-heismamon combo is gemaakt om met een smarthome systeem te werken. dat levert je een klap meer dan klooien met een LG installatie kan ik je in elk geval garanderen. het is alleen iets wat geen installateur je aan zal bieden want daar verdient ie niks aan en heeft ie geen bal verstand van. dus je zal een keuze moeten maken tussen wat je installateur je aansmeert/heeft staan/vanaf moet of wat mensen je advieren hier op een forum die er niks aan verdienen ongeacht waar je voor kiest.

[Voor 73% gewijzigd door flippy op 26-12-2021 00:54]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee