Toon posts:

Advies installatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 13:27
Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare dakruimte is ongeveer 52m2. Er zijn geen opstakels waar ruimte voor gereserveerd dient te worden.
Schaduw
Shaduw is er niet. Dakvlak staat vrijwel de gehele dag in de zon zonder shaduw.
Jaarverbruik
Verwacht dit jaar rond de 6000kwh uit te komen. Grootste verbruiker is momenteel de elektrische auto. Mogelijk gaat er in de toekomst nog een elektrische auto bijkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Doel is om de benodigde elektriciteit zelf te kunnen produceren. Dit wil ik doen met panelen die wat betreft prijs/kwaliteit/vermogen gunstig zijn. Liever wat panelen extra om verschil in kwaliteit te compenseren ipv 150 EUR per paneel extra plaatsen. Gezien de beschikbare ruimte zou dat haalbaar moeten zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga de installatie zelf aanleggen en installeren. Wil gebruik maken van een soort in-dak systeem met profielplaten.
Bijhouden van data
Geen specifieke wensen. Een simpele portal of eenvoudig uitlezen via Wifi/LAN is voldoende.
Uitgezochte configuratie
Momenteel ben ik van plan het volgende aan te schaffen:

20 x Trina Solar - Vertex Mono 395 All black 1/3 cut perc (7900 wp)
1x GoodWe GW8K-DT (3 fase omvormer)
Vragen/dubbelcheck
  • Ik wil geen gebruik maken van optimizers. Er is geen enkele vorm van shaduw. Dit lijkt mij een prima keuze. Klopt dat?
  • Ik heb gekozen voor een omvormen van het merk GoodWe. Op basis van de beschikbare info is dit merk op basis van prijs/kwaliteit een goede keuze. Is een SMA de meerprijs waard. Zoja, waarom?
  • De meeste omvormers hebben de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten. Is het verstandig om de panelen bij deze hoeveelheid te verdelen in 2 strings?

[Voor 3% gewijzigd door T i M op 23-12-2021 10:56]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Indak heeft wel wat nadelen:
- hogere temperatuur zonnepanelen = minder presterend
- brandgevaar, doordat er geen scheiding is zoals betondakpannen
- btw teruggave is maar 30% (?) omdat het onderdeel is van je dak constructie.
- je bent gebonden aan de huidige maat panelen. over 10 jaar iets anders betekend een hele dak revisie ipv railtje verlengen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 13:27
Het is geen "echt" in-dak systeem. Wil gebruik maken van dak profielplaten waar de panelen op komen te liggen in een "inlegsysteem". Andere maat panelen betekent dan ook simpelweg het raitje verleggen.

Daarnaast heeft het wat andere voordelen:
- Niet gebonden aan beperkte BTW teruggave, want de panelen zelf zijn niet het "dak"
- Er is ventilatie onder de panelen mogelijk (minder hoge temperatuur) en de profielplaat is tevens een brandwerende scheiding naar de dakconstructie.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ah ok.

Goed over nagedacht dus.
Kennis van me heeft iets vergelijkbaars gemaakt (denk ik)
Al is die ook gebonden aan dezelfde maat natuurlijk, op deze manier.
Maar die heeft er sunpower opliggen, dus vervangen over 10 jaar zal zowiezo een hoge kostenpost worden ;)

Goodwe vs SMA
Ik zie liever een SMA, vanwege makkelijke "eigen" logging zonder cloudgedoe.
En heb iets meer vertrouwen in een duits produkt (=persoonlijk)
Beiden doen hetzelfde.

Heb hier 3 situaties gesimuleerd in sunnydesignweb (kies nieuw project - rode knopje)
1x 20 parallel op 2 ingangen (is lastig denk ik met sunclix, maar ze bieden het aan in de tool)
2x 10 op 2 ingangen.
1x 20 op 1 ingang

2x 10 levert minder op, maar je zou de 2 strings kunnen vergelijken en monitoren met elkaar.
(DC Vmpp en DCPower/Current beide strings op pvoutput in extended data)
Het is verstandig om 2x 10 tot de omvormer te brengen om te vergelijken, mocht er problemen zijn.
Doorlussen kan altijd.

[Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 12:40]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee