Toon posts:

Beschikkingsbevoegdheid verkoper

Pagina: 1
Acties:

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:27
Heb een verkoopcontract gekregen van een notaris. Wil zelf een kavel verkopen namelijk en heb er een koper voor gevonden.

In het koopcontract staat . BESCHIKKINGSBEVOEGDHEID VERKOPER.
Iemand enig idee wat hier wel en niet in mag staan?
In mijn geval staat hier wel heel privacy gevoelige informatie namelijk.
Het is een erfstuk ( naam van mijn ouders, geboortedata,huwelijkse staat, naam erfgenamen enzovoort).
Dacht altijd dat dat er een geheimhoudingsplicht is omtrent een testament. Vraag is ook zoiets echt relevant is voor de koper deze informatie.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:08
Heb je het al aan de makelaar gevraagd van wie je dat contract hebt gekregen?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als jij zeg maar executeur testamentair bent en het rechtstreeks vanuit de nalatenschap wordt verkocht, zou ik dit logisch vinden. Als de erfenis al is geregeld, en jij bent volledig eigenaar dan zou dit niet in de koopakte moeten/hoeven/mogen staan. Vraag is dus; wat is de situatie precies?

• vincent_1971
Ik ben de volledige eigenaar. Staat ook zo in het kadaster. De erfenis is volledig afgehandeld. Het koopcontract komt niet van de makelaar maar is opgesteld door de notaris ( is er vandaag helaas niet ).
Persoonlijk zou ik denken bij een koopcontract dat alleen de naam en adres gegevens van de koper en verkoper erin staan.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vincent_1971 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:04:
Ik ben de volledige eigenaar. Staat ook zo in het kadaster. De erfenis is volledig afgehandeld. Het koopcontract komt niet van de makelaar maar is opgesteld door de notaris ( is er vandaag helaas niet ).
Persoonlijk zou ik denken bij een koopcontract dat alleen de naam en adres gegevens van de koper en verkoper erin staan.
Inderdaad vreemd dat jouw ouders (de vorige eigenaars) dan met naam en toenaam zijn benoemd.

Overigens is de AVG niet van toepassing op overleden personen.

• vincent_1971
TMDC schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:09:
[...]

Inderdaad vreemd dat jouw ouders (de vorige eigenaars) dan met naam en toenaam zijn benoemd.

Overigens is de AVG niet van toepassing op overleden personen.
Ook niet als er gegevens in staan zoals “verklaring van erven” en wie de erfgenamen zijn ?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
Ik vind dit eigenlijk niet zo vreemd, of is dat dan juist weer vreemd op zichzelf? Het contract geeft weer dat er onderzoek is gedaan naar het hoe en waarom de onroerende zaak jouw eigendom is. Namelijk dat je het uit een erfenis van persoon A hebt verkregen, die op diens beurt zelf eigenaar was (of bevoegd de eigendom aan jou over te doen gaan). De koper kan er dus op vertrouwen dat jij bevoegd bent de eigendom over te dragen. Als dit er niet in zou staan en jij was de koper, zou je dan iets willen weten hoe het kan dat de verkoper een stuk grond verkoopt dat eerst aan iemand anders toebehoorde?

Want misschien heeft de erflater het wel aan iemand anders nagelaten en doe jij alsof je eigenaar bent. Ik maak liever niet ten onrechte geld naar iemand over om iets te kopen wat ik helemaal niet van die persoon kan kopen :) In dit geval onderzoekt de notaris dit en geeft dat ook weer in de akte.
Bij 2 woningen die ik heb gekocht was ook in de leveringsakte opgenomen dat de verkoper de eigendom heeft verkregen uit de nalatenschap van diens ouder/echtgenoot.

• vincent_1971
marcelcee schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:38:
Ik vind dit eigenlijk niet zo vreemd, of is dat dan juist weer vreemd op zichzelf? Het contract geeft weer dat er onderzoek is gedaan naar het hoe en waarom de onroerende zaak jouw eigendom is. Namelijk dat je het uit een erfenis van persoon A hebt verkregen, die op diens beurt zelf eigenaar was (of bevoegd de eigendom aan jou over te doen gaan). De koper kan er dus op vertrouwen dat jij bevoegd bent de eigendom over te dragen. Als dit er niet in zou staan en jij was de koper, zou je dan iets willen weten hoe het kan dat de verkoper een stuk grond verkoopt dat eerst aan iemand anders toebehoorde?

Want misschien heeft de erflater het wel aan iemand anders nagelaten en doe jij alsof je eigenaar bent. Ik maak liever niet ten onrechte geld naar iemand over om iets te kopen wat ik helemaal niet van die persoon kan kopen :) In dit geval onderzoekt de notaris dit en geeft dat ook weer in de akte.
Bij 2 woningen die ik heb gekocht was ook in de leveringsakte opgenomen dat de verkoper de eigendom heeft verkregen uit de nalatenschap van diens ouder/echtgenoot.
Ik snap dat een notaris onderzoek naar doet. Daar vertrouw ik een notaris 100%op. Wat ik niet snap is waarom die gegevens in zo een akte komen te staan. In mijn geval kan er m.b.v. die gegevens veel schade aan mij worden betrokkend. Denk alleen al aan het feit dat er zoiets als verklaring van erven in staat. Bij een “ normale” erfenis hoef je dat niet te regelen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heeft de makelaar niet gewoon de gegevens van huidige akte overgenomen? Dat is een openbaar stuk namelijk. Een notaris doet dit sowieso.

Als je meerderjarig bent en het kavel is eerder getransporteerd bij een notaris naar topicstarter dan zou op zich de namen van ouders, etc. niet meer in de koopakte terug te hoeven komen.

* Rukapul heeft eens vastgoed gekocht uit een nalatenschap die vereffend werd. Daar stonden dus ook de personalia van de minderjarige kinderen etc. in.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2021 11:46]

• vincent_1971
Rukapul schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:44:
Heeft de makelaar niet gewoon de gegevens van huidige akte overgenomen? Dat is een openbaar stuk namelijk.

Als je meerderjarig bent en het kavel is eerder getransporteerd bij een notaris naar topicstarter dan zou op zich de namen van ouders, etc. niet meer in de koopakte terug te hoeven komen.

* Rukapul heeft eens vastgoed gekocht uit een nalatenschap die vereffend werd. Daar stonden dus ook de personalia van de minderjarige kinderen etc. in.
Er is geen makelaar in het spel. Alleen een notaris, verkoper en koper.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
vincent_1971 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:46:
[...]

Er is geen makelaar in het spel. Alleen een notaris, verkoper en koper.
Dan klopt je topicstart niet.

• vincent_1971
Rukapul schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:46:
[...]

Dan klopt je topicstart niet.
8)7 Sorry. Aangepast.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:02

Klippy

Still Game

Geen sluitend antwoord, weet het juridisch niet, maar bij beide koopcontracten die ik deze maand gezien heb voor mijn eigen woning (verkoop en aankoop) staat vermeld uit welke vorige akte het eigendom tot stand is gekomen.
Dus als dit een erfenis betreft lijkt het mij normaal dat dit ook vermeld staat, maar geen idee hoeveel persoonlijke informatie daar dan in mag staan.
Maar om de 'keten' te traceren is het dus in elk geval vrij normaal dat er in staat hoe het huis jou eigendom geworden is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 08:26
De notaris is verplicht om de beschikkingsbevoegdheid te onderzoeken en ook in de akte te vermelden. Dit komt ook zo in het Kadaster te staan, wat een openbaar register is. Omdat iedereen van alle registergoederen moet kunnen nagaan wie de eigenaar is en hoe hij het heeft verkregen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Logisch voor de papertrail.

Bij elke koopakte staan de namen van de vorige eigenaar vermeld en dan de nieuwe. Zo kun je altijd nagaan of verkoper de eigenaar is. Maar jij hebt het pand verkregen door erfenis, dus jou naam staat nergens in de stukken rondom koop en verkoop van dit pand. Ergo moet de notaris ze hier wel vermelden op deze wijze.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee