Toon posts:

Zonnepanelen advies belgië (3 offertes)

Pagina: 1
Acties:

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19
Beste,

Ik woon in België en wil graag zonepanelen op mijn dak. Ik heb momenteel 3 offertes en nijg ernaar om de 3e offerte te kiezen. De verkoper was zeer grondig in zijn onderzoek. (incl hoe de kabel moest lopen) en kwam mij het meest ervaren en doordacht over. Al zegt dat natuurlijk niet alles. :)
Graag jullie mening van de aanbiedingen. Ikzelf neig naar de duurste optie wegens de toekomstige mogelijkheden i.c.m. batterij. Indien je nog info mist hoor ik het graag.

Foto's:

Oriëntatie: Zuidwest

Beschikbare Dakruimte:
5,2 meter breed en 5,6 meter lang.

Schaduw:
Geen, of amper. Zeer laat in de avond wanneer de zon volledig onder aan het gaan is hier en daar.

Jaarverbruik:
+-2.800 Kwh. Maar verwachting is dat dit snel stijgt eenmaal ik meer tot de beschikking hebt of komst van partner/kinderen. Elektrisch verwarmen, etc. Toekomstgericht denken.

Huidige elektriciteitsaansluiting:
3 Fase, 40A

Budget:
€7500,- Wat er nodig is voor een degelijke installatie. Maar prijs/kwaliteit blijft belangrijk. Binnen 1 jaar komt er een batterij bij. In België wordt dit vanaf de zomer 2022 voordelig, wegens nieuwe manier van distributietarieven berekenen en geen hoge vergoeding voor levering op het net.

Wie gaat het project uitvoeren
Ik iig niet. Dit wegens beperkte kennis en in België moet dit wegens premies geplaatst worden door een erkende installateur en gekeurd worden.

Bijhouden van data
Dat komt in orde wegens home assistent kennis ;)

Reeds verkregen offertes
Alle offertes zijn installatie inbegrepen en volledige afwerking. Alleen bij de 3e offerte heeft de verkoper zeer degelijk gekeken hoe de bekabeling moest lopen.
  • 1e Offerte - €4.983,- (€ 1,107/Wp)
  • Zonnepanelen: 12 stuks 375 Wp SUNPOWER type: P3- 375BLK - 4500 Watt piek - 4230 kWh / jaar Omvormer: HUAWEI SUN2000-4KTL-M1 (4,4kVa 3 fase)
  • 2e Offerte - 5.927,- (€ 1,580/Wp)
  • Zonnepanelen: 10 stuks 375 Wp LOUNGI type: LR4-60HPH-375M - 3750 Watt piek - 3527 kWh / jaar Omvormer: Goodwe GW3600-EH (3,6kVa 3 fase)
  • 3e Offerte - 5.855,- (€ 1,19/Wp)
  • Zonnepanelen: 12 stuks 410Wp HYUNDAI type: HiE-S410VG - 4920 Watt piek - 4429kWh / jaar Omvormer: HUAWEI SUN2000-4KTL-M1 (4,4 kVa 3 fase)
Regio
Rijkevorsel, België

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een dure systemen. Ik dacht dat alles wel onder de 1 euro per Wp lag incl. BTW.

Is er een reden om voor 3-fase te gaan? Ik ken de regeling in België niet. 3-fase is duurder, vaak zijn je verbruikers toch maar 1-fase, en batterijsystemen zijn vaker 1-fase.

• sn33ky
Dre schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:27:
Wat een dure systemen. Ik dacht dat alles wel onder de 1 euro per Wp lag incl. BTW.

Is er een reden om voor 3-fase te gaan? Ik ken de regeling in België niet. 3-fase is duurder, vaak zijn je verbruikers toch maar 1-fase, en batterijsystemen zijn vaker 1-fase.
- Ik heb de prijzen met BTW en zonder overheidssubsidie berekent moet ik dit aanpassen? Maar goedkoper mag altijd ;)
- Ik heb al een 3 fase systeem in mijn huis. Dus om die om te gaan zetten naar 1 fase is niet nuttig (denk ik)?

[Voor 45% gewijzigd door sn33ky op 23-12-2021 10:31]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een 1-fase omvormer kan je aansluiten op een 3-fase aansluiting. Net als dat een 1-fase koelkast ook op een 3-fase aansluiting kan.

En is noord interessant om ook vol te leggen?

Hier een voorstel 96 eurocent per Wp incl. BTW.

Dit is in Nederland, maar ik zou niet weten waarom België zoveel duurder zou moeten zijn. Deze omvormer is dan welliswaar niet geschikt voor batterijen. Maar ik weet ook niet of je dat liever in 1 apparaat hebt, of liever 2 losse apparaten.

• sn33ky
Bedankt voor de 1 fase tip 👍 Lees ook voordelen van een 3 fase?

Noord heeft alleen in de vroege ochtend wat zon, de rest van de dag schaduw (45 graden dak). Hartje zomer lukt het wel om hier meer zon op te krijgen. Dus zie geen meerwaarde om hier ook zonnepanelen op te leggen.

Ja ik zou liefst in België ook zulke websites zien als in Nederland waar je het zelf kan samenstellen + optioneel de installatie (https://www.solar-outlet.nl, https://www.solar-bouwmarkt.nl) dan heb je veel meer controle over de keuze. Nu moet je het doen wat je krijgt aangeboden in België.

Graag wil ik wel maar 1 omvormer die ook de batterij ondersteund. dit in verband met rendementsverlies als je naar 2 gaat (wist een verkoper mij te zeggen).

[Voor 14% gewijzigd door sn33ky op 23-12-2021 11:06]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rendements verlies valt wel mee om AC weer naar DC om te zetten en terug.

Voordeel (vind ik) dat je 2x de capaciteit beschikbaar hebt voor je pieken. (omvormer panelen + omvormer batterij)
(en daar gaan ze in Belgie op controleren/straffen heb ik begrepen, als je afname piek te hoog is)

Misschien een tip: op faceboek zit een gebruikers groep: Mensen met of interesse in een thuisbatterij
Ik zie daar veel belgische installaties voorbij komen incl installateurs

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• sn33ky
Klopt ivm "straffen" met hoge pieken. De distributietarieven worden dan berekend op uw 15min piekverbruik per maand. Details zijn nog niet 100% bekend hoe dit invloed heeft op de tarieven.
En we krijgen maar een beperkte vergoeding voor het leveren op het net. Daarom is een batterij in België een interessantere investering dan in Nederland. Je kan die pieken dan met de batterij opvangen.
Wat bied dan 2 omvormers dan als meerwaarde?

Valt me dat tegen. Ik heb geen facebook. al 6 jaar niet, wil niet nog een afkicken ;)

[Voor 3% gewijzigd door sn33ky op 23-12-2021 11:16]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
@sn33ky Op basis van de gegeven offertes moet je voordeliger kunnen vinden.

Sunpower p3 zijn niet de meest voordelige panelen (de 'budget' lijn van sunpower, nog steeds heel goed, nog steeds niet echt goedkoop) maar het is wel de laagste in €/Wp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
sn33ky schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:15:

Wat bied dan 2 omvormers dan als meerwaarde?

Valt me dat tegen. Ik heb geen facebook. al 6 jaar niet, wil niet nog een afkicken ;)
2x de beschikbare capaciteit?
1+1 = 2 toch?

Ik ga hier niet teveel adviezen geven, omdat het in nederland op een laag pitje staat.
Ik heb er dan ook niet voldoende kennis voor.

Maar als je naar 3-fase wilt, kijk dan ook naar een omvormer die 3-fase kan opslaan in 1 batterij. (ipv 3)
Zoals de fronius Gen24 plus
https://www.photovoltaik4...ttanlage-mit-speicher?p=2

Faceboek mis ik ook niks aan, maar voor dit soort info toch wel interessant

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 11:29]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• sn33ky
Heb ondertussen op jullie vragen ook antwoorden terug van de bedrijven die de offertes aanbieden.

Ook heb ik op de 1e offerte 3 extra panelen laten toevoegen waardoor deze op € 1,10,-/Wp kom. Nu dus de betere offerte. De 3e offerte heb ik afgewezen en bedankt voor hun tijd.

En heb de €/Wp berekening naar Excl BTW gezet (had deze incl BTW staan.) zonder aftrek van overheidsvergoedingen.

De aangepaste offertes:
  • 1e Offerte - €4.983,- (€ 1,107/Wp)
  • Zonnepanelen: 12 stuks 375 Wp SUNPOWER type: P3- 375BLK - 4500 Watt piek - 4230 kWh / jaar Omvormer: HUAWEI SUN2000-4KTL-M1 (4,4 kVa 3 fase)
  • 3e Offerte - 5.855,- (€ 1,19/Wp)
  • Zonnepanelen: 12 stuks 410Wp HYUNDAI type: HiE-S410VG - 4920 Watt piek - 4429kWh / jaar Omvormer: HUAWEI SUN2000-4KTL-M1 (4,4 kVa 3 fase)

Vraag 1:

3-fase kunnen opslaan in 1 batterij. (ipv 3)
Lukt dat met de aangeboden omvormer als ik naar batterijen ga? Wat is het nut?
We hebben voor jou een 3 fase omvormer aangeboden (gelijke verdeling van spanning over de drie fasen ), welke perfect is aan te sluiten op 1 batterij.
Bij Huawei zit dat automatisch ingebouwd, enkel bij Enphase werkt dat zo wel en spreken we over drie batterijen in één 10 KW batterij !

Vraag 2:

Voordelen/Nadelen 2 aparte omvormer voor panelen & batterij?
in mijn geval nuttig?
Dit is een typische SMA ( of ander merk traditionele omvormer ) opstelling.
Het is enkel nuttig wanneer je overdag enorm veel stroom nodig hebt ( bvb een bedrijf ), zodat zowel zonnepanelen als batterij gelijktijdig kunnen leveren.
In uw geval zie ik het nut er niet van in.
Nadeel is hier, dat je twee toestellen nodig hebt met meer verliezen ( omzetting ) en hogere kostprijs + bij latere vervanging dubbele kost.
Bij een hybride omvormer gebeurt trouwens hetzelfde zie schema.

Vraag 3

een 1 fase omvormer kan blijkbaar ook op een 3 fase systeem .
Wat biedt dit als voordelen/nadelen?
Inderdaad, monofasige omvormers worden meer dan eens op een driefase systeem aangesloten ( bij beperkt vermogen zijn de meeste omvormers niet driefasig te krijgen ).
Kan ook, uw digitale teller gaat de stromen verdelen over de drie fasen
In uw geval kunnen beide toestellen perfect werken.

Voordeel monofasige omvormer :
- Monofasige omvormers hebben doorgaans iets minder opstartstroom nodig dan 3-fasige, dat scheelt +- 0.5 %
- Lagere kostprijs
-In geval van een monofasige omvormer zit er wel een minprijs van € 200 in.

Voordeel Driefase:
- bij productie van uw zonnepanelen wordt de stroom beter verdeeld over de driefasen.
- Minder snel uitvallen van de omvormer bij piekspanningen op het net.

Nadeel Driefase:
- kost iets meer in aankoop.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met huawei ga je nog veel afzien denk ik, als ik dit zo lees:
Gerco-M in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"

Beter het zelf in de hand nemen
http://hausbau-becker.blo...es-sbs-25-per-modbus.html

Hier wordt wat meer uitgelegd over de grootste verliezen met batterijopslag: (vanaf 1:07:20)

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2021 14:24]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
Dre schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:37:

Dit is in Nederland, maar ik zou niet weten waarom België zoveel duurder zou moeten zijn. Deze omvormer is dan welliswaar niet geschikt voor batterijen. Maar ik weet ook niet of je dat liever in 1 apparaat hebt, of liever 2 losse apparaten.
probleem is minder concurentie je moet in belgie de instalatie ook keuren dus niet iedereen met een busje en een ladder kan het aanbieden zoals hier :+ En er zijn vanwegen die keuring ook weinig mensen die aan DHZ doen. Hoewel het wel kan in belgie, de mensen die keuren zijn niet zo moeilijk als in duitsland.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee