Beschikbare (dak)ruimte
Beschikbare dakruimte is ongeveer 52m2. Er zijn geen opstakels waar ruimte voor gereserveerd dient te worden.Schaduw
Shaduw is er niet. Dakvlak staat vrijwel de gehele dag in de zon zonder shaduw.Jaarverbruik
Verwacht dit jaar rond de 6000kwh uit te komen. Grootste verbruiker is momenteel de elektrische auto. Mogelijk gaat er in de toekomst nog een elektrische auto bijkomen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Doel is om de benodigde elektriciteit zelf te kunnen produceren. Dit wil ik doen met panelen die wat betreft prijs/kwaliteit/vermogen gunstig zijn. Liever wat panelen extra om verschil in kwaliteit te compenseren ipv 150 EUR per paneel extra plaatsen. Gezien de beschikbare ruimte zou dat haalbaar moeten zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga de installatie zelf aanleggen en installeren. Wil gebruik maken van een soort in-dak systeem met profielplaten.Bijhouden van data
Geen specifieke wensen. Een simpele portal of eenvoudig uitlezen via Wifi/LAN is voldoende.Uitgezochte configuratie
Momenteel ben ik van plan het volgende aan te schaffen:20 x Trina Solar - Vertex Mono 395 All black 1/3 cut perc (7900 wp)
1x GoodWe GW8K-DT (3 fase omvormer)
Vragen/dubbelcheck
- Ik wil geen gebruik maken van optimizers. Er is geen enkele vorm van shaduw. Dit lijkt mij een prima keuze. Klopt dat?
- Ik heb gekozen voor een omvormen van het merk GoodWe. Op basis van de beschikbare info is dit merk op basis van prijs/kwaliteit een goede keuze. Is een SMA de meerprijs waard. Zoja, waarom?
- De meeste omvormers hebben de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten. Is het verstandig om de panelen bij deze hoeveelheid te verdelen in 2 strings?
[Voor 3% gewijzigd door T i M op 23-12-2021 10:56]