Toon posts:

Deurbel signaal bij inschakelen afzuigkap (via nodeMCU)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BTempelman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-12-2022
Mijn vraag
Ik lees mijn deurbel uit door middel van een optocoupler en daar aangekoppeld een nodeMCU. De werking is dat als er op de bel wordt gedrukt, de optocoupler er voor zorgt dat een pin op de nodeMCU hoog wordt, die kan vervolgens een event versturen.

Zie schema

Dit werkt echter... als mijn afzuigkap aangaat in de keuken krijgt de nodeMCU ook een signaal binnen, de fysieke bel zelf gaat niet af.

Overige gegevens:
Gaat om een 3fase aansluiting waarbij de afzuigkap op een andere groep zit dan de deurbel.
De deurbel is 16v wisselstroom

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ter instpiratie heb ik het volgende project gebruikt:
https://hackalot.nl/Deurbel

Andere zaken die ik geprobeerd heb is een hogere weerstand te plaatsen tussen de bel en de optocoupler (EL817)

Beste antwoord (via BTempelman op 26-12-2021 12:38)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Plaats eens een condensator tussen pin 3 en 4 van je optocoupler; dat zal je signaal afvlakken en trager maken waardoor een stoorsignaal gedempt wordt.
Qua waarde: ik zou starten met 100nF; als dat niet voldoende is een kleine elco van 10µF ofzo parallel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Plaats eens een condensator tussen pin 3 en 4 van je optocoupler; dat zal je signaal afvlakken en trager maken waardoor een stoorsignaal gedempt wordt.
Qua waarde: ik zou starten met 100nF; als dat niet voldoende is een kleine elco van 10µF ofzo parallel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• henkvdd
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Richt de spanning eens gelijk richting de ingang van de optocoupler,
Door een diode links van de 1 K weerstand te plaatsen, met de kathode naar de weerstand, de led moet je dan wel ff omdraaien.

• BTempelman
Dank heren voor jullie antwoorden. Het gelijkrichten van de ingang had ik ook geprobeerd, maar leverde niets op.

Het plaatsen van de 100nF echter wel. Dit loste het probleem op!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mooi om te lezen. Ik heb ook optocoupler aan de deurbel en bij gaat hij wel eens af als ik de electrische rolscherm bedien. Ga er ook een condensator tussen zetten.

• BTempelman
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat nu het probleem is geweest. Ik dacht dat de optocoupler niets anders doet dan als er op pin 1/2 stroom loopt pin 3/4 met elkaar verbonden wordt.

Wat maakt het dat op 1/2 toch stroom gaat lopen maar wat blijkbaar niet van de bel komt, maar toch voldoende is om die optocoupler te laten schakelen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee