Vraag

• Saarcore
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-04-2022
Hallo mede Tweakers!

Ik heb op dit moment een AMD Ryzen 5 3600 en ik wil graag een upgrade!
Voornamelijk voor Blender/Unity werk, en een beetje voor gamen!
Mijn vraag is: kunnen jullie voor mij een upgrade adviseren?

Mijn budget is rond de €400.

Specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 251,08€ 251,08
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 175,90€ 175,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 680,-€ 680,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenCooler Master MasterBox K500 ARGB€ 92,69€ 92,69
1MonitorenLG 27MP59G-P Zwart€ 152,01€ 152,01
1MonitorenSamsung S27E390H Blauw, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,99€ 34,99
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenRazer Naga Chroma€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 74,90€ 149,80
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 7P Wit€ 164,98€ 164,98
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 119,67€ 119,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.954,01

[Voor 96% gewijzigd door Saarcore op 23-12-2021 11:17]

S. Bosch

Beste antwoord (via Saarcore op 23-12-2021 11:15)

De grote vraag is natuurlijk wat wil je er mee doen?

Game je bijvoorbeeld op 4K zal het lastig zijn een upgrade te adviseren, game je echter op 1080P kan een 5600X of 5800X een upgrade zijn.

Idem wanneer je meer productivity based workloads wil gaan doen, ook dan kan een 5600X of 5800X een upgrade zijn.

Al zal het mogelijk lastig zijn een upgrade te vinden die €400 uitgeven de moeite waard zal laten zijn, daar de performance verschillen tussen een 3600 en een 5600X / 5800X qua prijs / prestatie dit prijsverschil vaak niet zullen afdekken, tenzij je de 3600 heel goed kan verkopen.

Daarnaast zou ik deze upgrade nu niet uitvoeren. Over een kleine 2 weken komt AMD op CES namelijk zeer waarschijnlijk met de Zen 3 V-Cache Sku's, die ofwel mogelijk interessanter zijn dan de 5600X of de 5800X op dit moment, daarnaast is er een aanzienlijke kans dat de 5600X / 5800X na die introductie een prijsverlaging meekrijgen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Alle reacties

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Top dat je al wat gevonden hebt. Maar lees nog even beleid door: DAA beleid

Er mist namelijk een vraag. En je kunt je build in een mooi template zetten.

• Saarcore
grote_oever schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:50:
Top dat je al wat gevonden hebt. Maar lees nog even beleid door: DAA beleid

Er mist namelijk een vraag. En je kunt je build in een mooi template zetten.
Hoi Grote Oever!

Sorry, dit is mijn eerste keer op het Tweakers Forum posten.
Ik heb nog geen upgrade gevonden!

Hoe zet ik mijn build in een template?

S. Bosch

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Is hier te lezen: Handleiding Pricewatch

Voorbeeldtopic is hier te vinden: Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55
Saarcore schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:48:
Ik heb op dit moment een AMD Ryzen 5 3600 en ik wil graag een upgrade!
Waarom?
Zelf heb ik ook een AMD Ryzen 5 3600 in combinatie met een AMD 6700XT en ik kan hierop prima gamen op 4K.
Dus wat doe je nu waardoor je denkt dat een snelle processor nuttig zou zijn?

• Saarcore
chrisborst schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:57:
[...]

Waarom?
Zelf heb ik ook een AMD Ryzen 5 3600 in combinatie met een AMD 6700XT en ik kan hierop prima gamen op 4K.
Dus wat doe je nu waardoor je denkt dat een snelle processor nuttig zou zijn?
Omdat ik veel in Blender en Unity werk, en ik merk dat mijn CPU dan snel op 100% verbruik zit en programma's trager zijn.

S. Bosch

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt gewoon de 5800X kopen, wel eerst bios updaten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

Game je bijvoorbeeld op 4K zal het lastig zijn een upgrade te adviseren, game je echter op 1080P kan een 5600X of 5800X een upgrade zijn.

Idem wanneer je meer productivity based workloads wil gaan doen, ook dan kan een 5600X of 5800X een upgrade zijn.

Al zal het mogelijk lastig zijn een upgrade te vinden die €400 uitgeven de moeite waard zal laten zijn, daar de performance verschillen tussen een 3600 en een 5600X / 5800X qua prijs / prestatie dit prijsverschil vaak niet zullen afdekken, tenzij je de 3600 heel goed kan verkopen.

Daarnaast zou ik deze upgrade nu niet uitvoeren. Over een kleine 2 weken komt AMD op CES namelijk zeer waarschijnlijk met de Zen 3 V-Cache Sku's, die ofwel mogelijk interessanter zijn dan de 5600X of de 5800X op dit moment, daarnaast is er een aanzienlijke kans dat de 5600X / 5800X na die introductie een prijsverlaging meekrijgen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55
Saarcore schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:06:
[...]
Omdat ik veel in Blender en Unity werk, en ik merk dat mijn CPU dan snel op 100% verbruik zit en programma's trager zijn.
Duidelijk, daarom is handig om direct dit aan te geven in je startpost.

Maar je moederbord ondersteund de volgende processoren:
https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Voor die circa 400 euro kom je dan op de 5800x uit:
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed

Voor 100 euro meer kan je voor een nog snelle proc gaan, de 5900x:
pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed

Je oude processor kan je nog goed hier verkopen voor rond de 140 euro:
https://tweakers.net/proc...DSUSpITE8NzqxKVbIyNDCoBQA

[Voor 22% gewijzigd door chrisborst op 23-12-2021 11:14]

• Saarcore
chrisborst schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:11:
[...]

Duidelijk, daarom is handig om direct dit aan te geven in je startpost.

Maar je moederbord ondersteund de volgende processoren:
https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Voor die circa 400 euro kom je dan op de 5800x uit:
pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
Bedankt voor je tip! Ik ga dit aanpassen!

S. Bosch

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Btw; Als je een betere koeler wilt pricewatch: Scythe Fuma 2

Met een 5800X en blender werk zal de Hyper 212 wel warm worden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Saarcore
Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:10:

Heel erg bedankt voor je antwoord! Dit helpt!

S. Bosch

• Saarcore
Hackus schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:13:

Bedankt voor de tip!

S. Bosch

Hackus schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:13:

Een 212 zal inderdaad niet overhouden, al wordt in enkele reviews gemeld dat deze cooler rated is om 150W aan warmteafgifte te kunnen verwerken, wat voor een stock 5800X voldoende moet zijn, al zal inderdaad de temperatuur dan wel aan de hogere kant van het spectrum zitten bij 100% loads.

Voordat je gaat spenderen aan nieuwe cooler zou je deze dus kunnen testen, op papier moet hij immers voldeon.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dennism schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:19:
[...]

Een 212 zal inderdaad niet overhouden, al wordt in enkele reviews gemeld dat deze cooler rated is om 150W aan warmteafgifte te kunnen verwerken, wat voor een stock 5800X voldoende moet zijn, al zal inderdaad de temperatuur dan wel aan de hogere kant van het spectrum zitten bij 100% loads.

Voordat je gaat spenderen aan nieuwe cooler zou je deze dus kunnen testen, op papier moet hij immers voldeon.
TDP zegt allemaal weinig dat weet je zelf ook. Kijk eens op GoT over warmte problemen met Ryzen CPU's.
Met Belastende werkzaamheden als Blender, wordt ie echt warm. Het is ook geen paar honderd euro. En de Hyper 212 kun je in V&A nog goed verkopen, net als de R3600, misschien als combi.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:12
Mijn persoonlijke mening:

in aanvoelen is alles wat minder dan 30% verbetering geeft niet de moeite - persoonlijk zou ik eigenlijk een echte "upgrade" pas vanaf een 5900 zien. Maar met de bedenking dat het misschien geen goede moment daarvoor is, en dat je over je budget gaat. 5600 zou ik niet doen, en voor wat je krijgt tov van wat je hebt denk ik dat een 5800 zijn geld niet waard is.

Wat ik mij eerder afvraag is of je niet beter in 32 GB ram investeert ipv in een betere processor. Volgens mij ga je dan met relatief minder geld meer performance halen?

• Saarcore
manzonderdas schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:23:

in aanvoelen is alles wat minder dan 30% verbetering geeft niet de moeite - persoonlijk zou ik eigenlijk een echte "upgrade" pas vanaf een 5900 zien. Maar met de bedenking dat het misschien geen goede moment daarvoor is, en dat je over je budget gaat. 5600 zou ik niet doen, en voor wat je krijgt tov van wat je hebt denk ik dat een 5800 zijn geld niet waard is.

Wat ik mij eerder afvraag is of je niet beter in 32 GB ram investeert ipv in een betere processor. Volgens mij ga je dan met relatief minder geld meer performance halen?
Ik heb inderdaad sinds kort 32gb ram!

S. Bosch

Hackus schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:23:
[...]

TDP zegt allemaal weinig dat weet je zelf ook. Kijk eens op GoT over warmte problemen met Ryzen CPU's.
Met Belastende werkzaamheden als Blender, wordt ie echt warm. Het is ook geen paar honderd euro. En de Hyper 212 kun je in V&A nog goed verkopen, net als de R3600, misschien als combi.
Dat hij warm zal worden uiteraard, ik zeg ook niet dat dit niet zal gebeuren, je zit immers tegen de max aan, daar een 5800X op stock maximaal 142W (de PPT waarden, naar het TDP van de CPU hoef je inderdaad niet te kijken, daar gaat de 5800X ruim overheen, die heeft AMD immers op 105W gezet) mag verbruiken (en dat dus ook aan warmte zal afgeven) en deze koeler 150W kan verwerken.

Vergis je er ook niet in dat op GoT vaak overdreven wordt m.b.t. temperatuur problemen, AMD geeft immers zelf aan dat 95c (65W Sku's) of 90c (105w Sku) de maximale temperaturen zijn en dat je met een instap koeler, wat de 212 natuurlijk is, mag rekenen op een temperatuur van 80c+.

Zie ook bijv. deze quote van Robert Hallock (AMD's directeur technische marketing).
Yes. I want to be clear with everyone that AMD views temps up to 90C (5800X/5900X/5950X) and 95C (5600X) as typical and by design for full load conditions. Having a higher maximum temperature supported by the silicon and firmware allows the CPU to pursue higher and longer boost performance before the algorithm pulls back for thermal reasons.

Of je dat zelf wil is natuurlijk een andere vraag, van mij hoeft het bijv. niet zo warm en ik waarschijnlijk een andere koeler gebruiken, maar niet voor iedereen hoeven die temperaturen een probleem te zijn natuurlijk.

Ik geef alleen dat qua specs die 212 moet voldoen aan de minimale eisen die AMD stelt en een andere koeler dus geen noodzaak is, mocht daar geen budget voor zijn (5800X + Fuma lijkt bijv. op dit moment voor TS buiten budget te zijn), al zou ik, zoals ik al aangaf, momenteel helemaal niet upgraden.

De 212 met de 3600 verkopen is wel een goede optie om zo het budget mogelijk te kunnen verhogen.

[Voor 18% gewijzigd door Dennism op 23-12-2021 11:40]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dennism Je hoeft mij niet te overtuigen. Draai zelf 5900X OC.

Veel Tweakers vergeten de boel te tunen, of zelf het RAM nog op 2133/2400 draaien.

De hyper 212 is inderdaad minimaal, daar geef ik je gelijk in. het is niet voor niets dat je geen PrisM meer krijgt bij de 5800X.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ook daar is "dit is mijn systeem, zoeken jullie het maar voor me uit" niet gewenst, maar gezien de moeite die andere mensen hier al in gestoken hebben sluit ik dit niet direct.

Move PMG -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
manzonderdas schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:23:

in aanvoelen is alles wat minder dan 30% verbetering geeft niet de moeite - persoonlijk zou ik eigenlijk een echte "upgrade" pas vanaf een 5900 zien.
Om te weten waar we het over hebben is het wel handig om er een concrete blender-benchmark van de 5000's en de 3600 bij te pakken:

Oftewel, verwacht bij de 5800X zo'n 150% performance t.o.v. een 3600. Ja, natuurlijk is een 5900X leuk (210% performance) maar zeker met een nieuwe koeler erbij wel flink boven budget. Wel net iets betere prijs/prestaties, 36% duurder en 41% meer cores dan een 3800X.

Inderdaad is het wel zo dat als de ene CPU echt veel te traag aanvoelt, 50% performancewinst doorgaans nog steeds geen wereld van verschil zal zijn. Maar dat is natuurlijk subjectief, sommige mensen kopen elk half jaar een nieuwe CPU met hooguit 10-20% verschil.

[Voor 25% gewijzigd door bwerg op 24-12-2021 10:52]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Saarcore
dion_b schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 03:13:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ook daar is "dit is mijn systeem, zoeken jullie het maar voor me uit" niet gewenst, maar gezien de moeite die andere mensen hier al in gestoken hebben sluit ik dit niet direct.

Move PMG -> CAA
Duidelijk. Mijn excuus, het zal niet meer gebeuren. Ik heb mijn antwoord en ik zal de post verwijderen.

S. Bosch

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee