vraag over 100mpbs met kabel ipv 1000mpbs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kendrick
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-04-2023
Hi Tweakers,

Aangezien ik hier echt bijna geen verstand van heb, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met mijn probleem...

Ik ben verhuisd naar een woning waar de vorige eigenaar internet kabels heeft gelegd naar de:
  • woonkamer links
  • woonkamer rechts
  • 1e verdieping
  • 2e verdieping
Alleen woonkamer links en 1e verdieping heeft een directe kabel naar de modem.
Woonkamer rechts en 2e verdieping zit er een UTP wandcontactdoos(?) in de muur.

Nu heb ik een thuiswerk kantoortje en een mijn persoonlijke PC op de 2e verdieping. Gisteren kwam ik erachter dat ik niet hoger kwam dan 100mbps met een Cat5e kabel.

Ik heb een andere Cat5e kabel geprobeerd maar het bleef alsnog rond de 95 mpbs. Met dezelfde kabel heb ik het direct aan de router geprobeerd en daar kreeg ik wel hoger dan 100mbps...

Nou zou ik graag willen weten hoe ik nu wel de 1000mpbs op de 2e verdieping kan krijgen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US6BuKHG7DthyGpgVZsNBre2-uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjvt8ijaAosq6CcQbCNmVsJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-05 22:20
Dat is normaal wat je ziet.
Je ziet 1 UTP kabel (= 8 draadjes, 4paartjes van 2) die gebruikt is voor 2 sockets.
Met 4 draadjes = 100Mbps
Om 1Gbits/sec te doen heb je alle 8 draadjes nodig.

De oplossing kan zijn her-bekabelen aan deze outlet als je de andere niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

jvanhambelgium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:21:
De oplossing kan zijn her-bekabelen aan deze outlet als je de andere niet gebruikt.
Daar is dan wel een nieuwe outlet voor nodig, aangezien deze hardwired lijkt te zijn, twee aansluitingen en maar 8 aansluitingen voor individuele aders zichtbaar.

• jvanhambelgium
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:24:
[...]

Daar is dan wel een nieuwe outlet voor nodig, aangezien deze hardwired lijkt te zijn, twee aansluitingen en maar 8 aansluitingen voor individuele aders zichtbaar.
Klopt, je zal beter een deftige UTP-outlet zoeken. Dit soort blokjes is leuk voor 100Mbps maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Voor zover ik het kan zien, is het niet aangesloten volgens T568B (of A). Probeer de aders eens in de juiste volgorde aan te sluiten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jvanhambelgium
timovd schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:28:
Voor zover ik het kan zien, is het niet aangesloten volgens T568B (of A). Probeer de aders eens in de juiste volgorde aan te sluiten.
Gaat niet helpen hoor, dit soort blokjes is "hardwired" en slechts 4 draadjes per outlet zijn gebruikt.
100Mbps is dan ook wel echt de limiet. Niets aan te doen.
"Ooit" was dit prima (100Mbps is dan ook niet weinig) en mischien voor 70% van gebruikers eigenlijk goed genoeg.

Oplossing = blokje weggooien, "single" UTP outlet kopen en terug deftig monteren. Gaat wat geprul zijn indien je het niet gewoon bent te doen.
Dit natuurlijk aan beide kanten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, dit is gewoon aangelegd om 2 x 100 mbit over één kabel te doen. Heb ik ook ooit eens gedaan toen de TV decoder nog een aparte aansluiting op het modem nodig had en ik twee aansluitingen in de TV hoek nodig had.

Gewoon aan beide kanten de acht aders aansluiten op een nieuwe enkele aansluiting.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Zoals timovd ook al aangeeft is het niet goed aangesloten!
De belangrijkste factoren :
1= pin 3-4 en 5-6 zijn geen aderparen maar 3-6 en 4-5 , als je aan beide kanten oranje en bruin wisselt zal het vermoedelijk al beter gaan.
2= de twist is te veel uit de kabel gehaald , dus loshalen en opnieuw twisten (als je lengte genoeg hebt is aansluiten volgens de norm ook verstandig!

@ Admiral Freebee nee bij deze doosjes staan de 8 aders gewoon parallel ,je kunt hier dus maar 1 computer op gebruiken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Maak het dus poka-yoke en vervang de de socket voor een enkele (of trek een extra draad) en sluit de aders aan (aan beide uiteinden) volgens de standaard.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Kendrick
Dus als ik het goed begrepen heb is de beste optie om een enkele socket te kopen.
En dan de 8 aders goed aan te sluiten aan de enkele socket?

Hebben jullie een voorkeur voor een goede enkele socket?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maakt niet uit als het maar Cat 5e is bedenk wel dat dit aan beide zijden van die kabel moet. Overigens maakt het weinig uit als je abonnement bij je provider minder dan 100 Mb is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:18
Kendrick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:25:
Dus als ik het goed begrepen heb is de beste optie om een enkele socket te kopen.
En dan de 8 aders goed aan te sluiten aan de enkele socket?

Hebben jullie een voorkeur voor een goede enkele socket?
Deze heb ik in gebruik, je hebt ze ook met 1 connectie ipv 2. En dan heb je nog een LSA punch down tool nodig om de utp draadjes in de socket te krijgen.

https://www.sandervunderi...lement-dubbel-cat-6a.html

• Kendrick
Frogmen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:39:
Maakt niet uit als het maar Cat 5e is bedenk wel dat dit aan beide zijden van die kabel moet. Overigens maakt het weinig uit als je abonnement bij je provider minder dan 100 Mb is.
Ja, vergeten te vermelden. Mijn abonnement is inderdaad 1000Mbps.

Zo ziet de achterkant van kabel eruit die ik in de modem/router heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loNMItmUv81xewFCR5-1n-2RQOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UcA6Wm3HMriJ11aQejiGpbX.jpg?f=fotoalbum_large

• Frogmen
  • Niet online
Die zal je ook in ieder geval moeten vervangen want die heeft wel een erg creatief patroon. Omdat het stugge kabel is, is aan beide zijde een outlet wel het netste en geeft de meeste zekerheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Koop een 8-poorts patchpaneel en sluit je andere kabels ook goed aan. Vergeet niet een LSA-tool en korte patchkabels mee te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Allereerst: die contactdoos is voor ISDN, niet voor Ethernet. Gooi weg en koop eentje met LSA stroken ipv schroefjes. Bij deze doos zitten beide connectoren op dezelfde pinnen, dat is leuk voor ISDN maar niet voor ethernet. 2e aansluiting kan je ook niet gebruiken daardoor.

Daarnaast klopt er geen ruk van de draadvolgorde.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_JGC_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:01:
...
Daarnaast klopt er geen ruk van de draadvolgorde...
Dat klopt idd. Maar voor ISDN maakt dat helemaal niets uit; die 64 kb/s gaat er echt wel overheen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kendrick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3kfbAkN--lK2F3YuFa9IUzF7XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKhASbAqwXXdQNgICKwmI2JK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze beneden werkt wel, en hier krijg ik dus wel hoger dan 100mbps...

Ik was helemaal blij dat de vorige eigenaar kabels had aangelegd naar de 1e en 2e verdieping, maar dit is dan weer minder... haha

Ik ga het eens proberen met een Ethernet doosje...
https://www.sandervunderink.nl/netwerk-telefoon-basiselement-enkel-cat-6.html
of
https://www.bol.com/nl/nl/p/utp-rj45-stopcontact-wandcontactdoos-aigi-jura-inbouw-vierkant-kunststof-1-voudig-utp-cat6-wit/9300000033756414/

En dan moet ik nog een LSA tool en een LSA punch down tool kopen. En dan de adertjes aansluiten volgens T568B(?). Hopelijk gaat dit werken, dank jullie wel voor de informatie! _/-\o_

@Frogmen Moet ik persé deze kabel vervangen van de modem naar het doosje? Ik weet niet of mij dat gaat lukken om de kabel te trekken... ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Kendrick op 23-12-2021 13:36 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:50:
[...]

Dat klopt idd. Maar voor ISDN maakt dat helemaal niets uit; die 64 kb/s gaat er echt wel overheen
Bij ISDN kan dat ook zeker wel uitmaken. ISDN pakt pin 3+6 en 4+5 als aderparen voor ontvangen en versturen van data. Volgens de 586A en 586B standaard zijn die paren getwist. Ga je de draden anders aansluiten, hef je de onderlinge twist in de aderparen op en introduceer je storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
Kendrick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:33:

@Frogmen Moet ik persé deze kabel vervangen van de modem naar het doosje? Ik weet niet of mij dat gaat lukken om de kabel te trekken... ;(
Je hoeft niet de hele kabel te vervangen. Deze stekker moet eraf geknipt en er moet een nieuwe stekker op met de kleuren in de juiste volgorde.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_JGC_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:38:
[...]hef je de onderlinge twist in de aderparen op en introduceer je storing.
In theorie wel, idd. In de praktijk blijkt bleek dat reuze mee te vallen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Kendrick Zoals loeberce al aangaf je hoeft niet de kabel te vervangen wel de connector liefst voor een geschikt voor stugge kabel.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik denk dat die wandcontactdoos gewoon hetzelfde signaal dupliceert over 2 poortjes
In theorie: als je de kleurvolgorde fixt aan beide kanten (kopje en poort) en niet 2 kabels tegelijk erin prikt: zou je gigabit moeten kunnen halen

Even afhankelijk van kwaliteit wandcontactdoos, netste is de doos vervangen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2021 14:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:42
Dit was vroeger een ISDN aansluiting, outlet even vervangen voor Cat6 en beide kanten de juiste kleurcode gebruiken.

De kleuren volgorde klopt niet op jouw foto, zo te zien zit er een twist is dus is het wel minimaal Cat5e en kun je gigabit halen.

Speciale gereedschap is niet nodig, je kan bij de nieuwe outlet de draden erin slaan met een platte schroevendraaier ondanks dat niet op die manier hoort, en met een schaar strippen.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2021 14:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1