Wifi op elke verdieping verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:40

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
Mijn vraag

Momenteel heb ik in de woonkamer een TPlink Archer C1200 (ik weet, een oudje :) en op zolder een EAP110 (ik weet, een oudje). Nu ervaar ik steeds meer dat het wifi signaal slechter word, vooral op de tussenverdieping en in de keuken.

Ik heb met Wifi Analyzer het beste kanaal voor beneden en boven gezet (er zijn veel 2.4 wifi signalen in de buurt).

Devices:

De volgende devices zijn gekoppeld aan het Wifi netwerk
- Laptop werk
- Laptop thuis
- School tablet
- Telefoons, maal 4 (ouders en kinderen)
- JBL Link
- JBL Portable
- Google Nest Mini
- LG TV (deze zou op kabel kunnen)
- 2x Nintendo Switch

En uiteraard nog een aantal bedrade clients zoals PC's (2x), Playstation, Rpi en thuisserver, 2x LG tv kinderen).

Wat ik wil het dus het wifi bereik verbeteren.
Nu dacht ik, ik haal de TP Link 225 access points (2 maal) en vervang zolder met 1 (zodat ik daar ook 5ghz heb) en 1 op de tussenverdieping en de oude 110 gaat naar de schuur / overkapping.

of ik haal een deco m5 setje. Deze is ook bekabeld aan te sluiten, las ik via backhaul.
Dan plaats ik 1 in de woonkamer, 1 op de tussenverdieping en 1 op zolder (allen bekabeld aangesloten) en wederom de 110 naar de schuur / overkapping. Eventueel kan ik dan later 1 in de keuken plaatsen (niet bekabeld). Wifi op de router gaat dan out. Router regelt wel DHCP en het deco setje de wifi

We zijn geen power users met betrekking tot wifi denk ik (alle gaming gaat bekabeld muv van switch) en die 2 tv's v/d kinderen zijn ook bekabeld.

Nu is mijn vraag is, is een deco setje een verstandige keuze en is het uberhaupt haalbaar met de setup, router DHCP, deco Wifi) en het aantal devices (wat later nog meer kan worden met de jongste die er bij op gaat). En moet ik nog ergens anders op letten (las iets over star / daisy chain aansluiten en een switch tussen router en hoofd deco) of toch de 225 pakken ? Ik heb een keer bij een familie lid de deco m3 ? aangesloten en moet zeggen dat werkte wel lekker (alleen die gebruiken alleen maar wifi, dus daar is de situatie anders).

Beste antwoord (via The.Terminator op 23-12-2021 16:59)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Je hebt je al flink ingelezen :)
Het is een goed plan om overal 5ghz dekking te creeren en 2.4 alleen voor legacy te gebruiken.

Eerste keuze die je moet maken is wil je wifi5 of wifi6 wilt. Stel je keuze is Wifi 5.
Je hebt nu al ervaring met het EAP spul dus als je tevreden bent kun je prima uitbreiden met EAP225 .

Alternatief is een SuperWifi (28 euro per AP bij KPN) of een Deco M4 setje (33 euro per ap bij ziggo) die je bekabeld aansluit.
De superwifi mag geloof ik gewoon in STER aangesloten worden maar werkt alleen icm een KPN verbinding.

De deco mag volgens de meeste documentatie alleen in daisy chain aangesloten worden maar werkt in praktijk prima in ster mits je hem goed aansluit. Het spul is wat gevoelig met switches en mijn ervaring is dat de meeste ingebouwde switches van een provider modem niet hiermee werken. De tplink switch van de action (tientje) lost dit probleem op.

Voordeel van de EAP225 is dat het DFS heeft, je hebt daarmee dus minder overlappende kanalen dus theoretisch hogere snelheid als er meerdere devices op verschillende accesspoints actief zijn.
In de praktijk haal ik 300-400mbit op mijn deco m4 terwijl alle nodes dus op hetzelfde 5ghz kanaal zitten.

Als het je geld waard vind, dan zou ik lekker met EAP uitbreiden (80 euro per AP voor wifi5 of 130 per AP voor wifi 6)

Als je bij wifi 5 blijft, en al die featurues niet nodig hebt en je cheap klaar wilt zijn: dan zou ik gewoon lekker een deco m4 voor 100 euro scoren en bekabeld aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
Ik heb met Wifi Analyzer het beste kanaal voor beneden en boven gezet (er zijn veel 2.4 wifi signalen in de buurt).
Welke kanaaltjes heb je gekozen want voor 2,4 wil je alleen 1,6 of 11 gebruiken aangezien dat de kanalen zonder overlap zijn. De rest maakt het alleen maar erger :P

Cloud ☁️

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@The.Terminator Deco setjes, mits bedraad aangesloten, werken inderdaad prima. Ik weet niet wat je budget is, maar zelf ben ik ook erg gecharmeerd van Unifi apparatuur. En dan met name de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite.

Prijs is wat hoger, maar het werkt super goed samen en de (software) ondersteuning is fantastisch.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 23-12-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
HKLM_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:03:
[...]

Welke kanaaltjes heb je gekozen want voor 2,4 wil je alleen 1,6 of 11 gebruiken aangezien dat de kanalen zonder overlap zijn. De rest maakt het alleen maar erger :P
idd 1 en 11 :)

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:04:
@The.Terminator Deco setjes, mits bedraad aangesloten, werken inderdaad prima. Ik weet niet wat je budget is, maar zelf ben ik ook erg gecharmeerd van Unifi apparatuur. En dan met name de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite.

Prijs is wat hoger, maar het werkt super goed samen en de (software) ondersteuning is fantastisch.
Tja, ik ben een echte knieperd (zoals we dat hier in Twente zeggen). Dus goed voor een leuk budget :)
En 2 AC's is ongeveer hetzelfde als zon deco set.

Ubiquiti ken ik ook, heel uitgebreid en idd wat duurder.
Mooie van 1 merk is dat alles via dezelfde software gecontroleerd kan worden (app en / of Omado).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Het is een goed plan om overal 5ghz dekking te creeren en 2.4 alleen voor legacy te gebruiken.

Eerste keuze die je moet maken is wil je wifi5 of wifi6 wilt. Stel je keuze is Wifi 5.
Je hebt nu al ervaring met het EAP spul dus als je tevreden bent kun je prima uitbreiden met EAP225 .

Alternatief is een SuperWifi (28 euro per AP bij KPN) of een Deco M4 setje (33 euro per ap bij ziggo) die je bekabeld aansluit.
De superwifi mag geloof ik gewoon in STER aangesloten worden maar werkt alleen icm een KPN verbinding.

De deco mag volgens de meeste documentatie alleen in daisy chain aangesloten worden maar werkt in praktijk prima in ster mits je hem goed aansluit. Het spul is wat gevoelig met switches en mijn ervaring is dat de meeste ingebouwde switches van een provider modem niet hiermee werken. De tplink switch van de action (tientje) lost dit probleem op.

Voordeel van de EAP225 is dat het DFS heeft, je hebt daarmee dus minder overlappende kanalen dus theoretisch hogere snelheid als er meerdere devices op verschillende accesspoints actief zijn.
In de praktijk haal ik 300-400mbit op mijn deco m4 terwijl alle nodes dus op hetzelfde 5ghz kanaal zitten.

Als het je geld waard vind, dan zou ik lekker met EAP uitbreiden (80 euro per AP voor wifi5 of 130 per AP voor wifi 6)

Als je bij wifi 5 blijft, en al die featurues niet nodig hebt en je cheap klaar wilt zijn: dan zou ik gewoon lekker een deco m4 voor 100 euro scoren en bekabeld aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker ook naar het netwerk als geheel kijken zeker als kniepert ieder device axtra verbruikt stroom en iedere trafo (240 Volt adapter) geeft verlies door slecht rendement. Zou dus zeker naar het aantal devices kijken en wat je met POE kan doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Als je kabels hebt, dan zou ik zeker niet geen mesh setje zoals die Deco's kopen.
Je eerste idee om EAP 225's aan te schaffen is een stuk slimmer.

Ik zou met een beginnen en kijken wat het resultaat is, nog niet voldoende koop er een bij.

Wij hebben hier een behoorlijk groot huis en gebruiken enkel de wifi van de Ziggo Connectbox en een EAP 225 op de eerste verdieping (in het trapgat naar de zolder), dat geeft prima dekking door het hele huis

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:14:
...
Wij hebben hier een behoorlijk groot huis...
Hmmz, de grootte van je huis is niet zo relevant voor de wifi dekking die je kunt behalen. Het gaat veel meer om de materialen die er bij het bouwen gebruikt zijn. Gewapend beton is killing voor je wifi dekking, dubbel glas ook. Brandwerende deuren ook. Als jouw grote huis van hout is gebouwd, heb je aan één AP waarschijnlijk wel genoeg. In mijn bescheiden tweekamer woning die helaas wel een voormalige bunker is, heb ik er 4 nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Uiteraard zijn de materialen van belang, maar afstand ook (zeker voor 5Ghz).
Binnenmuren zijn zelden (maar niet altijd) van van beton en brandwerende deuren vind je hooguit naar de garage (dus ook niet die van de meterkast) maar niet binnen en dubbel glas is ook alleen de buitenramen.

Wat vaak wel slecht doorlatend is, zijn plafonds als er bijvoorbeeld kanaalplaten gebruikt worden of gewapend beton of als je op de bovenverdieping laminaat hebt met zo'n zilver(of goud) kleurige ondervloer, die laat niets door.

Daarom is het slim om AP's in het trappenhuis te plaatsen, daar is gewoon minder weerstand.

Maar uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The.Terminator

The.Terminator

Un boer met bier

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:27:

Helaas zit ik niet bij KPN / Ziggo, maar bij Caiway (die heeft dat M3 setje).
Wifi 6 is misschien wat meer toekomst bestendig, maar gezien de meerprijs voor ons niet echt van toepassing (groot gebruikers zitten bekabeld aangesloten).

Die EAP225 is voor 65 euro beschikbaar, dus ik neig idd naar losse AC's.
Voordeel van die Deco M5 (of 4) is dat je er heel makkelijk een unit bijplakt zonder kabel (terwijl de rest wel bekabeld is).
Nu heb ik voor de zolder, tussenverdieping en woonkamer wel kabels, maar niet in de keuken (stel dat het bereik in de keuken nog slecht is).

Iig bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Pagina: 1